Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Re: Sør-Korea/Seoul - hovedtråd

Militærmuseet kan anbefales. Mye om Koreakrigen, men også mye unik historie vi ikke lærer om i historietimene i Vesten. Var ikke særlig høy i hatten da jeg tok koreansk rutebuss for å komme fra jernbanestasjonen i Suwon til hotellet. Hadde nå heldigvis instruksjoner fra min koreanske venninne. På koreanske rutebusser går alt på koreansk.

I motsetning til robertaas er jeg hekta på kimchi. Må prøves av alle som besøker Korea! :up:
Joda, alle bør prøve det for å gjøre seg opp en mening. Men fyttirakkern så vondt det var, kål gjæret i chillisaus. :baeh

I Seoul og andre asiatiske ledende supermarked er det en fornøyelse å se utvalget.... Huff, sammenlignet med her hjemme...

I Seoul og andre asiatiske ledende supermarked er det en fornøyelse å se utvalget.... Huff, sammenlignet med her hjemme...

JAAAA! Gå på Lotte ved Seoul station. Der har de en stor matvarebutikk med MYE smaksprøver.

Ellers er ikke jeg heller spesielt glad i råtten kål med chili -> kimchi, men det er veldig varierende hvor råtten kålen er. Om kålen ikke er *for* gjæret kan jeg like litt kimchi, men det er ikke yndlingsretten min. Det jeg absolutt vil anbefale er Hoddoek, som er typisk koreansk street-food. Du får dem enten med kanel og sukker, eller koreanske søtpotetnudler, inni. Det ser ut som flattrykte boller, noe de også er... :)

Xxx.

Bumper denne. Skal til Seoul og ønsker å bo på et femstjerners hotell "midt i smørøyet" med gode shoppingmuligheter og uteliv i nærheten. Har sett på Westin og andre Starwood-hoteller, men ser ut som at de ikke er så sentralt lokalisert?

Bumper denne. Skal til Seoul og ønsker å bo på et femstjerners hotell "midt i smørøyet" med gode shoppingmuligheter og uteliv i nærheten. Har sett på Westin og andre Starwood-hoteller, men ser ut som at de ikke er så sentralt lokalisert?

Har du kigget på de to Intercontinental'er?

Har du kigget på de to Intercontinental'er?

Har gjort det, men i det området ser det ut som at Novotel ligger best til. Ikke 5-stjerners hotell, men holder for en natt.
Vurderer også Westin (som er rett ved hotellet Robertaas skal bo på), for det går jo å ta taxi til områdene Gangnam og Hongdae om jeg skal slå ut håret og få noe godt i glasset.

Re: USAirways bonusprogram (del 3)

Med en syvtimers transfer, kan du like godt ta deg et par timer i sentrum. :)

Anbefaler deg å besøke "Old Tea Shop" i Insadong-distriktet. Kan være litt vanskelig å finne. Men ha med bildet av kortet på telefonen eller noe. Sinnsykt god te, og koselig sted å tilbringe 30-40 minutter.

Insadong er "kunst-distriktet" i Seoul. Masse å se og gjøre i området.

Ta AREX til Seoul Station, bytt til linje 1, ta den til Jonggak Station.

Hadde selv en fem timers transfer og hadde lunsj med en venn i Seoul for ett års tid siden. Ble litt kort, men det var bedre enn å råtne på flyplassen... :)

Edit: AREX tar 43 min hver vei mellom ICN og Seoul Station. Så beregn nok tid. 7t transfer skal i hvertfall holde for et par timer i sentrum. http://english.arex.or.kr/jsp/eng/index.jsp

Sånn litt OT, kreves det visa for å reise til sør-korea (23 timer stopover). Syns leste fra andre ff sider, og de nevnte visa til sør-korea, men det stemmer vel ikke?

Nordmenn med norsk pass får vel 90 dagers turistvisum ved innreise om jeg ikke husker feil.

Thomas

Du trenger ikke visum for å reise til Sør-Korea, med mindre du skal være i mer enn 90 dager ja.

Xxx.

Re: 23 h layover i ICN

Ellers er Hotel The Designers åpenbart det hotteste i Seoul om dagen. Ligger i Gangnam også.
Lurer på om jeg ikke ryker på denne. Men i følge Hotels.com er det 9,1km til "sentrum", vil du si at hotellet ligger usentralt? Eller funker det fint for noen dager med turisterier? Har ikke peiling på Seoul i det hele tatt :drunk:

Re: 23 h layover i ICN

Lurer på om jeg ikke ryker på denne. Men i følge Hotels.com er det 9,1km til "sentrum", vil du si at hotellet ligger usentralt? Eller funker det fint for noen dager med turisterier? Har ikke peiling på Seoul i det hele tatt :drunk:

Gangnam ligger ikke akkurat mot midten av byen nei. Men så er Seoul en svær by med mange bydeler med sine særegenheter, hvorav flere er er interessante fra et turistperspektiv. Hva som er sentralt kommer jo an på hva du har tenkt å gjøre i byen. Ifht. de tradisjonelle palassene ligger nok ikke Gangnam helt optimalt (men ikke på helt feil side av byen heller). For Namsan og Itaewon ligger ikke Gangnam så helt gale (med forbehold om at jeg ikke husker T-banekartet i hodet).

Seoul kan vel sammenlignes litt med Berlin når man snakker om sentrum, det er mange områder som har det meste og som er lokale senter. Jung som betyr sentum på Koreansk blir uansett regnet som byens sentrum og etter å ha gått gjennom det må jeg si meg enig. Fra hotellet jeg bodde på gikk jeg lett gjennom sentrum.

Takk for tips :) Da landa jeg på The Designers i Gangnam. Anmeldelsene sier at rommene er små, endte derfor opp med å velge "suite", spennende å se hva det vil si da det ikke er snakk om særlig mange hunderlapper ekstra. Blir ikke mange dagene, men DMZ, krigsmuseet og lokal mat er det som først og fremst står på agendaen.

er det noen her i forumet som har erfaring med overnatting ved KPOP Guest house, 2**/hostel i Seoul?

er det noen her i forumet som har erfaring med overnatting ved KPOP Guest house, 2**/hostel i Seoul?

Hører også gerne kommentarer.
Har booket samme for 2 nætter i september på vej hjem fra Vietnam. Skal betale 750 kr for 2 nætter, så prisen er der i alt fald ikke noget galt med. Og beliggenheden er jo central få minutters gang fra Seoul Station.

Hei drar denne opp. Skal innom Seoul på vei til Tokyo og har da en full dag i Seoul. Hva vil være et "must" å få med seg på den dagen vi er innom?

I tillegg er det noen som har tips til bra hotell som ligger relativt nærme ICN. Skal videre morningen etterpå og er greit om avstanden til flyplassen ikke er for stor.

Ny bump. Noen som har erfaring med ferja mellom Busan og Fukuoka? Finner litt ymse på nettet. Er det kun JR Beetle som opererer her, eller fins det flere operatører?

Siden nettsidene til JR Beetle er på grensa til ubrukelige tenker vi å kjøpe billett når vi kommer til Busan, noen få dager før vi skal over fjorden. Bør vi forvente problemer i passkontrollen i ICN mtp. at vi ikke har dokumentert utreisebillett fra Korea, kun hjemreisebillett fra Tokyo?

Ny bump. Noen som har erfaring med ferja mellom Busan og Fukuoka? Finner litt ymse på nettet. Er det kun JR Beetle som opererer her, eller fins det flere operatører?

Siden nettsidene til JR Beetle er på grensa til ubrukelige tenker vi å kjøpe billett når vi kommer til Busan, noen få dager før vi skal over fjorden. Bør vi forvente problemer i passkontrollen i ICN mtp. at vi ikke har dokumentert utreisebillett fra Korea, kun hjemreisebillett fra Tokyo?

Jeg kan svare på sistnevnte. Nei [emoji4]

Planer om både Seoul og Busan her oktober neste år og har allerede begynt å tenke hotell (selv om jeg nok må vente noen måneder før en åpner for booking). Tenkte det var lurt å søke først og vips kom jeg over denne tråden. Kikket jo litt på innlegg men type Grand Hyatt blir nok litt for dyrt. Kan noen anbefale et hotell til ca tusenlappen natta?(+/-) Ting som interesserer meg er blant annet mat, kultur (museum, teater om kvelden osv) og historie
Jeg tror ikke det skal være noe problem med prisen. Jeg har booket et veldig fint 4 stjerner hotell i Tokyo Taito-ku i oktober i år til rundt 13,000 yen natta. Japan er dyrere enn Sør-Korea så det sier vel sitt at tusenlappen for god standard (3 eller 4 stjerner) i Seoul burde gå greit til den prisen. Gidder ikke bruke så mye på hotell, men vil ha "ordentlig" rom (mao ikke hostel, delt bad og slikt)

I Busan har jeg mer spesifikke krav. Det må være nær der filmfestivalen holder til da det er hovedgrunnen til at jeg drar til Busan, altså BIFF Square tror jeg det heter. Jeg har selvfølgelig søkt en del selv og kommet fram til noen alternativ:
Hotel Noah, Boutique Hotel YTT, Aventree hotel Busan.
Noen med erfaringer på disse eller andre tips?
Tips til noen spennende utflukter fra Busan eller "must" å få med seg mens man er i byen?

Last edited:
Back