Streik i SAS (April 2019)

Det ser ud til at enkelte A320/A321 er på vingerne i dag, og de er ikke opereret af SAS Ireland. Er nogle af piloterne ikke medlem af fagforening, eller har SAS lånt personale fra SAS Ireland.
F.eks. er OY-KBF på vej til PMI

SZS og SAS er to forskjellige AOCer, så de kan ikke fly hverandres fly.
Det er nok piloter som ikke er fagorganiserte.
 
Last edited:
Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Er det ikke forskjell på lønn og lønnskostnader? Lønn er vel pilotenes årslønn, mens lønnskostnader, arbeidsgivers fulle utgifter heftet ved avlønningen, også inkluderer feriepenger, arbeidsgiveravgift og avsetning til pensjon. Mange tillegg som overtid og ubekvem arbeidstid er også ofte basert på grunnlønn, og kanskje er det endel forsikringer som også speiler lønnsnivået. Om dette bidrar til et 10 prosent løft i kostnadene vet jeg ikke, men de blir ihvertfall betydelig høyere enn lønnsøkningen alene.
Lønn og lønnskostnader følger vel hverandre, rent prosentmessig. 10% lønnnsøkning vil generelt gi 10% økning i lønnskostnadene. Men det kan godt være at 500 mill lønnsøkning til massen gir 750 mill økning i lønnskostnadene i kroner når man inkluderer arbeidsgiveravgift, pensjon etc.
Hvis derimot man endrer andel pensjonsinnbetaling etc, så vil det være forskjeller på lønnsøkning/lønnskostnader.
I tillegg kan man for eksempel regne inn kostnader forbundet med andre avtaler (i dette tilfellet forutsigbar turnus?, andre ting?), kanskje vil utnyttelsen per hode bli noe lavere, som dermed fører til økt behov -> høyere lønnskostnader, selv om det ikke påvirker lønna per hode.
 
Re: Mulig streik i SAS (April 2019)

Når ser vi forresten første Dreamliner på innenriks? ;)

Tror det blir lenge til du ser en DY Dreamliner, alle er jo i ordinær produksjon, og vel så det nå som MAX er grounded.
 
SZS og SAS er to forskjellige AOCer, så de kan ikke fly hverandres fly.
Det er nok piloter som ikke er fagorganiserte.



Det er streikebryteri å endre schedule på uorganiserte piloter slik at de kan fly. De skandinaviske SAS flyene som er på vingene er fløyet av ledelsen ,som Chief pilot etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er streikebryteri å endre schedule på uorganiserte piloter slik at de kan fly. De skandinaviske SAS flyene som er på vingene er fløyet av ledelsen ,som Chief pilot etc.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er riktig.

Men ikke-fagorganiserte kan fortsatt fly det de var satt opp på.

I dag er følgende fly fra SK i luften:
OY-KBK SK7725/SK7726 CPH-CHQ-OSL
OY-KAN SK7657/SK7658 GOT-AYT-GOT
SE-ROA SK7619/SK7620 ARN-AYT-ARN
OY-KBF SK7705/SK7706 CPH-PMI-CPH
LN-RRE SK7103/SK7104 DUS-HER-DUS
 
Det er riktig.

Men ikke-fagorganiserte kan fortsatt fly det de var satt opp på.

I dag er følgende fly fra SK i luften:
OY-KBK SK7725/SK7726 CPH-CHQ-OSL
OY-KAN SK7657/SK7658 GOT-AYT-GOT
SE-ROA SK7619/SK7620 ARN-AYT-ARN
OY-KBF SK7705/SK7706 CPH-PMI-CPH
LN-RRE SK7103/SK7104 DUS-HER-DUS

Måske har ledelsen også været proaktive, da man lavede vagtplanen i fjord, og med vilje har sat skruebrækkerne sammen på de samme flyvninger. Det koster jo SAS en klækkelig bøde til Apollo, at man ikke flyver de bestilte SK7xxx flyvninger
 
Last edited:
Principielt kommer fagforeningsmedlemsskabet ikke arbejdsgiver ved. Det er en privatsag.
Når det så er sagt er det smart tænkt at schdulere dem man måtte vide ikke er medlemmer i faglige organisation på samme flyvning , forudsat naturligvis at kvalifikationerne er til det.
 
oversikt over Norwegian sine oppsatte ekstraavganger i helgen:
Lørdag 27. april:
Oslo til Tromsø, avgang ‪klokken 13.00
Tromsø til Oslo, avgang ‪klokken 15.25
Bodø til Oslo, avgang ‪klokken 11.00
Trondheim til Oslo, avgang ‪klokken 13.05
Oslo til Trondheim, avgang ‪klokken 14.30
Bergen til Oslo, avgang ‪klokken 16.45
Oslo til Bergen, avgang ‪klokken 18.10
Oslo til Ålesund, avgang ‪klokken 20.50
Ålesund til Oslo, avgang ‪klokken 22.20
Stavanger til Oslo, avgang klokken 19.30



Søndag 28. april:

Bergen til Oslo, avgang klokken 09.00
Oslo til Bergen, avgang klokken 10.30
Oslo til Trondheim, avgang klokken 22.00
Trondheim til Oslo, avgang klokken 23.25
disse har rutenummer DY84XX.



Går utfra at det etter hvert kan bli snakk om ekstraavganger på hovedstadstriangelet og innenriks i Sverige og, hvis Norwegian finner kapasitet. Også ganske interessant at pilotene i SAS er positive til at Norwegian setter opp ekstra, det hindrer jo også et eventuelt internt opprør i DY om støtte til sine kolleger osv.
 
Går utfra at det etter hvert kan bli snakk om ekstraavganger på hovedstadstriangelet og innenriks i Sverige og, hvis Norwegian finner kapasitet. Også ganske interessant at pilotene i SAS er positive til at Norwegian setter opp ekstra, det hindrer jo også et eventuelt internt opprør i DY om støtte til sine kolleger osv.

Min oppfattelse er at dette har med omdømme og hva som skrives i media og gjøre. Det er ganske tydelig at begge parter forsøker å minimere negativ omtale.
 
Artikkel om SAS-pilot i VG i dag hvor det er fokus på uforutsigbarheten i jobben. Er det i bunn og grunn et (godt gammeldags) ledelses/organisatorisk problem at de ikke greier å lage mer faste turnuser. Dvs. at ledelsen ikke vil gi slipp på makt eller er det bare komplett mangel på evne til å planlegge fremover i tid for ledelsen som gir utslag for pilotene?

Jeg synes begrunnelsen fra SAS høres tynn ut, det er jo ikke slik at SAS endrer rutetilbudet sitt ukentlig heller, slik Knut Morten Johansen får det til å høres ut som (min utheving under). Det høres nesten ut som SAS endrer den daglige rutetabellen på superkort varsel om "Mr Viktigper" kjøper en billett til Bergen...

Grunnen er at vi må ha en ruteplan som er attraktiv for de som SAS har definert som sine kjernekunder. Det er kunder som flyr mer enn fem ganger i året, de som kalles frekvente reisende. De velger SAS blant annet fordi vi flyr når de ønsker å fly.Etterspørselen er forskjellig fra sommer til vinter, fra måned til måned, fra dag til dag, og i løpet av en dag. Derfor må vi ha en bemanning i samsvar med disse variasjonene, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...or-aa-faa-tid-til-venner-familie-og-kjaereste
 
Artikkel om SAS-pilot i VG i dag hvor det er fokus på uforutsigbarheten i jobben. Er det i bunn og grunn et (godt gammeldags) ledelses/organisatorisk problem at de ikke greier å lage mer faste turnuser. Dvs. at ledelsen ikke vil gi slipp på makt eller er det bare komplett mangel på evne til å planlegge fremover i tid for ledelsen som gir utslag for pilotene?

Jeg synes begrunnelsen fra SAS høres tynn ut, det er jo ikke slik at SAS endrer rutetilbudet sitt ukentlig heller, slik Knut Morten Johansen får det til å høres ut som (min utheving under). Det høres nesten ut som SAS endrer den daglige rutetabellen på superkort varsel om "Mr Viktigper" kjøper en billett til Bergen...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks...or-aa-faa-tid-til-venner-familie-og-kjaereste


Det kommer til syvende og sist ned til kostnad. 5-4 krever flere piloter, siden man da har lik bemanning hver eneste dag, og dermed ”overskudd” ift produksjon flere dager i uka. Med helvariabel turnus kan man utnytte pilotene bedre, man kan la mange fly når det er som travlest og gi mange fri på rolige dager. Sitter ikke på tall, men blir ikke forundret om det dreier seg om 5-10%
flere piloter.

Norwegian har vel også en avtale som sier at for å beholde 5-4 så risikerer man å ikke få ferie i henhold til ferieloven, Dvs når alle andre har fri.
 
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.
Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.
 
Det kommer til syvende og sist ned til kostnad. 5-4 krever flere piloter, siden man da har lik bemanning hver eneste dag, og dermed ”overskudd” ift produksjon flere dager i uka. Med helvariabel turnus kan man utnytte pilotene bedre, man kan la mange fly når det er som travlest og gi mange fri på rolige dager. Sitter ikke på tall, men blir ikke forundret om det dreier seg om 5-10%
flere piloter.

Norwegian har vel også en avtale som sier at for å beholde 5-4 så risikerer man å ikke få ferie i henhold til ferieloven, Dvs når alle andre har fri.

Når det gjelder forutsigbarhet her så er det vel ikke snakk om at det må være 5-4? Generelt så burde det jo være mulighet for å lage mer forutsigbarhet totalt sett. Det er jo ikke sånn at februar et "et sort hull" rutemessig frem til 15. januar? Og at man ikke vet hva som skal flys av produksjon i mars før man er godt uti februar osv. osv.

Og det med fast turnus (i flybransjen) har jo ofte noen bakdeler ifht. eks. ferie som du sier, men det er tross alt kanskje bedre med forutsigbarhet enn ferie i juli? (Jeg aner ikke om SAS-pilotene nå har forutsigbar ferie heller)

Jeg har selv jobbet i landbasert transport og der var det fullt mulig å lage turnuser og rotasjoner som var forutsigbare fremover i tid tross variabel etterspørsel gjennom dagen, uka, sesongvariasjoner, samt omfattet av AML samt kjøre og hviletidsbestemmelser. Om ikke det var 100% forutsigbarhet i arbeidstid (start/stopp) pr. dag så var det forutsigbarhet i hvilke dager man skulle jobbe.

Ja, kostnader spiller inn, men det koster å ha både ansatte og kunder. Det lukter litt maktkamp av hele greia her, ledelsen er livredd for å miste fleksibilitet og kontroll.


Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.


i denne saken er det vel ikke skiftjobbing som er utfordringen? Utfordringen er at man ikke aner når man skal på jobb annet enn de neste 14 dagene (ref artikkelen).
 
Last edited:
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.
Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.



Problemet er vel ikke først og fremst helgejobbing i seg selv, men at det er veldig uforutsigbart og lite planlagt, og at turnusen kun er planlagt kort tid fremover
 
Et sikkert helt umulig/`dumt spørsmål, men hva er sannsynligheten for at streiken kan være over allerede om 2 døgn eller så ?
 
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.
Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.

Selvfølgelig skal man jobbe helg, helligdager og ferier når man er pilot. Men hvilke helger man skal jobbe, får man vite 2 uker før. Problemet er også at det kan jobbes 7 helger på rad. Du har krav på kun ÉN frihelg i måneden.

Jeg ser at du nevner mange andre yrker der dette er vanlig? Det er feil. Ingen av yrkene du nevner (politi, helsevesen, journalister) jobber syv helger på rad, bortsett fra frivillige ekstravakter. Det ville blitt ramaskrik i samfunnet, dersom din påstand stemte. Og pilotene krever ikke å dra hjem kl 1600. Vekkerklokken ringer som oftest før kl 04.00, eller så jobber man til over midnatt. Dette er vanlige arbeidsdager. Det er ingen tillegg i lønnen for disse arbeidstidene. Kun grunnlønn. Du nevner også kabinpersonalet. Kabinpersonalet har gitt sin støtteerklæring til streiken.

Når de fleste selskaper i Europa (til og med SAS Ireland) klarer å gi forutsigbarhet, en bedre ordning med fast turnus, er det rart at SK ikke klarer det samme.
 
Det bør vel likevel være mulig for SAS å få satt opp turnusen enda tidligere hvis det er en del av problemet ?

Når det er sagt så forstår jeg ikke helt hvorfor nettopp flygere klager så mye over mye jobbing i helger/ferier ol. Kan ikke helt huske at kabinpersonale, bakkemannskap og andre ansatte på flyplassene har streiket over dette temaet.
Som omtalt tidligere gjelder dette mange andre yrker. Som ung og student tenker man nok ikke på slike ting, men det hadde vært vanskelig å få ting til å fungere hvis leger ikke kunne stille opp midt på natten, alle journalister tok seg fri etter kl 1600 eller politiet var utilgjengelig på helger.

Vi på bakken, iallefall her hvor jeg jobber, går 1/2 årlige turnuser, med varsel om en såkalt noteplan som justerer for sesongendringer, les typiske sommer måneder. Noen jobber annen hver helg, de fleste hver 3de
 
Problemet er vel ikke først og fremst helgejobbing i seg selv, men at det er veldig uforutsigbart og lite planlagt, og at turnusen kun er planlagt kort tid fremover

På generelt grunnlag;
Mange ikke-flygende forstår ikke helt hva konseptet å være bortreist 130-150 døgn i året betyr. Det er 130-150 kvelder i året, hvor andre kan være med kjæreste, familie og venner. Men også gjøre forfallende arbeid.
Som flygende har man ikke mye liv, når man er f.eks bortreist på en fire-dagers tur og har fri i to dager, før man skal ut igjen. De to dagene rekker man knapt å vaske klær og støvsuge og sove i egen seng, før man skal ut igjen.

Dersom man jobber 5 på, 3 av, 4 på og drar på en hyttetur, er man ikke hjemme i egen seng på 12 dager/nesten en halv måned.

95% av produksjonen til de store flyselskapene er planlagt fem-seks måneder frem i tid. Nå er ikke logistikk mitt felt, men jeg forstår ikke hvorfor ikke arbeidsplanen kan gis ut før 15 dager i forveien. Og hvorfor kan ikke den uplanlagte produksjonen løses med flere standbys etc?


Sykepleiere er streikeklare, fordi de må jobbe hver tredje helg, og SAS-piloter har i årevis jobbet syv helger på rad(!!!)
 
Last edited:
Back
Top