Spanair öker på ARN/CPH-BCN

Re: Spanair öker på ARN/CPH-BCN

Snälla, vad finns det att vara stolt över att man aldrig flugit med Ryanair? Hur detta faktum kan väcka några som helst känslor begriper inte jag.

Fordi jeg på alle måder er imod den forretningsmoral og etik (eller mangel på samme) der præger dette selskab. Det er min personlige holdning, men alle andre skal være velkomne til at flyve Ryanair hvis de føler det giver dem værdi for pengene...

Men det er imponerende hvordan folk ofte udelukkende ser på prisen for selve flybiletten og glemmer omkotninger forbundet med transport til lufthavnene - både økonomisk og tidsmæssigt...

Tänk, jag är övertygad om att det är precis tvärtom. Jag är av den bestämda uppfattningen att folk mycket väl vet precis vad som är bäst för dem och själva, utifrån egna förutsättningar vad gäller pris/tid/utgångspunkt för resan/slutdestination m.m. , kan avgöra vad som vid det givna restillfället är bäst.
Och om nu tid är en aspekt i kombination med buss till Stockholm city (om det nu är dit man ska) så är jag ganska säker på att ankomsttiden till city från NYO inte blir senare än om man jämför med ARN: längre flygtid till ARN (15-20 min.), längre avstånd genom terminalen till bagage, längre väntetid på bagage.

Tänk, jag är övertygad om att det är precis tvärtom. Jag är av den bestämda uppfattningen att folk mycket väl vet precis vad som är bäst för dem och själva, utifrån egna förutsättningar vad gäller pris/tid/utgångspunkt för resan/slutdestination m.m. , kan avgöra vad som vid det givna restillfället är bäst.
Och om nu tid är en aspekt i kombination med buss till Stockholm city (om det nu är dit man ska) så är jag ganska säker på att ankomsttiden till city från NYO inte blir senare än om man jämför med ARN: längre flygtid till ARN (15-20 min.), längre avstånd genom terminalen till bagage, längre väntetid på bagage.
Jag som har 120 km till NYO och 250 km till ARN kan också räkna själv. Ofta innebär det att det blir avresa från ARN ändå.
Det finns många aspekter att räkna med. För den som bor söder om Stockholm är det inte självklart att det är bättre med ARN. Tidsmässigt kan det gå på ett ut med 40 km till ARN eller 90 till NYO. Att åka igenom i Stockholm på morgonen eller eftermiddagen kan ofta ta 60 minuter...
Den som åker med FR vet nog vad han/hon får också. Något måste FR göra på rätt sätt när man fortsätter att öka antalet passagerare.
Kom också ihåg att för de (inkl mig själv) som aldrig har haft tillgång till ID-biljetter har LCC-bolagens inträde på den europeiska marknaden inneburit en revolution. Weekendresor till storstäder eller höstlovsemestrar i Spanien var inte aktuella tidigare annat än som något som inträffade vart 5-e år eller liknande.
Återigen, 1988 åkte jag till London med min fru på billigaste möjliga sätt, kostnad ca 3000 kr per person (i den tidens penningvärde). Motsvarar väl ca 5000 kr idag. I dag gör jag samma resa för 500-2000 kr (med lägre servicenivå). Utan LCC (och i Skandinavien främst FR) hade konkurrensen varit helt annorlunda och priserna med största säkerhet mycket högre även på SAS och BA.

Precis Bengt! Jag tycker att det är på gränsen till förolämpande att insinuera att människor inte själva kan avgöra vad som är bäst för dem, ur alla synpunkter, vid det givna restillfället. Jag tillhör ju en av dem som har tillgång till ID-resor men som i princip slutat utnyttja dem då LCC gjort även dessa resor mindre attraktiva, de är ju inte gratis som många kanske tror, en Europa-resa t&r hamnar nuförtiden på c:a 700-800 kr och då på stand-by basis, LCC-priset ofta 350-400 kr och bokat. Såg på "upcoming flights" att du har BUD på programmet, du kanske redan varit där, om inte så är det en trevlig stad.

Precis Bengt! Jag tycker att det är på gränsen till förolämpande att insinuera att människor inte själva kan avgöra vad som är bäst för dem, ur alla synpunkter, vid det givna restillfället. Jag tillhör ju en av dem som har tillgång till ID-resor men som i princip slutat utnyttja dem då LCC gjort även dessa resor mindre attraktiva, de är ju inte gratis som många kanske tror, en Europa-resa t&r hamnar nuförtiden på c:a 700-800 kr och då på stand-by basis, LCC-priset ofta 350-400 kr och bokat. Såg på "upcoming flights" att du har BUD på programmet, du kanske redan varit där, om inte så är det en trevlig stad.

Ok så alle mennesker handler altid rationelt og med fuld indsigt - det passer jo ikke. At desuden påstå, at min udtalelse er forulempende synes jeg måske er lige lovlig provokerende.

Min syn er udelukkende baseret på folk i min omgangskreds og her kan jeg kun konkludere, at det ofte er tilfældet at folk ikke kan overskue det samlede omkostningsbillede når vi snakker flyrejser - med andre ord lader folk sig dupere af de billige LCC biletter og glemmer at der kan løbe yderligere omkostninger på. Jeg har talrige eksempler på at folk har købt biletter med Ryanair, hvor de ud fra et samlet omkostningsbillede kunne have fået rejsen billigere et andet sted. Med nogle tror at selskaber som Ryanair altid er billigste alternativ og det ved alle med indsigt i branchen jo langt fra er tilfældet (specielt ikke hvis de samlede omkostninger tages i betragtning).

Men det kan jo være at svenskerne er meget klogere end danskerne hvad angår dette område, så ovenstående ikke er gældende i Sverige - men baseret på min erfaring med at færdes i den dansk-svenske Øresundsregion tvivler jeg meget på dette.

Fordi jeg på alle måder er imod den forretningsmoral og etik (eller mangel på samme) der præger dette selskab. Det er min personlige holdning, men alle andre skal være velkomne til at flyve Ryanair hvis de føler det giver dem værdi for pengene...

Självklart är var och en fri att ha sina egna anledningar till varför man väljer att flyga eller inte flyga med ett visst flygbolag. Det är inte det jag reagerar över. Det jag inte förstår är hur en passiv handling av detta slag kan frambringa stolthet. Det är ju inte frågan om en beundransvärd prestation att undvika Ryanair.

Ok så alle mennesker handler altid rationelt og med fuld indsigt - det passer jo ikke. At desuden påstå, at min udtalelse er forulempende synes jeg måske er lige lovlig provokerende.

Nej, alla människor handlar inte alltid rationellt! Och med förolämpande menade jag inte dig PP utan rent generellt, bl.a. press och annan media i Sverige där det, exempelvis, ofta talas om tågets fördel ("city till city") jämfört med flygets "för där tillkommer ju resorna till/från flygplatserna" som om det skulle vara gratis att åka till järnvägsstation och/eller som om alla ska "city till city". Så är det ju inte! Jag menar, fullt och fast, att människor faktiskt är medvetna om de merkostnader som finns och totalt sett kan göra en utvärdering av totalkostnaderna med allt vad det innebär. Och det talas ofta om LCC och användandet av "sekundärflygplatser" och oftast då i nedsättande ton när det många gånger, ur flera synpunkter, kan vara bättre att komma just till dessa "sekundärflygplatser" jämfört med "huvudflygplatserna". Men vi är kanske oeniga i att många känner sig lurade på LCC-priserna. De jag känner och de som utnyttjat bl.a. Ryanair har varit mycket väl medvetna om att (flyg)resan inte kostar 1 kr utan det brukar bli 350-400 kr, jag har själv flugit ett stort antal gånger med olika LCC och de har alltid varit fullt upp till mina "expectations" och jag har inte känt mig lurad på något sätt. Vad jag däremot, ifrån min omgivning, hört irriterade uttalanden om är nog mer den "service-" eller "bokningsavgift" som bl.a. SAS och andra network carriers håller sig med i tillägg till biljettpriset.

her må jeg si meg enig med PP. Mitt inntrykk er at de færreste tar med alle kostnadene når de bestiller en reise og ser normalt kun på prisen på flybilletten og hotellet og glemmer en hel masse kostnader.

Husk at 50% av alle mennesker er dummere enn gjennomsnittet;)

Men det er ikke alltid 50% er lurere enn gjennomsnittet

Tycker vi börjar hamna lite off topic här. Kanske vore en idé med en ny tråd?

Tycker vi börjar hamna lite off topic här. Kanske vore en idé med en ny tråd?
Ska försöka komma tillbaka ON topic...
Som kanske har framgått åker jag till Spanien några gånger per år. Det har oftast varit med Spanair på ARN-BCN.
För ca tre månader sedan så höjde Spanair sin lägstanivå för priserna mellan ARN-BCN. Tidigare har man kunnat åka för ca 1200 kr tor om man bokade i god tid (och i Avant (deras business) för ca 2000 kr). Nu ligger lägstanivån på 2100 kr, men tydligen säljer de bra ändå. Annars skulle Spanair knappast utöka flygningarna så mycket. Så jag antar att yielden inte är så låg.
För övrigt så är Barcelona en stad som kan besäkas när som helst på året, möjligen undantaget juli-augusti då det kan vara lite för varmt. Men då åker man söderut från flygplatsen till Costa Daurada (eller norrut till Costa Brava men då är det nog bättre att landa i Girona).

Back