Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Jeg må korrigere meg selv litt: Én mann på ACC ble beordret, han var ikke på ferie men hadde vanlig frihelg. En mann på Farris TMA ble beordret (antar det var for å unngå nullrate i perioder), han hadde kun denne helgen igjen av ferien sin.. Såh, så veldig dramatisk var det kanskje ikke.. Dette er riktignok ekstremt uvanlig for oss. Jeg er ikke kjent med om dette har blitt gjort tidligere, ei heller hvordan slikt evt kompenserer.

Muligens dumt spørsmål: Er det total delay for alle planlagte flyvninger?
(For 3+ dager delay høres smådrøyt ut...)

Ja det er totalt for hele dagen jeg snakker om.. (4-5000 er ikke veldig mye, tror det var drøye 8000 idag fredag.)
 
Last edited:
Ja, da blir det vel som SAS holdt på, man går "tom" for arbeidstid og folk utpå høsten. Men da går det jo "bare" ut over forretningsreisende.

Selv om det kan koste å misse møter synes jeg faktisk det er bedre med kaos i forretningsreisetiden. Vi har ofte større ressurser (utover bare penger) og erfaring til å redde dagen. Ferie er ikke så lett å flytte og det betyr kollosalt mye for de involverte.

Men det er noe skjit uansett. Det ender jo med at det er vi som får ubetalt overtid med å ta inn jobben. Men altså om man skal sammenligne pest og kolera.
 
Last edited:
Selv om det kan koste å misse møter synes jeg faktisk det er bedre med kaos i forretningsreisetiden. Vi har ofte større ressurser (utover bare penger) og erfaring til å redde dagen. Ferie er ikke så lett å flytte og det betyr kollosalt mye for de involverte.

Men det er noe skjit uansett. Det ender jo med at det er vi som får ubetalt overtid med å ta inn jobben. Men altså om man skal sammenligne pest og kolera.

Enig der. Det som skjer i arbeidstida er typisk "shit happens" for min del. Litt uregelmessigheter tar jeg som kryder i hverdagen. Men ikke kød med fritida mi!!! :baeh

Jeg må si jeg er fryktelig spent på hvordan det blir på både lørsdag og søndag. Og så lurer jeg litt på hva 4-5000 timer vil bety i praksis. Snakker vi da om opp til 3-4 timer forsinkelse kanskje?
 
Nei, selvsagt kan de også gå tom for flygeledere på grunn av at de ikke orker mer, men det ser ut til at presiseringen fra sommerresidensen var nødvendig. Forøvrig hadde det vært en fornøyelse å ha vært flue på veggen under en inspeksjon fra Arbeidstilsynet hos Avinor ser det ut til, spesielt med de opplysninger som har kommet frem i kveld.
 
Og så lurer jeg litt på hva 4-5000 timer vil bety i praksis. Snakker vi da om opp til 3-4 timer forsinkelse kanskje?

Et par timer før jeg gikk fra jobb i kveld var estimatet 48 min average delay.. Det er mildt sagt usikkert dog.. Sikkert en hel del flights som ikke var meldt inn ennå, samt usikkerhet rundt overflights m.m. Ta det med en feit neve salt. Søndagen mangler også noen vakter, men tror ikke det blir voldsomme utslag med mindre noe uforutsett skjer mellom nå og da.
 
Nei, selvsagt kan de også gå tom for flygeledere på grunn av at de ikke orker mer, men det ser ut til at presiseringen fra sommerresidensen var nødvendig. Forøvrig hadde det vært en fornøyelse å ha vært flue på veggen under en inspeksjon fra Arbeidstilsynet hos Avinor ser det ut til, spesielt med de opplysninger som har kommet frem i kveld.

Har sjekket litt, og Avinor gjør ingenting galt i forhold til hvordan man tolker periodene. Det er faktisk opp til arbeidsgiver om de vil ha løpende eller kalenderordnet timetelling.
 
Norske flyselskaper mener den norske og europeiske flysikringstjenesten må omstruktureres for å unngå kaos med forsinkelser og innstilte fly.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3439794.ece

I Europa er det 70 flykontrollsentraler. I Nord-Amerika er det 20. Nord-Amerika er jo dessuten et veldig stort geografisk område med svært mye flytrafikk, og amerikanerne sier selv at 20 er for mange. Åpenbart må man redusere antallet i Europa også, sier Torbjørn Lothe, direktør i bransjeforeningen NHO Luftfart, der blant annet norske flyselskaper er organisert.
 
Ser at Lothe vil ha overlappende tjenester levert fra forskjellige sentraler. Tydelig at han ikke vet hva han snakker om...
 
Ja, det er litt morro når bedrevitere uttaler seg. Bare synd folk tror alt det han påstår, lar seg gjennomføre.
 
Baksiden av finansavisen må være litt pinlig for flygelederene.
Har ikke noe link, men de har tydelig sakset ut vitsen i siste magasin av flygelederen.

Samme hvem som er ansvarlig så kommer man ikke heldig ut.
 
Last edited:
Det er ganske normalt at vi flygeledere blir fremstilt som den store stygge ulven, og nasjonens riksklyser. Det er ikke spesielt morro å lese avisen for tiden. Og ja man blir påvirket av det, men vi lar det ikke gå utover det operative arbeidet.
 
Det er ganske normalt at vi flygeledere blir fremstilt som den store stygge ulven, og nasjonens riksklyser. Det er ikke spesielt morro å lese avisen for tiden. Og ja man blir påvirket av det, men vi lar det ikke gå utover det operative arbeidet.
nå har vel bildet blitt mer nyansert. Avinor får mye pepper, men slenger jo mye tilbake også. Flygelederforeningen syntes jeg er alt for lite på banen, men det er kanskje en bevisst strategi. Når det er sagt så kom nok den vitsen litt på feil tid.
 
Har ikke noe link, men de har tydelig sakset ut vitsen i siste magasin av flygelederen.

http://www.swamp.com.au/strips/8410.gif


8410.gif


For øvrig en mengde "Air Traffic Controller" Sumpen striper:
http://www.swamp.com.au/archives.php?ch=17

 
Ser at Lothe vil ha overlappende tjenester levert fra forskjellige sentraler. Tydelig at han ikke vet hva han snakker om...

Ja, det er litt morro når bedrevitere uttaler seg. Bare synd folk tror alt det han påstår, lar seg gjennomføre.

Arrogant å tro at det ikke er rom for stordriftsfordeler , viktig å tenkte litt lenger enn til neste sommerferie, men se dette i 5-10- års perspektiv.

Tror man virkelig ikke at det er noe å hente på større enheter i europeisk sammenheng ?
 
Lothe setter seg ikke særlig godt inn i ting. Det viser seg hver gang han blir intervjuet. Forøvrig er det vel 24 ACC i USA og 7 i Canada. En annen ting som viser seg ofte er at man slett ikke får stordriftsfordeler i denne bransjen. De minste enhetene er som regel de billigste og mest effektive per hode.
 
Lothe representere tross alt deres kunder, merkelig å latterliggjøre han på den måten.

I papirutgaven av aftenposten står blant annet følgende:

De (flygelederne) har for stor makt, og kan lamme kritisk virksomhet. Men dette er nok i ferd med å endre seg på grunn av ny teknologi og overnasjonale løsninger.

Samferdselsdepartementet bekrefter at en omogranisering vil komme.
 
Latterliggjøringen står han for selv.

Uten at man har lest alt han har sagt, så representerer han tross alt kundene til Avinor og fortjener muligens litt mer respekt. Det er utopi å tro at flygeleder tjenesten ikke kan forbedres. Selskapene og publikum kan ikke bli skadelidende hver gang noen bommer på ferieplaner eller når akutt frafall oppstår.

Nå er jeg kanskje på tynn is, men når jeg ser på noen av postene i denne tråden, så virker det også som om det ikke finnes noe samarbeid eller dialog mellom flygelederene og Avinor. Det i seg selv er jo katastrofalt.

I bunn å grunn må faktisk både Avinor og flygelederene skjerpe seg hvis man skal komme til løsninger som kundene kan leve med. Dere jobber i samme konsern og er her for kundene.
 
Latterliggjøringen står han for selv.

Hvis dette synspunktet representerer den vanlige meningen i Avinor, så er det Avinor som er problemet, og ikke Lothe. En total mangel på respekt for sine kunder kan man kun ha når man har monopol. Normalt sett har man respekt for både kundene og deres ønsker, men det eksisterer kanskje ikke her?
 
Back
Top