Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

DY tjener penger på volum, så du kan bare glemme 2-4-2 seating ombord. ANA har bare 158 seter på de 787 som brukes på langdistanse, hvilket gjør inntjeningen mer presset hvis man ikke klarer å hente inn mer per passasjer. DY skal som kjent gjøre det "veldig billig" å fly langdistanse, med priser under det konkurrentene tilbyr idag må det være fylt godt opp ombord og det må være betraktelig mer seter enn det ANA tilbyr idag.

for noe år siden så va det snakk om en egen avdeling av DY som longhaulselskap med egen navn ....

Er det fortsatt slik idag at det ska bli en egen navn til longhaulrutene ? eller ska det bli lik navn og fargedrakt som Norwegian ?

I en eller annen tråd var det linket til en sak fra Brønnøysund registeret der det er opprettet et firma som heter Norwegian Longhaul ASA. Dermed blir det i alle fall juridisk sett skilt ut fra dagens DY. Å endre på det imaget og den markedspsissjonen DY har opparbeidet seg kommer de neppe til å gjøre, dermed blir mye av profileringen utad lik, de har jo bevist at de ikke er idioter.

Skal DY klare 291 seter i sine 788, som i henhold til Boeing er en maskin for 210 til 250 pax, så må de ha 9 i bredden. Jeg er derfor redd det blir 3+3+3 selv om jeg heller hadde set 2+4+3, en setekonfig som passer alle grupper, 3+3+3 passer bare grupper på 3, 6, 9 eller 12. Det blir også mer "overklattring" for å komme på WC med 3x3

Innleide streiker ikke

Neste år setter Norwegian opp ruter til fjerntliggende steder som Bangkok og New York. Totalt har flyselskapet har selskapet rundt 2500 ansatte, men på trappa på Heggeliseter forklarer den tidligere shipping-advokaten Kjos hvorfor Norwegian planlegger å leie inn kabinpersonale og piloter gjennom vikarbyråer i de landene hvor selskapet har filialer.
- Hvis du ser på rederiene så har de ikke streiker. De har innrettet seg for å møte en global konkurranse. Hvorfor skal jeg sette opp et eget selskap i Bangkok med egne personalavdelinger? Jeg vil jo ikke ha det. Jeg går heller til et bemanningsbyrå. Vi reduserer kostnadene våre ved å kjøpe personaladministrasjon, sier Kjos, og forklarer at enkelte investorer er helt «paniske» når det gjelder streikefare.

http://www.dagbladet.no/2012/02/27/nyheter/flytrafikk/neringsliv/bjorn_kjos/20398208/

Last edited:

Ikke at det forsåvidt er noe nytt, det at Norwegian ønsker seg flere 787. Artikkel fra e24.no idag.

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-har-bestilt-seks-dreamlinere-vil-ha-10-til/20208166

Vi vet jo at de har inngått avtale med motor leverandør for motorer til 9 fly, men at de nå ønsker seg 10 fly til, og slik jeg forstod artikkelen, snarest. Er litt små overraskende.

DY hadde kanskje håpet på å få noen avbestilte Air India maskiner, men der skal jo nå finansene være i orden så de får sine. Vel vel, plutselig kommer det melding om ytterligere flykjøp. På det ommerådet skal det mye til før DY overrasker.

Hmm, men Air India tar sine 787 etterhvert. Og jeg har personlig mine tviler at DY ville har vaert saerlig interressert i noen 2-sifred byggenumre.

Uansett, det finnes muligheter i marked a snappe opp 787 leveranser. Da ma man bare ut med litt forhandlingstaktik og penger. Jeg vet om i minst en selskap som ikke ville vaere skuffet dersom de vil finne en mulighet a avhende/utsette sine 787 leveranser...

Når det gjelder DY sin kabin konfigurasjon, kan man ta sjansen av å sammenligne med TUI Airlines som har nylig annonsert sine valg.

TUI har tidligere meldt at sine 787-8 skulle få 291 seter (som DY, men oppdeling mellom Y og Y+ er annerledes i følge Wikipedia), og Aircraft Interior Internationals viser hvordan disse skal se ut: http://www.aircraftinteriorsinternational.com/news.php?NewsID=38662

Kabinen er delt i to:
Economy Club (Y): 3-3-3, 33 til 34' i pitch.
Premium Club (Y+): 2-3-2, 38' pitch.

Tror at DY sin kabin blir sikkert i nærheten av dette.

Med forbehold om at Mr. Sandaker-Nielsen er rett sitert vil jeg si at denne er sjarmerende:
Videre forteller han at seksjonen forrest i flyet vil ha bedre beinplass og større seter enn resten av flyet.

– Vi vil ikke kalle det en bestemt klasse, her i Norwegian behandles alle passasjerer likt. Men det er likevel viktig å kunne tilby bedre beinplass til de som ønsker det, spesielt på langdistansereiser.

Litt krampaktig forsøk på å holde på sin "alle kunder er like"-policy!

Ser aftenposten idag har flere artikler om 787 hvor de bl.a. sier at oppstart for longhaul er mars neste år.
http://www.aftenposten.no/okonomi/Klart-for-billettsalg-6819100.html#.T6KbOtlYWSo

De sier også at de bl.a. ser på Pakistan som mulig destinasjon når de får flere fly. Er det virkelig marked for LCC fra Skandinavia til Pakistan?
http://www.aftenposten.no/okonomi/Lommeboken-har-mest-glede-av-ny-flytype-6819196.html#.T6Ka5NlYWSo

Pakistan? Det låter som ett konstigt val av destination för DY.

Tja .. de skal få slite mot 'fremmedarbeiderprisene' på PIA .. men det er jo mye misnøye med dem og de er jo heller ikke finansielt stabile. Kanskje?

Det skal imidlertid bli artig på innsjekk med pruting og krangling på bagasjeavgifter ... :lol:

Pakistan? Det låter som ett konstigt val av destination för DY.

Arbejdskraften er vel endnu billigere og arbejdsforholdene endnu dårligere der end i Thailand, så det er vel for at lave ny base i Pakistan ;)

Seatguru sier at Lufthansa har 31" på noen fly, 31-32" på noen og 32" på resten. SAS har 32" på sine WB.

Ja, det var jo det jeg sa :-) Forskjellen er altså minimal og ikke noe å lage et stort poeng av. Man får det en betaler for.

På økonomi utgjør hver tomme mye. Tipper vi ser 30 tommer hos DY siden de sier 30-31. Dvs ca 5 viktige cmo pp til SK. Denne fantastiske premiumkabinen Kjosern skrøt av har også blitt redusert til en premium economy. :rolleyes:

Flere som er med å tipper Dale Oen som første halehelt når dreamlinern kommer neste år?

Status
Not open for further replies.
Back