Sommerutfordringer for Avinor, flygeledermangel

Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Ser at slottene ligger på ca 20-25 min til GM nå i morgentimene ...
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Mangler folk i tårnet på Gardermoen for tiden, ikke bare i Røyken.
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

krølle said:
Så kan en dytte så mye skyld en ønsker på tidligere ledere, og sikkert med rette, men gutta på jobben har vel en fagforening. Virker litt sånn sirkler i vann som virvles opp "hver" sommer når der er ferie på gang.

Hva mener du ned at gutta på jobb har vel en fagforening? Problemet er vel forklart vel og bra i denne tråden av de som jobber der.. det er faktisk ikke fagforeningene som styrer disponeringene til Avinor..
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Fair enighet, men kan man ikke holde opp med å si at dette var et hull i vaktlistene. Da måtte man jo varsle i god tid så passasjerene kunne innrette seg og det hadde garantert skjedd noe med det.

Disse hullene har det vært varslet om lenge, men ikke noe når det er. Husker jeg leste om det tidligere i våren, og på Hegnar i dag kommer det frem at i Avinor sin opprinnelige sommerplan var det over 400 hull i vaktlistene

http://www.hegnar.no/reise_livsstil/article699007.ece
Da sommerens vaktlister forelå var det 425 udekte vakter. Vi aksepterte ikke dette og fikk redusert ubesatte vakter til 243. Nå er det nok fortsatt rundt 200, sier Nicholas Lorvik, tillitsvalgt for flygelederne på Røyken
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Aftenposten har spurt Ryanair kva dei meiner om problema på OSL/TRF/RYG:

- Vi mener regjeringen må gripe inn og få slutt på problemene som har ført til uakseptable forstyrrelser for passasjerene og sikre at de klare bevisste tiltakene til disse bortskjemte og overbetalte flyvelederne ikke får lov til å fortsette, sier Elina Hakkarainen, salgs- og markedsansvarlig for Ryanair til Aftenposten.

http://www.aftenposten.no/okonomi/--Bortskjemte-og-overbetalte--6940799.html
 
Ryanair kommenterer egentlig ikke bare for å kommentere; de forsøker rett og slett å booste salget og høste goodwill. Jeg må hente bøtte!
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Du har sett hvordan ferien er fordelt med andre ord?

Inntill ferieforedlingen mai-sept er lagt ut så forbeholder jeg meg kun å¨se på kalenderen og konkludere.

Men om man setter ut Røyken til Malmø så løser man jo dette på litt lengre sikt.
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Inntill ferieforedlingen mai-sept er lagt ut så forbeholder jeg meg kun å¨se på kalenderen og konkludere.

Men om man setter ut Røyken til Malmø så løser man jo dette på litt lengre sikt.

Og hvem skal ta seg av sakene i Malmø? Svenskene? Tror ikke de har nok folk til å ta over, nei. For ikke å snakke om de politiske sidene ved noe sånt.
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Ser på tv2 at avinor skylder på at flygelederene vil ha ferie om sommeren. Ikke rart at folk har liten forståelse når det blir lagt fram på denne måten.
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Hva mener du ned at gutta på jobb har vel en fagforening? Problemet er vel forklart vel og bra i denne tråden av de som jobber der.. det er faktisk ikke fagforeningene som styrer disponeringene til Avinor..

Er det ikke akkurat dette som folk "utenfor" mener er problemet da?
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Ser på tv2 at avinor skylder på at flygelederene vil ha ferie om sommeren. Ikke rart at folk har liten forståelse når det blir lagt fram på denne måten.
Selvfølgelig er det flygeledernes feil. Hvorfor kan de ikke ta ferie på andre tider av året? Hvorfor skal de på død og liv ha ferie når ektefelle og barna har ferie? Hvorfor er det slik at flygeledere vil nyte sol og sommer? Et kriterie for å bli flygeleder burde være å ha så lys hud at de blir solbrent selv i regnvær. De burde ha ferie i november og januar-februar når det generelt er mindre fly-aktivitet. Huff, flygeledere altså!!!!
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Mye prat på media i dag. Iflg. Narvesen er det "bare 13" i manko på landsbasis, uten at man forsvarer de ansatte, uten at det nevnes at man har sprukket på overtid, lovlig arbeidstid ifht. tilsynet, må forholde seg til arbeidsmiljølovens bestemmelser om ferie mv. Det er liksom samme gamle greia - "ja vi sliter noe, men har blitt bedre og alt er veldig trist for de som rammes".
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Det er ikke lenge siden konsernsjef Dag Falk snakket om omdømmebygging for yrkesgruppen vår. Narvesen gjør jaggu en god jobb så langt…
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Mye prat på media i dag. Iflg. Narvesen er det "bare 13" i manko på landsbasis, uten at man forsvarer de ansatte, uten at det nevnes at man har sprukket på overtid, lovlig arbeidstid ifht. tilsynet, må forholde seg til arbeidsmiljølovens bestemmelser om ferie mv. Det er liksom samme gamle greia - "ja vi sliter noe, men har blitt bedre og alt er veldig trist for de som rammes".

Ove Narvesen er betalt for å ljuge media og det norske folk rett opp i ansiktet. Hørte akkurat et opptak av Her og Nå på NRK, og han tøver i vei om at de har kontroll på situasjonen. Det blir referert til en stabiliseringsavtale med NFF og at det forventes at folk skal stille opp og ta de ledige vaktene på vaktlistene på overtid. Det er jo en innrømmelse av at Avinor bryter Arbeidsmiljøloven ved å planlegge overtid.

Dessuten rører han i vei om at de er i balanse i 2013. Faktum er at personellsituasjonen ved Oslo Kontrollsentral tilsier at det er nok folk til å gå annenhver helg i 2015. Kjenner at jeg blir matt over hvor mye sludder ledelsen serverer i media for å dekke over sin egen inkompetanse...:headbang
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Han sa vel også at flygelederne ville bli konkurranseutsatt. Da må de vel isåfall outsource og sette funksjonen ut på anbud? (Med forbehold om at dette kan ha vært på NRK. Så det nettopp)
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Selvfølgelig er det flygeledernes feil. Hvorfor kan de ikke ta ferie på andre tider av året? Hvorfor skal de på død og liv ha ferie når ektefelle og barna har ferie? Hvorfor er det slik at flygeledere vil nyte sol og sommer? Et kriterie for å bli flygeleder burde være å ha så lys hud at de blir solbrent selv i regnvær. De burde ha ferie i november og januar-februar når det generelt er mindre fly-aktivitet. Huff, flygeledere altså!!!!

Folk tenker alltid mest på egen ferie, ikke andres. Blir de rammet, spiller det liten rolle om det er fordi flygelederne er underbemannet eller om de streiker, flygelederne får skylda uansett. Mange andre funksjoner i samfunnet går som normalt også i ferien, så flygelederne må få frem hvorfor de ikke klarer å ha normal bemanning 365 dager i året.
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Ikke så lenge siden Dag Falk Petersen stod i auditoriet på Røyken og tegnet noen fine sinuskurver for å vise at det ikke lønte seg å ha full bemanning/for mange folk, men litt underbemanning.
Var mye lurere og billigere å drive på den måten. Greit hvis du produserer spiker og kan ta igjen det tapte dagen etter...
Værre når man ikke engang kan ha nok personell til å ta ut pålagt ferie osv.

Lurer på hva Departementet ville sagt til en slik holdning :headbang

Og som sagt før: på Kastrup (f.eks) har man ca50% mere bemanning enn man har på OsloAPP.
De har alltid et overskudd(et par mann ekstra på hvert skift) av folk som skal ta seg av sykdom osv.
På Røyken (og GM) har man "alltid" to mann for lite, da det lønner seg at dette dekkes på overtid (istedenfor å ha overbemanning/nok folk).

Dette er ikke Ola Flygeleder sin feil. Han/hun er bare ansatt i et firma. Det er firmaet som bestemmer hvor mange det skal være.
Ola velger ikke selv at han vil ha flere kollegaer - det gjør sjefen...tror det er mange som glemmer dette i en het debatt...
 
Re: Restrictions på OSL i dag? Problemer OSL/TRF/RYG

Synes personal manglen er bare trams. Mye av dette kunne vært løst med å leie inn personal. Veldig mange steder er det det man får gjøre for å få det til å gå rundt. Opplæring går det alltid ann å løse. Koster litt penger men det virker som det er bedre at selskapene skal svi. Hullene har man visst om lenge og derfor enda mere kritikkverdig
 
Back
Top