Spleiselag for ny(e) radar(er)

Som aktiv leser på forumet bidrar jeg gjerne med 500 kroner. Send meg en e-post eller PM med kontonummer, så kommer pengene.

De som står oppgitt under boks en har nå fått PM med betalingsinformasjon. Det er fortsatt mulig å melde seg for større eller mindre beløp, dersom man vil være med å finansiere verdens andre Scanair-radar.

Betalingsinfo til meg også takk... Så skal vi se hva jeg får skranglet sammen (500,- i første omgang).

Last edited:
Betalingsinfo til meg også takk... Så skal vi se hva jeg får skranglet sammen (500,- i første omgang).

Jeg setter deg på lista for boks nummer to. Den første ser det allerede ut til at vi har ordnet, mens den neste er på god veg...

Har snakket med Lennart, og han vil forsette å sende til "Flygrader" så snart han har fått tilbake nettverket i huset. Og det har ingen hensikt å sette opp ny radar i Sør!!!!!..

Innleget han hadde her om dagen, har ingenting med å sende info til "Flygrader" å gjøre. Som han sa i den aktuelle posten ønsker han ikke selv å skrive på forume, derfor jeg gjør det.

Han skriver faktisk:

Trekker meg stille tilbake, tar radaren min, og forsvinner uti intet .....

Jeg tolker det som at han ikke vil dele radaren sin med andre mer..

Forsåvidt helt fair å ikke dele, men nå kommer Scanair Radarkjeden å fixer hullene.

Støtter forslaget om å få opp en Stream i trøndelagstraktene :-) Værnes har godt med trafikk, og til dels spennende ting & tang på besøk i blant også.

Vi har en liten dialog gående blandt initiativtakerne her hvordan vi skal håndtere dette best. Inntil videre forholder vi oss til at det ikke er noen radar i Stavanger, et område med mye trafikk inn til Norge, som det er ønskelig å kunne følge. Samtidig har vi en ukjent i hva som skjer med Bardufoss, noe som potensielt vil gi betydelig bedre dekning i Nord-Norge.

Ideellt tror jeg et nettverk av radarer i Norge burde vært omtrent slik:
Sentrale Østlandet/Gardermoen Dekkes i dag rimelig bra av to mottagere (ENHA og ENGM), men med en ideell plassering kunne man nok klart mye det samme med en mottager. Jeg tror ikke det er fornuftig å plassere en mottager til her.
Sørlandskysten Dekkes i dag rimelig bra av to svenske og en dansk mottager. En godt plassert mottager langt sør i Østfold eller Vestfold kunne gitt god dekning her. Heller ikke her tror jeg det er fornuftig å prioritere plassering av en mottager til.
Kysten Åna-Sira, dalstroka innafor og Langfjella Det er vanskelig å få gode mottagerforhold over fjellområdene i Sør-Norge. Heldigvis flyr flyene her såpass høyt, at dekning fra mottagere på Østlandet og Vestlandet vil gi rimelig bra dekning. Kristiansand kan være ei utfordring med en slik løsning.
Vestlandskysten og Nordsjøen Jeg tror det ideelt burde være tre mottagere her, f.eks. Stavanger, Bergen og Møre. Det kommer (sannsynligvis) en mottager i Kristiansund, og da gjenstår Bergen og Stavanger. Dette er kanskje det mest aktuelle området å plassere en ny mottager.
Trøndelag Burde kunne dekkes med en godt plassert mottager ved Trondheimsfjorden, gjerne nær Værnes. Har i dag noe dekning fra radar ved Östersund, og vil nok også få noe dekning fra Kristiansund. Mye lokal interesse for bedre radardekning, så et spleiselag her burde være innenfor rekkevidde.
Nord-Norge er langt. Dekningen i dag er litt sporadisk fra Sverige omtrent opp til Salten, litt avhengig av høyde og vær. Sannsynligvis trengs det tre, minst to, radarer for å gi tilsvarende dekning som i Sør-Norge. Det kommer muligens en radar i Bardufoss, som vil hjelpe mye. Usikker på hvor høyt dette bør prioriteres nå.

Opp i dette har vi en, kanskje to, mottagere som skal plasseres. Det er ikke helt lett.

En anonym giver lovte i dag 500 kr til radar nummer to. I tillegg er det betalt inn noen hundrelapper ekstra til den første, så det ser ut som vi skal få en radar til.

De som er notert som givere til nummer to, får beskjed med innbetalingsdetaljer når vi nærmer oss bestilling.

Heisann!
Det er nok ikke ofte jeg er innom her med kommentarer, så en kort-kort presentasjon:
Bor som svært nær nabo til Rygge. Luftlinje fra tårnet ca 475m vestover.
Jeg kan komme med følgende om det skulle være ønskelig vedrørende radar:

Har via en kompis tilgang til en mast, datalinje, strøm m.m, ca 15-20m høy som står 10m sør for E6, i østenden ved bane 30 på Rygge. Går en bro over E6 der masta står
Se: http://www.gulesider.no/kart/;jsess...603186.26092&zoom=14&layers=B0000&tab=address
Har også gode kontakter på flyplassen.

Videre har jeg særdeles gode kontaker i Bodø. Ikke minst nære venner som er lærere på Flylinja som holder til på Luftfartsmuseet. Jeg luftet tanken for dem for over ett år siden om det lot seg gjøre å få opp en radar der, og det er de slettes ikke fremmed for.
Skulle det av en eller annen grunn ikke gå så har jeg familie som bor i Bodø som også kan spørres. Det siste er forøvrig en svært datakynndig person - som til daglig jobber med data. Men nå kreves det vel ikke allverdens med datakunnskap for å få en radar opp! Eler....?

Den som intet spør, får som kjent intet svar!

Frank

En giver til nå, så vi nærmer oss. Noen betalte inn litt ekstra på den første radaren, så det kan bli noen hundrelapper ekstra der også.

Back