Blir det nye navnet da DAS(S) ?Er det nå klart hvem som kjøpte de norske aksjene?
Var det Danmark?
https://e24.no/boers-og-finans/sas/...597-millioner-kroner-for-sas-aksjene/24380209
(Dansk Alt Sammen)
Blir det nye navnet da DAS(S) ?Er det nå klart hvem som kjøpte de norske aksjene?
Var det Danmark?
https://e24.no/boers-og-finans/sas/...597-millioner-kroner-for-sas-aksjene/24380209
Nei. Der var ikke den danske stat.Er det nå klart hvem som kjøpte de norske aksjene?
Var det Danmark?
https://e24.no/boers-og-finans/sas/...597-millioner-kroner-for-sas-aksjene/24380209
Nei. Der var ikke den danske stat.
Thomas
Det stemmer også når man ser på ferske aksjonæroversikter. Ingen av de større eierne har økt (Sverige, Danmark eller Wallenberg) slik at de norske aksjene tydeligvis ble spredd ut i små poster til mange forskjellige investorer
Skulle blivit mycket förvånad om danska staten hade köpt. Att en borglig regering går emot sin ideologi och bidrar till förstatligandet av ett flygbolag är endast en fantasi hos vissa.
Du undervurderer SAS betydning for Danmark, tror jegIkke at jeg tror, at den danske stat har som mål at øge sin andel i selskabet, men jeg er sikker på at der bliver taget en seriøst snak om emnet, når større portioner af aktier bliver sat til salg. Så muligheden ligger der.
Tidigare har ju även Danmark varit villiga att sälja SAS. Och det var på den tiden man var ännu mer beroende av flygbolaget. Jag ser det som ganska osannolikt att danska staten skulle köpa på sig mer aktier. Det vore unikt av en liberal regering i Västeuropa att ta över ett privat bolag för att säkra jobb.
För övrigt irriterande med danska statens signaler om att man vill behålla sin ägarandel av "strategiska skäl". Som aktieägare i SAS ser jag gärna att bolaget styrs på affärsmässiga grunder framför politiska. Tror det hade varit bättre för SAS framtid och för aktiekursens utveckling.
Men Danmark ejer jo ikke aktier i SAS for at tjene penge. Danmark har aktier i SAS fordi SAS er en del af Danmarks infrastruktur. Den infrastruktur er værdiløs for Danmark, hvis den bliver flyttet ud af DK. Derfor kan DK ikke bare sælge SAS og håbe på, at Lufthansa eller et andet firma vil se CPH som verdens centrum.
Du kan mene hvad du vil om den danske stats signaler, men DK er da i det mindste åbne omkring deres ejerskab og baggrunden for dette
..og Danmark har været medejer af SAS siden tidernes morgen, så du vidste hvad du gik ind til, da du valgte at købe aktier i selskabet![]()
Samtidig eier de ikke nok aksjer til å kunne stoppe et eventuelt oppkjøp [emoji6]
Samtidig eier de ikke nok aksjer til å kunne stoppe et eventuelt oppkjøp [emoji6]
Den danske behøver ikke nødvendigvis at eje 50%+en aktie for at forhindre et fjendtligt opkøb af SAS. En ny ejer vil normalt betinge sig at de kan købe mere end 90% af aktierne og dermed tvangsindløse de resterende aktier og afnotere selskabet fra børserne.
Den danske stat ejer 14,2 % af aktierne og har dermed sikret sig at en eventuel køber vil konsultere den danske stat før de fremsætter et offentligt købstilbud.
Så den danske stats aktiepost er ikke en garanti mod fjendtlig overtagelse af SAS, men den er stor nok til at gøre processen meget vanskelig, hvis ikke den danske stat mener at det er den rette køber.
Mvh.
Morten
Men Danmark ejer jo ikke aktier i SAS for at tjene penge. Danmark har aktier i SAS fordi SAS er en del af Danmarks infrastruktur. Den infrastruktur er værdiløs for Danmark, hvis den bliver flyttet ud af DK. Derfor kan DK ikke bare sælge SAS og håbe på, at Lufthansa eller et andet firma vil se CPH som verdens centrum.
Är det då inte lustigt att man en gång i tiden lät privatisera och bolagisera CPH? En flygplats är väl ändå av större betydelse för ett lands infrastruktur än ett flygbolag? Jag tror du överdriver danska statens intentioner med SAS. Visst, man vill inte sälja nu, men det är inte samma sak som att man aldrig kan tänka sig göra sig av med sina 14 procent. Och att man skulle öka ägandet med att t.ex. köpa Sveriges andel i SAS kommer bara inte hända.
Är det då inte lustigt att man en gång i tiden lät privatisera och bolagisera CPH? En flygplats är väl ändå av större betydelse för ett lands infrastruktur än ett flygbolag? Jag tror du överdriver danska statens intentioner med SAS. Visst, man vill inte sälja nu, men det är inte samma sak som att man aldrig kan tänka sig göra sig av med sina 14 procent. Och att man skulle öka ägandet med att t.ex. köpa Sveriges andel i SAS kommer bara inte hända.
Den danske stats holdning til salg af SAS aktier er forklaret her: https://www.fm.dk/nyheder/pressemed...e-og-norge-saelger-dele-af-deres-aktier-i-sas
Så er et salg vil afhænge af hvad der er bedst for SAS og for tilgængeligheden til Danmark. Eller oversat - man vil bruge posten til at gøre SAS mindre attraktivt for fjendtlig overtagelse.
Med andra ord kommer Danmark sälja vid en eventuell strukturaffär. Det är dock vitt skilda saker att behålla en post av anledningen som nämns ovan och att köpa på sig fler aktier i SAS. Det sista kommer inte hända.
Jeg må ærlig innrømme at det høres ut som en smule defensiv strategi fra danske myndigheter. Jeg har alltid innbilt meg at det danske markedet i seg selv var så sterkt at de kunne forsvare sin posisjon som hub alene, på bekostning av OSL og ARN. Jeg tenker(hypotetisk) at dersom SAS forsvinner på langdistanse fra CPH, vil andre konkurrenter raskt plukke opp lønnsomme ruter til/fra Kastrup. Sånn sett vil ikke konkurranse være negativt. Kanskje en vil få en netto tilvekst av ruter, fordi de som etablerer seg har en annen kostnadsbase, og således har mulighet til å etablerer ruter SAS ikke får lønnsomhet på.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.