Stavanger/Sola: Brann i parkeringshuset 07JAN20

Familien som eide bilen var nettopp kommet hjem med fly og hadde akkurat startet bilen, en 2005 modell Opel Zafira, da den begynte å brenne.
Fra Aftenbladet:
Vorland kan ikke si noe om hvor mange personer som var i bilen da den begynte å brenne, men bekrefter at det var en familie som kom fra ferie. Etter det Aftenbladet vet, skal det ha vært flere barn i bilen da den begynte å brenne.
– Vi har avhørt eier og flere vitner som så brannen i starten, sier Vorland.
Politiet sendt ut følgende pressemelding onsdag formiddag:
«Vi har avhørt eier av den eldre dieselbilen, hvor brannen i parkeringshuset på Stavanger lufthavn, Sola, startet i går ettermiddag. Vi har også avhørt flere vitner som så brannen i startfasen. Vi har også hentet inn en del videoer, og dette arbeidet vil vi også fortsette med. Forholdene rundt bilbrannen er temmelig oversiktlig, men nå må vi finne ut hvorfor brannen startet.»
https://www.aftenbladet.no/lokalt/i...em-fra-ferie-da-brannen-startet-i-bilen-deres

Han får leie et lokalt jorde og sette opp shuttle ... kanskje det er et nedlagt kjøpesenter i nærheten?

Nå er det en hun på Sola. Eldste hangarene til Braathens er akkurat ferdig revet. Det blir parkering på dette arealet fremover.

Skjønner at man ikke skal spekulere men lurer litt på:

Når første meldingen kom så sendte brannvesenet mannskaper fra hovedbrannstasjonen på Stangeland og Kvernevik. De har i følge Google Maps 12 respektive 15 minutters kjøretid til Sola.

Når det bryter ut brann i et høyrisikoobjekt som et parkeringshus tydeligvis er, er det da ikke rart at man ikke stoppet flytrafikken umiddelbart og sendte inn Avinor sine brannfolk med en gang? De kunne sikkert vært på plass i løpet av noen få minutter.

Er de utdannet som røykdykkere og har de vanlig slukkeutstyr (slanger etc) eller bare de store skumkanonene sine?

Skjønner at terskelen er litt høy for å stenge en flyplass, men i dette tilfellet burde det kanskje ha vært gjort mye tidligere.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Noen som vet om Scandic Airport har åpnet igjen? Har store planer om innsjekk der på mandag. Og likeledes får jeg håpe at Sixt har noen biler igjen...

Skjønner at man ikke skal spekulere men lurer litt på:

Når første meldingen kom så sendte brannvesenet mannskaper fra hovedbrannstasjonen på Stangeland og Kvernevik. De har i følge Google Maps 12 respektive 15 minutters kjøretid til Sola.

Når det bryter ut brann i et høyrisikoobjekt som et parkeringshus tydeligvis er, er det da ikke rart at man ikke stoppet flytrafikken umiddelbart og sendte inn Avinor sine brannfolk med en gang? De kunne sikkert vært på plass i løpet av noen få minutter.

Er de utdannet som røykdykkere og har de vanlig slukkeutstyr (slanger etc) eller bare de store skumkanonene sine?

Skjønner at terskelen er litt høy for å stenge en flyplass, men i dette tilfellet burde det kanskje ha vært gjort mye tidligere.

Så vidt jeg vet er det ikke røykdykkere på Sola, Gardermoen har vel noen som er trent til å gå inn i bygg. Så biler med skumkannoner er det eneste de kan bistå med.

Noen som vet om Scandic Airport har åpnet igjen? Har store planer om innsjekk der på mandag. Og likeledes får jeg håpe at Sixt har noen biler igjen...

Brannsjefen sa vel ganske rett ut at Scandic var helt nedsotet og ville måtte trenge full rehabilitering, så da har de i tilfelle vært kjappe. Tolker fra vindretning og bilder som at Scandic sto rett i røykskya hele kvelden, så tror gjerne at påstanden om «nedsotet» kan stemme

Stor mangel på leiebiler da mange som hadde bilen sin i p-huset har leiebil i forsikringen sin

Brannsjefen sa vel ganske rett ut at Scandic var helt nedsotet og ville måtte trenge full rehabilitering, så da har de i tilfelle vært kjappe. Tolker fra vindretning og bilder som at Scandic sto rett i røykskya hele kvelden, så tror gjerne at påstanden om «nedsotet» kan stemme

Stor mangel på leiebiler da mange som hadde bilen sin i p-huset har leiebil i forsikringen sin

Fikk bekreftelse fra Berg-Hansen om at hotellet har åpnet igjen. Leiebil er også bekreftet.

Da har det blusset opp igjen, og det ser ut til å medføre noen diversions ...

https://www.aftenposten.no/norge/i/y3pA9g/ny-brann-i-parkeringshuset-paa-sola

– Det brenner i samme bygning. Brannen er midt i byggets tredje etasje, i et begrenset område, sier operasjonsleder Jøran Solheim i Sørvest politidistrikt til NTB.

Brannmannskapene rapporterte om åpne flammer og kraftig røykutvikling da de kom til stedet.

Nødetatene fikk melding om brannen klokken 18.50 torsdag kveld.

Ja. Brannvesenet har kontroll og flyplassen er åpnet igjen.
Det var sannsynligvis ulmebrann i en bil som blusset opp.

Jeg må si, at jeg syns det er meget underlig at et brannvesen ikke klarer å få rask kontroll over en bilbrann. Tok de det rett og slett ikke alvorlig nok i startfasen?

Da gjorde de i hvert fall rett denne gangen, stenge flytrafikken umiddelbart og bruke egne brannmannskaper i steden for å vente på lokalt brannvesen som er minimum 12 minutter unna....

Last edited:
Jeg må si, at jeg syns det er meget underlig at et brannvesen ikke klarer å få rask kontroll over en bilbrann. Tok de det rett og slett ikke alvorlig nok i startfasen?

Du er sikkert brannmann selv og mener du kunne fått kontroll på brannen raskere. ;)
Bilen(e) fikk brenne i 12 minutt før de første brannmannskapene var på plass. Utrolig hvor fort en brann kan spre seg på 12 minutt, særlig med den vindstyrken. (20 m/s)
Som brannsjefen sa ville han ikke risikere noen liv, så han trakk ut røykdykkerne når det begynte å bli for intenst og fare for kollaps.

Jeg tror, og mener brannvesenet gjorde det de kunne, men at situasjonen var ganske håpløs.

Re: SVG: Brann i parkeringshuset. 07.01.20

<mod>
Da sporer vi oss tilbake til flyplass-relaterte saker og kan ta batteridiskusjoner, spekulasjoner og forsikringssaker og annet i andre fora.

Det blir ryddet uten ytterligere beskjeder

</mod>
<mod>
Just a reminder...og gjentatt rydding kan også medføre at folk mister tilgang til tråden

</mod>

Brannmannskapene til Avinor har ikke trening i slukkningsarbeid i bygninger. Det er spart bort. Røykdykkertjenesten er også spart bort. Så da er det bare å vente på hjelp. Men ta det helt med ro, de oppfyller jo alle krav og regler. Dessuten har blårussen regnet ut at det lønner seg.

-eggs

Back