Steder med elendig kollektivtrafikk til/fra flyplass

Bybanen hadde nok fungert fint på strekningen Byparken-Lagunen eventuelt Birkelandskrysset dersom det var en metro å mate til på Lagunen som videre hadde hatt trasse via Hop og Fjøsanger mot sentrum. Denne kunne jo grenet ved Lagunen(Rådal) med en linje mot Os og en mot Flesland.

Det blir det samme nordover, Bybanen vil fungere fint som et tilbud i Sandviken ut til NHH men også her burde det jo vært bygget en Metro med stopp i Eidsvåg før Åsane slik at denne turen hadde tatt 10-15 min og ikke rundt 25 som Bybanen vil ta.

En ting er reisetiden men det er jo direkte slitsomt når det er så mange reisende inn og ut av dørene. Kan vel sammenliknes med FBU tiden og 31 bussen fra Jernbanetorget til Fornebu.

Last edited:
Jeg vil nominere TRD. Flybussen har dobbel km-pris i forhold til flytoget til OSL, og farten er jo også mye dårligere. 270kr for 30 min busstur henger ikke på greip.
Får prøve å ta toget heretter, bussen er bare dyr og dårlig.

Flybussene generelt er blitt svindyre.

Skjønner meg ikke på de som velger å humpe avgårde på E6 til samme pris som flytoget. Eventuelt halve prisen med Vy og gratis overgang til ruter.

Flybussen fra EVE til Narvik mener jeg å huske kostet godt over 300kr.

Flybussene er vel best for endel som bor langt fra toget, eller det at man slipper å bytte fra annen transport til tog. Jeg er enig i at bussene til flere flyplasser ofte er altfor dyre for det man får.

Jeg har kun tatt bybanen én gang fra Flesland og den store fordelen er at man ikke trenger å frykte kø, men litt treg er den ja.

Ellers vil jeg nevne Warszawa Modlin, for få busser og stadig endring av togtider og tilslutningsbuss fra nærmeste togstasjon. Man må reise i svært god tid fra sentrum for å nå frem i tide. Flyplassen i seg selv er j….g. Jeg reiser kun derfra når det eneste mulighet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Østfoldbyene er herved nominert.

Tog er ikke praktisk, da transporten erfaringsmessig er med buss deler av strekningen ... og uansett med overgang på Oslo S.

Flybussen har priset seg helt ut etter at Vy tok over. I "gamle dager" kunne man kjøpe et verdikort for kr 1.600 og deretter nyte godt av halv pris pr. tur. Enkelt og greit, og meget forutsigbart rent prismessig. Og alltid et ledig sete, skulle det mot formodning være fullt - så fikk man drosje. Flybussen fra Østfoldbyene var til å stole på. Ting endret seg da Flybussen brått skulle innom "OSLO Moss lufthavn Rygge". Et helt annet klientell kom til, og konkurranse oppstod mellom varebiler stappfulle av folk, tilkalt med PR-radio fra andre som sto og kauket på fremmed mål utenfor ankomstdelen av terminalen. Etter det har ikke Flybussen vært den samme.

Nå spriker prisene i alle retninger, det er nettpris, busspris, setepris, premiumsetepris, bagasjepris, gudene vet hva-pris. Slik blir det når mange direktører skal lønnes. Og den gratis kaffedåsen er for lengst borte, fordi den var farlig å benytte. Et godt, langtidsvikarierende argument for å fjerne noe som sikkert stjal et par kroner fra driftsbudsjettet.

Selv tar jeg heller bilen fremfor å putte penger inn i Vy-systemets mange direktørlommer. Bilen går når jeg trenger det, prisen er forutsigbar, kaffen medbringes i termokopp, jeg slipper å bruke en app eller nettleser for å bestille noe som helst. Hiver bare kofferten inn og kjører.

Det var enklere før, da alltid like blide sjåfør-Vivian tok klippekortet med et "bip" og ønsket god tur, av og til med en formaning om at det var på tide å huske å fylle på med et nytt forhåndsbetalt beløp. Jeg savner egentlig Flybussen slik den var her i Østfold. Et knallbra produkt, som Vy har klart å ødelegge.

Last edited:
Østfoldbyene er herved nominert.

Tog er ikke praktisk, da transporten erfaringsmessig er med buss deler av strekningen ... og uansett med overgang på Oslo S.

Flybussen har priset seg helt ut etter at Vy tok over. I "gamle dager" kunne man kjøpe et verdikort for kr 1.600 og deretter nyte godt av halv pris pr. tur. Enkelt og greit, og meget forutsigbart rent prismessig. Og alltid et ledig sete, skulle det mot formodning være fullt - så fikk man drosje. Flybussen fra Østfoldbyene var til å stole på. Ting endret seg da Flybussen brått skulle innom "OSLO Moss lufthavn Rygge". Et helt annet klientell kom til, og konkurranse oppstod mellom varebiler stappfulle av folk, tilkalt med PR-radio fra andre som sto og kauket på fremmed mål utenfor ankomstdelen av terminalen. Etter det har ikke Flybussen vært den samme.

Nå spriker prisene i alle retninger, det er nettpris, busspris, setepris, premiumsetepris, bagasjepris, gudene vet hva-pris. Slik blir det når mange direktører skal lønnes. Og den gratis kaffedåsen er for lengst borte, fordi den var farlig å benytte. Et godt, langtidsvikarierende argument for å fjerne noe som sikkert stjal et par kroner fra driftsbudsjettet.

Selv tar jeg heller bilen fremfor å putte penger inn i Vy-systemets mange direktørlommer. Bilen går når jeg trenger det, prisen er forutsigbar, kaffen medbringes i termokopp, jeg slipper å bruke en app eller nettleser for å bestille noe som helst. Hiver bare kofferten inn og kjører.

Det var enklere før, da alltid like blide sjåfør-Vivian tok klippekortet med et "bip" og ønsket god tur, av og til med en formaning om at det var på tide å huske å fylle på med et nytt forhåndsbetalt beløp. Jeg savner egentlig Flybussen slik den var her i Østfold. Et knallbra produkt, som Vy har klart å ødelegge.

Enig. Jeg bor selv i Fredrikstad. Regionen Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg/Hvaler) har til sammen ca. 150 000 innbyggere og minst 1,5-2 timer til nærmeste flyplass. Det hadde man aldri akseptert andre steder i Norge, men dessverre har vi en historie med særdeles svake politikere her nede.

Jeg vil nominere TRD. Flybussen har dobbel km-pris i forhold til flytoget til OSL, og farten er jo også mye dårligere. 270kr for 30 min busstur henger ikke på greip.

Får prøve å ta toget heretter, bussen er bare dyr og dårlig.
30 min, då er du heldig. Operatøren som hadde flybuss før var veldig bra. No er det kaos, dyrt og dårleg frekvens og ikkje plassgaranti på verken tur eller retur. Det tek ein time frå Lerkendal. Tog er billeg og bra, men låg frekvens. Parallelt med flybuss får det ulike rutebussar (42 kr, som toget) som truleg er eit mykje betre tilbod, men til litt meir tid. Frå der eg bur blir det flytaxi, som sånn ca er her greitt sjølv om sjåførane blir flaue av ruteplanlegginga til sentralen.

Enig. Jeg bor selv i Fredrikstad. Regionen Nedre Glomma (Fredrikstad/Sarpsborg/Hvaler) har til sammen ca. 150 000 innbyggere og minst 1,5-2 timer til nærmeste flyplass. Det hadde man aldri akseptert andre steder i Norge, men dessverre har vi en historie med særdeles svake politikere her nede.

VY har søkt om å forlenge RE20 som passerer Fredrikstad, til Gardermoen. Det gjøres ved å kjøre inntil Oslo S, for så å umiddelbart ta av videre. En utfordring med VY hvertfall er at det alltid er 25 min ventetid på transfer i dag. Fortsatt et ganske dårlig kollektivtilbud, men bedre.

Per i dag er den største vitsen med Nedre Glomma - Gardermoen at en ikke har en ekspressbuss uten stopp på alskens steder. Flybussen stopper på alle vanlige busstopp. En gang stanset den fem ganger i sentrumsområdet, og alle skulle ha ut bagasjen. Det er fint at beboere på Gressvik, Ås og fire steder i Moss får et mye bedre tilbud enn innbyggertallet tilsier, men det dreper jo effektiviteten for majoriteten.

Jeg tror ikke det blir så mye bedre, siden dette er en region hvor «alle» har bil, og med et tilbud som i dag bruker alle den når de skal fly.

Til trådstarter, så vil jeg faktisk hevde at TOS har blant landets beste kollektivtilbud fra flyplassen - i tillegg til et av de billigste taxitilbudene, siden avstanden er så kort.

Syntes BGO/TRD er de mest skuffende sett opp mot hva man skulle «forvente».

Absolutt værste er EVE, da grunnet regularitetsutfordringer.

Last edited:
Tromsø er jo bra, som det nevnes. Vanlige rutebusser går fra sentrum ganske ofte, og det tar ca. 15 minutter ut til TOS.

Jeg vet ikke hvor godt busstilbudet er til BOO, men der kan man jo gå til sentrum eller flymuséet om man ikke har særlig å drasse på.

Av de litt dårlige kan jo MUC kanskje nevnes. Det tar overraskende lang tid å komme seg inn til sentrum med s-Bahn. Det var visst snakk om et raskere tog da flyplassen ble bygget, men det kokte visst bort i samferdselsdebatter à la Norge.

Last edited:
SVG , rettning Røgnaberg/Gamle forusvei , har ikke funnet ut at annet enn Taxi fungerer.
SDN, .. Taxi , ingen alternativer ?

man har rute 7 man kan bruke fra stavanger sentrum til sola om man vil bytte med 42 ruta. (er nesten alltid bysykkel ledig på sola flyplass man kan bruke)

https://www.kolumbus.no/reise/rutetabeller/buss/alle-bussruter/7/

rute 7 blir forandret i juni 2026 til flyplassen når ny aktør tar over bussrutene
står i aftenbladet betalingsartikkel for tiden. de vil ikke konkurrere mot flybussen.
16a9dc769f75d046f5e39f94428865e3.jpg
333b3d9a27274feb8b11cddb18dcfe18.jpg

Last edited:
Det med at rute 7 skal bli forlenget til SVG er bare et forslag Kolumbus (fylkets busselskap) har kommet med i et høringsutkast til kommunene ifb neste anbudsperiode. Forslaget er også nevnt kun som en opsjon som nok IKKE vil skje fra Anbudstart i 2026 pga Kolumbus/ Rogaland Fylkets økonomiske situasjon.

Når det er sagt er jeg veldig enig med mange lokale her at kollektivtilbudet (inkl til flyplassen) er for dårlig.

Aftenbladet skriver at SVG er eneste flyplass uten ordinær rutebuss til sentrum, det er vel feil? BGO har bybanen, men ikke buss. Fra OSL er det vel L400, men det er jo mildt sagt en melkerute.

Aftenbladet skriver at SVG er eneste flyplass uten ordinær rutebuss til sentrum, det er vel feil? BGO har bybanen, men ikke buss. Fra OSL er det vel L400, men det er jo mildt sagt en melkerute.
Det er jo ikke noe mål i seg selv med rutebuss, når det går bybane eller tog. På den annen side vedr buss - om det er rimeligere billetter enn flybussbilletter man tenker på så skal man også huske på at Flybussen i Oslo har bilettsamarbeid med Ruter https://flybussen.no/flyplasser/osl...flybussen-connect/billettsamarbeid-med-ruter/

Det er jo ikke noe mål i seg selv med rutebuss, når det går bybane eller tog. På den annen side vedr buss - om det er rimeligere billetter enn flybussbilletter man tenker på så skal man også huske på at Flybussen i Oslo har bilettsamarbeid med Ruter https://flybussen.no/flyplasser/osl...flybussen-connect/billettsamarbeid-med-ruter/

Hva koster tillegget for flybussen da om man har ruter billett? Vys billett fra Gardemoen til Oslo sone en gir fri adgang til Ruters busser/trikker/baner i 2,5 time. Det koster for tiden 124 kr.

Hva koster tillegget for flybussen da om man har ruter billett? Vys billett fra Gardemoen til Oslo sone en gir fri adgang til Ruters busser/trikker/baner i 2,5 time. Det koster for tiden 124 kr.

Ref linken jeg postet - hva det blir i tillegg her og der overlater jeg til andre å finne ut av om man tar buss og ikke tog:
Ruters 24-timersbilletter og 7-, 30- og 365-dagersbilletter: Gjelder på Flybussen hvis billetten er gyldig for hele bussens reisestrekning.
...
Flybussens enkeltbillett: Flybussens enkeltbilletter (Ikke tur-returbillett) gir overgang til Ruters linjer i sone 1, 2Ø og 4N.

Ref linken jeg postet - hva det blir i tillegg her og der overlater jeg til andre å finne ut av om man tar buss og ikke tog:

Ja, så det, men ikke hvor mye tillegget er. :-)

Praha flyplass har elendig transport til byen.

Gammel og overfylt buss hver 30 min. That's it!

Vi tok en taxi tilbake for å si det sånn.

Back