"Sosial dumping" i Norwegian?

Re: "Sosial dumping" i norwegian?

Ja jeg kjenner heller ikke til at sommerfuglene går på 6 måneders kontrakter.
Trodde disse hadde fått svært gode betingelser for sin sommer innsats, men mulig jeg tar feil.

Kankje MD11 kan bekrefte dette?

Tja, når man ser hvem som er flinke til å få solgt sitt produkt og tjene penger er nok ikke det noe dårlig mål -)

Last edited:

Er det mange sommerfugler i SAS som får lønn gjennom hele året for kun å jobbe om sommeren?

Er det mange sommerfugler i SAS som får lønn gjennom hele året for kun å jobbe om sommeren?

Sommerfuglene i SAS får lønn avhengig av hvor mye de jobber. De er "bundet" til å jobbe 2 måneder om sommeren, mens resten av året fungerer de som faste vikarer. Hvor mye hver jobber er endel opptil hver enkelt, og avhenger om de har tid eller ikke, da svært mange av de er studenter.

Hørte jeg riktig etter :p, så må de også jobbe minimum en gang hver 3. måned for å opprettholde sertifikatene.

Rett før jul fikk egentlig alle sommerfuglene oppsigelse, men denne ble raskt trukket, da SAS oppdaget at de ikke klarer å få ruteprogrammet til å gå opp, uten disse svært fleksible ansatte som står klare til å steppe inn når det er behov for dem.

Både de jeg kjenner :) (og "kjente":p ) som er sommerfugler hos SAS trives svært godt og ser på det som en nyttig erfaring og bijobb ved siden av studier. Itillegg har jeg inntrykk at endel av dem kjenner noen i SAS-systemet

Sommerfuglene i SAS får lønn avhengig av hvor mye de jobber. De er "bundet" til å jobbe 2 måneder om sommeren, mens resten av året fungerer de som faste vikarer. Hvor mye hver jobber er endel opptil hver enkelt, og avhenger om de har tid eller ikke, da svært mange av de er studenter.

Hørte jeg riktig etter, så må de også jobbe minimum en gang hver 3. måned for å opprettholde sertifikatene.

Rett før jul fikk egentlig alle sommerfuglene oppsigelse, men denne ble raskt trukket, da SAS oppdaget at de ikke klarer å få ruteprogrammet til å gå opp, uten disse svært fleksible ansatte som står klare til å steppe inn når det er behov for dem.

Både de jeg kjenner :) (og "kjente":p ) som er sommerfugler hos SAS trives svært godt og ser på det som en nyttig erfaring og bijobb ved siden av studier. Itillegg har jeg inntrykk at endel av dem kjenner noen i SAS-systemet

Hva med å jobbe 3-4 måneder om sommeren å heve 50% lønn gjennom hele året?

Hva med å jobbe 3-4 måneder om sommeren å heve 50% lønn gjennom hele året?

Poenget med sommerfuglene (ressurspoolen) er at de skal være fleksible og kunne brukes når de trengs. Som f.eks i ved ferier og andre tider av året hvor endel av de faste er borte (som f.eks under svineinfluensaen i høst)

Poenget med sommerfuglene (ressurspoolen) er at de skal være fleksible og kunne brukes når de trengs. Som f.eks i ved ferier og andre tider av året hvor endel av de faste er borte (som f.eks under svineinfluensaen i høst)

Så løsningen med eventuelt å studere fulltid og kun jobbe om sommeren, samtidig som man blir lønnet gjennom hele året, er mindre å foretrekke enn lønn etter arbeid og behov?

Ressurspoolen skal vel fortsatt avvikles?

Jeg mener ihvertfall å ha hørt/fått inntrykk av det?

Så løsningen med eventuelt å studere fulltid og kun jobbe om sommeren, samtidig som man blir lønnet gjennom hele året, er mindre å foretrekke enn lønn etter arbeid og behov?

Problemet er at man også trengs andre tider av året enn bare på sommeren og poenget er at man også selv styrer hvor mye man vil jobbe

Ressurspoolen skal vel fortsatt avvikles?

Jeg mener ihvertfall å ha hørt/fått inntrykk av det?

Min nåværende "kilde" fikk ihvertfall jobben tilbake ett par dager etter hun ble sagt opp

Interessant tema, som har vært til debatt her tidligere.

Som tidligere sagt - Norwegian har hatt en formidabel vekst, og må ha mange mennesker i sin stab som virkelig stiller opp for firmaet. Selskapet må ha gjort mye riktig, og er i dag på mange måter en suksess i luftfartssammenheng.

Men for å ha kommet dit, har de måttet gjøre noen kreative grep, og utnyttet avtaleverket til ytterpunktene. Sikkert lovlig, men kanskje noe er i overkant "kreativt".

1. Det er kjent - jeg vet jeg har kværnet på den historien før - at DY i en periode fikk dekket en stor del av sine CA's lønninger gjennom NAV, da disse gikk som "lærlinger".
Ikke vet jeg om disse "lærlingene" gikk som en del av minimum crew, med de spørsmål dette stiller, men vel så viktig er det at Staten her dekker en stor del av lønnen til et privat firma i konkurranse med andre, der de andre ikke har valgt denne kreative løsning.
Ja - kanskje har de enda denne "lærlingeordningen" gående?

2. Det er relativt vanlig å ha "sommerfugler" på kontrakt i kabinsammenheng, i flere flyselskaper. Dette er nærmest en innarbeidet praksis, for å ta unna toppene. At man så ansetter piloter på 6 måneders kontrakt er dog særdeles spesielt, og finner nok ikke sin make i Skandinavia. Så vidt jeg har skjønt har disse pilotene (av flere nasjonaliteter) ikke rett til pensjon og Loss of License-forsikring, samt at DY sikkert heller ikke har hatt sosialt sikringsansvar for disse (ved sykdom o.l.) Her er det en enorm besparelse. Piloter er dyre!
Hvis det er riktig at det flyr polske piloter på egen type avlønning, så er det utvilsomt sosial dumping i dette markedet.

3. At man utnytter regelverket er derimot ikke det samme som sosial dumping. At en pilot i DY flyr kanskje opp mot max-grensen på 900 timer er ikke sosial dumping, selv om konkurrentene ligger på kanskje 5-600.
Det er heller ikke sosial dumping at DY kan mestre arbeidstidsbestemmelsene i JAR subpart Q bedre enn andre, og på den måten utnytte crewet hardere. (De klarer tur/retur Oslo-Kanariøyene med samme crew, andre klarer det ikke, da disse andre tar høyde for den minste delay.)
Jeg tar hatten av meg, for DY's ansatte, som på denne måten løfter frem eget selskap, og bidrar til ytterligere posisjonering i markedet.

Jeg er dog naturligvis ikke så glad for at de innarbeidede rettigheter og avlønninger for luftfartsansatte i andre selskaper i Skandinavia på denne måten står for fall.
For skal man konkurrere med DY - ja da må man stille med samme verktøy og regelverk.
Hvilket igjen betyr fare for sosial dumping, også hos oss andre!

Ja - jeg vet at alle vil fly billig - men det har altså en pris!

Tally-Ho

Problemet er at man også trengs andre tider av året enn bare på sommeren og poenget er at man også selv styrer hvor mye man vil jobbe

Min nåværende "kilde" fikk ihvertfall jobben tilbake ett par dager etter hun ble sagt opp

Ved at SAS og NKF ble enige om avtalen for å stimulere frivillig avgang ble vel alle oppsigelsene i kabinen trukket tilbake slik at man vil se hvor mange som tar de 2 pakkene som er tilgjenngelige.

http://www.kabin.no/nyhet_4298.nml

Tally-Ho har gode poenger.

Mitt inntrykk er at DY ikke driver sosial dumping. Uttalelsen fra Kjos om bruk av arbeidskraft fra lavkostland mener jeg er noen år gammel nå? DY har vokst kraftig siden den gang og har snarere trappet ned i lavkostlandet Polen og vokst i de skandinaviske høykostlandene....ja, om vi ser bort fra østblokklandet Sverige hvor alt er billig ;). Gjennom sin vekst har DY blitt et mer og mer ordinært selskap med gode betingelser, og i cockpit har de fått til en felles ansiennitetsliste for både Norge, Sverige, Danmark og Polen. Fagforeningene har blitt sterke og jeg tviler på Kjos nå vil kunne klare å få inn så mye arbeidskraft fra lavkostland uten at det blir trøbbel i trompeten. 6 måneders kontraktene som ble innført var nok et smart trekk fordi det raskt måtte satses i Danmark da Sterling parkerte tøflene, og det ga fleksibilitet som gjorde at DY like raskt kunne trekke seg ut igjen dersom de hadde feilet. Fagforeningene var også med på en slik løsning fordi det ville sikre selskapets posisjon og de ansattes fremtid. Kontraktene skal ha gitt mulighet for fast ansettelse etter 6 måneder, evt. forlengelse. Som det allerede er sagt er de fleste nå fast ansatt. DY trenger fortsatt mange piloter i 2010, men om disse blir fast ansatt eller må starte på kontrakt gjenstår å se. Jeg vil anta fast ansettelse siden DY har en visse crewmangel for tiden, samt at videre ekspansjon nok allerede er godt planlagt og dermed er ikke behov for kontraktsansatte like nødvendig. Skal litt til for at de trenger å "stunte" på samme måte som de gjorde i Danmark.

Nå som DY har blitt såpass store og med ordnede interne forhold, så gjør det også at det blir vanskeligere å drive "sosial dumping". I begynnelsen ble det ansatt mange nordmenn (piloter) som var i jobb i utlandet, men som ønsket seg hjem til en skikkelig jobb med base nær venner og familie. De har også ansatt mange ferske piloter som har fått sin første drømmejobb på større fly i DY. DY har med andre ord i sine første år bestått av høyt motiverte ansatte som mest av alt har vært opptatt av å sikre egen arbeidsplass, og vært med på "alt" som ledelsen har foreslått for å sikre ekspansjon og sikre selskapets posisjon i markedet. Det har de nå klart, og slik DY nå er bygget opp betyr det liten fare for sosial dumping med tanke på deres sterke forankring i Norge, og de etterhvert sterke fagforeningene. Tar jeg ikke helt feil har DY nå i overkant av 500 piloter, og det skulle vel bli 1500 kabinansatte eller mer(?). På teknisk side aner jeg ikke. I den første vekstfasen har det vært sterk dugnadsånd, men nå som selskapet begynner å tjene penger og det har blitt såpass mange ansatte så vil etterhvert den store dugnadsånden viskes ut. Motivasjonen vil fortsatt være der, men DY blir nok et mer og mer ordinært selskap hva angår krav fra de ansatte og betingelser. De ansatte jeg kjenner er i hvert fall godt fornøyde selv om det kan være mye jobbing :)

Så nei, jeg tror ikke sosial dumping er et problem internt i DY. Man bør nok i stedet stille spørsmål om sosial dumping er et større problem hos DY sine leverandører som må klare å levere billige varer/tjenester for å tilfredsstille DY sine krav til kvalitet og pris? Må leverandørene dumpe lønninger og gå på minimum bemanning for å levere varene?

Last edited:

Solid og god beskrivelse dette, TCAS!
Jeg tror du har rett i at det etter hvert fremtvinger seg ordnede forhold for de fleste gruppene i DY. I begynnelsen var alle keene, og skulle bare banke SAS og alle andre, for enhver pris. En tid brukte man betegnelsen Norwegian Air Slaves.., litt humoristisk. DY var underdog i markedet, men som på flere områder er begynt å bli markedsledende. Da vil det fremtvinge seg klare krav om strukturerte og ordnede forhold, om ikke på linje med de etblerte seskaper i markedet, så i alla fall så pass at Kjos unngår murring i rekkene..

Jeg kjenner best pilotgruppen, og vet at DY lønnsmessig og avtalemessig ellers er godt plassert bak selskaper som SAS, TUI og Thomas Cook. Men de har da ok avlønning, og om det er riktig at polske piloter er på samme aniennitetsliste og med samme avtaler, så må man da si at det er fint.

Tally-Ho

Det er ikke samme avlønning i de forskjellige landene, men det gjør det nødvendigvis ikke til sosial dumping. At lønnen tilpasses nasjonale levekostnader synes jeg er helt greit, så lenge resten av avtaleverket er det samme. Det gjør det enkelt og ryddig både for DY og for foreningen. Det er f.eks. en avtale om at piloter med svensk base skal kraftig opp i lønn (hvis det ikke er justert allerede) for å tilpasse seg mer til markedslønn. De vil likevel ligge noe under norske lønninger selv om det er snakk om oppjustering på flere titalls prosent. Hvordan det står til i Polen og Danmark i forhold til avlønning vet jeg ikke.

Ang. "ressurspoolen" i SAS, så er dette faste ansatte på lik linje med alle de andre kabinansatte. Eneste forskjellen er at de jobber minimum 28% eller maks 40%, hvorav minst 1 måned om sommeren på 100%. Utenom sommeren er det i stor grad opp til den enkelte når man vil jobbe, så lenge det ikke går mer enn 3 måneder mellom hver flyvning slik noen har påpekt i et tidligere innlegg.
Den eller de månedene man flyr om sommeren får man fast månedslønn, ellers i året får man en fastsatt dagsats for hver dag man jobber (+evt diett), altså ingen fast gjennomsnitlig månedslønn.
Det er en glimrende ordning for studenter.
Forøvrig er det, utenom fulltidsmånedene om sommeren, begrensninger i andre "goder" på grunn av den lave stillingsbrøken, så som pensjon, ID-billetter o.l.

At man så ansetter piloter på 6 måneders kontrakt er dog særdeles spesielt, og finner nok ikke sin make i Skandinavia. Så vidt jeg har skjønt har disse pilotene (av flere nasjonaliteter) ikke rett til pensjon og Loss of License-forsikring, samt at DY sikkert heller ikke har hatt sosialt sikringsansvar for disse (ved sykdom o.l.) Her er det en enorm besparelse. Piloter er dyre!

Dette får jeg ikke helt til å stemme. Med mindre jeg har oversatt noe fundementalt, så er det ikke mulig for et norsk firma å ha ansatte i Norge som ikke får rett til pensjon og ikke har rett på normale sosiale goder (fødselspermisjon, sykelønn osv).

Dette får jeg ikke helt til å stemme. Med mindre jeg har oversatt noe fundementalt, så er det ikke mulig for et norsk firma å ha ansatte i Norge som ikke får rett til pensjon og ikke har rett på normale sosiale goder (fødselspermisjon, sykelønn osv).
-----
Jeg har blitt fortalt at disse kontraktspilotene i DY ikke opparbeider pensjonsrettigheter og heller ikke har LOL-forsikring. Men det er sikkert noen her som kan avkrefte/bekrefte dette?

Nå er jeg heller ingen ekspert på kontrakstrett, men ser ikke bort i fra at disse utenlandske pilotene på kontrakt må ha sosial sikring i hjemlandet, motsatt ved fast ansettelse.
Ved fast ansettelse er det arbeidsstedets regler som gjelder for "internasjonale transportarbeidere", i dette tilfellet de norske, altså som om de skulle være medlem i trygden, og bo her. Men ved kontraktsansettelser blir dette mer usikkert.

Tally-Ho

Hvis det er teknikaliteter som gjør at de leier inn hver enkelt som "cockpit-konsulent" el.l. så slipper man unna både det ene og det andre.

Back