Er det så populært å fly til Barcelona for svensker og dansker, lover jo det godt for Norwegians nye rute fra Rygge til Barcelona.
Fra april legger Spanair til en kveldsavgang D2347 CPH-BCN och D156 på ARN-BCN. Spanair vil dermed ha 16 flighter/uke CPH-BCN och 10 flighter/uke ARN-BCN. Dertil flyr SK 3 flighter/uke ARN-BCN fra april.
Norwegian sin rute er en av best selgerene av de nye rutene i følge Norwegians inflight magasin.
Sommer 2008
Fra OSL til BCN flyr;
* SAS: 7 x uke (Morgen)
* Sterling: 4 x uke (Formiddag/Ettermiddag)
Fra RYG til BCN flyr;
* Norwegian:4 x uke (Morgen)
Fra TRF til GRO (Girona) flyr;
* Ryanair: 4 x uke (Formiddag)
Totalt: 19 x uke fra Oslofjord regionen.
Til sammenligning billedet fra CPH.
Fra CPH til BCN
Spanair: 18x ugentlig A320/321
Sterling: 7x ugentlig 738
I alt 25x ugentlig - ganske flot at OSL regionen til sammenligning kan opretholde 19 ugentlige flyvninger.
Hvis vi inkludere Malmö og derved Øresundsregionen.
Fra MMX til BCN
Sterling 2x ugentlig
Och från Stockholmsområdet får jag ihop det till totalt 27 avgångar/vecka med Sterling och Ryanair inräknade
Och Rygge och Torp betjänar i huvudsak Oslo.
Vem bryr sig om definitioner? Skavsta betjänar i huvudsak Stockholm och Girona betjänar i huvudsak Barcelona. Och Rygge och Torp betjänar i huvudsak Oslo.
En rejse med Ryanair fra Srockholm city til Barcelona kræver landtransport på 425 km eller 4:40 t i bus - det er måske noget der tiltaler nogle men selvom det er billigt siger jeg nej tak.
Wow, i distanse er det 2/3 av veien mellom Oslo og København i bil (og enda mere tidsmessig)![]()
Ca 40 procent av passagerarna är från Oslo med omnejd. Siffran finns i en undersökning om resevanor 2005 på Avinors webbplats. Om inte huvudsaklig så i alla fall en betydande andel på Torp utgörs av resenärer från Oslo. Om jag säger så här; Ryanair hade aldrig börjat flyga från Torp eller Skavsta om det inte hade varit för närheten till Oslo respektive Stockholm...
Du må være oppmerksom på at fylkene som listes i rapporten, så er to av dem mer nærliggende til Torp enn Gardermoen (Buskerud og Østfold). Jeg har relativt god oversikt over kveldsavgangene til Ryanair og den andelen som kommer fra Oslo. Torpekspressen stopper på Skøyen (siste stoppested i Oslo), rett før jeg tar min buss hjem - og aldri har jeg sett noe mer enn en halvfull buss (50-seters buss).
Derimot tror jeg Drammensområdet utgjorde en stor del av disse 40% i 2005, men mye har endret seg siden den tid - bare se på Norwegians utvikling. Med Flytogets endestasjon flyttet til Drammen, tror jeg det også blir mer attraktivt for drammenserne også å ta turen om OSL. I hvert fall ville jeg valgt 1 time på Flytoget med en god bok fremfor 1 time og 10 minutter med stress i bil.
PP - der et stolt af aldrig at have fløjet Ryanair...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.