Vi har en liten dialog gående blandt initiativtakerne her hvordan vi skal håndtere dette best. Inntil videre forholder vi oss til at det ikke er noen radar i Stavanger, et område med mye trafikk inn til Norge, som det er ønskelig å kunne følge. Samtidig har vi en ukjent i hva som skjer med Bardufoss, noe som potensielt vil gi betydelig bedre dekning i Nord-Norge.
Ideellt tror jeg et nettverk av radarer i Norge burde vært omtrent slik:
Sentrale Østlandet/Gardermoen Dekkes i dag rimelig bra av to mottagere (ENHA og ENGM), men med en ideell plassering kunne man nok klart mye det samme med en mottager. Jeg tror ikke det er fornuftig å plassere en mottager til her.
Sørlandskysten Dekkes i dag rimelig bra av to svenske og en dansk mottager. En godt plassert mottager langt sør i Østfold eller Vestfold kunne gitt god dekning her. Heller ikke her tror jeg det er fornuftig å prioritere plassering av en mottager til.
Kysten Åna-Sira, dalstroka innafor og Langfjella Det er vanskelig å få gode mottagerforhold over fjellområdene i Sør-Norge. Heldigvis flyr flyene her såpass høyt, at dekning fra mottagere på Østlandet og Vestlandet vil gi rimelig bra dekning. Kristiansand kan være ei utfordring med en slik løsning.
Vestlandskysten og Nordsjøen Jeg tror det ideelt burde være tre mottagere her, f.eks. Stavanger, Bergen og Møre. Det kommer (sannsynligvis) en mottager i Kristiansund, og da gjenstår Bergen og Stavanger. Dette er kanskje det mest aktuelle området å plassere en ny mottager.
Trøndelag Burde kunne dekkes med en godt plassert mottager ved Trondheimsfjorden, gjerne nær Værnes. Har i dag noe dekning fra radar ved Östersund, og vil nok også få noe dekning fra Kristiansund. Mye lokal interesse for bedre radardekning, så et spleiselag her burde være innenfor rekkevidde.
Nord-Norge er langt. Dekningen i dag er litt sporadisk fra Sverige omtrent opp til Salten, litt avhengig av høyde og vær. Sannsynligvis trengs det tre, minst to, radarer for å gi tilsvarende dekning som i Sør-Norge. Det kommer muligens en radar i Bardufoss, som vil hjelpe mye. Usikker på hvor høyt dette bør prioriteres nå.
Opp i dette har vi en, kanskje to, mottagere som skal plasseres. Det er ikke helt lett.