Streik i SAS (April 2019)

Jeg jobber som økonom, shipping relatert, tjener over 1 MNOK, er tilgjengelig for kapteinene på skipene, meglere, agenter 24/7, året rundt. Forstår piloter ønsker forutsigbarhet, men lønnskravet er hinsides. Argumentene med at man må ta igjen lønnskutt etterslepet fra 2012 må vurderes utfra at lønningene og betingelsene tidligere ikke var liv laget. Nå skal man ta igjen etterslepet samtidig som selskaper rundt så vidt overlever, Lufthansa gikk vel på en smell. Når kapteiner i SAS med 1,5 MNOK sammenligner seg med lærere og sykepleiere må jeg smile. Min far var kaptein i SAS og tatt den diskusjonen noen ganger. Noen av de som ønsker samfunnets støtte nå var de samme som flyttet til Monaco og pendlet for noen år siden grunnet skatten var så høy i Norge. Solidaritet må du vise i gode tider for å få sympati i dårlige. Og til nyutdannede flygere, dere vet hva vær dagen bringer i Luftfartsbransjen, uforutsigbarhet er nøkkelordet. Ansenitet i ett selskap fra begynnelse til slutt blir vel mer og mer uvanlig. Innen shipping ser man at sittende regjering ønsker å tillate utenlandske sjøfolk på Colorline (ble vel unngått i siste liten). Personlig er jeg absolutt langt fra enig i denne utflaggingen som skjer inkl. kjøp avgiftsfritt på nett som undergraver butikker i Norge. Det koster å bo i Norge, da må man ha ok lønninger og regulerte arbeidsdager. Men å kreve 13% lønns øke er en dårlig sak, særlig om agendaen er mer forutsigbarhet.

Det at en ikke får arbeidsplanen "før to uker før den starter" (sitat fra VG artikkelen) er veldig urimelig. Forunderlig at dette har vært akseptert praksis i ganske(?) mange år og hvorfor man ikke har kommet til noe form for enighet via normale møter mellom arbeidsgiver og arbeidstakerforeningene.

Så er det klart at det å være mye borte fra hjemmet er utfordrende kombinert med familieliv. Dette må da også sees i sammenheng med at lønnsnivået, i snitt, er det sjette beste i Norge.

Mange sammenligninger her med andre yrker, bakkeansatte etc., men forskjellen er vel bl.a. at både i helse, bakkeansatte og buss/godstransport er det mange deltidsstillinger og timeansatte som dekker opp både helgejobbing og ved andre topper.
Hvordan er dette blant piloter?
Antar det ikke er på langt nær like litt å skaffe piloter som jobber som reserver/deltid som i andre bransjer?

Ja, det er vanskelig å ha en fleksibel fritid når man får arbeidplanen to uker før. Men er dette virkelig en overraskelse? Samtlige av pilotene vet hva de gikk til når de valgte yrket sitt; de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00... I tillegg har SAS startet arbeidet med en mer fleksibel arbeidshverdag for sine ansatte, hvor de nettopp kan planlegge fritiden sin bedre. En slik streik som dette fører bare til at avstanden mellom arbeidstaker og arbeidsgiver blir enda større og dårligere for fremtiden. Er man ikke fornøyd med jobben, så kan man bare stikke et annet sted enkelt og greit.. Denne streiken beviser bare nok en gang at man kan stole mer på dem man leier inn på Wet-lease, enn sine egne ansatte.

Jobber selv for et av Norges største selskaper hvor det er vanlig at flere av mine kollegaer til stadighet blir "hentet" ut på jobb til kunder ute i havet/utlandet. Dette har skjedd mens de har vært på ferie, samme dag som de skal feire bursdagen til barna sine, dagen før de skal i begravelse til nære familiemedlemmer. På slike reiser vet man aldri når man er tilbake til familien sin, pga det ofte er i utlandet og man vet sjelden hvor lang tid jobben vil ta. Grunnlønnen for disse er ca 50-60% av hva en pilot tjener i SAS. Jeg har omtrent aldri hørt noen som klager. Som en av mine nærmeste kollegaer pleier å si: "Vi er her av fri vilje og har ingenting å klage på".

Med de nye aflysninger, så er vi oppe på fem dage uden fly i luften. Og hvis det koster mellem 60 og 80 millioner svenske kroner om dagen, så er vi allerede oppe på et anseligt trecifret millionbeløb, det har kostet SAS.
- Inden strejken brød ud, havde jeg en forventning om, at SAS i 2019 ville tjene omkring 1,2 milliarder svenske kroner før skat. Så hvis strejken varer i omtrent 14 dage, så er det overskud vekslet til underskud.
- Men hvis SAS giver efter for piloternes krav, så kan man være ret sikker på, at SAS inden for ganske få kvartaler vil give underskud og skulle til at kæmpe for at overleve, siger Jacob Pedersen.

https://www.dr.dk/nyheder/penge/aktieanalytiker-sas-vil-give-underskud-pa-fa-kvartaler

Ja, det er vanskelig å ha en fleksibel fritid når man får arbeidplanen to uker før. Men er dette virkelig en overraskelse? Samtlige av pilotene vet hva de gikk til når de valgte yrket sitt; de må fly når kundene ønsker det, dit kundene vil. Ingen selskaper vil tjene penger om man skal fly til tider/steder hvor kundemassen ikke vil. Luftarten er ikke en jobb som utføres mandag til fredag mellom 08:00 - 16:00...
Nå blander du to helt forskjellige ting. Dette handler om når man vet når man skal jobbe, ikke tidspunktene man jobber eller hvor man flyr.

Jeg jobber selv som flygeleder, og vår bemanning er også i forhold til hvor mange som er ute og flyr. Men jeg vet heldigvis når jeg skal jobbe lenge før 14 dager før, og jeg jobber aldri mer enn to helger på rad. I tillegg så slipper jeg å bo på hotell, og får dra hjem når arbeidsdagen er over. Jeg skjønner SAS-pilotene godt, og støtter de fullt ut i denne streiken. Det er en viktig kamp de tar nå.

Last edited:
Tja, det svinger vel i begge markeder, bare motsatt?

Nja, DY har større svingninger uansett. Hvis du ser på grafikken nedenfor så ser du at det er større
avstander mellom top og bunn hos DY de senere årene. SAS har også en klar "dupp" om sommeren hvor
DY har en "topp". Det *kan* vel bety at SAS piloter i større grad får ferien sin om sommeren enn DY piloter gjør
og at dette er en av forklaringene til at DY klarer 5-4... (DY piloter tar mer ferie off-season når det er stille)

W

Attachments

• NYG14816-scanpix.jpg
    NYG14816-scanpix.jpg
    492.8 KB · Views: 779
Last edited:
Branchedirektør Michael Svane, brancheforeningen Dansk Luftfart under DI, der SAS Danmarks organisation, slår i en kommentar fast, at de nuværende strejker i SAS sker på en baggrund, hvor den internationale konkurrence i luftfarten er hårdere end nogensinde.

"Konkurrencen i lufthavnsbranchen er hård. Vi ser, at flyselskaberne både i Danmark og resten af verden har et konstant fokus på at nedbringe deres omkostninger. Hele den dansk luftfart er under et alvorligt pres. Det er simpelthen ikke muligt at drive et selskab, hvor særlige grupper af medarbejdere har en lønudvikling, som ligger langt over, hvad der gælder for resten af samfundet. Og den strejke, vi ser nu, gør kun situationen vanskeligere," siger Michael Svane.

https://borsen.dk/nyheder/virksomhe...html?utm_source=forside&utm_campaign=nyhed_01

Greit at forutsigbarhet verdsettes av SAS-pilotene, men er det så verdsatt at de er villige til å gå ned på lønnsveksten? Dette er jo et kostnadsspørsmål. Piloter tjener sinnsykt bra. Man får selvfølgelig ingen sympati når man vil ha både i pose og sekk.

Artikkel fra 2009
https://e24.no/makro-og-politikk/sas/dette-tjener-sas-pilotene/3217207
Ifølge avisen tjener en norsk pilot i gjennomsnitt 90.300 kroner (105.000 svenske kroner) inkludert tillegg hver måned. Det gir en årslønn på nær 1,1 millioner kroner.

Artikkel fra 2019
https://e24.no/naeringsliv/analytik...ste-sas-hele-overskuddet-paa-to-uker/24609316
Pilotene i SAS har ifølge flyselskapet selv en snittlønn på 93.000 svenske kroner før skatt, inkludert tillegg og diett,skriver Expressen.

Tar du utgangspunkt i 2% inflasjon siden 2009, skulle lønnen på 105 000 SEK vært 128 449 SEK i 2019.

Inflasjonsjustert 2009-lønn: 128 449 SEK
2019-lønn: 93 000 SEK
= 35 499 SEK

Det vil med andre ord si at pilotene har 425 388 SEK lavere lønn i 2019 enn i 2009, tar man utgangspunkt i at "snittlønnen" stemmer.

Er det da urimelig å kreve samme lønn som Norwegian, som tilsvarer ca 10%?

Argumentene med at man må ta igjen lønnskutt etterslepet fra 2012 må vurderes utfra at lønningene og betingelsene tidligere ikke var liv laget.

Merkelig at SAS har blant de laveste lønningene i bransjen i hele Europa, til tross for at vi bor i et av verdens dyreste land? Ryanair, Norwegian og EasyJet greier å betale bedre, så hvorfor skal ikke SAS greie det da?

Last edited:
Jeg jobber som økonom, shipping relatert, tjener over 1 MNOK, er tilgjengelig for kapteinene på skipene, meglere, agenter 24/7, året rundt.

Jeg regner med at du også brukte over en million kroner på utdannelsen din, hadde 15-20 års ansiennitet før du tjente til første millionlønn, jobber i et begrenset marked med kun tre reelle arbeidsgivere, hvor det var kun 50% sjanse for at du noensinne fikk jobb i Norge, er bortreist 130-150 dager i året fra familien din, får ikke fri til begravelse om din nærmeste kompis dør og kan aldri selv velge når du skal ha fri og kan dra på hytta?

SAS har da endret seg ganske mye i løpet av de siste 10 årene, noe som vi kan takke lavprisselskapene for. Alternativet da ville vært å gå konkurs.

Det er ellers helt vanlig at lønnsnivået varierer selv om man gjør samme type jobb. Akkurat det argumentet om at man skal ha samme lønn som de i DY eller FR gir derfor lite mening. Bare å bytte jobb hvis man får bedre betingelser andre steder. Hvis et selskap begynner å miste viktige medarbeidere og sliter med å rekruttere vil selskapet ikke ha noe valg enn å revurdere sine betingelser.

Norwegian fortsetter å sette opp ekstra avganger mandag og tirsdag:

Mandag 29. april:
Oslo til Trondheim, avgang klokken 07.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 08.25
Oslo til Tromsø, avgang klokken 17.45
Oslo til Tromsø, avgang klokken 22.00
Tromsø til Oslo, avgang klokken 19.40
Tromsø til Oslo, avgang klokken 20.05
Oslo til Bodø, avgang klokken 07.30
Bodø til Oslo, avgang klokken 09.30

Tirsdag 30. april:
Oslo til Trondheim, avgang klokken 19.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.10
Trondheim til Oslo, avgang klokken 20.50
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.30
Oslo til Bergen, avgang klokken 19.55
Oslo til Bergen, avgang klokken 22.30
Bergen til Oslo, avgang klokken 21.15
Bergen til Oslo, avgang klokken 23.50
Oslo til Stavanger, avgang klokken 20.00
Stavanger til Oslo, avgang klokken 21.15
Oslo til Tromsø, avgang klokken 22.00
Tromsø til Oslo, avgang klokken 19.40
Oslo til Bodø, avgang klokken 20.55
Bodø til Oslo, avgang klokken 22.50

https://media.no.norwegian.com/pres...opp-ekstra-avganger-mandag-og-tirsdag-2865389

Jeg regner med at du også brukte over en million kroner på utdannelsen din, hadde 15-20 års ansiennitet før du tjente til første millionlønn, jobber i et begrenset marked med kun tre reelle arbeidsgivere, hvor det var kun 50% sjanse for at du noensinne fikk jobb i Norge, er bortreist 130-150 dager i året fra familien din, får ikke fri til begravelse om din nærmeste kompis dør og kan aldri selv velge når du skal ha fri og kan dra på hytta?

Mye av dette er personlige valg som man selv har tatt. Det blir feil at uskyldige passasjerer skal lide for en livsstil som pilotene med vilje og viten har gått inn for.
Når det er sagt så er jo kompensasjonen veldig høy, på nivå med mange toppledere og meglere innen finans og shipping.

Bare å bytte jobb hvis man får bedre betingelser andre steder. .

Kjenner du egentlig til hvordan senoritetssystemet fungerer i flybransjen?
Rask innføring; Du får null kreditt for erfaring. Dvs at kapteiner som jobbet i TUI, måtte gå ned til èn stripe på nederste lønnstrinn, da TUI la ned basen.

Så nei, det er ikke "bare" å bytte jobb. Man er derimot indirekte bundet når man velger selskap.

Det er tydelig at mange her har veldig lite forståelse for hvordan det er å jobbe 100% variabelt. Pilotene tar en viktig kamp, og de har min fulle støtte. Dette er en kamp kabinforeningene kommer til å streike for neste år - med mindre pilotene forhåpentligvis snart vinner frem for oss alle

Kjenner du egentlig til hvordan senoritetssystemet fungerer i flybransjen?
Rask innføring; Du får null kreditt for erfaring. Dvs at kapteiner som jobbet i TUI, måtte gå ned til èn stripe på nederste lønnstrinn, da TUI la ned basen.

Så nei, det er ikke "bare" å bytte jobb. Man er derimot indirekte bundet når man velger selskap.

Akkurat dette hadde det vært forståelig om noen forsøkte å gjøre noe med. Det er jo helt motsatt av de fleste andre bransjer, der man fort bytter jobb for å rykke opp og tjene mer.

Det er tydelig at mange her har veldig lite forståelse for hvordan det er å jobbe 100% variabelt. Pilotene tar en viktig kamp, og de har min fulle støtte. Dette er en kamp kabinforeningene kommer til å streike for neste år - med mindre pilotene forhåpentligvis snart vinner frem for oss alle

Mere strejke? Flere krav?

Jeg skal ikke gå ind og vurdere, hvad som er rimeligt, men hvad nytter det at sejre, hvis arbejdsgiveren efterfølgende bukker under og al jeres anciennitet forsvinder, når I skal ud at søge nyt job?

Du skjønner vel at du ikke kan streike for å endre luftfartens natur? Dette er et kostnadsspørsmål. Det er fullt mulig å få en mer forutsigbar arbeidshverdag for SAS-pilotene, men det vil utgjøre økte kostnader for SAS. SAS-pilotene må velge om de vil prioritere forutsigbarhet over lønnsvekst.

Hvis SAS-pilotene vinner frem, innebærer det høyere kostnader for SAS, som selvfølgelig ikke vil være en fordel for dere kabinansatte når dere er de neste.

Hvis de ansatte alltid skal ha både i pose og sekk, innebærer det over tid at skandinaviske flyselskaper ikke kan overleve alene. Norwegian er i store problemer og SAS har vært i store problemer og er såvidt levedyktig. Da vil andre komme inn som kan leve med litt lavere lønninger, eller uforutsigbar arbeidstid. Det er kanskje like greit..?

Last edited:
Tror faktisk ganske få her skjønner hva dette innebærer. Hvis det ikke er liv laget for at folk skal kunne ha fritid med familien sin, kunne planlegge livene sine, vite om de kan si ja til bryllup osv før 2 uker før, ja da må vi dessverre slutte helt med skandinavisk luftfart. Da fpr vi få inn selskaper som driver med sosial dumping istede. Skulle likt å se diskusjonen her inne da. Og slutt med at piloter tjener fett. De piloter jeg kjenner som er i 30 årene tjener ikke 600.000 engang. Millionlønninger er noen veldig få i selskapet undt....

Back