Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Virgin Atlantic har kanskje litt mer folk å ta av...Tenker på London vs OSL/ARN/CPH ;)

Men nå har Kjos sagt at det er mulig med IC-ruter til andre destinasjoner i Europa, ikke bare OSL/ARN/CPH, så han satser nok større enn som så med et litt større passasjergrunnlag.

Scandinavia+Finland er 24 millioner som kanskje reiser oftere en briter i gjennomsnitt. England har omtrent 55 mill. Jo, England er større, men det er mer enn nok å ta av her også. Og her er det langt mindre konkuranse enn det er på IC fra England.

Der er mange faktorer og parametre i dette.

London og hver enkelt af byens lufthavne har anslået 15-20 mio. potentielle kunder i baghaven. Ingen nordisk lufthavn har vel i nærheden mere end et par millioner. Virgin Atlantic har derfor et langt mindre behov for feed end DY vil have. Også selvom skandinaver i gennemsnit rejser meget mere end briter.

LHR er verdens største internationale lufthavn, og har afgange til praktisk taget hele verden. Både lokal/regional feed, men i høj grad interkontinentale ruter til alle store og mellemstore lufthavne i hele verden. Så LHR (og i mindre grad de øvrige LON-lufthavne) har allerede et etableret netværk, så man kan næsten altid komme fra A til B via LHR, altså med kun et enkelt flybytte. DY vil tilbyde onestop til NYC og BKK fra DY's netværk i Europa, og med en codesharepartner i USA og Thailand kan man tilbyde onestop til OSL/ARN. Fra fx CPH vil det altså kræve to stop til fx MIA med DY (CPH-OSL-NYC med DY, og NYC-MIA med jetBlue(?)). Med andre ord uaktuelt.

Enig med TOS,

Der er en del her som ikke har forstått forretningsideen til Kjos;
Gjør man det billig nok og enkelt å reise, vil folk som egentlig ikke hadde tenkt
å reise, reise selv til steder de egentlig aldri hadde tenkt å dra.
Kjos skaper med andre ord sitt eget marked som SAS og andre ikke klarer.

Får vi billetter t/r over dammen til ett par tusen kroner vil det snart bli like vanlig
å dra på langweekend til f.eks. NY som til London. Med nye fly vil det i tillegg
bli mer behagelig, gå raskere og mindre jetlag, og ikke minst, direkte uten
mellomlandinger som tar tid, krefter og ødelegger miljøet.

Lyder også meget som forretningsidéen fra Tower Air...

Hvordan er det forresten Virgin Atlantic kan tilby sin feeder virksomghet? De har ser ut til å ofte kunne tilby konkuransemessige priser selv fra Oslo. Da med SAS og British Airways som feeder om hverandre.

De har interlineavtale med de fleste. De har heller ikke vært svinebillige - men ofte konkurransedyktige fra Norden. De har også et svært godt grep om premium-markedet og har hatt det fra starten. Dette er en av nøklene til deres suksess. Ethvert band med respekt for seg selv brukte også Virgin når de skulle på USA-turne og det ga Branson både inntekter og publisitet i etableringsfasen. Virgin var 'hip'.

Leser at Norwegian blir omtalt som en mygg internasjonalt. Vel, de har fler passasjerer innen Europa enn både KLM, Swiss og Austrian. Vet ikke om føler seg som internasjonale mygger?

Burde kanskje presisert interkontinentalt. Med planlagt oppstart med to fly er man ikke akkurat noen stor force ... ennå. Men kanskje etterhvert!

Norwegian flyr en 189 seters maskin mellom Stockholm eller Oslo til Munchen daglig. I hvertfall en av flightene i juni ser jeg at er utsolgt, så de selger utvilsomt biletter.

Ruta er mellom to flyplasser med hvor SAS har det desidert største nettverket i Stockholm og Lufthansa har et enormt rutenett fra Munchen. SAS og Lufthansa samarbeider som vi vet også meget tett.

Alikevel er Norwegian der og fyller opp flyene uten så mye som en feeder fra Munchen. Munchen er vel ikke noe typisk ferie destinasjon i seg selv. I hvertfall ikke Frankfurt hvor Norwegian ønsker å fly hvis de bare hadde fått slots.

Hvis Norwegian finner et marked for daglig flyvning til konkurentens Munchen så er det helt opplagt også et marked også for New York.

Dere pessimister kunne mye lettere bruke argumentene mot å vise at Norwegian ikke hadde noe i Munchen å gjøre. Hvordan tror dere Norwegian fyller opp flyene til Munchen uten hverken feeder eller hjemmebane?

Noen trekker til stadighet frem at long haul er noe helt annet enn short haul. Det er opplagt riktig at det er forskjeller på de to typene aktiviteter, men på hvilken måte er erfaringene og kunnskapen DY sitter på fra short haul irrelevant i forhold til long haul (jfr. noen uttalelser om at DY/Kjos ikke har erfaring fra IC-drift)?

Hovedpoenget er utvilsomt å sørge for å finne city pairs som fyller flyene med passasjerer som har tilstrekkelig betalingsvilje til å dekke kostnaden + en rimelig avkastning i det lange løp. Dette er kunnskaper som DY sitter på, og de har vist at de kan klare å finne ruter som gir lønnsomhet, samt som har generert en betydelig vekst i markedets størrelse til en del av de destinasjonene de har startet å fly på.

Det er, slik jeg ser det, lite som er fundamentalt forskjellig i det å sikre lønnsomhet i hhv long haul og short haul. Forskjeller er det, men jeg skjønner ikke hvilken helt spesiell kommersiell forståelse man må ha i long haul som man ikke også må ha på short haul.

Norwegian flyr en 189 seters maskin mellom Stockholm eller Oslo til Munchen daglig. I hvertfall en av flightene i juni ser jeg at er utsolgt, så de selger utvilsomt biletter.

Ruta er mellom to flyplasser med hvor SAS har det desidert største nettverket i Stockholm og Lufthansa har et enormt rutenett fra Munchen. SAS og Lufthansa samarbeider som vi vet også meget tett.

Alikevel er Norwegian der og fyller opp flyene uten så mye som en feeder fra Munchen. Munchen er vel ikke noe typisk ferie destinasjon i seg selv. I hvertfall ikke Frankfurt hvor Norwegian ønsker å fly hvis de bare hadde fått slots.

Hvis Norwegian finner et marked for daglig flyvning til konkurentens Munchen så er det helt opplagt også et marked også for New York.

Dere pessimister kunne mye lettere bruke argumentene mot å vise at Norwegian ikke hadde noe i Munchen å gjøre. Hvordan tror dere Norwegian fyller opp flyene til Munchen uten hverken feeder eller hjemmebane?

Det er vel ingen som tviler på at det er mulig å fylle en 787 til NYC fra OSL. Spørsmålet er vel heller om de klarer å tjene penger. Det kan iallefall ikke være mange seter til 2000 kroner pr flight dersom de vil ha økonomisk suksess.

Det er vel ingen som tviler på at det er mulig å fylle en 787 til NYC fra OSL. Spørsmålet er vel heller om de klarer å tjene penger. Det kan iallefall ikke være mange seter til 2000 kroner pr flight dersom de vil ha økonomisk suksess.

Nå regner jeg det som nokså sikkert at DYs folk regner på hva som skal til for å få lønnsom drift, og dette har de gjort på sine 95 eksisterende destinasjoner (noe riktig må de utvilsomt ha gjort og noe riktig kunnskap må de åpenbart besitte som på knappe 10 år har ekspandert fra 4 destinasjoner til 95 i dag). Jeg ville vel ikke blitt overrasket om DY utnyttet denne kunnskapen også i satsningen på long haul...;)

At de ikke kan selge for mange billetter til 2000,- bør vel ikke komme som noen stor overraskelse.

Nå regner jeg det som nokså sikkert at DYs folk regner på hva som skal til for å få lønnsom drift, og dette har de gjort på sine 95 eksisterende destinasjoner (noe riktig må de utvilsomt ha gjort og noe riktig kunnskap må de åpenbart besitte som på knappe 10 år har ekspandert fra 4 destinasjoner til 95 i dag). Jeg ville vel ikke blitt overrasket om DY utnyttet denne kunnskapen også i satsningen på long haul...;)

At de ikke kan selge for mange billetter til 2000,- bør vel ikke komme som noen stor overraskelse.

Det tror jeg også. Svaret mitt var til vedkommende som mente det var mulig å fylle en dreamliner til NYC når de klarte å fylle en 738 til MUC.
Som om det å fylle flyet er det som skal til for å få suksess.

Ska bli spännande att se om DY lyckas få tag i några attraktiva slot tider på New York JFK och Bangkok.
Både SAS och CO(UA) tycker jag har bra slot tider på sina linjer EWR-ARN/CPH/OSL.

Norwegian är inte ensamma om LCC interkont planer heller.
Det ryktas om att Singapore Airlines också ska dra igång ett LCC interkont bolag inom 12 månader, förmodligen med Boeing 777-200ER.
Det skulle inte förvåna mig alls om SIA LCC bolag kan komma att flyga till bla Skandinavien, UK och Australien.
En B777-200ER i LCC konfig kan säkert ha +400 stolar och kapacitet att flyga 13-14h non-stop.

http://www.aviationweek.com/aw/gene...s/awx/2011/05/25/awx_05_25_2011_p0-327586.xml

Ska bli spännande att se om DY lyckas få tag i några attraktiva slot tider på New York JFK och Bangkok.
Både SAS och CO(UA) tycker jag har bra slot tider på sina linjer EWR-ARN/CPH/OSL.

...

Slot tider ved JFK er vel ikke den store problem, selv om flyplassen er conjested. I USA er slot-trading tillat, og dermed vil DY finne selskaper som er villige a selge/bytte slots. Og DY trenger vel i beste fall 6 daglige slots.

BKK er en helt annen issue. Her hersjer korrupsjon. Nok penger, sa far du de slots du vil. Thailand er dessverre en litt annen plass en Europa i disse ting.

IC-Planer til DY vil ikke knekke pga slot-mangel. Dette er jeg overbevist.

En artkkel fra 2006 der en Boeing-representant propmoterer flyet ville jeg kanskje tatt med en klype salt.
M85 er ikke SÅ mye raskere og utgjør nok ikke så stor tidsbesparelse.

Det var da svært da,

M85/M80 gir en forskjell på rundt 20 kt i TAS eller 20nm pr time.
B787 vil altså ligge rundt 140nm forran f.eks en B767 på en tur til NY.

Når det gjelder inneklima så vil det uten tvil bli bedre luftkvalitet,
høyere cabin trykk og lyseffekter som simulerer tidssoner.

SUMMEN av dette gjør at passasjerene vil få en raskere og
mer behagelig reise gjør at du vil være mer uthvilt når de kommer fram.

Attachments

• Skjermbilde 2011-06-02 kl. 11.28.19.jpg
    Skjermbilde 2011-06-02 kl. 11.28.19.jpg
    18.9 KB · Views: 366

SUMMEN av dette gjør at passasjerene vil få en raskere og
mer behagelig reise gjør at du vil være mer uthvilt når de kommer fram.

291 seter, 29" pitch... behagelig? I don't think so.
Selv ikke forbedret luftkvalitet vil få meg til å hvile bedre under slike forhold :rolleyes:
DY er fortsatt en LCC, og komfort er ikke deres selling point. Det kan hende det blir en tanke mer behagelig enn tilsvarende forhold i en 767, men det skal lite til.

Selv ikke forbedret luftkvalitet vil få meg til å hvile bedre under slike forhold :rolleyes:
DY er fortsatt en LCC, og komfort er ikke deres selling point. Det kan hende det blir en tanke mer behagelig enn tilsvarende forhold i en 767, men det skal lite til.

29" i pitch, dvs at det blir mindre enn dagens 30" i 738 hvis jeg ikke bommer??

29" i pitch synes jeg høres veldig lite ut på long haul. 30 også for den del.
Uansett virker 291 seter mye, når flytypen kan ta opptil 250 pax i 3 klasser.
DY kommer vel bare til å ha to klasser, men uansett vil det nok bli tett som haggel med 291 seter.

Hva flyselskapene selv finner på av tortur-redskaper overfor pasasjerene sine
er en annen sak. Det være seg dårlig plass, dårlige setter, ræva mat, flybytte/mellomlandinger eller flyvertinner
med snittalder rundt 50 som er seriøst lei av yrket sitt...

At 787 er teknologisk overlegent er det derimot ingen tvil om.

W

Last edited:

29" i pitch synes jeg høres veldig lite ut på long haul. 30 også for den del.
Uansett virker 291 seter mye, når flytypen kan ta opptil 250 pax i 3 klasser.
DY kommer vel bare til å ha to klasser, men uansett vil det nok bli tett som haggel med 291 seter.

Lenken under gir en oversikt over forskjellige seat config i 787. Står dog ingenting om 29" i pitch noen steder. Om 291 seter virker mye, så kan en singel class config huse 375 pax ;) Dersom varianten DY velger er den samme som i lenken, så vil det være 2+4+2 i eco, ikke 3-3-3.

http://www.boeing.com/commercial/airports/acaps/787sec2.pdf

Status
Not open for further replies.
Back