Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Tips til noen spennende utflukter fra Busan eller "must" å få med seg mens man er i byen?
Du kan ta bussen østover til Haedong Yongung som er noe så sjelden som et sjøkloster. Syntes det var spesielt og morsomt å se.

IMG_3594.JPG

IMG_3608.JPG

IMG_3615.JPG

Hvilke flyselskap pleier dere å bruke til Seoul fra Norge? Er det gode alternativ til KLM også? Ser at LOT har begynt å fly direkte fra Polen så kanskje et alternativ.
Men så var det jo å komme seg til Polen først. Virker som Cathay generelt er billigst, men da må man først innom HK og det blir jo en stor omvei!

Hvilke flyselskap pleier dere å bruke til Seoul fra Norge? Er det gode alternativ til KLM også? Ser at LOT har begynt å fly direkte fra Polen så kanskje et alternativ.
Men så var det jo å komme seg til Polen først. Virker som Cathay generelt er billigst, men da må man først innom HK og det blir jo en stor omvei!

På min tur dit i 2011 brukte jeg Lufthansa via FRA.

Vet ikke helt hvorfor men det virker som Seoul er mye dyrere å fly til ann andre byer i asia? Aktuell reisetidspunkt er oktober. Med KLM fra Stavanger via Amster lå billigste på 10500! Da snakker vi ikke helgedager eller noe slikt heller men midt i uken. Fløy jeg ut torsdag istedet for onsdag lå prisen på 15000! Det virker jo helt hinsides dyrt og på Australia prisnivå.Fant at at LOT (fra Warszawa) og Czech Airlines (fra Praha) er et alternativ, men de var heller ikke billige 9-10 k for direkteflygning (plus utgifter for å komme seg til Polen eller Praha selvfølgelig) Er det bare nå for tiden eller er dette faktisk prisen for å komme seg til Seoul på denne måten? Vurderer istedet å dra via Japan med ANA (Dusseldorf-Tokyo), og booke en t/r Tokyo-Seoul med f.eks Korean Air, evt Dusseldorf-Tokyo med hjemreise fra Seoul til Tyskland og med Norwegian hjem. Selv med ekstra flyreiser ble det billigere og jeg kan bruke noen ekstra dager i Tokyo igjen som jeg har besøkt før. Til Japan kommer man seg for rundt 6k. Snodig at det var så mye dyrere til Seoul. Trodde f.eks LOT var et lavprisselskap. Det får ganske kjip score på skytrax av brukere.
Etter at Lufthansa kutta ut Stavanger-Frankfurt er de lite attraktive å bruke lenger for den som bor i Stavanger.

Last edited:

Det høres ikke ut som noen normal pris. Betalte i overkant av kr 7000 fra SVG til ICN med retur fra HND i juli måned. Det var med Lufthansa før de kastet inn håndkleet.

Har du sett på utreise fra OSL, CPH, AMS, LHR e.l.? Reise mellom Japan og Sør-Korea er ganske dyrt, så det er ikke sikkert du sparer altfor store summer på en slik omvei.

Vet ikke helt hvorfor men det virker som Seoul er mye dyrere å fly til ann andre byer i asia? Aktuell reisetidspunkt er oktober. Med KLM fra Stavanger via Amster lå billigste på 10500!
Jeg betalte langt under det, og det var i første klasse. :cool:

Beste tilbud i økonomi er ofte rundt 5k.

Har du sett på utreise fra OSL, CPH, AMS, LHR e.l.? Reise mellom Japan og Sør-Korea er ganske dyrt, så det er ikke sikkert du sparer altfor store summer på en slik omvei.

Et kjapt regnestykke fra Momondo. Dusseldorf-Tokyo (ANA), med hjemreise fra Seoul (Lufthansa) via Frankfurt og videre til Berlin: 6300
T/r Tokyo Seoul virker å ligge på rett over 2k med Asiana og Korean Air, enda dyrere med ANA. Hvis jeg istedet velger enveis med Momondo (og går for hjemreisen fra Seoul) får jeg opp samme pris med ovenstående selskap men ca 700 for envei Tokyo-Seoul med lavprisselskapet T'way airlines.
Savanger-Dusseldorf envei, ca 1000 NOK
Fra Berlin til Stavanger, pleier å være bra pris men har uansett en del cashpoints blir ingen utgift for meg
Så totalt ca 8000. 2500 spart og noen ekstra byer på turen. :D

Last edited:

Jeg betalte langt under det, og det var i første klasse. :cool:

Beste tilbud i økonomi er ofte rundt 5k.

I alle dager, hvordan klarte du å få førsteklasse fra Norge til Seoul t/r til langt under 10,5k? :lol:
Var dette KLM altså? Trodde slik lå i 100.000 kroners klassen.Her har du vel dratt nytte av noen veldige attrakive bonusordninger og kort?
Og det economy 5k alternativet, dukker det ofte opp? Har vært helt håpløst de siste månedene jeg har sjekket.
Kjenner du noen triks i Ludo? ;) Jeg skjønner jeg ikke bør booke med det første, evt hyre deg inn som reisekonsulent hehe.

Last edited:

I alle dager, hvordan klarte du å få førsteklasse fra Norge til Seoul t/r til langt under 10,5k? :lol:
Var dette KLM altså? Trodde slik lå i 100.000 kroners klassen.Her har du vel dratt nytte av noen veldige attrakive bonusordninger og kort?
Det var med Lufthansa og Asiana slik at jeg fikk prøvd førsteklasse hos begge og la også inn en stopower i Shanghai. Og det er absolutt en opplevelse å få teste forskjellige førsteklasser. Var litt arbeid for å få til og ikke så lett tilgjengelig lengere.
Og det economy 5k alternativet, dukker det ofte opp? Har vært helt håpløst de siste månedene jeg har sjekket.
Kjenner du noen triks i Ludo? ;) Jeg skjønner jeg ikke bør booke med det første, evt hyre deg inn som reisekonsulent hehe.
Ser tilbud til Seoul til for 4000-5000,- 1 eller 2 ganger i året.

Vel vel, sjekket igjen nå priser Seoul med KLM i oktober Stavanger-Seoul (via Amster)
16935 t/r! Det er jo helt sinnsykt!! Hva i alle dager er det som skjer? Hvem gidder liksom å betale den prisen for et økonomisete. Ved å holde Seoul utenfor fant jeg langt bedre priser. Det er jo Busan jeg skal til. Så jeg har funnet 2 alternativer.
1) Håpe at SAS snart kommer med en "Now or Never" på Tokyo og så dra med lavprisselskap som Airbusan eller Jeju Air nonstop fra Tokyo.
2) Reise fra Tyskland til Busan med Finnair/Japan Airlines via Finland.
Da kan jeg starte i Berlin eller Dusseldorf. Jeg fant ut at det er en mellomlanding i Fukuoka før Busan og at det ikke koster ekstra å legge inn noen netter i Fukuoka før jeg flyr videre til Busan. Det ligger på rundt 10 k.
Men kommer SAS med en now or never Tokyo til 3-4 k kan jeg ende opp med halvparten i flyutgifter for denne turen. Hmmm, ikke godt å si dette.

Last edited:

Hva er det du sjekker? Flighter neste uke? Finner masse til 8833 fra Stavanger og 6179 fra Oslo.

Neida jeg snakker om oktober i år. Jeg ser det samme som deg i månedsoversikten men når man klikker seg inn blir det noe annet. Her er to eksempler, et for helg og ett for ukedag. Jeg skal være i Busan 12 til 21.oktober.

StavangerSeoul
1 voksen, Economy Class
Endre
Avgang - fredag 6. oktober 2017
SVG
18:05
1 transfer
13h35
ICN
14:40
KLM Cityhopper
KLM
NOK 16 108

Retur - lørdag 21. oktober 2017
ICN
00:55
1 transfer
15h45
SVG
09:40
KLM
KLM Cityhopper
+ NOK 845

-----------------------------------
Avgang - mandag 9. oktober 2017
SVG
18:05
1 transfer
13h35
ICN
14:40
KLM Cityhopper
KLM
NOK 13 658

Retur - mandag 23. oktober 2017
ICN
13:50
1 transfer
15h35
SVG
22:25
Korean Air
KLM Cityhopper
+ NOK 1 820

Last edited:

På søndag reiser samboeren og jeg til BKK på årets CT med 22 timers stopp i Seoul. Er det noen som har noen fine tips på hva vi bør se og oppleve inne i byen? Har ikke lest så mye om Seoul enda, så tips på bydeler det er koselig å gå rundt i tas også imot med takk. Tips på takterrasser? Restaurant for kvelden?

Sightseeing/shopping: Myeongdong (sentrum) eller Itaewon (expatbydelen). Gyeongbok-palasset er ikke langt fra sentrum/Myeongdong, men er ikke like imponerende som det man finner i Japan, Kina, Thailand etc.

Ta taubanen opp til Namsan og N Seoul Tower for utsikt over byen. Det er dessuten noen barer/kafeer ved tårnet.

På kveldstid dukker det opp masse salgsboder i området rundt Dongdaemun, som kan være interssant å gå og kikke blant.

Anbefaler definitivt koreansk BBQ. Veldig godt og ganske rimelig. Ikke ta middagen i Itaewon - har dårlige matopplevelser derifra.

Takk for kjempetips Mjolnir! Koreansk BBQ er nok det vi går for på kvelden, håper hotellet kan være behjelpelige med et bra sted.

Hva tenker folket om en nyttårsreise til Seoul, en snau uke?

Jeg tenker da at man helst ikke ønsker å oppleve de aller største nyttårsrakettene... men det er vel heller ikke så veldig sannsynlig?

Jeg tenker da at man helst ikke ønsker å oppleve de aller største nyttårsrakettene... men det er vel heller ikke så veldig sannsynlig?

Høres veldig kaldt ut! Men med godt med klær og godt humør er det vel ingen hindring.

Brrrrrrrrrrrrrr. Skal du se fyrverkeri i sør-Korea må du komme til "firework festival" og da helst til Busan i oktober.

Det finnes derimot et veldig korrekt svar på når på året det er best å besøke Seoul: Rundt Buddas bursdag i mai.

Det er starten på sommeren, men sommerregnet har enda ikke kommet. Og så er det en rekke spektakulære og morsomme opptog.
https://www.youtube.com/watch?v=KXhuL2lKjZs

Back