Stanset av unbrako-nøkkel

Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Kommentaren er skrevet i "kommentar-feltet" under selve artikkelen, så den delen er ikke underlagt noen form for kvalitetskontroll (eller sikkerhetskontroll)...
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Det er faktisk lov å bruke hode, også hva gjelder sikkerhetskontroll. Bruk av skjønn og sunn fornuft er ikke straffbart. Nå er det engang slik at enkelte individer innen sikkerhetsbransjen ikke har den egenskapen med å gjøre ting smidig innen rammene som er gitt. Det skal føles trygt å fly, men er det helt bombesikkert?
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

OJB - jeg mener du ta helt feil. "Det må bli slutt på denne stivbeinte og tøvete tolkningen av sikkerhetsreglementet." Nei - det MÅ være stivbent, det må ikke finnes muligheter til å "tolke" eller gjøre unntak. På samme måte som man behandler små barn - det må ikke finnes fortolkninger og man må ikke gjøre unntak - da sklir det ut (jeg snakker av hardlært erfaring som småbarnspappa).

Akkuratt som flygere i sin jobb ikke kan gjøre unntak og må følge SINE sikkerhetsregler, må man også ha respekt for at de på bakken må følge sine sikkerhetsregler etter boken. Det er ingen annen utvei.

Nå kjenner jeg ikke til denne konkrete saken, men som ren flaks sier, sikkerhetskontrollen er der og reglene har vært de samme i mange år - go with the flow! Det er nå engang slik det er i dag, og da får man enten følge reglene (og selvsagt diskutere dem i de rette fora (det vil si ikke med kontrolløren!) eller finne noe annet å gjøre som ikke innebærer å passere sikkerhetskontrollen på flyplassen. Selv passerer jeg sikkerhetskontrollen på OSL og ARN minst én gang i uken, og det er en del av rutinen som jeg for lengst har sluttet å irritere meg over. Og når man passerer kontrollen så ofte, så vet man hva man kan og ikke kan ha med seg (og på seg - det er et par belter som jeg ikke har på meg når jeg flyr).

Jeg svaert uenig med deg CK...derimot tror jeg OJB er inne paa de riktige tanker.....I mine oeyne er ikke sikkerhet begrenset til de som har oppgaven aa kontrollere....sikkerheten er summen av alle som er involvert i operasjonen av flyplass, fly og andre noedvendige tjenester....og god sikkerhet kommer naar det er et utmerket samarbeid mellom disse aktoerene....og hvor alle involverte respekterer hverandres roller....Episoder som disse baade bryter en noedvendig kommunikasjon og et noedvendig tillitsforhold mellom minst 2 av aktoerene....noe jeg som reisende er bekymret over....av en aller annen grunn tenker jeg fort paa en flyvinge naar argumentene om at en maa vaere stivbent.....i min enkle forstaaelse av den konstruksjonen tviler jeg paa et en helt stiv(bent) vinge ville fungere svaert godt...og ikke minst vaere veldig sikker....

Jeg er ennaa skremt over det jeg saa paa OSL et par aar tilbake...dengang var det mulig aa se crew sikkerhetsslusen fra ankommsthallen....og det kroppspaarket jeg var vitne til fra sikkerhets ansatte naar crew ankom....var direkte skremmende...og i mine oeyne et svaert savert svakt ledd....
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor disse flyverne må ut av sikker sone hver gang de stopper. Er det ut for å ta seg en røyk, eller. Selv flyr jeg opp til 6 ben om dagen, men går aldri mer enn en gang gjennom sikkerhetskontrollen, det er når jeg kommer på jobb!
Det er vel lett nok å få vær og vind levert ut til flyet!
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

På de små plassene som f.eks SDN så må man vel alltid entre fra Tarmac -> uren zone for å måtte scannes for å gå tilbake på tarmac ?.

Men jeg syntes ikke noe om private aksjoner hvor man kan ende opp med å forsinke kundene, altså de som gjør at dere in the end of the day har en jobb..

Nei , legg heller mye mer press på de lovgivende og instruerende etater !
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Ja P.A. VIKING, det skjønner jeg. Men det jeg ikke forstår er hvorfor de må forlate Tarmac etter ankomst, hvorfor må de inn i terminalen? Skjønner at de må gjennom security når de begynner på arbeidsdagen, men å si at de må gjennom 6-7 ganger om dagen, ja det forstår jeg ikke!
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

6-7 ganger kan heller ikke jeg forstå, hvem flyvende må det ??
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

6-7 ganger kan heller ikke jeg forstå, hvem flyvende må det ??

Nå er jeg ikke så bevandret i disse minilufthavnene i Noreg, men bygningsmassen på disse er vel slik at man må passere til hvit sone for å utføre visse ting?
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

ren flaks, det kan jo hende at de må og toalettene på de små dasher er ikke noe å skryte av ;)

For komme tilbake til det riktige temaet, jeg tror det er en del om overfortolker reglene, om årsaken er at de ikke kom inn på politihøgskolen, er usikre og unge som kanskje har fått litt for liten opplæring som for sikkerhetsskyld legger inn en liten eller større sikkerhetsmargin i forhold til sikkerhetsreglene eller det kan også forekomme de som bare er kødder/psykopater. Med andre ord er ordene til George Orwell også gjeldende her som andre steder: Whatever goes upon two legs is an enemy

Begynner å få en rimelig stor samling av forskjellige flyplasser rundt om i EØS-området etter klarplastposen ble innført, og en ting er sikkert - reglene er fortolket forskjellig på de forskjellige plassene. Humor og humør er forbudt enkelte plasser. Enkelte plasser har det vært en ren fornøyelse å gå gjennom sikkerhetskontrollen. Det forunderlige er at de mest ubehaglige situasjoner har jeg opplevd på norske flyplasser. Er det et symptom eller er det tilfeldig?
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Joa, er enig det er nok litt mangel på "evne til å tolke regler" også kalt situasjonsforståelse blant disse vaktene. Jeg var selv litt sen en gang jeg skulle med BA på stby fra OSL, de på skranken sa bare løp til gate så ringer vi og sier du er på vei.. Tok det for god fisk og løp, uten boardingkort. Regnet med at mitt ID-kort som var gyldig på OSL var godt nok, men den gang ei, siden jeg ikke var på jobb og uten boardingkort så slapp jeg ikke gjennom. Ble temmelig forbannet over det gitt, synes nok han var litt overivrig men sånn er det. Finnes duster blant dem og duster blant oss, av og til er vel jeg en dust også.
Å gå på potta 6-7 ganger i løpet av ett skift, da burde vel vedkommende ha ringt inn syk.....
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

En ting jeg ikke skjønner er hvorfor disse flyverne må ut av sikker sone hver gang de stopper. Er det ut for å ta seg en røyk, eller. Selv flyr jeg opp til 6 ben om dagen, men går aldri mer enn en gang gjennom sikkerhetskontrollen, det er når jeg kommer på jobb!
Det er vel lett nok å få vær og vind levert ut til flyet!

Du skulle nok flydd på det norske kortbanenettet for å se hvordan ting fungerer i praksis.

Man går selvfølgelig ikke ut av sikker sone på hver plass hvis du har inntrykk av det, men det skjer fra tid til annen at man faktisk må det, bl.a. for å hente ut vær. Det leveres ikke ut til flyet, for her snakker vi om flyplasser/stasjoner som kun handler ett selskap og som derfor er minimalt bemannet. De har samme kostnadspress som alle andre i bransjen og har ikke noe ansvar for å levere vær ut til flyet. Og skal man hente vær har man ikke noe annet valg enn å gå ut av rød sone og inn i terminalen. Det er dessverre sånn kortbaneterminalene er konstruert. Røyking er det forresten ikke tid til når man har 10-15 min turnaround :)

Det er også fint mulig å bevege seg ut av rød sone uten å gå inn i terminalen. Det holder å krysse en rød strek, eller en rød imaginær strek, med en fot før man må inn i terminalen for en ny sikkerhetskontroll. Og akkurat det praktiseres forskjellig fra plass til plass, noe som ikke gjør saken noe enklere.

Man kan forresten heller ikke gjøre walk-around av eget fly uten at det er en vekter som skal følge med... :)
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Man kan forresten heller ikke gjøre walk-around av eget fly uten at det er en vekter som skal følge med... :)

Dette er vel noe som kun skjer på KB plassene ? Hva er instruksen til denne vekteren da ? Passe på at du ikke sparker for hardt i hjulet ?
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Ja, skjer kun på kortbaneplassene, så om det er et særnorsk krav eller om det er noe som kommer fra det store EU er usikkert. Hva instruksen er er ukjent. Redsel for at noen skal tukle med eget fly? :) Da dette ble iverksatt for noen år siden var det enkelte som var litt overivrige i tjenesten (eller hadde misforstått) og fotfulgte pilotene rundt flyet. Må ha vært et fint syn :) På spørsmål om hva de egentlig passet på, visste de ikke selv. De fulgte bare en prosedyre.

Men det finnes kanskje en god grunn et eller annet sted. Mulig det skyldes at det ikke finnes høye sikkerhetsgjerder rundt hele flyplassområdet på kortbaneplassene slik at området egentlig er urent og bare er definert som rent så lenge en vekter er tilstede.
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Men det finnes kanskje en god grunn et eller annet sted.

Eller kanskje: det var en gang en grunn som forsvant, men regelen er på plass. Ingen vet hvorfor, ingen tør å stille spørsmål ved den og ingen tør å fjerne den for da er man på den sikre siden og slipper å få ansvaret for at noe går galt :drunk:
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Frankenstein er et produkt av den vitenskapsmannen som bygde ham ....

Jeg synes det blir helt feil å bruke energi og aggresjon på de som er satt til å håndheve bestemmelsene. På mange måter er deres instrukser som et produkt av hviskeleken - det starter på topp (EU-kommisjonen - US Congress og deres tilsvarende) - fortsetter ned til departementet - deretter med til TSA/Avinor osv - så videre ned til sikkerhetsselskapet, hvis dette er farmet ut - før det ender nede hos kaptein Tyttebær og hans lidelsesfeller som blir kastet ut til løvene etter et par ukers kurs. Mange av disse har ingen tidligere flyplasserfaring og vet ingenting annet om hvordan ting fungerer på en flyplass enn det de har fått vite på kurset. Hvordan kan man forvente at de opptrer 'smidig' i forhold til instruksen? De har ingen forutsetninger for å treffe noen form for avgjørelse som ikke rimer med stillingsinstruksen.

Det er de styrende myndigheter som må påvirkes. Stortingsmenn, kongressmedlemmer, under- og overhus ... disse må opplyses så de ser forbi hysteriet og alle 'rådgiverene' som bare er ute etter å tjene penger på rådgiving, tjensteleveranse, maskinvare osv osv. Security er en enorm vekstbransje og det er altfor mange som i dag sitter i roller hvor de påvirker politikerene til å treffe avgjørelser som kun tjener dem og deres lommebøker.

Jeg tror ærlig talt det blir veldig vanskelig å få 'sunn sans' inn i dagens diskusjon. Noen trekker alltid fram 'trusselbilde' og 'terrorfare' og dermed er tabloidene med på laget med en gang. Og da er det ingen som tør å stå imot i frykt for å få nakken kappet av. Og dette gjelder like mye i Europa som i USA.

Så hva er løsningen? Fortsatt stange hodet i veggen eller tygge prozak? Vel - det får bli opp til den enkelte, men jeg kan ikke se at det vil bli noen nevneverdig endring av disse tiltakene i tiden fremover .. Til det er det altfor mange som har penger å tape ...
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Jeg tror at problemet i Norge - og ja jeg tror ting er anderledes i Norge enn i andre land som foelger de samme retningslinjene/direktivene - er at selskapene som er satt til aa utoeve / haandheve direktivene ikke har gjort jobben sin godt nok - med det mener jeg at de ikke har definert sine oppgaver paa en maate som gjoer at alle ledd i sikkerhets selskapene forstaar sin rolle i det totale sikkerhets "systemet"

Jeg har selv vaert med paa innfoere et US Congress Direktiv (HIPAA - Pasient Data Beskyttelse) i vaar egen organisasjon - en jobb som tok 14 av oss 18 maaneder...og svaert svaert mye var opp til oss aa definere....og pasient sikkerhet er ikke veldig ulikt passasjer sikkerhet.....
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Jeg har lagt merke til her på OSL at det stadig er de samme som klager på sikkerhetskontrollen og sier det er problemer og tull hele tiden. Det er nok mye hva mann gjør det til selv.
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Jeg har lagt merke til her på OSL at det stadig er de samme som klager på sikkerhetskontrollen og sier det er problemer og tull hele tiden. Det er nok mye hva mann gjør det til selv.

Hvordan hadde vekterbransjen oppført seg om ingen reagert? Det er sunt at dette blir diskutert og blir holdt et øye med. Ja, vi som passerer sikkerhetskontrollen, både ansatte og reisende har vårt ansvar for at det skal gå smidig for seg, men det bør sannelig også enkeltindivider i vekterbransjen også ta til seg. Som regel hjelper det med et lite smil i sikkerhetskontrollen. Ellers syntes jeg innlegget til LN-MOW var meget passende.
 
Re: Stanset av unbrako-nøkkel

Så hva er løsningen? Fortsatt stange hodet i veggen eller tygge prozak? Vel - det får bli opp til den enkelte, men jeg kan ikke se at det vil bli noen nevneverdig endring av disse tiltakene i tiden fremover .. Til det er det altfor mange som har penger å tape ...

Der tror jeg du traff spikeren på hodet...detter er nå så stor butikk for alle involverte som haugevis med konsulenter som tenker ut dette, sikkerhets firmaene som utfører kontrollene, alle butikkene som selger/serverer mat og ikke minst drikke og flypassene som får leie og ekstra sikerhets avgifter, konspirasjon eller ikke!!

Må nok fortsette å leve ut av 100ml flasker som alle passer in i min lille gjennomsiktige pose og le/gråte når en kommer over variasjoner i tolkninger. Generelt sett er faktisk Gatwick ganske så ok og høres ut som mer fornuftig enn hva Widerøe opplever i Norge...og her er det paranoiaen som styrer!! Det er ihvertfall ikke noe poeng å krangle med security, om ikke annet har en som regel ikke tid til det!!

T
 
Back
Top