Spørsmål om hva som er rett.

ENGM 911

ScanFlyer Rusty
Medlem
Spørsmål om hva som er rett.

Heisann folkens. Er dette bilde skjevt? Flaggstangen er ihvertfall loddrett :p så hva menes med å rette opp et bilde som dette? Sett i gang diskusjonene. Finnes det forresten en fasit her? Til info stilte jeg meg slik til og tok bilde så dere kunne tygge litt på denne nøtten :stir

Fortsatt god sommer.

Quiz

Re: Spørsmål om hva som er rett.

Eg vil si at det man ser først er kanskje flaggstengene og sålenge de er rett får man jo førsteintrykket at bildet er rett, der er deretter når man ser lenge på bildet at ting skjærer seg :lol:

Jeg tror bildet er skjevt, og skal prøve å begrunne dette.

Flaggstengene ser ut som de står snorrett på dette bildet. Grunnen er at du har funnet en vinkel som gjør at stengene ser rette ut mens de heller bort fra der du står og tar bildet. Ikke lett å forklare det slik at det blir forståelig. Hadde du hatt kameraet i samme stilling og f.eks flyttet deg 5 meter mot høyre, vill du sett at flaggstengene ville begynne å helle samme vei (mot høyre).

Jeg tar sikkert feil, gjør jeg ofte, men det er i alle fall det inntrykket jeg får av bildet slik du presenterer det.

Ha en strålende fin kveld. :)

Her har du brukt vidvinkel ikke sant? Det sammen med en vinkel opp mot himmelen gir en optisk effekt som forvrenger særlig kantene på bildet slik vi ser her. Det er ikke så mye å gjøre med annet enn å ta bildet fra en annen vinkel, f. eks. rett mot bygget i stedet for nedenifra og på skrå. :)

Det kan muligens forbedres litt i "Horizontal perspective", men det er nok fint lite:
5998867485_f2cbb2aaf2_bcopy.jpg

(PS: Flaggstengene er ikke helt loddrette :p )

Last edited:
Bildet ser helt greit rett ut. Enten er Stortinget skeivt eller så er flaggstanga på midten skeiv.

Back