Spring break og tur til Las Vegas og San Francisco

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Første trip report fra meg. Kunne kanskje ha inkludert litt flere bilder men jeg har ikke det beste kameraet så bear with me.

En litt tidlig spring break og kuldegrader i North Dakota gjorde at ferien ble lagt til Las Vegas og San Francisco. Med direkterute til Las Vegas var Allegiant Air det naturlige valget for første del av turen, mens vi valgte Southwest mellom Vegas of San Francisco.

Bookingprosessen hos Allegiant minnet en del om Ryanair med masse gebyrer og ekstratilbud som måtte velges bort. Trodde at jeg hadde valgt vekk alle «unødvendige» tilleggspriser, men da billetten var betalt så viste det seg at vi hadde bestilt shuttle fra flyplassen til hotellet for 15 $ per stk. Blant interessante gebyrer kan segment fees, PFC, 911 security og convenience fee nevnes i tillegg til 50 $ per pers for bagasje tur/retur. Det mest oppsiktsvekkende var at flybilletten for returreisen gikk opp 30 $ per pers under bestillingsprosessen.

10.2.2011 Allegiant Air Flight 485 GFK – LAS

ETD: 13:00 ATD: 14:01 Total reisetid: 2 t 56 min

Fly: McDonnell Douglas MD-83 N892GA
Sete: 34D

Det var en relativt grei dag å ta turen sørover med 24 minusgrader i Grand Forks mot 20 plussgrader i Las Vegas.

Mens vi ventet på at den 22 år gamle MD-83en skulle lande og taxe inn til gate 1 på GFK International Airport var mine medreisende mest opptatt av å ikke havne på bakerste rad på flyet. Men vi fant fort ut at har man ikke bestilt priority boarding så havner man fort bakerst i boarding-køen. Dermed endte det som det måtte ende – vi ble plassert bakerst ved motorene og fikk god øretrim i 3 timer.

Flyet var én time forsinket inn til Grand Forks grunnet «construction work» på flyplassen i Las Vegas. Men knyttnevetesten ble bestått med veldig god margin og setene var overraskende behagelige å sitte i.


DSCN3479 by lanorge, on Flickr

Inntrykket av Allegiant så langt er bra. Det eneste som trekker ned er bestillingsprosessen og støynivået bakerst i flyet.

-------------------------

Fredagen ble brukt på å se seg litt rundt i Las Vegas. Vi valgte å ligge på Circus Circus de tre første nettene. Hotellet var billig og hadde helt greie rom. Eneste minus var lang kø for å komme seg inn på frokostbuffeen om morgenen og lange gåavstander inne på selve hotellet.

På lørdagskvelden gikk vi på Cirque du Soleil-showet Ka. Kan anbefales! Men det er lurt å lese litt om showet på forhånd ettersom det ikke var lett å få med seg fortellingen. Men selve showet var spektakulært.

Søndagen ble brukt til langtur med bil til Hoover Dam og Grand Canyon. Spesielt Grand Canyon var en flott opplevelse. Etter kaos og støy i Las Vegas befant man seg i majestetisk natur hvor man ikke hørte noe annet enn vinden suse. Snø i luften bidro også til en spesiell atmosfære.





13.2.2012 Southwest Airlines Flight 148 LAS-SFO

ETD: 14:20 ATD: 15:33 Total reisetid: 1 t 13 min

Fly: Boeing 737-300 N610WN
Sete: 18C

Jeg synes at Southwest hadde en litt tungvint innsjekkingsprosess. Man stiller seg først i kø for å sjekke inn, så sjekker man inn på en automat rett foran skranken og deretter leverer man bagasjen. Hos Southwest er det også free seating som vil si at de som sjekker inn først får boarde flyet først. Selve flyet var romslig og hadde veldig komfortable seter.


DSCN3540 by lanorge, on Flickr

Windshear og lavtrykk over byen gjorde at vi måtte stå på holding point 10-15 minutter før vi kom oss avgårde med en bratt initial climb. Men mye turbulens på flere deler av strekningen gikk ikke ut over serveringen. En valgfri drikke og peanutter/pretzels var standard om man ikke ønsket å betale noe. Vi kom inn til gate 46 minutter etter oppsatt tid.

Jeg fikk et positivt inntrykk av Southwest etter den første flyturen med dem. Et noe eldre Boeing 737-300 utgjorde på ingen måte noe negativt for komforten ombord. Men jeg vet ikke om innsjekk og måten de velger å boarde flyet på er den mest effektive. Det tok ganske lang tid for å få folk på plass i flyet. Det var flere som ikke fikk sitte sammen med dem de ville og mye flytting av håndbagasje og passasjerer. Men fritt setevalg er visstnok en av «fordelene» med å reise med Southwest sammen med to gratis innsjekkete kolli, i et land der man ofte må betale ekstra for innsjekket bagasje.

Fortsettelse følger.
 
Last edited:
Del 2

Etter å ha tilbrakt 3 dager i ørkenen var det fint å komme til San Francisco som bydde på frisk sjøluft, et overtall av gode restauranter og et vakkert landskap. Vi besøkte blant annet Alcatraz, Golden Gate Bridge og Fisherman’s Wharf. Tre kvelder på rad spiste vi på tre veldig gode restauranter som kan anbefales. Veldig god og rimelig indisk mat på Little Delhi på Market Street. Neste kveld stod Colibri Mexican Bistro for tur. En litt dyrere gourmet-restaurant med live jazzband og fantastisk god mat. Siste kvelden ble det La Méditerranée på Fillmore Street. Et veldig koselig sted og naturligvis god mat.





16.2.2012 Southwest Airlines Flight 2046 SFO-LAS

ETD: 12:10 ATD: 12:17 Total reisetid 1 t 17 min

Fly: Boeing 737-300 N335SW
Sete: 19F

Et mindre jordskjelv på morgenkvisten gjorde at BART-toget som tok oss fra Market Street til flyplassen var noe forsinket. Vi kom oss til flyplassen rundt halvannen time før avgang og fikk tid til å stå og se på den imponerende trafikkavviklingen på SFO. Tårnet sendte parallelle avganger mot nord mens man like etter hadde parallelle landinger mot vest. Fire rullebaner i bruk samtidig = veldig stilig å se på. Skulle nok en gang ønske at jeg hadde et bedre kamera så jeg kunne ha fått med dette.











Igjen var det litt styr med folk som ville sitte sammen. Kapteinen hadde tatt en tur bak og bistod med å spørre noen passasjerer ville skifte sete. Nok en gang var det så å si fullt fly. Denne gangen var vi lure nok til å sjekke inn på nettet kvelden i forveien slik at vi kunne boarde litt tidligere og få bedre seteplassering.

For en gangs skyld var det ingen forsinkelser og nydelig vær hele veien. Med vindussete fikk jeg god utsikt til downtown San Francisco, Stillehavet og ikke minst Sierra-fjellene på turen.



Vi fikk tatt ut bagasjen uten problemer men måtte stå i den lengste taxikøen jeg har vært borti. Neste gang blir det nok å velge shuttle fra flyplassen – raskere og billigere.

Den siste natta ville vi oppleve litt luksus og booket oss inn på Trump International Hotel. Her var det heller ikke kasino så lydnivået var vesentlig lavere enn på de fleste andre hotellene langs the Strip.

 
Last edited:
Hei!

Fin TR! Er selv meget gira på en USA-tur til høsten, og denne TR gav ekstra motivasjon. :)
Legger du ut flere bilder evt. skriver mer? Håper det.
Bestilte dere overnattingen på Trump lenge i forveien? Og hvordan var prisen?
 
Takk for hyggelige kommentarer!

Siste del av trip reporten kommer. Så skal jeg se om reisefølget har noen bra bilder å supplere med.

Vi betalte overnattingen på Trump dagen før. Vi brukte hotwire.com og begrenset søket slik at vi var sikre på at vi fikk et hotell nært the Strip. Prisen var da litt over 200 bucks natten men når man deler på fire så blir det ikke så galt likevel ;)
 
Del 3

17.2.2012 Allegiant Air Flight 484 LAS - GFK


ETD: 06:35 ATD: 06:48 Total reisetid 2 t 43 min

Fly: McDonnell Douglas MD-82 N876GA
Sete: 7E

Vi fant oss godt til rette på Trump International Hotel i Las Vegas. Hotellet lå et lite stykke fra the Strip, men man kunne fint gå gjennom kjøpesenteret Nordstrom som lå like ved for å komme for eksempel til Palazzo og the Venetian.

Etter noen få timer søvn tok vi en shuttle til flyplassen i firetiden. Da vi kom til flyplassen litt før fem ble vi møtt av en lang innsjekkingskø – utendørs. Det viste seg at Allegiant hadde et drøss av flighter på omtrent samme tidspunkt som medførte at hundrevis av passasjerer skulle sjekke inn omtrent samtidig. Etter klokken ble fem begynte køen endelig å røre litt på seg ettersom flere Allegiant-ansatte kom på jobb. Etter 10-15 minutters venting ble vi tatt ut av køen for å nå flyet. I sikkerhetskontrollen var det også lang kø. Jeg begynte så vidt å lengte tilbake til de ordnede forholdene hos Southwest på Terminal C men vi kom oss omsider til gate D4 en halvtime før flyet skulle av gårde.

Et relativt «nytt» MD-82 i Allegiant-sammenheng, produsert så sent som i 1995, skulle ta oss tilbake til Grand Forks denne dagen. Dessverre var dette den minst behagelige etappen på turen. Setene var ikke komfortable å sitte i i det hele tatt og det gikk heller ikke an å legge setene bakover. Jeg lå nesten framoverbøyd på turen og prøvde å sove – med en stiv og vond nakke som resultat. Ikke den mest minneverdige flyturen jeg har hatt.

Inntrykket av Allegiant gikk ned etter den siste turen. Innsjekking kunne vært ordnet på en mye bedre måte for eksempel med flere ansatte på jobb når rushet stod på i morgentimene. Komforten om bord var også under enhver kritikk. Allegiant tenker penger og profitt men opplevelsen om bord i et slikt fly kan ikke få mange til å se frem til neste tur med selskapet. Bedre seter hadde vært en veldig god investering etter min mening.

Konklusjon Allegiant Air:

Jeg sitter igjen med et negativt inntrykk av Allegiant Air etter mine to flighter med dem. Om jeg i fremtiden har et alternativ for cirka samme pris på samme rute så kommer jeg ikke til å velge Allegiant. Likevel er Allegiant som regel mye rimeligere enn alternativene og opererer ofte med direkteruter som eneste aktør på flere destinasjoner. Basert på det vil nok valget falle på samme flyselskap igjen. Da får jeg heller håpe på at jeg er heldig med hvilket fly jeg skal fly med og komme veldig tidlig til innsjekk.

Konklusjon Southwest:

Jeg fikk et veldig positivt inntrykk av Southwest på turen basert på erfaringen med service, komfort og pris. Jeg ser frem til neste gang jeg skal fly med selskapet.
 
Takk for fin rapport. Kan vel bare si at jeg deler dine positive erfaringer med Southwest. Det er slett ikke som LCC'er i Europa.
 
Med direkterute til Las Vegas var Allegiant Air det naturlige valget for første del av turen, mens vi valgte Southwest mellom Vegas of San Francisco.

Allegiant Air har spesialisert seg på å fly direkte til Vegas, Hawaii og Florida fra små steder som vanligvis ikke har direkterute dit. På veien tar de betalt for det meste og uten skrupler. Les mer om dem i denne
artikkel i USA-Today.
 
Takk for flott rapport Enig i at southwest er meget bra til LCC å vere.
Tror det er første TR fra allegiant jeg har sett på forumet.
 
Back
Top