Steder med elendig kollektivtrafikk til/fra flyplass

Ja, kollektivtrafikken i Stavanger er veldig fokusert på sentrum som knutepunkt. Finnes to stopp før sentrum som funker bra for å komme seg til UiS, men det blir en omvei uansett.

Et lite Stavanger-triks for de som vil spare penger på flybussen og ikke orker å ta nr. 9 hele veien rundt gudene-vet-hvor; nr. 9 til Solakrossen (gå av ved kulturhus), gå rundt hjørnet og hopp på 7 eller X50 som går til sentrum. Tar noe lengre tid, men er unnagjort på 40 minutter, sammenlignet med 20 på flybussen.

Ellers er Kristiansand og Kjevik forholdsvis ubrukelig, spesielt om man skal til Grimstad og Arendal. Det var greit tilbud før med flybuss, nå er det kjempedårlig. Ugh.

Jeg tar riktignok aldri flybuss, og så for min del er taxiprisene viktigere. Har vært i Kristiansund flere ganger, og kan ikke huske det var så problematisk.

Erindrer heller lave taxiregninger, men dette er riktignok noen år siden. Trondheim har svindyr taxi. Satt meg inn i sikkert byens dyreste - landet på 800 kr eller noe slikt sinnsykt fra flyplassen til hotellet. Blodpris.
Trondheim mener jeg det er helt unødvendig å drosje fra flyplassen til hotellet
går jo to forskjellige flybusser rett utenfor døra når du ankommer
ellers så har drosjeselskapene fastpris 545 kr trøndertaxi

SVG , rettning Røgnaberg/Gamle forusvei , har ikke funnet ut at annet enn Taxi fungerer.
SDN, .. Taxi , ingen alternativer ?

Ellers er Kristiansand og Kjevik forholdsvis ubrukelig, spesielt om man skal til Grimstad og Arendal. Det var greit tilbud før med flybuss, nå er det kjempedårlig. Ugh.

I sommer har det faktisk vært semi-greit. I allefall for oss som har flydd grønne propellfly. Ankomst- og avgangstidene til Agder Flyekspress har vært sentrert rundt flytidene til Widerøes ruter til Bergen og Stavanger.

Ellers er det jo ganske begredelige greier, ja.

USA er vel stort sett ganske dårlig, ender nesten alltid opp med taxi/limmo unntakene jeg kommer på er seattle (men treig trikk) og ewr.
Verst er vel LGA, PIT, LAX, JFK av de jeg har vert på.

USA er vel stort sett ganske dårlig, ender nesten alltid opp med taxi/limmo unntakene jeg kommer på er seattle (men treig trikk) og ewr.
Verst er vel LGA, PIT, LAX, JFK av de jeg har vert på.

JFK mener jeg er langt fra elendig, den har jo opptil flere t-banelinjer og busser man kan velge, og synes den er mye bedre enn EWR siden man stort sett kommer seg til store deler av Manhattan uten å bytte ørten ganger. Sist gang brukte jeg under en time fra jeg sjekket ut fra hotellet på Manhattan til jeg sjekket inn på flyplassen - reiste kollektivt.

Last edited:
IAD (Washington Dulles) er overraskende dårlig. Metrobus 5A er tungvint med bagasje og krever typisk transfer til metroen; Super Shuttle skal visstnok ikke være så mye bedre; taxi er dyrt.

Nå skal det vel bli bedre når Silver Line forlenges helt til flyplassen om 5++ år en gang.

Leste gjennom tråden her nå og tenkte; "når kommer IAD?" Til slutt kom den. Makan til helt ufattelig elendig kollektivtilbud skal man lete lenger etter!

Ellers er de fleste lufthavnene i Sør-Amerika crap på kollektiv, og taxi er dermed det eneste som "fungerer" [emoji12]

Torp forbedrer kollektivtilbudet ved at det nå vil gå shuttlebuss til Fokserød, og dermed knyttes flyplassen opp til ekpressbussene som går på E18

Torp forbedrer kollektivtilbudet ved at det nå vil gå shuttlebuss til Fokserød, og dermed knyttes flyplassen opp til ekpressbussene som går på E18

Hvor ofte går expressenbussene på kvelden?

De gangene jeg har flydd til Torp har jeg enten tatt flybussen til Oslo eller toget, for meg som bor 10 min fra bussterminalen på Grønland er dette faktisk ofte et bedre alternativ enn en mellomlanding på FRA. Pris og tidavhenging ville jeg nok kanskje foretrukket en mellomlanding på MUC eller CPH fremfor en times busstur gjennom Vestfold, men uansett et godt alternativ.

Hvis det kunne kommet en ordentlig gangvei til Torp togstasjon..

Jeg husker godt kveldsflyet fra OSL-TOS-ALF i sin tid. Den het som meg SK384 i gamle dager, men er nå blitt til SK4434. Det kom i 22 tiden på kvelden og da gikk det ingen busser. Det var heller ikke allverdens med taxier i Alta, så om kjerren var full kunne det bli meget lang venting. Ikke noe særlig trivilig og særlig ikke på vinteren.

Hvor ofte går expressenbussene på kvelden?

De gangene jeg har flydd til Torp har jeg enten tatt flybussen til Oslo eller toget, for meg som bor 10 min fra bussterminalen på Grønland er dette faktisk ofte et bedre alternativ enn en mellomlanding på FRA. Pris og tidavhenging ville jeg nok kanskje foretrukket en mellomlanding på MUC eller CPH fremfor en times busstur gjennom Vestfold, men uansett et godt alternativ.

Uten å svare på spørsmålet, så er vel denne primært kanskje tiltenkt de som skal sørover, mens Oslo jo vil dekkes av eksisterende flybuss.

For oss i Asker er jo egentlig Torp en lokasjonsmessig et bra alternativ, i hvertfall med bil, men jeg sliter med at det sjeldent er avganger dit jeg skal og når jeg vil/trenger dra

SVG , rettning Røgnaberg/Gamle forusvei , har ikke funnet ut at annet enn Taxi fungerer.
42 i retning stavanger/tananger korresponderer håpløst med 3 eren (bussen går bak den så lykke til med bytte)
42 ruta til sandnes er en melkerute av dimensjoner. der bysykkel fungerer bedre (godt stykke til knutepunktet ved equinor der man kan bytte til x60/x30)

Last edited:
Uten å svare på spørsmålet, så er vel denne primært kanskje tiltenkt de som skal sørover, mens Oslo jo vil dekkes av eksisterende flybuss.
Er vel et like mye et tilbud til lokalbefolkningen i Vestfold. Jeg kan nå ta buss nesten hjemmefra i Tønsberg og til flyplassen for 45 kroner. Buss til jernbanen og tog til Torp koster 132 kroner.

Det er 2km fra terminalen til stasjonen, så spørs om det er veldig høyt prioritert, dessuten er tilsier planene for nytt dobbeltspor på jernbanen at hele linja, og stasjon, flyttes til vestsiden av lufthavnen, i gangavstand til terminalen

Jeg vil faktisk driste meg til å nominere BGO i denne tråden.

Bybanen er en billig men en heller slitsom og langsom affære dersom man skal helt inn til sentrum, stuet med bagasjen på fanget i 45 min og med all slags mulig klientell som kulisse.

Flybussen som nå koster en liten formue å reise med har heller svak frekvens og bruker i rushtiden en evighet.

Taxi er jo blitt dyrt og dyrere blir det i rushtiden og lang tid tar det. Likefult det overlegent beste alternativet dersom man er flere om regningen.

Last edited:
Fra er kostnadsperspektiv er jo bybanen suveren! Men som AndreasN skriver, tar det jo tid. Når jeg må ta drosje, bestiller jeg alltid på appen til Bergen taxi når jeg går ut av flyet. Da står den og venter når jeg går ut døra fra terminalen. Det er fastpris - og den er mye lavere enn det du må betale i mange av «AS-megselv» drosjene som står linet opp.

Så til IAD - er det noen som har testet t-banen fra terminalen og inn til sentrum? Forstår det slik at den nå er i drift.

Last edited:
Uten å gjøre dette om til en debatt om samferdsel i Bergen så burde man vel gått for en kombinasjon av Metro og bybane der Flesland feks kunne vært dekket på ca 15 min fra sentrum.

En del av striden rundt utbyggingen til Åsane går jo på nettopp dette at mange mener bybanekonseptet rett og slett er en somletrikk.

Fra er kostnadsperspektiv er jo bybanen suveren! Men som AndreasN skriver, tar det jo tid. Når jeg må ta drosje, bestiller jeg alltid på appen til Bergen taxi når jeg går ut av flyet. Da står den og venter når jeg går ut døra fra terminalen. Det er fastpris - og den er mye lavere enn det du må betale i mange av «AS-megselv» drosjene som står linet opp.

Så til IAD - er det noen som har testet t-banen fra terminalen og inn til sentrum? Forstår det slik at den nå er i drift.

Bestilling gjennom 07000 fungerer fint særlig når Bergen taxi ofte er underrepresentert i taxi køen utenfor. Utfordringen er ofte at det tar en evighet å få bagasjen på BGO. Prøver å alltid reise med håndbagasje til BGO og det gjør jo bybanen levelig særlig når alternativet blir å stampe i kø om man lander med et ettermiddagsfly.

Henger meg på kritikken av BGO her, og mener kritikken er velfortjent siden mye av utbyggingen her er gjort helt nylig. Problemet med bybanen er at den primært er laget for lokaltrafikk, med mange stopp (på Nestun kan man se fra det ene stoppet til det neste, og nesten løpe dit kjappere enn banen kjører). Da blir det en lidelse å bruke den ende til ende. Litt som om å ta trikken fra Storo til Majorstuen i Oslo, det går helt fint, men ingen gjør det....

Flybussen er hyggelig, men har ikke frekvens nok til å fungere og er også priset relativt stivt. Om man skal reise (relativt) kjapt og billig til sentrum er faktisk det enkleste å ta bybanen til Birkelandskiftet eller Sandslivegen og så bytte til ekspressbussen (50E) til byen.

Og som flere har nevnt, ta for guds skyld aldri taxi med noen av tulleselskapene som står på holdeplassen rett utenfor. Både jeg og flere kolleger har opplevd over dobbel pris på turer med noen av de. Forhåndsbestill med Bergen Taxi og få fastpris, sjelden mer enn et par minutt å vente.

Back