Er det mange sommerfugler i SAS som får lønn gjennom hele året for kun å jobbe om sommeren?
Sommerfuglene i SAS får lønn avhengig av hvor mye de jobber. De er "bundet" til å jobbe 2 måneder om sommeren, mens resten av året fungerer de som faste vikarer. Hvor mye hver jobber er endel opptil hver enkelt, og avhenger om de har tid eller ikke, da svært mange av de er studenter.
Hørte jeg riktig etter, så må de også jobbe minimum en gang hver 3. måned for å opprettholde sertifikatene.
Rett før jul fikk egentlig alle sommerfuglene oppsigelse, men denne ble raskt trukket, da SAS oppdaget at de ikke klarer å få ruteprogrammet til å gå opp, uten disse svært fleksible ansatte som står klare til å steppe inn når det er behov for dem.
Både de jeg kjenner(og "kjente"
) som er sommerfugler hos SAS trives svært godt og ser på det som en nyttig erfaring og bijobb ved siden av studier. Itillegg har jeg inntrykk at endel av dem kjenner noen i SAS-systemet
Hva med å jobbe 3-4 måneder om sommeren å heve 50% lønn gjennom hele året?
Poenget med sommerfuglene (ressurspoolen) er at de skal være fleksible og kunne brukes når de trengs. Som f.eks i ved ferier og andre tider av året hvor endel av de faste er borte (som f.eks under svineinfluensaen i høst)
Så løsningen med eventuelt å studere fulltid og kun jobbe om sommeren, samtidig som man blir lønnet gjennom hele året, er mindre å foretrekke enn lønn etter arbeid og behov?
Ressurspoolen skal vel fortsatt avvikles?
Jeg mener ihvertfall å ha hørt/fått inntrykk av det?
Problemet er at man også trengs andre tider av året enn bare på sommeren og poenget er at man også selv styrer hvor mye man vil jobbe
Min nåværende "kilde" fikk ihvertfall jobben tilbake ett par dager etter hun ble sagt opp
Skal Norwegian bli det neste Ryanair? - Virker slik for meg!
At man så ansetter piloter på 6 måneders kontrakt er dog særdeles spesielt, og finner nok ikke sin make i Skandinavia. Så vidt jeg har skjønt har disse pilotene (av flere nasjonaliteter) ikke rett til pensjon og Loss of License-forsikring, samt at DY sikkert heller ikke har hatt sosialt sikringsansvar for disse (ved sykdom o.l.) Her er det en enorm besparelse. Piloter er dyre!
-----Dette får jeg ikke helt til å stemme. Med mindre jeg har oversatt noe fundementalt, så er det ikke mulig for et norsk firma å ha ansatte i Norge som ikke får rett til pensjon og ikke har rett på normale sosiale goder (fødselspermisjon, sykelønn osv).
Dette får jeg ikke helt til å stemme. Med mindre jeg har oversatt noe fundementalt, så er det ikke mulig for et norsk firma å ha ansatte i Norge som ikke får rett til pensjon og ikke har rett på normale sosiale goder (fødselspermisjon, sykelønn osv).
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.