Og nå permitterer WF ansatte pga SAS-streiken
https://www.nrk.no/nordland/wideroe-permitterer-grunnet-streik-1.14531341
https://www.nrk.no/nordland/wideroe-permitterer-grunnet-streik-1.14531341
Forhandlingsvilje om turnus
Lothe sier at selskapet har signalisert at forbedringer i turnusen er noe de vil jobbe «knallhardt» med.
- Vi er enige i at det er et viktig og prioritert område for selskapet. Spørsmålet er hva vi kan få til. Vi er innforstått med at vi har en utfordring, sier han til Dagbladet.
Jeg skjønner meg ikke på det med turnusen.
Man kan gjerne booke flybilletter et år fram i tid, og selv om det kan komme endringer underveis, så er vel programmet 90% spikret da? Hvorfor er det ikke mulig å sette opp en turnus før 2 uker før planen skal begynne? Er det ikke bare å gjøre samme jobben men for eksempel en 4-5 måneder tidligere?
Men returnerer så vidt jeg kan se til CPH som SK 6910. SK 908 er fortsatt kansellert.Kan se at SK907 er på vingerne i dag
Kan se at SK907 er på vingerne i dag
Leste her eller på et annet forum at de skulle ha med rundt 100 streikefaste ansatte på retur.
Hvordan er det med kabin? Vet de også kun 2 uker før neste måned når de skal jobbe?
Det er ikke noe feil med å tenke litt pragmatisk og være klar over at britiske, italienske og spanske flyselskap har samme adgang til innenriksmarkedet i Skandinavia som SAS har. I den forbindelse er det ikke er noen selvfølge at skandinaviske flyselskap kommer til å dominere det intra-skandinaviske markedet på sikt. Det er en survival of the fittest, ikke noe annet.
SK907 står som almindelig afgang både på Gardermoens hjemmeside ogHøres jo rart ut at de da flyr med SK907 og ikke f.eks SK6907 eller noe?
Men gir de meg 8-9 flights Oslo-Tromsø, 6 flights Oslo-Evenes - også med lavere pax-antall? Gjennom hele året? Jeg bryr meg ikke om hvem som gir meg det - så lenge de gjør det på en fornuftig måte (at de ikke sender noen som har flydd spania i 5 år på en rundtur til Tromsø i Desember) og at de gjør det med stabilitet (så man kan forvente å faktisk komme seg fram). Alle disse tingene leverer SAS og Widerøe. Stabilitet, trygghet og den beste nordnorgedekninga. Det er what matters. Opportunistiske selskap som lager ruter og stenger de neste år er uønsket fra min side.
Hvordan kan den gå? Er det piloter som ikke er organisert? Blir vel i så fall skikkelig populært hos de som streiker?
Høres jo rart ut at de da flyr med SK907 og ikke f.eks SK6907 eller noe?
Høres jo rart ut at de da flyr med SK907 og ikke f.eks SK6907 eller noe?
Jan Erik Krogstad (63) fra Bodø har vært på en ukes ferietur med sin kjæreste og hennes datter og barnebarn. De skulle dratt hjem til Norge lørdag, men flygingen ble innstilt og familien ble plassert på et hotell i Alicante.
Bussturen fra flyplassen til Alicante og hotellutgiftene blir betalt av SAS. Nå sitter familien på hotellet på snart tredje døgnet og lurer på når de skal få komme hjem.
– Man føler seg som et gissel, sier Krogstad til VG.
I bransjen er det ikke selvfølgelig i det hele tatt. Eksempler har jeg nevnt i mitt tidligere innlegg. Streik på ubestemt tid er uvanlig i europesik luftfart rett etter at meglingen mislykker.
Har man 5/6 års utdannelse etter videregående sitter man med en halv mill i gjeld, nyutdannede piloter har 1 mill gjeld og et par års utdannelse. For øvrig har jeg to høyere utdannelser, jeg blir ikke kompensert av min arbeidsgiver. Så piloter er i inntektsgivende arbeid relativt sett flere år, det oppveier noe. Forøvrig er det ganske irrelevant for arbeidsgiver hvor mye studiegjeld en ansatt har. En pilot i SAS har etter 3 til 4 års ansiennitet 600 000 Nok i lønn. Fri halvparten av årets dager. Det andre du nevner med kun 3 arbeidsgivere i Norge er vel heller ikke et argument for høyere lønn. Forøvrig finnes vel charterselskaper, taxi og ambulanse selskaper. Hadde jeg vært flyger i SAS i dag ville jeg vært engstelig for hvor lenge selskapet holder seg flytende. Dere bruker argumentasjon om at Norwegian turnuser og lønninger er bedre, kanskje Ryanair og SAS Irland også. Om dette inkl. pensjon nevnes ikke. Ofte blir ikke epler sammenlignet med epler i konfliktsituasjoner. Men Norwegian taper penger. Det er realiteten, konkurrenten har bedre betingelser, men går MED underskudd. Ryanair tjener penger, men der vil man ikke jobbe selv om man tjenere bedre og de har elendig personal politikk sies det. Hva bør du som ansatt i SAS gjøre da? Kreve bedre betingelser enn Norwegian. Det henger ikke på greip. Med et hjemmemarked på 6 millioner mennesker er det begrenset med hvor mange piloter som kan jobbe utfra Norge. Jeg skal på jobbreise til US i slutten av uken, SAS er ganske så dyre. Spørsmålet jeg stiller meg er om arbeidsgiveren min skal betale mange tusen mer for at jeg flyr SAS business kontra United, Air Canada, Air France, KLM. SAS ligger rundt 28 000, de andre rundt 20. Hvor lenge kan SAS ta høyere pris? Jevnt over er prisen økt ganske bra de siste par årene. Og bidratt til ett sårt etterlengtet overskudd. Store investeringer skal finansieres også. Nei, jeg hadde vært happy med å sitte i SAS , takket ja til 3% lønnsøke og hatt fokus på bedre forutsigbarhet. At ledelsen tar ut mye økt lønn knekker ikke selskapet. At mange tusen ansatte piloter skal ha 13% gjør det kanskje. Så kommer kabinen etter. Pilotene vil jo støtte dem når de streiker med samme begrunnelse.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.