Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

En smule kundefokus har nok avinor også, det vet vi nok begge :) Ting kan selvsagt gjøres bedre, det ses vel på denne sommeren og tidligere problemer med bemanning. Om privatisering er en bedre løsning vet ikke jeg, er nok av tilfeller hvor det privat heller ikke har gjort en spesielt bra jobb uten at det trekkes nevneverdig frem i debatter som dette. Staten er som alltid den stygge ulven og privatisering er "alltid" bedre;)

En smule kundefokus har nok avinor også, det vet vi nok begge :) Ting kan selvsagt gjøres bedre, det ses vel på denne sommeren og tidligere problemer med bemanning. Om privatisering er en bedre løsning vet ikke jeg, er nok av tilfeller hvor det privat heller ikke har gjort en spesielt bra jobb uten at det trekkes nevneverdig frem i debatter som dette. Staten er som alltid den stygge ulven og privatisering er "alltid" bedre;)

LOL.. Og hvilken annen bedrift har kommet seg unna med gjentatte problemer som dette i aarevis som koster kunder tap i milliardklassen?

Det riktige hadde vaert aa refundere alle avgifter, kostnader og gi kompensasjon naar det er Avinors skyld, akkurat som flyselskapene naar de maa punge ut.

Saa ja, staten er den stygge ulven -- med god grunn

LOL.. Og hvilken annen bedrift har kommet seg unna med gjentatte problemer som dette i aarevis som koster kunder tap i milliardklassen?

Det riktige hadde vaert aa refundere alle avgifter, kostnader og gi kompensasjon naar det er Avinors skyld, akkurat som flyselskapene naar de maa punge ut.

Mens jeg er helt enig i at løsningen er å gjøre Avinor ansvarlige for å levere - og når de ikke leverer kan man redusere avgifter / betaling til leveransen er på plass - så er jeg ikke sikker på at private aktører nødvendigvis er løsningen. Jeg er overrasket over hvor kort hukommelse enkelte her har - det er ikke mange uker siden vi stod i lange køer - ja noen flyplasser var stengt i dagevis - og det fordi de private aktørene var i streik - og se på den jobben G4S har levert til OL i London - der snakker vi om en stor stygg ulv !!

Hvis artikkelen stemmer, så er det snakk om ca. 160 t/år med overtid, avhengig av år og arbeidssted.

Tallet som fagforeningen sitter på er såvidt jeg vet 214 timer i snitt på Røyken, så det ligger altså noe høyere enn det som kom frem i mediene.. Budskapet har vel forsåvidt uansett kommet frem nå.

Mens jeg er helt enig i at løsningen er å gjøre Avinor ansvarlige for å levere - og når de ikke leverer kan man redusere avgifter / betaling til leveransen er på plass - så er jeg ikke sikker på at private aktører nødvendigvis er løsningen. Jeg er overrasket over hvor kort hukommelse enkelte her har - det er ikke mange uker siden vi stod i lange køer - ja noen flyplasser var stengt i dagevis - og det fordi de private aktørene var i streik - og se på den jobben G4S har levert til OL i London - der snakker vi om en stor stygg ulv !!

Man har jo noe som kalles Chicago-skolen innenfor økonomifaget, og de har en særdeles stor tro på at det frie markedet løser alle problemer. Vi kaller dem ofte for ferskvannsøkonomer. Det kan synes som om Tommy har litt av samme grunnholdning...;) Som dc-8-63 korrekt påpeker så er ikke dette nødvendigvis et problem fordi det er staten som driver Avinor. Staten driver en mengde andre kommersielle aktiviteter uten at det som leveres er et dårlig produkt. Det som er kjerneproblemet her er vel ansvarlighet overfor kundene sine.

Som dc-8-63 også påpeker så er det ingen garanti at en privat aktør leverer bare fordi det er en privat aktør (eksempelet med G4S er jo i så måte spesielt aktuelt og slående, og vi kan vel også nevne manipulering med interbankrenter osv....). Det er altså ikke eierskap, men andre ting som betyr noe her. Den aktiviteten Avinor driver med er jo heller ikke egnet som et standard marked. Vi vil ikke se flere bedrifter i samme område som leverer de samme tjenestene på samme tid, så derfor ville en privat aktør som ikke var forpliktet til å levere uten finansiell straff ved avvik, opptre på samme vis som Avinor, for kundene har på et gitt tidspunkt ikke noen alternative tilbydere.

Last edited:
Men det er jo mere normalt med at en privat aktør blir holdt til ansvar for det som blir gjort feil. G4S har fjort en for dårlig jobb, og de må betale det. Rente saken var kriminalitet. Adecco mistet driften av sykehjem, mens offentlige sykehjem som brøt AML over en lav sko slapp fra det uten konsekvenser.

Så helt feil er det jo ikke, men heller ingen tvil om at det offentlige kan gjøre ting riktig og bra. Akkurat som private kan fucke opp. Det har med ledelse å gjøre.

Men det er jo mere normalt med at en privat aktør blir holdt til ansvar for det som blir gjort feil. G4S har fjort en for dårlig jobb, og de må betale det. Rente saken var kriminalitet. Adecco mistet driften av sykehjem, mens offentlige sykehjem som brøt AML over en lav sko slapp fra det uten konsekvenser.

Så helt feil er det jo ikke, men heller ingen tvil om at det offentlige kan gjøre ting riktig og bra. Akkurat som private kan fucke opp. Det har med ledelse å gjøre.

Det riktige er vel å si at det ikke er eierskap som betyr noe, men hvordan aktørene kontrolleres og følges opp. Et Avinor i privat eie med samme handlingsrom som Avinor i offentlig eie er neppe noe bedre. Det er egentlig bare mitt lille poeng.:)

En liten rapport fra en truffet av Avinortullet:
1. Innkommende fly forsinket med 35 minutter
2. Hurtig turn around på 20 minutter
3. Klar til avgang 25 minutter etter oppsatt
4. Første opplysning er at avgangsslot var gitt til 61 minutter etter planlagt tid
5. Ny melding kom fra cockpit - nå 86 minutter forsinkelse
6. Jeg regner med at det kommer mer om denne turen senere. Regn med at her blir det skikkelig Avinor og flygeleder bashing!!!

4. Første opplysning er at avgangsslot var gitt til 61 minutter etter planlagt tid
6. Jeg regner med at det kommer mer om denne turen senere. Regn med at her blir det skikkelig Avinor og flygeleder bashing!!!

Var dette i ettermiddag?

Lol.. "det er ikke pengene det staar paa" oppgulpet i denne traaden og i pressen tidligere ble rimelig raskt skutt ned naa.

Det er atter en gang bekreftet at det frynsete ryktet er velfortjent. Blir vel mye "trassesykdom" igjen utover hoesten :D

Tror vi skal avvente og se om dette stemmer. Ser i artikkelen at det er ukjent for tillitsvalgt ved Røyken og det er det for meg og. (men jeg er i pappaperm og ikke oppdatert på alt:))

Det riktige er vel å si at det ikke er eierskap som betyr noe, men hvordan aktørene kontrolleres og følges opp. Et Avinor i privat eie med samme handlingsrom som Avinor i offentlig eie er neppe noe bedre. Det er egentlig bare mitt lille poeng.:)

Og da blir man i Tromsoe brakkvannoekonomer ;)

Det blir vel opp til staten aa ha en penalty struktur i RFPen og kontraktene slik at det vil svi dersom man ikke leverer.

En annen meget viktig ting er at man unngaar problemene med loennsgalloppen som aapenbart er helt ute av kontroll i Avinor for tiden. Det er ogsaa ett stort problem naar de ansatte har kontroll over hvordan bedriften drives, de har en alt for stor makt over bedriften som betaler loenningene deres, det er overhodet ikke sunt.

Det kaoset vi ser naa vil ikke slutte selv om bemanningen gaar opp, Avinor vil for alltid ha problemer med de ansatte rett og slett fordi de har rotet seg opp i en situasjon de ikke kommer seg ut av.

Ja, og nå er jeg om bord i DY1258 på FL380

6 minutter sen, iflg osl.no ... :question:

Oslo Amsterdam Avg. 19:50 Norwegian 44 Avreist 19:56

Før rutetid i AMS .....

Schema Origin Flight no. Expected
Fri 27 Jul 21:35 Oslo DY 1258 21:27

Og da blir man i Tromsoe brakkvannoekonomer ;)

Vi har da ordentlig saltvann, vi... Oslo er kanskje mer utsatt for brakkvann...:)

Det blir vel opp til staten aa ha en penalty struktur i RFPen og kontraktene slik at det vil svi dersom man ikke leverer.

Det er helt korrekt. Poenget er at det er her problemet ligger i dag. En eventuell konkurranseutsetting ville naturligvis nødvendiggjort en stor innsats for å sikre nettopp dette, men det er ingenting prinsipielt i veien for at Samferdselsdepartementet gjør dette også overfor et statseid Avinor.

Lol.. "det er ikke pengene det staar paa" oppgulpet i denne traaden og i pressen tidligere ble rimelig raskt skutt ned naa.

Det er atter en gang bekreftet at det frynsete ryktet er velfortjent. Blir vel mye "trassesykdom" igjen utover hoesten :D

Lol, som du skriver, ikke tro på alt i media. Helt ukjent for meg og andre kollegaer at det er noen som helst form av isfront her.

Og det med at det kreves mer penger for overtiden er vel ingen suprise? Poengene som er nevnt før er at bemanningen er for lav men ingen i avinor kan trylle frem flere folk, tro det eller ei. Og for de da som allerede har gått store mengder overtid er mer penger selvsagt eneste plasteret på såret/incentivet avinor kan bruke og de som flygeledere kan kreve.. Ikke kan det gis mer avspassering, ferie eller oftere helgefri. Helgefri er jo ett av punktene som faktisk veide tungt for foreningen ved årets oppgjør, ikke overtidstillegget.

Med all respekt å melde, dette er tøys og tull fra ende til annen. Det er ikke fremmet krav til hverken Avinor eller noen andre om "ekstra" betaling. Disse summene er hentet ut av luften av noen som tydeligvis har en agenda om å sverte flygelederne i Røyken og på Gardermoen for egen vinnings skyld. Og å kalle bemanningsmangel for lønnskamp, det er et patetisk forsøk på å røyklegge hele situasjonen. Tilfeldig at dette kom to dager etter at Avinor måtte svare for overetidsbruk? Neppe....:angry:

Lol, som du skriver, ikke tro på alt i media. Helt ukjent for meg og andre kollegaer at det er noen som helst form av isfront her.

Jeg var heller ikke kjent med noen isfront. Dog, denne type utspill fra en tillitsvalgt kan vel fort bidra til å skape en.

Back