Re: Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene")
Jeg må innrømme at jeg ikke har lest alle ord og setninger som er skrevet her vedrørende lønn m.m.m.
Men jeg stusse jo litt på en del av innslagene.
For det første så er det jo helt frivillig hva man vil utdanne seg til og jobbe som.
Og når man da velger en utdannelse enten det er til rørlegger, snekker, lege eller pilot, så bør man ha gjort såpass god research at man vet hva man går til. Det være seg mulighet for lønn, og ikke minst muligheten for å få jobb.
Det er innenfor EU/EØS området fri flyt av arbeidskraft.
Jeg har tidligere skrevet:
Hvorfor sliter SAS med å få opp lønnsomheten for konsernet?
En av flere grunner er skyhøye lønninger og pensjoner som arbeidstakerne har sikret seg opp gjennom de årene det gikk bra!
Som skatteyter forventer jeg faktisk at Staten overfor det selskapet som får napp i anbudet får mest mulig ut av hver krone på alle områder.
Til slutt. Trives man ikke hos en arbeidsgiver så bør man se seg om etter 1: Ny arbeidsgiver 2: Nytt yrke
Det måtte snekkere gjøre når det for noen år siden var stopp i bygging her i landet. Det finnes ingen yrker her i landet som skal ha unntak!
For ordens skyld. Jeg har aldri jobbet innenfor håndverksfag
Beklager å si det: Men det internasjonale markedet styrer! Og det ser man jo pr i dag ellers i Europa!
Jeg syns du har noen litt for enkle løsning her.
1: Alle flyskolene lover nesten at man får jobb og bruker det aktivt i reklamene sine. Fra flyskolen kjenner jeg flere som ikke har jobb en de som har jobb.
2: De færreste vet eksakt hva de går til når de starter en utdannelse.
3: Etter å ha brukt 1 million på utdannelse og med den spisskompetanse flyging er, tipper jeg de færreste har råd til å omskolere seg. (Leger får forøvrig lån til studiet av lånekassen pluss betydelig stipend. Snekkere og rørleggere får også sin utdannelse dekket av staten)
4: Det er ikke urimelig å anta at det er i størst grad 4 selskaper piloter ønsker å ende opp i her i landet (Norwegian, SAS, Widerøe og Lufttransport) Ikke mange yrker har så få selskaper å trakte etter.
5: Disse selskapene har opptakskrav som gjør at man vanskelig får jobb der rett etter utdannelse. Man må ergo fly som instruktør eller godta dårlige vilkår for å få en bedre jobb etterhvert. (Det er norske piloter som flyr i Indonesia for 3000NOK pr mnd for å bygge timer)
6: Det er ikke enkelt å bare bytte jobb i flybransjen. I nærmest alle andre yrker får man som regel lønn etter erfaring og kunnskapsnivå. Flybranjen lønner kun på ansiennitet. En pilot som har jobbet 20 år i WF vil måtte starte på lønnstrinn 1 i eks. DY.
Det er horribelt at selskaper som flyr på kontrakt fra Norske Staten lønner på et nivå som er lavere en det en ufaglært person får i daglivare. Hadde jeg blitt permittert i dag estimerer jeg faktisk å få mer på NAV enn hvis jeg takket ja til jobb i DAT.
Det som er tema her, er at det ikke settes et minimumskrav til lønn og vilkår tilpasset norske leve kostander.
Det står dette på Wikipedia om sosial dumping:
Sosial dumping er et begrep som knyttes til arbeidsinnvandring hvor utenlandske arbeidstakere, som utfører arbeid i Norge, får vesentlig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere. I praksis gjelder dette som regel de nye EU-landene, hovedsakelig Øst-Europa.
Begrepet spiller på det at norske arbeidstakeres vilkår «dumpes» som et resultat av at billig utenlandsk arbeidskraft overtar. De utenlandske arbeidstakerne godtar dårligere vilkår enn de norske, ofte på grunn av situasjonen i hjemlandet.
Sosial dumping innebærerer blant annet at arbeidsinnvandreren godtar dårligere boforhold, mangelfull opplæring og dårlig ivaretakelse av sikkerheten på arbeidsplassen enn sine norske konkurrerende arbeidstakere. Arbeidstakerne kan utsettes for større ulykkesrisiko ved dårlig sikring av arbeidsplassen.
Arbeidstilsynet har som oppgave å inspisere arbeidsplasser for å kontrollere at sosial dumping ikke forekommer. Byggebransjen skiller seg spesielt ut da tariffene i denne bransjen er lovfestede. Arbeidsplassen kan stenges dersom sosial dumping forekommer.
Flybransjen har ingen lovfestede tariffer. Luftfartstilsynet som skal drive arbeidstilsyn er svært lite synlige. Flygere er underlagt europeisk flylov, som skal sies virker å være under sterkt press av lobbyister og selskaper som vil ha kostnadene ned. Tyske DLR anbefalte på det sterkeste at FTL (Flight time limitations) senkes for å ivareta sikkerheten. Amerikanske luftfartstilsynet senker nå maks grensen for hvor mye pilotene får fly etter noen stygge ulykker. Europeiske EASA derimot foreslår å heve taket for hvor mye piloter får fly.
Det jeg prøver å illustrere med det er at man kanskje ikke skal være helt ukritisk til alt som kommer ut av EU.
Det burde være fri konkurranse på FOT-anbudet, men Staten bør være så gode at de tilser at sosial dumping ikke forekommer. (Slik det desverre gjorde for posten flygerne)