Staten selger seg ned i SAS

Nei. Der var ikke den danske stat.
Thomas

Det stemmer også når man ser på ferske aksjonæroversikter. Ingen av de større eierne har økt (Sverige, Danmark eller Wallenberg) slik at de norske aksjene tydeligvis ble spredd ut i små poster til mange forskjellige investorer
 
Det stemmer også når man ser på ferske aksjonæroversikter. Ingen av de større eierne har økt (Sverige, Danmark eller Wallenberg) slik at de norske aksjene tydeligvis ble spredd ut i små poster til mange forskjellige investorer

Skulle blivit mycket förvånad om danska staten hade köpt. Att en borglig regering går emot sin ideologi och bidrar till förstatligandet av ett flygbolag är endast en fantasi hos vissa.
 
Skulle blivit mycket förvånad om danska staten hade köpt. Att en borglig regering går emot sin ideologi och bidrar till förstatligandet av ett flygbolag är endast en fantasi hos vissa.

Du undervurderer SAS betydning for Danmark, tror jeg :) Ikke at jeg tror, at den danske stat har som mål at øge sin andel i selskabet, men jeg er sikker på at der bliver taget en seriøst snak om emnet, når større portioner af aktier bliver sat til salg. Så muligheden ligger der.
 
Du undervurderer SAS betydning for Danmark, tror jeg :) Ikke at jeg tror, at den danske stat har som mål at øge sin andel i selskabet, men jeg er sikker på at der bliver taget en seriøst snak om emnet, når større portioner af aktier bliver sat til salg. Så muligheden ligger der.

Tidigare har ju även Danmark varit villiga att sälja SAS. Och det var på den tiden man var ännu mer beroende av flygbolaget. Jag ser det som ganska osannolikt att danska staten skulle köpa på sig mer aktier. Det vore unikt av en liberal regering i Västeuropa att ta över ett privat bolag för att säkra jobb.
 
För övrigt irriterande med danska statens signaler om att man vill behålla sin ägarandel av "strategiska skäl". Som aktieägare i SAS ser jag gärna att bolaget styrs på affärsmässiga grunder framför politiska. Tror det hade varit bättre för SAS framtid och för aktiekursens utveckling.
 
Tidigare har ju även Danmark varit villiga att sälja SAS. Och det var på den tiden man var ännu mer beroende av flygbolaget. Jag ser det som ganska osannolikt att danska staten skulle köpa på sig mer aktier. Det vore unikt av en liberal regering i Västeuropa att ta över ett privat bolag för att säkra jobb.

Mange år siden Danmark var villige til at sælge SAS. Jeg ser det som mere sansynligt at Danmark køber op i SAS end at DK sælger ud.

Vi har jo for nyligt set at Danmark er villig til at forsvare sin andel i SAS ved at deltage i aktieemissionen, hvorimod Norge og Sverige var passive og lod deres procentvise andel falde.
 
För övrigt irriterande med danska statens signaler om att man vill behålla sin ägarandel av "strategiska skäl". Som aktieägare i SAS ser jag gärna att bolaget styrs på affärsmässiga grunder framför politiska. Tror det hade varit bättre för SAS framtid och för aktiekursens utveckling.

Men Danmark ejer jo ikke aktier i SAS for at tjene penge. Danmark har aktier i SAS fordi SAS er en del af Danmarks infrastruktur. Den infrastruktur er værdiløs for Danmark, hvis den bliver flyttet ud af DK. Derfor kan DK ikke bare sælge SAS og håbe på, at Lufthansa eller et andet firma vil se CPH som verdens centrum.

Du kan mene hvad du vil om den danske stats signaler, men DK er da i det mindste åbne omkring deres ejerskab og baggrunden for dette :)

..og Danmark har været medejer af SAS siden tidernes morgen, så du vidste hvad du gik ind til, da du valgte at købe aktier i selskabet ;)
 
Men Danmark ejer jo ikke aktier i SAS for at tjene penge. Danmark har aktier i SAS fordi SAS er en del af Danmarks infrastruktur. Den infrastruktur er værdiløs for Danmark, hvis den bliver flyttet ud af DK. Derfor kan DK ikke bare sælge SAS og håbe på, at Lufthansa eller et andet firma vil se CPH som verdens centrum.



Du kan mene hvad du vil om den danske stats signaler, men DK er da i det mindste åbne omkring deres ejerskab og baggrunden for dette :)



..og Danmark har været medejer af SAS siden tidernes morgen, så du vidste hvad du gik ind til, da du valgte at købe aktier i selskabet ;)



Samtidig eier de ikke nok aksjer til å kunne stoppe et eventuelt oppkjøp [emoji6]
 
Samtidig eier de ikke nok aksjer til å kunne stoppe et eventuelt oppkjøp [emoji6]

Nej.. det er sandt.. med DK kan jo ikke gøre for, at brødrenes opbakning til det fælles projekt er faldende :)

Eventuelt må DK jo smide x antal kroner i kassen, hvis de vil forhindre en ugunstig køber i at erhverve selskabet.. de har vel forkøbsret til Sveriges aktier, selvom dette ikke bringer dem over 50%

Men nu bliver det lidt for meget fiktion vistnok..
 
Samtidig eier de ikke nok aksjer til å kunne stoppe et eventuelt oppkjøp [emoji6]

Den danske behøver ikke nødvendigvis at eje 50%+en aktie for at forhindre et fjendtligt opkøb af SAS. En ny ejer vil normalt betinge sig at de kan købe mere end 90% af aktierne og dermed tvangsindløse de resterende aktier og afnotere selskabet fra børserne.

Den danske stat ejer 14,2 % af aktierne og har dermed sikret sig at en eventuel køber vil konsultere den danske stat før de fremsætter et offentligt købstilbud.

Så den danske stats aktiepost er ikke en garanti mod fjendtlig overtagelse af SAS, men den er stor nok til at gøre processen meget vanskelig, hvis ikke den danske stat mener at det er den rette køber.

Mvh.
Morten
 
Den danske behøver ikke nødvendigvis at eje 50%+en aktie for at forhindre et fjendtligt opkøb af SAS. En ny ejer vil normalt betinge sig at de kan købe mere end 90% af aktierne og dermed tvangsindløse de resterende aktier og afnotere selskabet fra børserne.

Den danske stat ejer 14,2 % af aktierne og har dermed sikret sig at en eventuel køber vil konsultere den danske stat før de fremsætter et offentligt købstilbud.

Så den danske stats aktiepost er ikke en garanti mod fjendtlig overtagelse af SAS, men den er stor nok til at gøre processen meget vanskelig, hvis ikke den danske stat mener at det er den rette køber.

Mvh.
Morten

I og for seg rett, samtidig som man ikke trenger 90% for å kontrollere selskapet, selv om man da ikke kan tvangsinnløse resten
 
Men Danmark ejer jo ikke aktier i SAS for at tjene penge. Danmark har aktier i SAS fordi SAS er en del af Danmarks infrastruktur. Den infrastruktur er værdiløs for Danmark, hvis den bliver flyttet ud af DK. Derfor kan DK ikke bare sælge SAS og håbe på, at Lufthansa eller et andet firma vil se CPH som verdens centrum.


Är det då inte lustigt att man en gång i tiden lät privatisera och bolagisera CPH? En flygplats är väl ändå av större betydelse för ett lands infrastruktur än ett flygbolag? Jag tror du överdriver danska statens intentioner med SAS. Visst, man vill inte sälja nu, men det är inte samma sak som att man aldrig kan tänka sig göra sig av med sina 14 procent. Och att man skulle öka ägandet med att t.ex. köpa Sveriges andel i SAS kommer bara inte hända.
 
Är det då inte lustigt att man en gång i tiden lät privatisera och bolagisera CPH? En flygplats är väl ändå av större betydelse för ett lands infrastruktur än ett flygbolag? Jag tror du överdriver danska statens intentioner med SAS. Visst, man vill inte sälja nu, men det är inte samma sak som att man aldrig kan tänka sig göra sig av med sina 14 procent. Och att man skulle öka ägandet med att t.ex. köpa Sveriges andel i SAS kommer bara inte hända.

Den danske stats holdning til salg af SAS aktier er forklaret her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemed...e-og-norge-saelger-dele-af-deres-aktier-i-sas

Så er et salg vil afhænge af hvad der er bedst for SAS og for tilgængeligheden til Danmark. Eller oversat - man vil bruge posten til at gøre SAS mindre attraktivt for fjendtlig overtagelse.
 
Är det då inte lustigt att man en gång i tiden lät privatisera och bolagisera CPH? En flygplats är väl ändå av större betydelse för ett lands infrastruktur än ett flygbolag? Jag tror du överdriver danska statens intentioner med SAS. Visst, man vill inte sälja nu, men det är inte samma sak som att man aldrig kan tänka sig göra sig av med sina 14 procent. Och att man skulle öka ägandet med att t.ex. köpa Sveriges andel i SAS kommer bara inte hända.

“Økonomi- og erhversminister Brian Mikkelsen siger nu, at hverken TDC eller Københavns Lufthavne skulle have været privatiseret. Han siger, at der er ting, det er vigtigt, at staten har indflydelse på.“

https://www.dr.dk/nyheder/penge/brian-mikkelsen-fortryder-privatisering

Artiklen er af ældre dato, men også mange år soden lufthavnen blev (delvist) solgt. Og ham der udtaler sig kommer fra partiet Konservative, som vist modsvarer Høyre i Norge. Ved ikke helt med Sverige.
 
Den danske stats holdning til salg af SAS aktier er forklaret her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemed...e-og-norge-saelger-dele-af-deres-aktier-i-sas

Så er et salg vil afhænge af hvad der er bedst for SAS og for tilgængeligheden til Danmark. Eller oversat - man vil bruge posten til at gøre SAS mindre attraktivt for fjendtlig overtagelse.

Med andra ord kommer Danmark sälja vid en eventuell strukturaffär. Det är dock vitt skilda saker att behålla en post av anledningen som nämns ovan och att köpa på sig fler aktier i SAS. Det sista kommer inte hända.
 
Med andra ord kommer Danmark sälja vid en eventuell strukturaffär. Det är dock vitt skilda saker att behålla en post av anledningen som nämns ovan och att köpa på sig fler aktier i SAS. Det sista kommer inte hända.

Det er korrekt. Den danskes stats ønske er at sikre maksimal tilgængelighed til Danmark. Hvis en anden ejer af SAS kan garantere at der fortsat vil være et long haul hub i CPH, så er jeg ret overbevist om at den danske regering er med på at sælge. Og nej jeg ser heller ikke for mig at den danske stat skulle købe flere aktier i SAS (med mindre dette sker ved en ny udstedelse).
 
Jeg må ærlig innrømme at det høres ut som en smule defensiv strategi fra danske myndigheter. Jeg har alltid innbilt meg at det danske markedet i seg selv var så sterkt at de kunne forsvare sin posisjon som hub alene, på bekostning av OSL og ARN. Jeg tenker(hypotetisk) at dersom SAS forsvinner på langdistanse fra CPH, vil andre konkurrenter raskt plukke opp lønnsomme ruter til/fra Kastrup. Sånn sett vil ikke konkurranse være negativt. Kanskje en vil få en netto tilvekst av ruter, fordi de som etablerer seg har en annen kostnadsbase, og således har mulighet til å etablerer ruter SAS ikke får lønnsomhet på.
 
Jeg må ærlig innrømme at det høres ut som en smule defensiv strategi fra danske myndigheter. Jeg har alltid innbilt meg at det danske markedet i seg selv var så sterkt at de kunne forsvare sin posisjon som hub alene, på bekostning av OSL og ARN. Jeg tenker(hypotetisk) at dersom SAS forsvinner på langdistanse fra CPH, vil andre konkurrenter raskt plukke opp lønnsomme ruter til/fra Kastrup. Sånn sett vil ikke konkurranse være negativt. Kanskje en vil få en netto tilvekst av ruter, fordi de som etablerer seg har en annen kostnadsbase, og således har mulighet til å etablerer ruter SAS ikke får lønnsomhet på.

Er du ironisk? SAS-feeden fra Norge og Sverige er vel selve ryggraden og fundamentet for at CPH kan ha en ledende posisjon som hub. Uten denne lottogevinsten ville den internasjonale trafikken på CPH vært mer som på ARN, eller litt lavere, hvis man tar utgangspunkt i lokal kjøpekraft, næringsliv og befolkning.
 
Back
Top