Det kunne vært interessant å vite hvordan disse EU regulativene egentlig skal tolkes. Jeg ville også i første omgang tolket det slik at jeg hadde krav på ombooking, og et sted og bo mens jeg ventet på denne, selv om det var været sin skyld. Det er derimot helt klart at erstatning har man ikke krav på ved problemer som skyldes vær.
Etter hva jeg har hørt så er KLM også veldig restriktive med å dele ut hotellrom om man blir forsinket over en natt pga vær. Jeg kjenner en som måtte vise EU reglene til hun som satt i serviceskranken i AMS før han fikk hotell, men når han la de pent på disken gadd ikke dama lese de engang, bare sa noe i retning av, "det er vel greit da"...
Selv har jeg bare opplevd værproblemer med SAS og blue1 fra TKU. Skulle via ARN til OSL, fikk beskjed om allerede kl 6 at jeg ikke kom til å rekke videre forbindelse fra ARN denne kvelden pga forsinket avgang fra TKU, og at de allerede manglet hoteller der, så det beste for meg ville være å vente til neste dag og ta morgenfly via CPH til OSL. Da fikk jeg rom på Raddison, gratis middag og fløy Y+ til CPH neste morgen, til tross for ledige plaser lengere bak i flyet. De kunne sendt med flyet som kom avgårde ca 23 fra TKU, latt meg overnatte uten hotell på ARN (Fullt er fullt, da kan de ikke skaffe noe), og videre til Oslo neste morgen. Det gjorde de ikke, og det er noe jeg som kunde husker.
Synes derfor det er ganske forskjellig tolkning med tanke på hvordan FR, KL og SK vurderer reglene.
Etter hva jeg har hørt så er KLM også veldig restriktive med å dele ut hotellrom om man blir forsinket over en natt pga vær. Jeg kjenner en som måtte vise EU reglene til hun som satt i serviceskranken i AMS før han fikk hotell, men når han la de pent på disken gadd ikke dama lese de engang, bare sa noe i retning av, "det er vel greit da"...
Selv har jeg bare opplevd værproblemer med SAS og blue1 fra TKU. Skulle via ARN til OSL, fikk beskjed om allerede kl 6 at jeg ikke kom til å rekke videre forbindelse fra ARN denne kvelden pga forsinket avgang fra TKU, og at de allerede manglet hoteller der, så det beste for meg ville være å vente til neste dag og ta morgenfly via CPH til OSL. Da fikk jeg rom på Raddison, gratis middag og fløy Y+ til CPH neste morgen, til tross for ledige plaser lengere bak i flyet. De kunne sendt med flyet som kom avgårde ca 23 fra TKU, latt meg overnatte uten hotell på ARN (Fullt er fullt, da kan de ikke skaffe noe), og videre til Oslo neste morgen. Det gjorde de ikke, og det er noe jeg som kunde husker.
Synes derfor det er ganske forskjellig tolkning med tanke på hvordan FR, KL og SK vurderer reglene.