"Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Northrider

FlyKirurg
http://www.tv2underholdning.no/hjel...kow-fikk-ingen-hjelp-fra-ryanair-3091042.html

TV2 said:
Første nyttårsdag kansellerte Ryanair flyet fra Krakow i Polen til Norge. Disse jentene ble stående på flyplassen uten penger eller mat, men hjelpen fra Ryanair var en flybillett hjem fire dager senere

Kan være saken har vært oppe før, men jeg er ute etter noe annet enn å få frem selve hendelsen.
Jeg begynner nemlig å se meg lut lei av passasjerer som bestiller billetter til 29kr èn vei og forventer seg full hotellpakke og mat.Er det ingen som leser betingelsene når de kjøper slike billetter?

Videre når dem kommer hjem til Norge skal saken rett til media hvor de klager over manglende service de strengt tatt ikke har rett på. Det at de i det hele tatt fikk en ny flight var overraskende for meg. Trodde ikke du fikk noe igjen enn skatter og avgifter når FR kansellerte?

Hva mener forumet? Kjør debatt!
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Dessverre, orker ikke...:headbang
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Bittelitt OT, men en viktig ting å huske med TV2 "hjelper deg": Det går under TV2underholdning.no, noe som i grunnen sier sitt.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Jeg begynner nemlig å se meg lut lei av passasjerer som bestiller billetter til 29kr èn vei og forventer seg full hotellpakke og mat.Er det ingen som leser betingelsene når de kjøper slike billetter?

Er det ingen som leser passasjerene rettigheter....?

(fra http://www.flypassasjer.no/regelverk/article9710.ece)
Innstillinger

Dersom flyet ditt innstilles har du krav på:

•forpleining
•hotellinnkvartering der det er nødvendig
•valg mellom refusjon eller omruting av billetten
•standardisert erstatning på mellom 250 euro og 600 euro, avhengig av distansen du skal fly
Unntak: Du har ikke krav på erstatning dersom flyselskapet kan dokumentere at innstillingens skyldes en ekstraordinær omstendighet.

----
EU forordning 261/2004 finner man her: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32004R0261:EN:HTML

Hva har prisen passasjerene betaler med rettighetene til å komme frem til destinasjonen til avtalt tid? Om jeg har kjøpt en billett med FR til 1 krone og FR kansellerer flyet slik at jeg må ha hotellovernatting så ville jeg ikke nølt med å vise til dette regelverket.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Er det ingen som leser passasjerene rettigheter....?
Jo, jeg leser dem. Nøye også.

Unntak: Du har ikke krav på erstatning dersom flyselskapet kan dokumentere at innstillingens skyldes en ekstraordinær omstendighet.

Nettopp. Og denne avgangen skyldes noe utenfor Ryanairs kontroll. De kan ingenting for at været er for dårlig til at man kan gjennomføre flighten.
Du må gjerne stå å vifte med EU-regelverket, men du kommer ikke langt med det.
Du har nemlig godtatt Ryanairs vilkår når du bestiller billetten. Det står nøyaktig det samme som i EU 261/2004. Nemlig at Ryanair ikke vil dekke noenting av dette.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Ja akkurat Northrider. Været kan ingen noe for, så det er ikke flyselskapets ansvar.

Selv kommer jeg jo nettop fra Barbados, og onsdag 6.januar kansellerte BA og Virgin Atlantic sine fly fra Barbados til London. Torsdag 7. kansellerte BA igjen. Dette på grunn av vær.
Da vi reiste hjem den 12. januar, nesten en uke etter kanselleringene, hadde BA fortsatt noen folk igjen som de ikke hadde fått sendt hjem på grunn av kapasitetsproblemer.
Så det er ikke alltid at alt ordner seg på timen for andre flyselskap heller, bare så det er sagt. Om passasjerene måtte betale for hotell selv eller ei, vet jeg ingen ting om . Vi var på standby, og måtte selvfølgelig ordne oss selv.

En ting jeg reagerer på, er at disse jentene sier de sto i Krakow uten penger. Det er et regelverk som sier at man skal ha "sufficient funds" når man er ute å reiser. Det er galskap å reise uten å ha penger til uforutsette utgifter.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Så får man håpe at ordinære årsaker ikke krediteres som ekstraordinære årsaker ;)
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

I følge artikkelen på TV2 var det meget slitsomt for disse "ofrene" å ta seg med tog fra Krakow til Warszawa. Det er jo nesten som om man får tårer i øynene av medfølelse, for det dreier seg tross alt om en togtur hele på to og en halv time.

Alle foredommer mot blonde norske babes i utlandet er atter en gang oppfylt. Ryanair er helt OK. ;-)
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Vi ble dermed satt opp på et nytt fly på tirsdag kveld, altså fire dager senere

Article 8

Right to reimbursement or re-routing
1. Where reference is made to this Article, passengers shall be offered the choice between:
(...)
- a return flight to the first point of departure, at the earliest opportunity;

(b) re-routing, under comparable transport conditions, to their final destination at the earliest opportunity

Når man får tilbud om en avgang fire dager etter, vil man da ha krav på refusjon hvis man heller finner en flight selv?
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Det slår meg stadig vekk når slike "hjerteskjærende" saker dukker opp i media for n'te gang: Er det ingen som har hørt om reiseforsikring?
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Nå er jeg ikke uter å tråkke noen på tærne, men hvis en er noenlunde oppegående og har fulgt med i media, så vet en hva en får og ikke får fra FR.

Klarer ikke å føle sååååå stor sympati for disse frøknene her.....

Ingenting negativt om FR, men sånn er det bare. Hva kan man forvente med billetter til denne prisen?
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Og denne avgangen skyldes noe utenfor Ryanairs kontroll. De kan ingenting for at været er for dårlig til at man kan gjennomføre flighten.
Du må gjerne stå å vifte med EU-regelverket, men du kommer ikke langt med det.
Du har nemlig godtatt Ryanairs vilkår når du bestiller billetten. Det står nøyaktig det samme som i EU 261/2004. Nemlig at Ryanair ikke vil dekke noenting av dette.

Da var det kanskje bare jeg som ikke leste artikkelen godt nok - jeg la ikke merke til at det var kansellering pga vær.

Men om man leser artikkel 5 så stå følgende: Article 5

Cancellation

1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shall:

(a) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and

(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and

(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:

(i) they are informed of the cancellation at least two weeks before the scheduled time of departure; or

(ii) they are informed of the cancellation between two weeks and seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than two hours before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than four hours after the scheduled time of arrival; or

(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.

2. When passengers are informed of the cancellation, an explanation shall be given concerning possible alternative transport.

3. An operating air carrier shall not be obliged to pay compensation in accordance with Article 7, if it can prove that the cancellation is caused by extraordinary circumstances which could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

4. The burden of proof concerning the questions as to whether and when the passenger has been informed of the cancellation of the flight shall rest with the operating air carrier.

------------
Dvs. slik jeg leser dette så er det kompensasjonen som er gitt i artikkel 7 som selskapet ikke pålegges å betale om det er ekstraordinære omstendigheter (Art 7 er EUR250-400 avhengig av lengde på flighten), men at hotell & mat uansett skal tilbys. Referansene til art 9 sier bl.a. at man har krav på mat & overnatting/transport ved re-routing.

Det er godt mulig jeg feiltolker regelverket her. Hva sier juristene?
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Jeg må forsvare Ryanair for i hvertfall å prøve så godt de kan.
Søsteren til en kollega dro til Roma før jul med familien på totalt 5. Det var snøkaos på returen fra Roma og flyet ble innstillt og de mistet alle rettigheter. FR tok ansvar og sendte de til London og deretter Torp. Flyet fra Roma skulle gå kl 10 og de var hjemme like etter midnatt. Dette gjorde de helt kostnadsfritt for denne familien med små barn.

Jeg vil nok helt sikkert ikke fly FR i fremtiden, men må skryte litt for at de fikk disse hjem uten en ekstra kostnad.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Det var snøkaos på returen fra Roma og flyet ble innstillt og de mistet alle rettigheter.

Mister man alle rettigheter? Jfr mitt forrige innlegg. Jeg er usikker på tolkningen av denne forordningen, men min lesning sier at det kun er pengekompensasjonen som ikke skal betales ved ekstraordinære kanselleringer.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Dvs. slik jeg leser dette så er det kompensasjonen som er gitt i artikkel 7 som selskapet ikke pålegges å betale om det er ekstraordinære omstendigheter (Art 7 er EUR250-400 avhengig av lengde på flighten), men at hotell & mat uansett skal tilbys. Referansene til art 9 sier bl.a. at man har krav på mat & overnatting/transport ved re-routing.

Det er godt mulig jeg feiltolker regelverket her. Hva sier juristene?

Helt enig med dig - sådan tolker jeg det også. Det gør langt hovedparten af anstændige flyselskaber også - men altså ikke Ryanair. Iflg. SLV i Danmark, så tolker de også regelværket sådan, men det er endnu ikke lykkes dem at få Ryanair til at tage sig af sine strandede passagerer på en rimelig måde.

Der er ikke tale om at de skal have erstatning, men det er kun fair (og lovpligtigt iflg. danske myndigheder) at man bliver tilbudt et sted at sove samt lidt forplejning, såfremt ens flyafgang bliver indstillet.

Ryanair nægter kategorisk at tage sig af deres kunder når der går noget galt. Heldigvis findes der masser af gode flyselskaber, som rent faktisk interesserer sig for andet end kundernes villighed til at betale gebyrer - og dem kan man så vælge at flyve med, hvis man ønsker at blive behandlet anstændigt.

Det har været tydeligt for alle og enhver at Ryanair ikke er interesseret i at følge regelværket eller behandle passagerene anstændigt - og vælger man alligevel af flyve med dem, så findes der heller ingen undskyldninger for at strande i Polen i 4 dage.

Men uanset hvem man flyver med så giver forsinkelser pga. vejr ikke kontant-kompensation, men vælger man SAS, BA, LH, AF, KL osv. så vil man blive behandlet anstændigt og ikke mindst også have mulighed for at blive omroutet til andre selskaber - dvs. du vil ike bruge 4 dage på hjemrejsen, men oftest max en ekstra dag.

Men der er heldigvis frit valg.

If you pay peanuts - you get monkeys....
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Regelverket er utformet slik at kundene skal tilbys "Care" i tilfelle værmessige kanselleringer/forsinkelser. Dette betyr nødvendig overnatting og mat i påvente av neste avgang. Erstatningen og eventuell refusjon faller bort.

Jeg var selv ute for 3 uregelemessigheter forårsaket av vær denne uken, men reiste heldigvis med Star Alliance selskaper.
1: OSL-FRA-LJU med Lufthansa + Adria. 3,5 t sen fra OSL pga FRA var stengt. Matkort + ombooking til ny avgang i FRA da jeg mistet den første.
2: LJU-ZRH-BCN-PMI: LJU-ZRH kansellert pga snævær i ZRH. Ombooket via FRA med Adria + Lufthansa til BCN, hvor hotell ble dekket.
3:PMI-BCN-CPH-OSL. Forsinket fra BCN, mistet forbindelse til OSL. Hotell dekket i CPH og selvsagt gratis ombooking til neste dag.

Dette er den store forskjellen på LCC og nettverksselskap. Alle ombookinger ordnet uten at jeg behøvde mase eller stå på krava på noen som helst måte ;-)
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Så kan jo legge til min reise med CO i desember, et annet *A selskap. Der endte vi til slutt opp med en 8 timers forsinkelse grunnet vær, og vi fikk et glass vann... men ble i hvert fall ombooket på siste strekket OSL-BGO. Er derfor ikke lik behandling innenfor samme allianse.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Jeg synes heller ikke mye synd på dem, de vet hva de betaler for :)
Jeg betaler lett litt mer for trygghet. ;)
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Jeg har vel sagt det noen ganger her: Ryanair booker også om via andre destinasjoner, slik du sier her. Det gjøres ihvertfall alltid fra Torp.
Derfor forundres jeg at det tok så lang tid for disse å komme hjem. Men det kan finnes momenter her som vi ikke har fått vite.

Rett før jul ble en Ryanair maskin kansellert fra Torp til Bergamo. Været var årsaken. Passasjerene fikk booke om til neste mulige avgang, få pengene for billettene tilbake, eller reise til Bergamo fra Rygge dagen etter. De kunne også reise til Bergamo via andre destinasjoner, men det var begrenset med billetter, det var tross alt jul.

En dame med en jente på 4 valgte å vente to netter på flyplassen for å reise med flyet til Bergamo fra Torp. Hun kunne ha kommet seg dit tidligere, men hadde ikke penger for togbillett til Rygge. Jeg vil anta at disse jentene også hadde andre alternativer enn å vente i 4 dager.

Det høres med til historien med damen og barnet på Torp, at hun fru Imm tilbød overnatting til de hjemme hos oss.

Ryanair er ikke så gale som mange (særlig her) vil ha det til. Som sagt, BA hadde folk stående på Barbados 6 dager etter flyet deres ble kansellert. Og min far fikk null hjelp da han mistet forbindelsen med KLM i Amsterdam. Han fikk ikke en brødsmule, ei heller hotell.

IMM

Jeg må forsvare Ryanair for i hvertfall å prøve så godt de kan.
Søsteren til en kollega dro til Roma før jul med familien på totalt 5. Det var snøkaos på returen fra Roma og flyet ble innstillt og de mistet alle rettigheter. FR tok ansvar og sendte de til London og deretter Torp. Flyet fra Roma skulle gå kl 10 og de var hjemme like etter midnatt. Dette gjorde de helt kostnadsfritt for denne familien med små barn.

Jeg vil nok helt sikkert ikke fly FR i fremtiden, men må skryte litt for at de fikk disse hjem uten en ekstra kostnad.
 
Re: " Strandet i Krakow - fikk ingen hjelp av Ryanair"

Jeg synes heller ikke mye synd på dem, de vet hva de betaler for
Jeg betaler lett litt mer for trygghet.

Jeg synes absolut heller ikke det er synd for dem, da det ikke kan komme bag på nogen efterhånden.

MEN jeg synes det er et stort problem at Ryanair ikke overholder gældende lovgivning og dermed sætter de konkurrenter, der rent faktisk gør - i en ugunstig konkurrence-situation.

Men jeg kan kun opfordre til at vælge flyselskaber der interesserer sig for pax og ikke kun for at opkræve gebyrer...
 
Back
Top