Streik i SAS (April 2019)

Kan vel virke som om forhandlingene sakte men sikkert vil komme igang igjen.

Dagbladet skriver i allefall at det er forhandlingsvilje om turnusordningen.

Forhandlingsvilje om turnus

Lothe sier at selskapet har signalisert at forbedringer i turnusen er noe de vil jobbe «knallhardt» med.

- Vi er enige i at det er et viktig og prioritert område for selskapet. Spørsmålet er hva vi kan få til. Vi er innforstått med at vi har en utfordring, sier han til Dagbladet.

Jeg skjønner meg ikke på det med turnusen.

Man kan gjerne booke flybilletter et år fram i tid, og selv om det kan komme endringer underveis, så er vel programmet 90% spikret da? Hvorfor er det ikke mulig å sette opp en turnus før 2 uker før planen skal begynne? Er det ikke bare å gjøre samme jobben men for eksempel en 4-5 måneder tidligere?

Jeg skjønner meg ikke på det med turnusen.

Man kan gjerne booke flybilletter et år fram i tid, og selv om det kan komme endringer underveis, så er vel programmet 90% spikret da? Hvorfor er det ikke mulig å sette opp en turnus før 2 uker før planen skal begynne? Er det ikke bare å gjøre samme jobben men for eksempel en 4-5 måneder tidligere?

Enig - det høres helt sykt ut at de først 2 uker før vet hvordan de skal jobbe neste måned. Jeg hadde nok ikke klart å ha det sånn, så ofte det kommer invitasjoner, bursdagsfester, happenings etc som man får 2-3-4 måneder frem i tid.

Hvordan er det med kabin? Vet de også kun 2 uker før neste måned når de skal jobbe?

Invitasjoner til piloter burde komme i Outlook; Accept - Tentative - Decline :D

Leste her eller på et annet forum at de skulle ha med rundt 100 streikefaste ansatte på retur.

Hvordan er det med kabin? Vet de også kun 2 uker før neste måned når de skal jobbe?

Hvis de jobber i variabel gruppe, så ja. Roster publiseres for alle samtidig, og da finner også de som er i fast gruppe ut hvilket program de skal fly, hvor de har stopp, osv..
Det er ganske mange av de kabinansatte som er i variabel gruppe - i likhet med pilotene.

Det er ikke noe feil med å tenke litt pragmatisk og være klar over at britiske, italienske og spanske flyselskap har samme adgang til innenriksmarkedet i Skandinavia som SAS har. I den forbindelse er det ikke er noen selvfølge at skandinaviske flyselskap kommer til å dominere det intra-skandinaviske markedet på sikt. Det er en survival of the fittest, ikke noe annet.

Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.

Høres jo rart ut at de da flyr med SK907 og ikke f.eks SK6907 eller noe?
SK907 står som almindelig afgang både på Gardermoens hjemmeside og
på FR24. Jeg tror ikke, at den ville have stået der, hvis den var en ferry- eller en positioning flight.
Så mon ikke den har revenue pax ombord?

Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.

I utgangspunkt helt enig! Det er også det som jeg som passasjer vektlegger.

Når samfunnet tenker likt, da bør rutene du nevner kanskje bli anbudsruter og ikke overlate dem til det frie markedet?

Men har man en gang valgt å liberalisere nesten hele innenriksmarkedet, med unntak av noen FOT-ruter, da bør man også være villig til å akseptere de uønskede bi-effektene som du nevner. Lave billettpriser har sin pris.....

Hvordan kan den gå? Er det piloter som ikke er organisert? Blir vel i så fall skikkelig populært hos de som streiker?

Nå er det jo også sånn at enkelte piloter, f.eks management piloter etc, ikke streiker. Derfor går det jo en og annen 737 og A320 flight i blant også

Her er tre Nordlendinger som tydeligvis har erfaring med gisselsituasjoner fra tidligere, siden de mener det å sitte på et hotell i Alicante betalt av SAS føles ut som en gisselsituasjon :headbang:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...t-gissel?utm_source=vgfront&utm_content=row-2

Jan Erik Krogstad (63) fra Bodø har vært på en ukes ferietur med sin kjæreste og hennes datter og barnebarn. De skulle dratt hjem til Norge lørdag, men flygingen ble innstilt og familien ble plassert på et hotell i Alicante.

Bussturen fra flyplassen til Alicante og hotellutgiftene blir betalt av SAS. Nå sitter familien på hotellet på snart tredje døgnet og lurer på når de skal få komme hjem.

– Man føler seg som et gissel, sier Krogstad til VG.

I bransjen er det ikke selvfølgelig i det hele tatt. Eksempler har jeg nevnt i mitt tidligere innlegg. Streik på ubestemt tid er uvanlig i europesik luftfart rett etter at meglingen mislykker.

Det virker lite relevant å vise til hvordan tariffavtaler forhandles fram i andre europeiske land. Det som er avgjørende for hvordan arbeidskonflikter håndteres i Norge er norsk lov og norske hovedavtaler. Det finnes, heldigvis, ikke bransjeavhengige arbeidstvistlover.

Eksemplene du nevner har andre utgangspunkt når det gjelder på juss, tradisjon og type konflikt.

I Norge ville disse streikene i utgangspunktet vært ulovlige. Jeg kjenner ikke til hvordan fredsplikt og meklingsinstituttet fungerer i andre land, men i Norge kan man ikke streike mellom forhandlingene og streiker må følge kravene til plassoppsigelse i hovedavtale og arbeidstvistloven. Tidsbegrenset streik gir ikke mening i dette systemet.

I praksis har Norge metoder for å hindre en type langvarig lavnivå-konflikt med kortvarige streiker. Det er bra med den norske måten å håndtere tarifforhandlinger på. Ulempen er at konfliktene som først oppstår blir store og krevende.

Jeg står ved at en streik, slik arbeidslivet fungerer i Norge, helt selvfølgelig er tidsubegrenset.

Har man 5/6 års utdannelse etter videregående sitter man med en halv mill i gjeld, nyutdannede piloter har 1 mill gjeld og et par års utdannelse. For øvrig har jeg to høyere utdannelser, jeg blir ikke kompensert av min arbeidsgiver. Så piloter er i inntektsgivende arbeid relativt sett flere år, det oppveier noe. Forøvrig er det ganske irrelevant for arbeidsgiver hvor mye studiegjeld en ansatt har. En pilot i SAS har etter 3 til 4 års ansiennitet 600 000 Nok i lønn. Fri halvparten av årets dager. Det andre du nevner med kun 3 arbeidsgivere i Norge er vel heller ikke et argument for høyere lønn. Forøvrig finnes vel charterselskaper, taxi og ambulanse selskaper. Hadde jeg vært flyger i SAS i dag ville jeg vært engstelig for hvor lenge selskapet holder seg flytende. Dere bruker argumentasjon om at Norwegian turnuser og lønninger er bedre, kanskje Ryanair og SAS Irland også. Om dette inkl. pensjon nevnes ikke. Ofte blir ikke epler sammenlignet med epler i konfliktsituasjoner. Men Norwegian taper penger. Det er realiteten, konkurrenten har bedre betingelser, men går MED underskudd. Ryanair tjener penger, men der vil man ikke jobbe selv om man tjenere bedre og de har elendig personal politikk sies det. Hva bør du som ansatt i SAS gjøre da? Kreve bedre betingelser enn Norwegian. Det henger ikke på greip. Med et hjemmemarked på 6 millioner mennesker er det begrenset med hvor mange piloter som kan jobbe utfra Norge. Jeg skal på jobbreise til US i slutten av uken, SAS er ganske så dyre. Spørsmålet jeg stiller meg er om arbeidsgiveren min skal betale mange tusen mer for at jeg flyr SAS business kontra United, Air Canada, Air France, KLM. SAS ligger rundt 28 000, de andre rundt 20. Hvor lenge kan SAS ta høyere pris? Jevnt over er prisen økt ganske bra de siste par årene. Og bidratt til ett sårt etterlengtet overskudd. Store investeringer skal finansieres også. Nei, jeg hadde vært happy med å sitte i SAS , takket ja til 3% lønnsøke og hatt fokus på bedre forutsigbarhet. At ledelsen tar ut mye økt lønn knekker ikke selskapet. At mange tusen ansatte piloter skal ha 13% gjør det kanskje. Så kommer kabinen etter. Pilotene vil jo støtte dem når de streiker med samme begrunnelse.

Her legger du jo til grunn for argumentasjonen din at det er pilotenes bedre vilkår i Norwegian som gjør at selskapet taper penger. Det er feil.. Både SAS og Norwegian kan være lønnsomme selskap med gode vilkår for de ansatte.

Booket akkurat innenriksreise med SAS 1 uke fram i tid. Knapt nok en eneste reiserute med Norwegian tilgjengelig tidlig på dagen.

Back