Streik i SAS (April 2019)

^^

Vi trenger ikke å basere oss på anekdoter om pilotlønn. Det finnes det tall for. Og de er redegjort for i tråden.

Mere strejke? Flere krav?

Jeg skal ikke gå ind og vurdere, hvad som er rimeligt, men hvad nytter det at sejre, hvis arbejdsgiveren efterfølgende bukker under og al jeres anciennitet forsvinder, når I skal ud at søge nyt job?
Arbeidsgiveren går med rekordoverskudd, blant annet på grunn av pilotenes måtehold, gjennom en årrekke. Likevel har de dårligere betingelser, en hovedkonkurrenten, som går med store underskudd. Etter innslaget på Dagsrevyen ikveld, er det helt klart, at spesielt styrmenn, ikke tjener mye. Og hvor den kompensasjonen for ubekvem arbeidstid er, skjønner i alle fall ikke jeg. Ekstremt mye helge-jobbing. Og man kan ikke si at man har helgefri, hvis man jobber enten lørdag eller søndag. Jeg ville aldri hatt et slikt yrke, med så få helger helt fri, i løpet av et år. Og håpløst lite forutsigbarhet til å planlegge egn fritid. Og samtidig ikke bli kompensert bedre.

... de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00...

Men ruteplanen/produksjonen legges lenge i forkant av 14 dager. Det er jo ikke sånn at en onsdag er det plutselig behov for dobbelt så mange piloter som onsdagen neste uke. Om det er tilfelle så har SAS veldig dårlig styring. SAS har vel også relativt lite ad-hoc-produksjon.

Det er vel ingen som påstår at arbeidstiden skal være mand-fredg 8-16?

Men ruteplanen/produksjonen legges lenge i forkant av 14 dager. Det er jo ikke sånn at en onsdag er det plutselig behov for dobbelt så mange piloter som onsdagen neste uke. Om det er tilfelle så har SAS veldig dårlig styring. SAS har vel også relativt lite ad-hoc-produksjon.

Jeg sliter også litt med denne argumentasjonen til SAS, ruteprogrammet er klart lang tid i forveien så det burde bidra til å lette planleggingen av mannskap også skulle jeg tro.

Nu verkar det som att SPF i Sverige vill att fortsatta förhandlingar ska ske i Norge.
Men fackförbundet Svensk pilotförening avfärdar arbetsgivarorganisationen Transportföretagen som man menar inte ens är förhandlingspart. I stället vill piloterna återuppta förhandlingarna i Norge som pilotfacken i Sverige, Norge och Danmark gått samman kring i ett avtal.

Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

Hela förhandlingen med SAS har skett i Norge i det norska medlingssystemet där Svenskt näringsliv och Transportföretagen inte har deltagit. Det medlarbud som presenterades i Sverige som vi förkastade var ett slarvligt skambud som innehöll direkta felaktigheter och det var inte baserat på den diskussion och förhandling som varit i Norge, säger Wilhelm Tersmeden, ordförande för SAS-sektionen i Svensk pilotförening.

Han är mycket kritisk till Torbjörn Granevärn från Transportföretagen som är SAS förhandlingschef i Sverige.
– Mitt råd till Torbjörn Granevärn att ta en paus några dagar och göra något annat. Han stör hela processen och har ingen inblick i vad som sagts mellan parterna under förhandlingen i Norge. Min bedömning är att om det skulle bli en kontakt så är det där man fortsätter. Att backa bandet och börja om i Sverige är helt orimligt, säger Wilhelm Tersmeden.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8Gr49/sas-konflikt-djupnar--piloterna-nobbar-forhandlingschef

ikke overaskende kreves det litt å håndtere alle de strandede:
SAS-ansatte sendt til legevakten etter massivt press fra sinte passasjerer
https://www.tv2.no/nyheter/10574744/

Hvordan stiller de bakkeansatte i SGH og i informasjonsskrankene seg til konflikten egentlig? Skulle det bli noen form for sympatistreik er jo en streik blant de bakkeansatte det eneste som vil kunne lamme trafikken fullstendig da det vil ramme Cityjet og SAIL, de kabinansatte er jo allerede på bakken...

Lederen for NHO Luftfart mener streik har blitt en dårlig vane, og at pilotene må realitetsorientere seg.

– Jeg mener at de har svært gode lønns- og arbeidsvilkår sammenholdt med andre i norsk arbeidsliv og da kan de ikke sette sine egne arbeidsplasser på spill med at selskapet taper ekstreme beløp i flere dager. Da er selskapet utkonkurrert og selskapet kan i prinsippet gå over ende, sier Torbjørn Lothe til TV 2.

https://www.tv2.no/nyheter/10574557/

Man hører samme hårde toner fra Danmark og Sverige. Hele selskabets overlevelse sættes på spil i denne konflikt. Fuldstændig vanvittigt !

3 dager med konflikt og det er litt interessant hva som kommer av pressedekning.

SAS og arbeidsgiverorganisasjonene snakker mye om urimelige lønnskrav, men ser ikke ut til å kommentere arbeidstider og forutsigbarhet. Samtidig ser det ut som fagforeningene i mindre grad er villige til å snakke mye om lønnskravene, men fokuserer på arbeidstid.

Skal vi gjette på at det kommer en løsning om noen dager, der SAS gir noe mer forutsigbar arbeidstid og lønningene ikke øker nevneverdig?

3 dager med konflikt og det er litt interessant hva som kommer av pressedekning.

SAS og arbeidsgiverorganisasjonene snakker mye om urimelige lønnskrav, men ser ikke ut til å kommentere arbeidstider og forutsigbarhet. Samtidig ser det ut som fagforeningene i mindre grad er villige til å snakke mye om lønnskravene, men fokuserer på arbeidstid.

Skal vi gjette på at det kommer en løsning om noen dager, der SAS gir noe mer forutsigbar arbeidstid og lønningene ikke øker nevneverdig?

Et sådant tilbud fra mægleren virker til at være blevet afvist af de svenske piloter tidligere på ugen:

"På kvällen den 25 april lade medlarna i Sverige fram ett bud till parterna. Budet innehöll, enligt arbetsgivaren, att fler piloter ska kunna påverka och överblicka ett mer förutsägbart schema, samt få en löneökning på 2,3 procent. Fackets krav har beräknats innebära en löneökning på 13 procent.

Piloterna sade nej till budet, medan arbetsgivaren sade ja."

http://tt.omni.se/fler-an-1-200-sas-avgangar-stalls-in/a/jdvewe

Et sådant tilbud fra mægleren virker til at være blevet afvist af de svenske piloter tidligere på ugen:

Ja, men en streik bruker som regel å endre på dynamikken i ei konflikt. Det blir viktigere for alle parter å finne en løsning. Et tilbud kan også endres litt på, slik at "alle vinner" og løsningen kan presenteres som en seier for alle involverte.

Har man 5/6 års utdannelse etter videregående sitter man med en halv mill i gjeld, nyutdannede piloter har 1 mill gjeld og et par års utdannelse. For øvrig har jeg to høyere utdannelser, jeg blir ikke kompensert av min arbeidsgiver. Så piloter er i inntektsgivende arbeid relativt sett flere år, det oppveier noe. Forøvrig er det ganske irrelevant for arbeidsgiver hvor mye studiegjeld en ansatt har. En pilot i SAS har etter 3 til 4 års ansiennitet 600 000 Nok i lønn. Fri halvparten av årets dager. Det andre du nevner med kun 3 arbeidsgivere i Norge er vel heller ikke et argument for høyere lønn. Forøvrig finnes vel charterselskaper, taxi og ambulanse selskaper. Hadde jeg vært flyger i SAS i dag ville jeg vært engstelig for hvor lenge selskapet holder seg flytende. Dere bruker argumentasjon om at Norwegian turnuser og lønninger er bedre, kanskje Ryanair og SAS Irland også. Om dette inkl. pensjon nevnes ikke. Ofte blir ikke epler sammenlignet med epler i konfliktsituasjoner. Men Norwegian taper penger. Det er realiteten, konkurrenten har bedre betingelser, men går MED underskudd. Ryanair tjener penger, men der vil man ikke jobbe selv om man tjenere bedre og de har elendig personal politikk sies det. Hva bør du som ansatt i SAS gjøre da? Kreve bedre betingelser enn Norwegian. Det henger ikke på greip. Med et hjemmemarked på 6 millioner mennesker er det begrenset med hvor mange piloter som kan jobbe utfra Norge. Jeg skal på jobbreise til US i slutten av uken, SAS er ganske så dyre. Spørsmålet jeg stiller meg er om arbeidsgiveren min skal betale mange tusen mer for at jeg flyr SAS business kontra United, Air Canada, Air France, KLM. SAS ligger rundt 28 000, de andre rundt 20. Hvor lenge kan SAS ta høyere pris? Jevnt over er prisen økt ganske bra de siste par årene. Og bidratt til ett sårt etterlengtet overskudd. Store investeringer skal finansieres også. Nei, jeg hadde vært happy med å sitte i SAS , takket ja til 3% lønnsøke og hatt fokus på bedre forutsigbarhet. At ledelsen tar ut mye økt lønn knekker ikke selskapet. At mange tusen ansatte piloter skal ha 13% gjør det kanskje. Så kommer kabinen etter. Pilotene vil jo støtte dem når de streiker med samme begrunnelse.

Jeg vil tippe at du har helt rett, Gustav!

Jeg tror ikke det er nødvendig at SAS trenger å love alle pilotene fast gruppe, for det er nok alltid noen som ønsker å jobbe variabelt (man får da typisk lengre fri i perioder utenfor høysesongen som kanskje passer en del).
Så la oss tenke at de tilbyr minst 80% av pilotene fast gruppe (eller evt "nesten" alle som ønsker det), publiserer schedule tidligere enn den 15. i hver måned, gir dem rundt 3 prosent lønnsøkning (3.2% var rammen i det sentrale oppgjøret mellom NHO og LO), samt at de gjeninnfører avtalene som er sagt opp i forhold til innleie og karriereutvikling.

Det er selvsagt helt sjanseløst å tro at man skal få 10-13 prosent lønnsøkning, men det vet helt sikkert også pilotforeningene.

Det er vel ingen som påstår at arbeidstiden skal være mand-fredg 8-16?

Endelig en som skjønner hva det handler om.

Jeg stiller nok noen spørsmålstegn, særlig til proporsjonalitet når det gjelder streik på ubestemt tid.

Jeg har nå fulgt med på flere slike konflikter rundt om kring i Europa (bl.a. Easyjet, Lufthansa, Air France, Transavia).

Jeg begrenser meg til 4 elementer som jeg legger merke til når jeg følger konflikten gjennom media.

Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid. Det synes jeg ikke er proporsjonelt overfor kundene som betaler lønnen til arbeidstakerne: Passasjerene. Hvordan i all verden kan man forvente at når man kunngjør streik på fredag morgen at man på lørdag kan endre reiserute på lørdag eller søndag når man skal rekke begravelse, konfirmasjon, dåp osv. Jeg synes det er uetisk å gisle de reisende på den måten.

Det andre er at situasjonen i SAS ikke kan sammenlignes med for eksempel Ryanair, Easyjet og Lufthansa. Ingen av dem har vært på konkursens rand i de siste 10-15 årene. Men hva skjedde med SAS i 2012? Det at det endelig går litt bedre med SAS i 2917/2018 enn i 2012, rettferdiggjør jo ikke at arbeidsgiveren skal få 1 miljard kroner i økte strukturelle lønnskostnader, kun for pilotene? Jeg kan tenke meg at det må finnes andre muligheter som for eksempel å splitte opp lønnen i en fast komponent og en variabel, resultatsavhengig, komponent. Jeg er overbevist om at dagens SAS,uavhengig av streik eller ikke, ikke kommer i nærheten av BA, FR, EZY og LH når det gjelder økonomisk robusthet. Jeg tror nok at førstnevnte selskap kommer til å overleve en neste økonomisk krise men det er langt ifra sikker at SAS er sterke nok til å klare det.

Det tredje er at en sammenligning med Easyjet og Ryanair er grunnleggende feil. Det fordi men sammenligner arbeidsforholdene i et skandivisk flyselskap med angelsaksiske selskap. Da bør man vel også akseptere at arbeidgiverens lønnskostnader for skandnaviske flygere er betydelig høyere enn hos britiske/irske organsasjoner for tilsvarende lønn pga velferdsordninger som finansieres gjennom arbeidsgiveravgifter. Det er å sammenligne epler med pærer.

Det fjerde er at fagforeningene ser arbeidsgiver og arbeidstaker som motstandere i stedet for å bekrefte at de har en felles interesse: Et økonomisk solid SAS. En økonomisk frisk SAS kan gjøre mye mer for arbeidstakerne enn når man snart streiker bort kapital i milliardklassen. Hva i all verden forventer fagforeningene å oppnå med denne aksjonen? Jeg hadde nok forventet en litt mere balansert, og forsvarlig, tilnærming fra flygerne.

Last edited:
Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid.

Selvfølgelig er en streik på ubestemt tid. Man kan jo ikke ved starten på en streik si at man ikke er villig til å streike mer enn, for eksempel, 5 dager. Streik varer til konflikta er løst.

Jeg synes kanskje det er litt overraskende at samtlige piloter ble tatt ut med en gang. I Norge er det jo ganske vanlig at en streik begynner litt forsiktig og trappes opp etterhvert, men her kan ulike vurderinger og kulturer ha spilt inn.

Selvfølgelig er en streik på ubestemt tid.

I bransjen er det ikke selvfølgelig i det hele tatt. Eksempler har jeg nevnt i mitt tidligere innlegg. Streik på ubestemt tid er uvanlig i europesik luftfart rett etter at meglingen mislykker. En gradvis opptrapping til en mulig streik på ubestemt tid er nok den mest vanlige fremgangsmåten i Europa, men ikke fom dag 1.

Noen lenker til hvordan streik ser ut hos flere andre store europeiske flyselskap:

Ryanair:
https://www.reuters.com/article/us-...-55000-passengers-across-europe-idUSKBN1KU2R9

Easyjet:
https://www.reuters.com/article/easyjet-netherlands-strike-idUSL8N1961TQ

Lufthansa:
https://www.reuters.com/article/us-lufthansa-unions-idUSKBN13M0AX

Transavia:
https://www.reuters.com/article/air-france-klm-transavia-strike-idUSL5N1EF5BT

Air France:
https://www.independent.co.uk/trave...ancelled-passenger-delays-april-a8295661.html

Last edited:
Spørsmål fra lekmann(kvinne):

Det første er at SAS flygere, direkte etter at meglingen ikke førte fram, gikk ut i streik på ubestemt tid. Det synes jeg ikke er proporsjonelt overfor kundene som betaler lønnen til arbeidstakerne: Passasjerene. Hvordan i all verden kan man forvente at når man kunngjør streik på fredag morgen at man på lørdag kan endre reiserute på lørdag eller søndag når man skal rekke begravelse, konfirmasjon, dåp osv. Jeg synes det er uetisk å gisle de reisende på den måten.

På hvilken måte er en streik effektiv om jeg sier at jeg streiker i 4 dager og varsler det 2mnd i forvegen. Lønnen betaler ikke passasjerene direkte (AFAIK), den går via SAS-konsernet. Pilotene trenger å presse SAS, de kan presse SAS gjennom å minske inntektene til SAS. For andre som jobber i f.eks en... tannkrem-fabrikk (pre robot-tid...), ville en "nå streiker vi 4 dager varslet 2mnd i forvegen" vært mer skadelig for arbeidsgiver - fordi det er faktisk produsering av produktet som skaper inntekt og den tapes så fort folk ikke lager tannkremen. Hvordan skal pilotene presse arbeidsgiver SAS om folk uansett bare booker om til andre dager og SAS ikke taper inntekt? Da trekker SAS på skuldrene og sier "so what?" om streik.

Det tredje er at en sammenligning med Easyjet og Ryanair er grunnleggende feil. Det fordi men sammenligner arbeidsforholdene i et skandivisk flyselskap med angelsaksiske selskap. Da bør man vel også akseptere at arbeidgiverens lønnskostnader for skandnaviske flygere er betydelig høyere enn hos britiske/irske organsasjoner for tilsvarende lønn pga velferdsordninger som finansieres gjennom arbeidsgiveravgifter. Det er å sammenligne epler med pærer.

Med denne argumentasjonen kan vi vel egentlig bare legge ned alle skandinaviske flyselskap: de konkurrerer på samme marked som Easyjet og Ryanair. Hvis noen produserer samme produkt solgt i samme butikk og ser helt likt ut, og det ene koster mer å produsere enn det andre - så vil det ene produktet tape. Altså kan vi da takke Ryanair og Easyjet for å ødelegge f.eks nord-norsk god flydekning, og for at "halleluja" alle i Oslo kan fly Oslo-London for 199kr når de måtte ønske...

Det fjerde er at fagforeningene ser arbeidsgiver og arbeidstaker som motstandere i stedet for å bekrefte at de har en felles interesse: Et økonomisk solid SAS. En økonomisk frisk SAS kan gjøre mye mer for arbeidstakerne enn når man snart streiker bort kapital i milliardklassen. Hva i all verden forventer fagforeningene å oppnå med denne aksjonen? Jeg hadde nok forventet en litt mere balansert, og forsvarlig, tilnærming fra flygerne.

Det spørs vel hva fagforeningene sitter på av informasjon? Jeg tror SAS skusler bort eksepsjonelt mye penger på rare plasser, og at de vet at mer kan tilpasses pilotene. Prinsipper er uansett prinsipper, og uten streikerett så vil vi få et veldig kaldt og vanskelig samfunn. Tror jeg :)

Spørsmål fra lekmann(kvinne):
På hvilken måte er en streik effektiv om jeg sier at jeg streiker i 4 dager og varsler det 2mnd i forvegen.

Fra eksemplene jeg referer til viser det seg å være effektivt. Man varsler jo ikke 2 måneder i forveien. Rett etter meklingen hos Easyjet mislykket, varslet fagforeningen 48 timer i forkant om en 4 timers streik. Dermed viser man alvor ovenfor arbeidsgiveren og samtidig gir man passasjerene en reel mulighet til å endre reiseplanene. Det er en balansert tilnærming om man også tenker på sympati fra publikum i tilfelle en langvarig konflikt. Det er jo primært de reisende en streik går utover, ikke ledelsen i flyselskapet.

Dersom første streik ikke resulterer i en løsning, da øker man f.eks til en 12-timer streik som blir varslet 24 timer i forkant 2-3 dager etter den første streiken. På den måten er publikum informert om konflikten og kan de enten endre reisesplanene (utsette møte) eller reise med konkurrenten. Til slutt, steg 4 eller 5, så kan man selvfølgelig trappe opp streiken til ubestemt tid. Men da er også publikum godt forberedt.

Og ja, streikerett er et gode man har i samfunnnet. Ikke bare i Skandinavia men også i land som Tyskland og Frankrike.

Det er ikke noe feil med å tenke litt pragmatisk og være klar over at britiske, italienske og spanske flyselskap har samme adgang til innenriksmarkedet i Skandinavia som SAS har. I den forbindelse er det ikke er noen selvfølge at skandinaviske flyselskap kommer til å dominere det intra-skandinaviske markedet på sikt. Det er en survival of the fittest, ikke noe annet.

Last edited:
Det som forundrer meg med sånne konflikter er at det ikke forhandles kontinuerlig.. Først krasjer forhandlingene, så starter streiken. Så går det flere dager hvor selskapet blør penger, passasjerene blir sure. Det skjitkastes i media. Men til slutt så blir det alltid en løsning. Hvorfor ikke jobbe på å finne den løsningen så fort som mulig?

Back