"Sosial dumping" i Norwegian?

Saken er vel såvidt nevnt tidliger i tråden, men les følgende artikkel om hva som skjer i Sverige: http://www.dn.se/ekonomi/avia-express-piloter-pa-krigsstigen-1.1025861

80 piloter er oppsagt og "För att spara pengar vill bolaget att piloterna ska bli egna företagare som via ett bemanningsföretag i Nya Zeeland hyr ut sina tjänster till Avia Express.".

Företagsledningen har flaggat för att även kabinpersonalen på motsvarande sätt på sikt ska bli egna företagare.

Er det hit vi vil? Billigst mulig å fly med ansatte som jobber under elendige arbeidsforhold uten rettigheter. Flyselskaper denne gangen, hvilken bransje er nestemann ut?

Hvis vi går tilbake til overskriften til denne tråden"sosial dumping" i Norwegian, så har Norwegian holdt på med dette(kontraktspiloter) en stund. Flere piloter har blitt ansatt på 6 mnd kontrakter fra et byrå i utlandet. Dette for å unndra seg rettigheter som arbidstakere har i Norge.
Norwegian hadde litt bråk i media angående "lærlinger i kabinen", men piloter på utenlandske korttidskontrakter har versert lite i media?:cool:

Hvis vi går tilbake til overskriften til denne tråden"sosial dumping" i Norwegian, så har Norwegian holdt på med dette(kontraktspiloter) en stund. Flere piloter har blitt ansatt på 6 mnd kontrakter fra et byrå i utlandet. Dette for å unndra seg rettigheter som arbidstakere har i Norge.
Norwegian hadde litt bråk i media angående "lærlinger i kabinen", men piloter på utenlandske korttidskontrakter har versert lite i media?:cool:

----
Jeg vet...unge, keene piloter er så happy med jobb (om det så er korttidskontrakter med heller dårlige avtalevilkår) at de velger å holde kjeft.
Mange av disse håpet vel på fast jobb der etter hvert, og da ville det nok ikke lønne seg å lage for mye støy i media.
Ingen andre skandinaviske firmaer har kjørt slike 6-måneders kontrakter med pilotene sine, meg bekjent.

Men nå tror jeg DY har fastansatt de langt fleste av disse kontraktspilotene, så problemstillingen er kanskje historie..?

Men at LCC'er / billigselskaper også i fortsettelsen kommer til å kjøre et kreativt opplegg for piloter, er jeg sikker på. DY er tross alt ingen versting her, de er lysår bak den filosofi et visst irsk selskap kjører. Som starter med et man må betale for å søke på jobben...

Tally-Ho

----
Jeg vet...unge, keene piloter er så happy med jobb (om det så er korttidskontrakter med heller dårlige avtalevilkår) at de velger å holde kjeft.
Mange av disse håpet vel på fast jobb der etter hvert, og da ville det nok ikke lønne seg å lage for mye støy i media.
Ingen andre skandinaviske firmaer har kjørt slike 6-måneders kontrakter med pilotene sine, meg bekjent.

Bare for ordens skyld: Slik kontraktsjobbing er slett ikke uvanlig i andre bransjer hvor det er folk som har opparbeidet seg mye tapt inntekt & studielån (jeg kjenner mange med doktorgrad som har jobbet i 10-15 år på midlertidige kontrakter før de evt får fast ansettelse). Problemet er vel ikke at det eksisterer, men at et for stort omfang kan gjøre praksisen uheldig.

Som tidligere ansatt i DY vil jeg bare gjøre et par ting klart.

- DY kuttet kostnader ved å ansette (på den tiden) 1/3 av alle kabinansatte fra Svenskt vikarbyrå. Dette hadde faktisk store følger for min lønningspose fordi de svenske fikk betalt for 5 dagers diett uansett fordi de ble fløyet inn til OSL dag 1 også fikk de hotell til de var ferdige. I praksis betydde dette at jeg som hadde OSL base måtte stort sett fly dagslinger, pendle t/r OSL hver eneste dag, mindre diett men mye lengre dager. Jeg gikk faktisk ned så mye som 4-7k i utbetalt lønn! De svenske ble satt på overnattingsslinger fordi DY uansett måtte betale deres diett. Makes sense, but sucks for me. Les definisjonen på sosial dumping en gang til, dette er nøyaktig hva som skjedde.

-DY opprettet polsk base, med kritikkverdige kontrakter og arbeidsforhold. Selv i polsk sammenheng! En pilot fra den polske basen var så forbanna på de polske kabinansattes forhold at han sente ut en mail til alle i selskapet der vi alle fikk lese detaljene i kontrakten og hvordan dette fungerte, i tillegg til at vi som jobbet i lufta selfølgelig visste mye fra før. Enden på visa her var at piloten ble sagt opp på timen. Det hører også med til historien at de polske du evt møter i kabinen på innenlandsflygninger jobber med polske kontrakter og dertil dårlige lønninger.

-Lærlinger blir benyttet som minimum crew, og helt til saken eksploderte i media var det helt normalt med 1 kabinsjef og 2 lærlinger ombord. I dag skal det være maks 1 lærling, men de blir fortsatt benyttet som minimum crew.

Ikke vanskelig å være enig i sak, men å kalle dette "sosial dumping" er tvilsomt. DY gjør jo ikke noe ulovlig her, og gjør egentlig bare det samme som andre LCC'er har gjort en tid.

Men at dette bidrar til ytterligere press på avtalevilkårene for ansatte i luftfarten, er det vel ingen som tviler på lenger. Og dette er vel gjennomdebattert her tidligere..
Med billettpriser ned til en krone (i Danmark), så må man tenke kreativt, og nettopp det gjør DY her, i sin måte å drifte på.

Tally-Ho

Back