Stormøte 17 desember

Re: SAS bestiller nye Bombardier-fly

Det kan hende SAS for noen rabatter mot å trekke søksmål da. Det vil jo være en god løsning for begge parter.

Re: Stormøte 17 desember

SGS har vært de som har måttet rydde opp og stå foran passasjerne og forklare etter at de fleste andre gruppene har gjort sine aksjoner og man oppfatter at takken fra SAS er å bli kvitt SGS. Dessuten er det ingen som har tro på at vilkårene man har idag vil vedvare særlig lenge etter et evt salg.

Ikke uenig der. Men først må man se hva resultatet blir. Husk det finnes mange flere alternativer enn å beholde det slik som idag og det å selge SGS.

Og skulle de blir misfornøyd med eventuelle nye betingelser så får de gjøre som de fleste andre arbeidstagere: Si opp, jobbe ut oppsigelses, også finne seg en ny jobb.

SAS må være en av det bedriftene hvor endel (ikke alle) av de ansatte og ledelsen tilsynelatene ikke klarer å holde seg til lov bestemmelser og avtaler og de er/har vært like ille begge parter

Det er ikke verdens undergang fordi man får ny arbeidsgiver og det eller heller ikke noen menneskerett å få jobbe for SAS.

Absolutt ikke, men mener at det ikke er det smarteste Sas gjør hvis de selger dem. Slik jeg ser det så hadde det beste for selskapet vært å gått tilbake til de gamle tidene og ha alt samlet i ett selskap, og ikke delt opp i "hundre" forskjellige selskaper.

Hvis SAS trekker søksmålet, betyr det da at Bombardier (gjennom sine produkters kvalitet) ikke har gjort noe klandreverdig....?

uansett hvem som er på eiersiden i SGS er det flypassasjerene som betaler lønna. Og man kan være uenig i ledelsen beslutning men det handler litt om respekten for arbeidsplassen og bransjen. I tillegg handler det litt om styringsrett, fordi noen er faktisk ansatt til å gjøre analyser og vurderinger knyttet til hva som er riktig for selskapet på lang sikt Om slike valg hele tiden undergraves, ja da blir d jo bare færre og færre arbeidsplasser som resultat...

Det var vel ikke noen bombe. De må jo uansett ha noe og CRJ passer jo fint ville jeg tro...

Min kjære Someone!
Dette er du nok alt for ung og uerfaren til å forstå!! :colgate:

Hadde du vært i lignende situasjon hvor du så at fremtiden etter all sannsynlighet ville bety mindre lønn og frafall av en del fordeler, så hadde nok ikke du heller hatt særlig lyst til å gå på jobb!

BF:old

Nei, men da hadde jeg sagt opp, jobbet ut oppsigelsestiden også begynt ett nytt sted.

Hvis man ikke klarer å holde de avtaler som er inngått så lenge de er gyldige (i denne sammenheng, arbeidskontrakten) så er det grunn nok til oppsigelse.

Men hva vet jeg....jeg er jo bare medlem av kanskje Norges minst streikekåte forening/interesse organisasjon;)

Last edited:

Hvis SAS trekker søksmålet, betyr det da at Bombardier (gjennom sine produkters kvalitet) ikke har gjort noe klandreverdig....?

SAS har aldri kommet med noe søksmål mot Bombardier. De har heller aldri sagt at de ønsker å saksøke Bombardier. De har kun sagt de ønsker å _forhandle_ med Bombardier om erstatning. Dermed har det hele tiden ligget i kortene at SAS har hatt mulighet til å forhandle seg frem til en god CRJ-pris. Et evt. søksmål har ville bare ha skapt problemer ved anskaffelse av nye fly siden Bombardier uansett ville ha vært en av de aktuelle leverandørene.

...men dette er jo gjennomdiskutert i andre tråder tidligere :)

eg hadde håpet på noe brasilianere..

Men hva med Widerøe ??? ska de nå få jetfly de au ???

Last edited:

Og skulle de blir misfornøyd med eventuelle nye betingelser så får de gjøre som de fleste andre arbeidstagere: Si opp, jobbe ut oppsigelses, også finne seg en ny jobb.

Det hadde nok også blitt resultatet hadde man gjort dette i en ryddig prosess fra ledelsen, for å ta noen punkter; som hvor ledelsen først lover at man skal beholde de som har jobbet og ikke aksjonert, se hvem som har fått høyest lønnsvekst og vilkår, man presser igjennom at avgjørelser taes før høytider og andre store utreisepunkter for å gi de ansatte mest mulig dårlig samvittighet eller publisitet så de ikke aksjonerer, man starter prosesser for utredning men saken er allerede vedtatt, i de siste årene har man også i mye større grad brukt grupper mot hverandre. Osv. Man er rett og slett forbanna nå, og et salg bekrefter alle disse punktene.

Som jeg har sagt X antall ganger tidligere, så skjønner jeg fortsatt ikke hva som skal være så problematisk med evt. SGS-beslutning på styremøtet. SAS gikk forrige uke ut med informasjon om at det nå kun jobbes med 2 alternativer som styret skal ta stilling til, og INGEN av de alternativene sier noe om fullstendig salg. Alternativene er:

1 - SGS fortsetter som eget SAS-selskap hvor SAS som i dag.
2 - Det kommer inn en deleier i SGS fra ground handling-bransjen, men SAS er fortsatt eier.

Så jeg tror ganske sikkert at det kommer en beslutning i morra, at fagforeningene blir fornøyde og at trafikken vil gå som normalt.

Det hadde nok også blitt resultatet hadde man gjort dette i en ryddig prosess fra ledelsen, for å ta noen punkter; som hvor ledelsen først lover at man skal beholde de som har jobbet og ikke aksjonert, se hvem som har fått høyest lønnsvekst og vilkår, man presser igjennom at avgjørelser taes før høytider og andre store utreisepunkter for å gi de ansatte mest mulig dårlig samvittighet eller publisitet så de ikke aksjonerer, man starter prosesser for utredning men saken er allerede vedtatt, i de siste årene har man også i mye større grad brukt grupper mot hverandre. Osv. Man er rett og slett forbanna nå, og et salg bekrefter alle disse punktene.

Muligens jeg er naiv og ser tingene svart/hvitt, men hvis det er så ille å jobbe i SAS som enkelte for det til å høres ut som så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor de jobber der? Litt kjedelig å måtte gå å syte og klage hele tiden.....eller betyr det at det ikke er så håpløst?:rolleyes:

Så jeg tror ganske sikkert at det kommer en beslutning i morra, at fagforeningene blir fornøyde og at trafikken vil gå som normalt.

Det er jo hva alle håper på, men tradisjon har jo vist at uttalelser selv skriftlige fra SAS-ledelsen ofte ikke har så lang gyldighet. Og jeg håper de kommer med en klar beslutning. Og ved et delsalg så må de være veldig forsiktig med uttalelsene slik at de blir korrekte, for hvis de gir uttrykk for at det er et skritt mot et endelig salg, så er jo det også en måte å provosere.

Muligens jeg er naiv og ser tingene svart/hvitt, men hvis det er så ille å jobbe i SAS som enkelte for det til å høres ut som så skjønner jeg fortsatt ikke hvorfor de jobber der? Litt kjedelig å måtte gå å syte og klage hele tiden.....eller betyr det at det ikke er så håpløst?:rolleyes:

Det er bra å jobbe i SAS, kollegaene er fantastiske, og man har jo bygd opp en stor gruppe ansatte som har stor lojalitet gjennom årene særlig innen det som man kan kalle er grunnvirksomheten (flygere, kabin, ground handling, teknisk og frakt). Men det er mye som ikke er fullt så bra, og det virker som man prøver å bygge ned det som er bra i SAS. Og det gjør at mange av de som jobber der enten er glad i SAS og/eller veldig glad i reisegodene. Tilhører man ikke de to gruppene så hopper man tidlig av.

Endelig... Alltid håpet det skal komme CRJ-jets istede for disse propellflya..
Håper det kommer hos Widerøe å !

Endelig... Alltid håpet det skal komme CRJ-jets istede for disse propellflya..
Håper det kommer hos Widerøe å !

Det blir Q400 på Widerøe! Jet fungerer dårlig for propellekspertene fra nord!! ;)

E!

Det er bra å jobbe i SAS, kollegaene er fantastiske, og man har jo bygd opp en stor gruppe ansatte som har stor lojalitet gjennom årene særlig innen det som man kan kalle er grunnvirksomheten (flygere, kabin, ground handling, teknisk og frakt). Men det er mye som ikke er fullt så bra, og det virker som man prøver å bygge ned det som er bra i SAS. Og det gjør at mange av de som jobber der enten er glad i SAS og/eller veldig glad i reisegodene. Tilhører man ikke de to gruppene så hopper man tidlig av.

Der tror jeg jammen du klarte å treffe spikeren på hodet!!
Kunne ikke sagt det bedre selv!

E!

Isåfall fortjener de sparken.

Nok en gang er dette maktmisbruk fra fagforeningens side. Og har de ennå ikke skjønt at de ikke mister jobben fordi de blir solgt?

I denne saken har jeg og begynner jeg å få så liten sympati med endel ansatte i SGS at jeg........

Du (og mange andre) har jo rett og slett ikke skjønt det!
SGS ansatte er ikke redd for å miste jobben! De vil jobbe i SAS, alternativt legger de ned arbeidet og går hjem! Og de kommer ikke tilbake...
Det er en kjapp tur innom NAV også får de fleste seg en ny jobb, sikkert bedre betalt også med "normal" arbeidstid nærmere hjemmet enn de fleste har i dag!

E!

Back