"Ryktet" sier det var ca 19000t overtid (AML-timer?) på Røyken i fjor.
Det utgjør at HVER dag er det ca 6-7 stk på overtid.
Et dagskift utgjør ca 38 man, noe som betyr at hver dag er ca 20% av folkene som er i arbeid på overtid!
Allikevel hører man at FLL er noen late idioter.
Hadde Avinor vært et privat selskap som f.eks. het Lidl-aviation hadde de ALDRI i verden fått lov å holde på slik de gjør nå. Det er kun fordi Avinor er statseid at de får lov å basere driften på utstrakt overtid, har unntak på unntak fra AML, har turnusordninger som ikke hører hjemme i skiftarbeid osv.
Sett inn NATS eller Serco e.l. til å drive dette, og de hadde sagt at den bemanningen som er nå er helt bortenfor enhver sunn fornuft. Kanskje prisen for å drifte ATC hadde blitt litt høyere, men den ville vært stabil og sikker.
Kom ikke å si at Norge og Avinor ikke har råd til å ha en fornuftig bemanning på et av de viktigste samferdselsområdene i Norge.
Et annet problem er at Avinor skal gi en avkastning på 400mill til staten.
Hvor får man dette tallet fra? Hadde man merket forskjell om dette var 300mill, og man heller bemannet opp? Neppe...
Og: nok en gang nå har man startet et spareprogram, iPosisjon, som skal spare 6,7893755%...også et tall tatt ut av løse luften. Ingen er imot forbedringsprogrammer, men når dette hovedsakelig går ut på å tyne bemanningen enda mer, blir det feil. Vi skal ikke ha bemanning, men vi skal opprettholde hver eneste flyplass på hver bergknatt og knøs. (Eks Molde-Kristiansund, Mosjøen-Brønnøysund-Sandnessjøen osv)
Å skylde på at "sommertrafikken var høyere enn prosjektert" er bare tull.
Problemet med Avinor er at de skal være best i klassen og sammenligner trjenestepris mot Estland, Polen osv. Man har også hatt talentløse (mellom)ledere som ikke har bemannet opp før store prosjekter(les: ASAP) - istedenfor sendte man gjerne vekk et par FLL før man startet prosjektet...
Når i tillegg folk søker seg vekk (Dubai osv), folk går av med pensjon(bummer!), noen mister legelisensen(ja det hender og), langt fra alle klarer utsjekk på Oslo(ca 30% stryk), flytraffiken har økt kraftig de siste årene osv. sitter man igjen med et håpløst underskudd av folk.
Allikvel skylder man på Ola-flygeleder!
Neste gang det er forsinkelser med NSB skal jeg skylde på lokfører; neste gang SAS er forsinket er det kapteinens feil; neste gang burgeren er sen på McDonald er jenta bak kassa sin feil...
Sett gjerne inn private aktører for min del. De hadde aldri fått lov å holde på slik Avinor nå gjør.