Statustråd: Norwegian 787 og IC-ruter

Status
Not open for further replies.
Re: Norwegian har valgt Dreamliner som langdistansefly

Dette ER business. Alle som befordrer en passasjer skal ha betalt. Flyr du OSL-JFK-SFO med f.eks. DY og Virgin America, skal VX ha minst 30% av billettprisen .... 'Feeder litt tilbake' .. ? Du mener da at DY ikke skal ta seg betalt for de som VX leverer? Say hello to Mr. Skifterett .....

At man tar betalt for å fly noen videre når man samarbeider skjønner jeg også.
Men trenger man nødvendigvis ta så mye mer betalt utover det man normalt tar for å fly uten feed?

Det er jo kun et spørsmål om prissetting og deling av inntektene, og da er spørsmålet om prisen man kan ta for en flygning via JFK til SFO er slik at både VX og DY ser seg tjent med dette.

Det som jeg repliserte på var å tjene penger på ultralave priser, og skal man dele potten med andre, mister man den kostnadsfordelen man har ved point-to-point. Da er det kanskje ingen fordel for kunden å reise DY lenger - de blir som alle de andre.

For å kunne tjene penger, trenger DY volum, og de må beholde penga selv. Da kan de gjøre det bra. Skal de tilby connections må de ta adskillig høyere betalt, og da mister de lett 'forspranget' på pris vis a vis konkurrentene. Det var dit jeg ville, men det ser ut som det muligens var litt uklart ...

Edit/forresten: En tanke som slo meg. Kan det tenkes at DY tenker på å opprette B737-operasjoner i endepunktene for IC? De har tross alt fremdeles mange 738 i bestilling.

DY trenger maks utnyttelse av sine 737'er for å tjene penger. Dette er svært vanskelig å få til hvis man skal plassere den 'ute'. I tillegg er man gjerne utsatt for trafikkrestriksjoner som gjør at man ikke kan selge lokaltrafikk. Har man et par nedbetalte skranglekasser - så kanskje .. ;)
I en helt fri lufttrafikkverden er dette muligens en option - men i praksis er det svært vanskelig.

Men trenger man nødvendigvis ta så mye mer betalt utover det man normalt tar for å fly uten feed?

Partneren vil gi deg klar beskjed om hva de vil ha for setet. Dette er kontraktfestet før første sete selges. Så jo mindre du tar for billetten, jo mindre blir det igjen til deg ...

Det som jeg repliserte på var å tjene penger på ultralave priser, og skal man dele potten med andre, mister man den kostnadsfordelen man har ved point-to-point. Da er det kanskje ingen fordel for kunden å reise DY lenger - de blir som alle de andre.

For å kunne tjene penger, trenger DY volum, og de må beholde penga selv. Da kan de gjøre det bra. Skal de tilby connections må de ta adskillig høyere betalt, og da mister de lett 'forspranget' på pris vis a vis konkurrentene. Det var dit jeg ville, men det ser ut som det muligens var litt uklart ...

Nå har vel fortsatt DY et konkurransefortrinn på kostnadssiden i forhold til veldig mange andre selskaper (iallefall europeiske selskaper), og selv om IC er en litt annen sak så har nok DY en betraktelig slankere organisasjon med dertilhørende lave enhetskostnader.

Ultralave priser blir det vel som normalt kun på direkteflygninger, og skal man til en destinasjon som innebærer flygning videre med et annet selskap så er det naturlig at koster noe mer. Hvorvidt dette blir konkurransedyktige priser vil vel bare gjenstå å se. Jeg antar at man i noen tilfeller vil se at DY IC er dyrere enn andre alternativer (slik man ser på short haul), men det betyr jo ikke at de mister alle sine kunder.

Videre så må vel VX sine minst 30% av billettprisen være et forhandlingsspørsmål? Luftfarten er jo eksperter på avansert prissetting, så det å skulle insistere på 30% av billettprisene til enhver tid for passasjerer man frakter videre høres veldig lite "luftfartsorientert" ut. I luftfarten er jo fokus på prisdiskriminering (eller yield management) på egne flygninger, så jeg vil anta at man ser fornuften i det også i forhold til eventuelle partnere.

Som du også riktig påpeker så trenger DY volum. En måte å få det på er å sikre feed i begge endene. Øker man volumet så kan man klare seg med lavere priser (eller, kan ta seg råd til å betale viderebefordrer en større sum). Det nytter jo ikke å insistere på å beholde penga selv om de ikke får nok passasjerer (selv om å beholde penga selv selvsagt er det beste som et utgangspunkt). Slik jeg kjenner DY så innbiller jeg meg at de har tenkt litt gjennom slike saker.

Partneren vil gi deg klar beskjed om hva de vil ha for setet. Dette er kontraktfestet før første sete selges. Så jo mindre du tar for billetten, jo mindre blir det igjen til deg ...

Nå antar du at man har en tradisjonell partner avtale som man finner i Star Alliance etc.? Her må det nok tenkes litt nytt....

Et lite fleksibelt selskap som DY vil vel tenkes å komme fram med litt mindre rigide avtaler. Det burde være business for andre selskaper (evt. en annen LCC) om de blir feedet av DY uten at de trenger å ta mer betalt enn de ellers ville gjort. Såvidt jeg vet har DY også allerede vært i dialog rundt en samarbeidsmodell med Finnair i Europa.

Nå antar du at man har en tradisjonell partner avtale som man finner i Star Alliance etc.? Her må det nok tenkes litt nytt....

Et lite fleksibelt selskap som DY vil vel tenkes å komme fram med litt mindre rigide avtaler. Det burde være business for andre selskaper (evt. en annen LCC) om de blir feedet av DY uten at de trenger å ta mer betalt enn de ellers ville gjort. Såvidt jeg vet har DY også allerede vært i dialog rundt en samarbeidsmodell med Finnair i Europa.

Finnair eier 5% av DY.

Penger er penger. Ingen vil frakte passasjerene dine gratis. Skal du drive byttehandel med seter, ender du opp med 0 i inntekt for de setene, og det blir det bare utgifter av. DY er en mygg internasjonalt og har ingen ting å tilby en eventuell partner annet enn $$.

Finnair eier 5% av DY.

Penger er penger. Ingen vil frakte passasjerene dine gratis. Skal du drive byttehandel med seter, ender du opp med 0 i inntekt for de setene, og det blir det bare utgifter av. DY er en mygg internasjonalt og har ingen ting å tilby en eventuell partner annet enn $$.

Som sagt, jeg skjønner også at man må betale for å frakte passasjerer videre. Men må man nødvendigvis betale så mye MER enn det man ellers ville betalt for å reise videre uten noe samarbeid er vel spørsmålet?

Her har man kanskje muligheten som et lite fleksibelt selskap å inngå et mer fleksibelt samarbeid enn tradisjonelt partner samarbeid for alt vi vet?

Her har man kanskje muligheten som et lite fleksibelt selskap å inngå et mer fleksibelt samarbeid enn tradisjonelt partner samarbeid for alt vi vet?

Som sagt - man har en kontrakt hvor prisene er spesifisert - end of story. Hvordan hadde du ellers tenkt deg at det skulle ordnes? Dette er ikke noen tyrkisk basar hvor man står ved gate'n og prutter på prisene .... ;)

Som sagt - man har en kontrakt hvor prisene er spesifisert - end of story. Hvordan hadde du ellers tenkt deg at det skulle ordnes? Dette er ikke noen tyrkisk basar hvor man står ved gate'n og prutter på prisene .... ;)

Prisene på de fleste flybilletter er som du kjenner til svært variabel. Det er ikke noe i veien for at man driver like utstrakt differensiering av priser for enkeltsegmenter. Det er vel ingen som mener at dette gjør luftfarten til tyrkisk basar...?

Poenget med prisdiskriminering slik man i luftfarten bruker i stor grad er for å hente ut mest mulig ut av kundenes betalingsvilje. Dette får man til gjennom å sette forskjellig pris til forskjellige dager, tid på dagen, hvilken destinasjon man flyr på, og når på året det er. Hvorfor kan ikke dette implementeres i en kontrakt mellom to aktører? Kontrakter mellom partnere kan ofte være særdeles kompliserte (ikke nødvendigvis bare i luftfarten), så hvorfor må alltid prissettingen være usedvanlig primitiv?

Prisene på de fleste flybilletter er som du kjenner til svært variabel. Det er ikke noe i veien for at man driver like utstrakt differensiering av priser for enkeltsegmenter. Det er vel ingen som mener at dette gjør luftfarten til tyrkisk basar...?

Poenget med prisdiskriminering slik man i luftfarten bruker i stor grad er for å hente ut mest mulig ut av kundenes betalingsvilje. Dette får man til gjennom å sette forskjellig pris til forskjellige dager, tid på dagen, hvilken destinasjon man flyr på, og når på året det er. Hvorfor kan ikke dette implementeres i en kontrakt mellom to aktører? Kontrakter mellom partnere kan ofte være særdeles kompliserte (ikke nødvendigvis bare i luftfarten), så hvorfor må alltid prissettingen være usedvanlig primitiv?

Nå var det ikke jeg som etterlyste 'kreative løsninger'. Det er helt riktig som både du og jeg sier, bortsett fra at jeg kanskje forenklet det en smule. Prisene er forskjellige etter destinasjon og bookingklasse - men de er kontraktfestet og forhåndsavtalt. Det var ikke annet jeg prøvde å si ....

Men igjen - kompleksitet er noe LCC'ene ikke liker ... ;)

Ja, måske Bangkok Airways kunne blive partner. De samarbejder i forvejen med bl.a. Etihad og Air Berlin.

Men ærligt talt, så tror jeg ganske enkelt ikke på DY longhaul. Det er et eventyr der kommer til at vare max to år!

Gjerne forhåndsdefinerte priser ja... men hvis den prisen ikke er dyrere for sluttkunden enn om kunden hadde booket seg videre selv uten noe samarbeid, så vil det gi merverdi for alle parter inkludert mulighet for DY kundene å fly videre samt for DY å få feed.... Dette forutsetter at samarbeidspartnerne er fornøyd med at feeden fyller flyene deres til en rimelig pris og ikke krever noe utover det. Alternativt får de ingen feed fra DY.

Mulig dette er urealistisk, men et amerikanske/asiatisk flyselskap taper uansett ikke penger på å få feed selv fra et lite norsk selskap. Snarere går det rett på bunnlinjen om de klarer å fylle flyene sine litt til selv til en rimelig pris, og ikke minst.... de unngår at erkekonkurrenten(e) får feeden.

Det var nok mange som hadde tilsvarende oppfatninger som her på forumet da Richard Branson startet Virgin Atlantic for å konkurere med British Airways på ren IC uten feeders i det hele tatt! Det har jo gått mer en greit for den karen.

Hvordan er det forresten Virgin Atlantic kan tilby sin feeder virksomghet? De har ser ut til å ofte kunne tilby konkuransemessige priser selv fra Oslo. Da med SAS og British Airways som feeder om hverandre.

Leser at Norwegian blir omtalt som en mygg internasjonalt. Vel, de har fler passasjerer innen Europa enn både KLM, Swiss og Austrian. Vet ikke om føler seg som internasjonale mygger?

Virgin Atlantic har kanskje litt mer folk å ta av...Tenker på London vs OSL/ARN/CPH ;)

Scandinavia+Finland er 24 millioner som kanskje reiser oftere en briter i gjennomsnitt. England har omtrent 55 mill. Jo, England er større, men det er mer enn nok å ta av her også. Og her er det langt mindre konkuranse enn det er på IC fra England.

Enig med TOS,

Der er en del her som ikke har forstått forretningsideen til Kjos;
Gjør man det billig nok og enkelt å reise, vil folk som egentlig ikke hadde tenkt
å reise, reise selv til steder de egentlig aldri hadde tenkt å dra.
Kjos skaper med andre ord sitt eget marked som SAS og andre ikke klarer.

Får vi billetter t/r over dammen til ett par tusen kroner vil det snart bli like vanlig
å dra på langweekend til f.eks. NY som til London. Med nye fly vil det i tillegg
bli mer behagelig, gå raskere og mindre jetlag, og ikke minst, direkte uten
mellomlandinger som tar tid, krefter og ødelegger miljøet.

Med nye fly vil det i tillegg
bli mer behagelig, gå raskere og mindre jetlag, og ikke minst, direkte uten
mellomlandinger som tar tid, krefter og ødelegger miljøet.
At flyene er nye betyr ikke at de er raskere.
Og på hvilken måte blir det mindre jetlag?

Å skape et marked gjennom billige billetter for å folk til å reise er vel heller ikke spesielt miljøvennlig...

Status
Not open for further replies.
Back