Spleiselag for ny(e) radar(er)

Heisann - snakker for Lennart her nå:

Han skal flytte radaren til en topp på 700 meter over havet i løpet av de neste 2 - 3 månedene. Det jobbes med å få dette til så snart som mulig.

Jeg vil ikke skryte, men tror jeg har mest erfaring bruk av radarbokser av 2 ulike radarboxer som er på markedet i dag. Jeg har i dag ENGM på Flightradar24.com og har hadt radar stående oppe i flere år via VNC til dere.

Det som er viktig er å se på antenneplasseringen i terrenget - med høyde over havet i de rettninger som du skal fange signalene fra flyene. Min possisjon i Oslo nord - dekker ca 440 km 8i radius når flyene er over 27.000 fot høyde - dekker da overflyvning SVG - all trafikk mot Danmark osv.

Så til dere som vil ha opp flere Radarboxser, så planlegg først plassring av mottagere (antenner) opp i mot flyenens bevegelser i de områder antennen kan dekke.

Vi dekker bra Østlandet, mot SVG, Bergen,TRD - kanskje ikke lokalt innflyvning OSL, BGO og TRD, men kanskje nært.

Jeg har en Airnav radarbox liggende som kan utplasseres hvis noen har antenne, coax og en meget bra beligendehet for en god plassering av antenne for god dekning - så kan den lånes ut :=

Bare å ta kontakt på PM

Jan

Ja, det er ett alternativ. Men for enkelhets skyld skal jeg sjekke litt lokalt først, og se om jeg finner en avdanket PC. Det trenger jo ikke være store greiene. Jeg vet vi har en del på jobb.

Jeg har blitt student igjen. Og ditto trang økonomi. Men, kan sikkert spytte i et par hundrelapper, dersom det fremdeles er behov for midler? :-) Betalingsinfo?

Jeg sponser en boks øremerket Nord-Norge, fortrinnsvis at den gir ok dekning for Evenes dersom mulig. Har tilgang til å sette opp på et terminaltak i sentrum av Harstad, men vi er vel såpass inneklemt her at det ikke gir god dekning.

Uansett, de som organiserer dette får ta kontakt på PM slik at vi får blitt enig om hvordan vi bestiller denne. Skal ta den gjennom firma, så det er viktig at faktura har riktig utseende ;)

(Fornøyd nå Polaris? ;) )

Han skal flytte radaren til en topp på 700 meter over havet i løpet av de neste 2 - 3 månedene. Det jobbes med å få dette til så snart som mulig.

Som sagt : sjekk grunnen til at dette spleiselaget vart starta.

Han er årsaken til at tråden er startet, det er bestemt at første radar skal til Bergen (og er på vei) og som en av de mer ivrige donorene her så legger jeg mye i at boks nr to skal til Stavanger, og for å være hyggelig, så kan du hilse til Lennart og si at jeg er villig til å kjøpe boksen han for halv pris og slå meg i lag med de som vil ha en boks i Nord Norge og sende den dit.

-A

Back