Sør Afrika og Dubai, årets høstferie

Re: Sør Afrika og Dubai, årets høstferie

Da kommer en ny oppdatering, beklager at det tok litt tid, men bedre sent enn aldri. ;)

Etter en super uke ble koffertene pakket og man gjorde seg klar til å fortsette på turen, denne gangen med Emirates til Dubai.

IMG_2037.JPG

Avskjedskomiteen.

IMG_2040.JPG

Da har man kommet seg i bilen og satt kursen mot Johannesburg og man kjørte forbi et baobab tre med en litt merkelig tekst skrevet på.

IMG_2041.JPG

"Verdens største potteplante"?:lol

IMG_2042.JPG

Dette skiltet sto også like ved. "Drunken people crossing":drunk:

Etter ganske nøyaktig fire timer i bilen ankom vi JNB, fikk levert leiebilen og begitt oss mot innsjekkingsskranken. Her ble både vi og koffertene sendt igjennom med engang, alltid et godt tegn når man reiser standby.
Kikket litt i butikker, spiste litt biff med plastbestikk før vi gikk til gate.
Viste seg og være god plass på 777-300 maskinen og jeg endte opp med å dele en fire seter med pappa. Masse beinplass selv når jeg satt vanlig og knyttnevetesten ble bestått.

IMG_2047.JPG

Informate. Communicate. Entertain.

Stor skarp 10,4" skjerm med det beste IFE jeg har noensinne sett ombord i et fly. De hadde intet mindre enn 137 engelskspråklige filmer, i tillegg til en del filmer på en god del andre språk, pluss en saftig samling tv-serier og musikk også. Man trenger heller ikke og vente på at systemet skal starte, her er det bare å begynne å se film fra det øyeblikket du setter deg i setet. Entertainment boksen var også bare en brøkdel av størrelsen av det den er på de fleste andre selskap.

IMG_2044.JPG

Her har jeg fått meg litt tørr kylling og pasta og tygge på. Sjokoladekaken til dessert var det beste ved måltidet, som ble servert med metallbestikk, i motsetning til plastbestikke vi fikk på flyplassen.

Så Transformers før jeg tok kvelden, og våknet ikke igjen før de var igang med å rydde bort frokosten. Rakk og se en episode av Two and a Half Men før de tok headsettene. Om man har eget headsett kan man se film til flyet er på bakken.

IMG_2048.JPG

Ankommet DXB.

Passkontroll ble gjennomført uten kø. Har ankommet DXB tidligere i det som skal være "rush hour" uten at det var nevneverdig med kø da heller. Da all bagasje som skal inn i Dubai blir scannet var det bare å slenge håndbagasjen på båndet. Det var ikke nok i mitt tilfelle så bagen min ble gjennomsøkt for hånd. Han viste stor interesse for boka og kortstokken min, men kamerabagen åpnet han ikke engang.
Plukket opp koffertene og da vi traska gjennom tollen ble jeg vinket tilside. Igjen. Begynte og lure på om de kjente meg igjen, for da vi var i Dubai forrige gang endte vi opp med å tilbringe fire timer tilsammen hos tollerne og politiet på flyplassen. Bagasjen ble scannet uten noen kommentarer og vi fikk slippe igjennom. Fikk tak i en taxi som tok oss til hotellet, Hilton Jumeirah Beach.

Det var denne oppdateringen, beklager at det tok litt tid, men håper det har vært fornøyelig å lese. ;)

Da har man klart å mekke sammen en ny oppdatering, som blir den siste og avsluttende.

IMG_2055.JPG

Da har man parkert seg selv på strande på Hilton Jumeirah Beach, og man kan se Jumeirah Palm, en av de kunstige palmeformede øyene som bygges der. Det skal blit tre totalt, pluss The World Islands. Atlantis kan også skimtes.

IMG_2059.JPG

For de som ikke orker å dra inn til ørkenen for å ri på kamel kan dette gjøres på stranda.

IMG_2060.JPG

Her er man på vei over Dubai Creek for å spise middag i "gamlebyen". Litt reklame for kameraprodusenten og Burj Dubai, verdens høyeste bygning har man også fått med.

IMG_2074.JPG

Det sto heldigvis Starbuck Coffe med vanlige bokstaver ved siden av.

IMG_2076.JPG

Noen fancy biler var det også utenfor hotellet.

IMG_2079.JPG

Her er man på vei ut til Atlantis for en dag i badeland.

IMG_2082.JPG

Vannsklie hvor man kjører gjennom et akvarium. Den som sees på bildet her er altfor rask til at man ser noe, men det er en annen hvor man kjører i badering stille og rolig gjennom. Kjempekult!

Atlantis%20Aquaventure3.jpg
Lånt et bilde fra internett for å illustrere. (Hold musepeker over for større bilde)

IMG_2087.JPG

på vei ut til Mall of the Emirates for noe shopping.

S7001876.JPG

Forøvrig så meldte de om -4 grader, snø og gode skiforhold:)

Utrolig nok var jeg den eneste som klarte å kjøpe med meg noe. 2 stk flymodeller skala 1:200. EK B777-300 og EK A380-800.
Bilder finnes her:
http://forum.scanair.no/showpost.php?p=427201&postcount=48

IMG_2096.JPG

Middag skulle egentlig inntas her, en sørafrikansk grillrestaurant, men grunnet importrestriksjoner hadde de ikke sørafrikansk kjøtt, så det endte opp med mexicansk mat istedenfor.

Neste morgen sto man opp sånn passe tidlig for å begynne på turen hjem.

IMG_2100.JPG

Flighten vi satset på å komme med

IMG_2099.JPG

Og flyet vi forhåpentligvis skulle med.

IMG_2102.JPG

Det viste seg å være ganske god plass så man fant sete noen-og-80A. Tailcam er kjekt.

IMG_2103.JPG

Like etter avgang fikk man øye på Burj Al Arab i disen.

IMG_2104.JPG

Burj Al Arab ble raskt etterfulgt av Jumeirah Palm.

IMG_2105.JPG

Etter at setebelteskiltet hadde blitt slukket så man ikke noen grunn til sitte på en full 3-seter med søsknene sine så jeg flyttet meg fram til 80B, og fikk en 2-seter på nødutgang alene.
Av filmer rakk jeg å se Pelham 123, Knowing og Night at the Museum 2. God underholdning alle tre.

IMG_2106.JPG

Adgang opp hvor det er kun business og first class var det dårlig med for oss på economy.

Fikk servert frokost og valget sto mellom mixed grill eller herb rolls. Valgte mixed grill, men det var det tomt for, akkurat som sist gang jeg fløy denne ruten, forskjellen var at det var fullt fly forrige gang, i motsetning til det omtrent 60% belegget som var i economy nå. Tok til takke med herb rolls som ikke smakte overdrevent godt, men det gikk da ned.

Last edited:

Takk for siste oppdatering. Kanskje vanskelig å sammenligne B777 med A380 siden du fikk kremplass til London? Selv synes jeg 380 var et flott fly, men servicen ombord var bedre på B777. Det ble alt for stort og for mye folk som hele tiden skulle frem og tilbake på A380en.

Hadde selv EK001 i oktober, i øverste etasje, så da skal vi ha greid å dekke det meste ved våre to rapporter (når jeg bare får min på plass).

IMG_2110.JPG

Litt mat fikk man også, sandwich med kalkun pluss to cookies. Litt tørt men godt.

IMG_2112.JPG

Over de sveitsiske alpene

IMG_2108.JPG

Cockpit shot.

IMG_2118.JPG

Etter landing på LHR fikk man seg en tur i den ordentlige cockpiten, vesentlig mye større enn på en 737.

IMG_2119.JPG

Kapteinen.

Hadde bare seks timer til flyet til OSL gikk, men de slo man ihjel med litt mat på T.G.I Friday's og litt lekser.

IMG_2120.JPG

Her har man kommet på plass i et utrolig trangt SAS fly, endte opp med å ta bladene ut av setelommen for å gjøre det litt mindre ubehagelig, for dette er noe av det verste jeg har opplevd av beinplass i et fly.

IMG_2122.JPG

Solnedgang over Nordsjøen.

Da var turen slutt, håper dere har satt pris på det ;)

Takk for siste oppdatering. Kanskje vanskelig å sammenligne B777 med A380 siden du fikk kremplass til London? Selv synes jeg 380 var et flott fly, men servicen ombord var bedre på B777. Det ble alt for stort og for mye folk som hele tiden skulle frem og tilbake på A380en.

Hadde selv EK001 i oktober, i øverste etasje, så da skal vi ha greid å dekke det meste ved våre to rapporter (når jeg bare får min på plass).

Takke for hyggelig kommentarer, har hatt kremplass på B777 fra JNB-DXB tidligere, men har også sittet på "vanlig" plass med A380 tidligere. Er ikke så mye forskjell da sete layouten er den samme, men romslig er det uansett.

Ser fram til rapporten din!

Henshaw: Jeg har sete 81C (m.a.o.) raden bak deg på EK1. Tror du det er et greit valg? Valgte det setet i og med rad 80 mangler sete A og det ser ut som benplassen er svært god på Seatguru.

81C er ikke noe forskjellig fra et vanlig midtgangsete. Ville heller ha valgt 81A, da får du ikke et sete foran deg.

Det skulle selvfølgelig være 81A. Ok - takk, da blir det det.

Takk for en flott rapport og mange bra bilder. Så virkelig ut til å være en spennende tur dette. Både på bakken og i lufta.

Back