Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Synd at det må en granskende nrk-reportasje til, før ledelsen innrømmer at de har (en stor del av) skylda.
 
Re: Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Selvfølgelig skal flyselskapene få erstatning. Rydd opp, Avinor!!
 
Re: Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Er vel aldri skjedd før i norge at en tillitsvalgt er fjernet på slik måte? Kan mao skape presedens det her. Viktig sak for både Avinor og NFF.
 
Avinor trekker tillitsvalgt Åge Røde for arbeidsretten for det de mener er ulovlige aksjoner og trusler.
http://www.nrk.no/okonomi/far-skylda-for-flykaos-1.8333894

Det ble også krevd noen friske lønnstillegg, utdrag fra en av e-postene Røde skal ha sendt Avinor (sitat fra NRK reportasjen):

IV. Spesielt lønnstillegg for GM

Det må etableres et spesielt definert tillegg for flygeledere ved GM TWR. Dette fastsettes som et prosenttillegg til gjeldende årslønn regulert i forhold til ansiennitet f.eks slik at 0-10 års ansiennitet gir 10 prosents tillegg. 10-20 års ansiennitet gir 20 prosent tillegg og mer enn 20 års ansiennitet gir 25 prosent tillegg. Nærmere detaljer for hva tillegget forutsettes å omfatte kan utarbeides.
 
Re: Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Er vel aldri skjedd før i norge at en tillitsvalgt er fjernet på slik måte? Kan mao skape presedens det her. Viktig sak for både Avinor og NFF.

I så fall er det jo enda mer oppsiktsvekkende at noe slikt skjer først i en statlig bedrift, og ikke i det private næringslivet. Det er tydelig at noen og en hver kunne hatt godt av et grunnkurs i kommunikasjon og spillereglene i arbeidslivet.
 
Re: Flyselskapene raser mot nye Gardermoen-forsinkelser

Var der noe særlig forsinkelser pga. bemanning opp GM i sommer?

Var ikke det meste problemer på Røyken? Syns der er mye sammenblanding av Røyken og Gardermoen i denne salaten..
 
Han (Røde) sier han flyttet sine og andres vakter fra dager i juli til juni, fordi det er en del av en etablert praksis ved Gardermoen.

Dette er vel det mest oppsiktsvekkende her. Har aldri vært borti at en tillitsvalgt har adgang og oppgave å sette opp vaktlister etter eget forgodtbefinnende?! Har ikke Avinor ledere til å ta seg av slike oppgaver?
 
Dette er vel det mest oppsiktsvekkende her. Har aldri vært borti at en tillitsvalgt har adgang og oppgave å sette opp vaktlister etter eget forgodtbefinnende?! Har ikke Avinor ledere til å ta seg av slike oppgaver?

Det ble litt tatt ut av helheten gitt ;)
Vaktilisten er såklart..magelfull som den er...satt opp av ledelsen, men også såklart drøftet med tillitsvalgte som er prosedyren på dette.

Over lang tid har dette vært praktisert og "kannibalisere" fremtidig vaktliste for og unngå forsinkelser "i morgen" som også Røde sa i dagens intervju med NRK ;)
Dette er en enhetspraksis som så og si alle Supervisorene har drevet med i lange tider (med ledelsens velsignelse), så det er ikke tillitsmannen som har gjort dette. (selv om han nå blir forsøkt "hengt" for en enhetspraksis )
 
Det som kommer fram nå viser at årsaken til sommerens situasjon kanskje ikke var så ensidig som en del vil ha det til. Fint at dette belyses fra flere kanter og så får vi håpe at rapporten blir god når den kommer og at alle sider kommer fram slik at man kan lære og unngå å stille seg i samme situasjon seinere!
 
Dette er en enhetspraksis som så og si alle Supervisorene har drevet med i lange tider (med ledelsens velsignelse), så det er ikke tillitsmannen som har gjort dette.
Men nå er vel Røde både tillitsmann OG supervisor? Da blir det fort vanskelig å forsvare seg med at man gjorde noe kun i kraft av å være den ene, og ikke samtidig det andre.
 
Last edited:
Innslag på Dagsrevyen no om lønn for tilsette på sentralen på Røyken. Enkelte med over 1.800.000 i løn inkl overtid. Det er jo relativt friskt :p
 
Er temmelig mye av de kronene der som er overtid for å si det mildt. Eksemplene som brukes er jo de som har soleklart mest overtid, og ikke representativt for den gjennomsnittlige flygelederen hvor lønnen er langt lavere.
 
Er temmelig mye av de kronene der som er overtid for å si det mildt. Eksemplene som brukes er jo de som har soleklart mest overtid, og ikke representativt for den gjennomsnittlige flygelederen hvor lønnen er langt lavere.

Det skulle vært interessant å vite sånn omtrent hva en normal grunnlønn for en flyveleder er. Når det er mulig å tjene 1,8 mill inkl. overtid må jo grunnlønnen være rimelig frisk. Sammenligner du dette med folk som har tilsvarende utdannelse og mye ansvar for folks sikkerhet innen helsevesenet med max overtid, regner jeg med at 1,8 mill er i hvertfall det tredoble!
For å sette det i perspektiv, så tjente statsministeren i 2010 ca 2 mill :8:
 
Det skulle vært interessant å vite sånn omtrent hva en normal grunnlønn for en flyveleder er.

Topplønn for en flygeleder med 25 års ansiennitet er ca. 1 mill. Og det inkluderer skift/helger m.m. Det eneste som kommer i tillegg er overtid.

Om det er riktig at man kan ha inntekt på 1.9 så er det et resultat av overtid. Jeg er flygeleder og jeg misunner ikke mine kolleger ved Oslo ATCC denne inntekten, jeg synes det er helt greit å ha fri på min fritid.

Jeg tar/får også overtid på den enheten jeg jobber, men det er innenfor rimelighetens grenser, såpass at jeg synes det er greit med litt ekstra penger, og at det er innenfor den mengden som gjør at det ikke ville rettferdiggjøre for arbeidsgiver å ansette flere flygeledere.

Å jobbe så mye overtid at man dobler inntekten (selv om overtid kan være godt betalt, det er det samme som noen flyselskap kaller "salg av fridager") tyder på at dette er hinsides rimelighetens grenser for hva man kan pålegge arbeidstagere.
 
Last edited:
Back
Top