Stavanger/Sola: Brann i parkeringshuset 07JAN20

Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er etablert for å rykke ut ved flyhavari innenfor lufthavnens havariområde, og er trent og dimensjonert deretter. Brann i parkeringshus og andre bygninger er et kommunalt ansvar og skal håndteres av ordinært kommunalt brannvesen. Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er ikke dimensjonert, trent eller utrustet for denne type branner. Tjenesten er regulert av EU-regelverk for lufthavndrift og ikke av norsk brannlovgivning.

Espen
 
Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er etablert for å rykke ut ved flyhavari innenfor lufthavnens havariområde, og er trent og dimensjonert deretter. Brann i parkeringshus og andre bygninger er et kommunalt ansvar og skal håndteres av ordinært kommunalt brannvesen. Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er ikke dimensjonert, trent eller utrustet for denne type branner. Tjenesten er regulert av EU-regelverk for lufthavndrift og ikke av norsk brannlovgivning.

Espen

På FRA er det jo mange flere typer brannbiler enn bare store vannkanonbiler. Har sett vanlige mannskapsbiler og stigebiler der. Så det er vel hva flyplassene selv ønsker å ha av resurser ut over minimum.
 
Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er etablert for å rykke ut ved flyhavari innenfor lufthavnens havariområde, og er trent og dimensjonert deretter. Brann i parkeringshus og andre bygninger er et kommunalt ansvar og skal håndteres av ordinært kommunalt brannvesen. Lufthavnenes brann- og redningstjeneste er ikke dimensjonert, trent eller utrustet for denne type branner. Tjenesten er regulert av EU-regelverk for lufthavndrift og ikke av norsk brannlovgivning.



Espen
Lufthavnens brann- og redningstjeneste er hovedsaklig en branntjeneste. Det er brann-biten som er godt definert og regulert i EU regelverket. Redningsbiten blir stadig definert nedover og bort. Man kan for eksempel ikke forvente at redningstjenesten kommer inn i et slokket, men røykfylt, fly og henter folk ut. Ei heller at de kutter seg inn til en fastklemt person utenfra.

Som sagt, alle regler følges. Men regelverket setter kun et minimum. Det er minimum som er billigst.

Jeg var faktisk ikke selv klar over hvor lite hjelp man kan forvente hvis shit hits the fan.


-eggs
 
Eieren (Staten v/samferdselsministeren) ønsker "mer luftfart for pengene". Da må det prioriteres og det er vel det vi ser resultater av her.

Espen
 
Eieren (Staten v/samferdselsministeren) ønsker "mer luftfart for pengene". Da må det prioriteres og det er vel det vi ser resultater av her.

Espen

Nja,
Er vel ikke sikker på at ministeren er å laste for at Avinor har kuttet ut røykdykkertreningen, som de tidligere hadde. Jeg hørte at denne delen av treningen ble kuttet for, som så mye annet, å standarisere med felles europeiske krav. Redningstjenesten er etter det jeg har hørt bekymret over dette, og vil ha denne treningen tilbake.

Selv må jeg si at jeg finner det merkelig og ubetenksomt da det i forbindelse med brann i kabinen fort kan bli behov for røykdykkere.
Dette finnes det mange eksempler på.

:fly
 
Det er jo dette som er mitt poeng. Man standardiserer og fokuserer på å tilfredsstille krav istedenfor å dimensjonere for et høyere nivå enn det forskriftskravet krever. Det er jo dette som er prioriteringen. Skal man legge seg på et høyere nivå er det andre fagområder som må lide. Pengesekken er ikke utømmelig og kravene fra eier om effektivisering og billigere løsninger blir ikke borte. Det er ikke for ingen ting at Avinor i disse dager nok en gang gjennomfører et kostnadsreduserende og effektiviseringsprogram, som bl.a får følger for de ansatte.

Espen
 
Nytt parkeringhus er trolig først på plass i 2022. Ellers tar det tid hente ut bilene og det er fortsatt 1300 biler igjen i bygget, som hentes ut en og en med roboten

https://www.dn.no/samferdsel/stavanger/stavanger-lufthavn-far-nytt-p-hus-om-to-ar/2-1-747872

Vi holder på å 3D-skanne bygget. Det skal danne grunnlag for det videre arbeidet med å konkludere om hvorvidt hele eller bare deler av huset må rives. Målet er å ha klar et nytt P-hus våren 2022, sier lufthavndirektør Anette Sigmundstad til Stavanger Aftenblad.
 
Re: SVG: Brann i parkeringshuset. 07.01.20

Hvilket er lurt så lenge bilen har en viss verdi

Trenger ikke kasko, det holder med det som noen kaller delkasko. Altså brann, tyveri, glassrute og redning? Koster ikke mye ekstra.
 
Til høsten rives to av de tre delene i p-huset. Over 400 biler går med i dragsuget

https://www.nrk.no/rogaland/river-store-deler-av-p-huset-pa-stavanger-lufthavn-1.14956724

Avinor fryktet at det skulle bli utfordrende å håndtere trafikken på flyplassen i sommer. Nå har imidlertid situasjonen endret seg.

– Nå ser verden litt annerledes ut. Trafikkstoppen på grunn av korona-krisen har gjort, at vi er godt rustet til å ta imot trafikken, sier lufthavndirektør Sigmundstad.
 
Godt de kommer igang , det begynner å bli fullt i den gamle delen som fortsatt står og er i bruk.
 
Back
Top