Snarvei til gullkort?

Greit nok, men det er ikke kunne fordelene ved selve metallkortet man bør se på. Poengopptjening hos partnere, uttakstabeller osv spiller også inn. Har selv fått rådet om å prøve å oppnå status hos det selskapet man flyr mest da det er lojalitet til selve flyselskapet som i mange sammenhenger kan være fordelaktig, for eksempel ved kanselleringer eller ombooking.

Mine to ører..

Kjenner til folk som har gjort dette. Tar man en langdistanse biz tur med f.eks LH og krediterer til aegean kan man få gullkort kjapt og rimelig (alt er relativt). De jeg vet om som har gjort dette fikk kort med gyldighet ut 2015. Forutsetningen synes jeg må være at kortet blir flittig brukt. Man må med andre ord reise nokså mye for at det skal være verdt det. Selv har jeg valgt å bare bruke Eurobonus. Jeg reiser ikke nok til å få glede av gullkortet og da betyr det mer for meg å kunne bestille en rabbattert bonusreise i C hos SAS. Poengene er med andre ord av større verdi for meg enn hva status er og de får jeg best avkastning på i EB.

Jeg vurderte dette selv en periode. Jeg har sølv hos EB, og hadde lett oppnådd Gull hos Aegan. Men det er en del klasser hos SAS som ikke kan krediteres til Aegan. Så du må være litt bevisst på hvilke klasser du booker billettene i. En bra ting er at man kan kreditere ungdomsbilletter(V) til Aegan. Før var det slik at ungdomsbilletter ga 100% opptjening hos Aegan, men bare 25% hos SAS. Har SAS salg så kan nesten ingen av reisene krediteres til Aegan. Det som gjorde at jeg valgte å ikke gå for Aegan var at WF flighter ikke kan krediteres til Aegan. På den tiden bodde jeg i KRS, og reiste ganske ofte med WF til CPH.

Dessuten så er det jo verre å bruke poengene. Jeg flyr ett par ganger i året til EWR, og da kan det være greit å oppgradere reisen med EB poeng, vist UTo ikke går gjennom.

Men for all det. Lett å oppnå gull med Aegan vist du er bevisst på disse tingene.

Ja du får jo endel fine fordeler. Lounge, baggasje, businessinnsjekk, fasttrack osv...!

Baggasje og businessinnsjekk er fordeler som gis til EBS. Klarer du gull med Aegan, så klarer du sølv med EB. Begge deler krever 20 000 miles. For min del så hadde det vært fordel med lounge. Men reiser ofte sammen med en som har EBG, så ikke så prikært.

Syns EB er blitt ganske bra i det siste, og slår Aegan sitt lojalitetsprogram hands down.... Men vist fordeler når du reiser er viktigst. og ikke bruk av poeng så er Aegan et godt alternativ!!!!!

Last edited:
Den der ville jeg kastet meg på!
Og resten av reisene til Aegean-gullkortet ditt går ut på dato kjører du selvfølgelig inn på EB-kontoen din :)

Husk at Aegean gull varer 3 år. (Om selskapet varer så lenge vil tiden vise)

Dersom et selskap i *A går dukken, har det jo hendt at gullmedlemmer får tilbud om å få gullkort hos et av de andre selskapene som et lite plaster på såret.

Dersom et selskap i *A går dukken, har det jo hendt at gullmedlemmer får tilbud om å få gullkort hos et av de andre selskapene som et lite plaster på såret.

Mener å huske at f.eks BA tilbyde status match fra Aegan for ikke lenge siden. Men da fra Aegan Gull til BA sølv.... Så mulig en ender opp som *S i tilfelle.....

Mener å huske at f.eks BA tilbyde status match fra Aegan for ikke lenge siden. Men da fra Aegan Gull til BA sølv.... Så mulig en ender opp som *S i tilfelle.....

BA Sølv er OW Sapphire som vel tilsvarer *A gull mtp. status. Etter Spanairkonkursen mener jeg det ble tilbudt status match til samme nivå fra andre i alliansen.

BA Sølv er OW Sapphire som vel tilsvarer *A gull mtp. status. Etter Spanairkonkursen mener jeg det ble tilbudt status match til samme nivå fra andre i alliansen.

Aegean tilboed matching fra BMI og BA, men baade Aegean og undertegnede er uenig i din tolkning av status.

Gull matches mot BA/BMI gull, mens Silver gaar mot Silver

Ingen rapporter om at Turkish matcher Europeiske Star selskaper. Er ganske sikker paa at det ikke gaar.

Turkish matcher - jeg har ikke søkt selv, men kollega på jobb gjorde og fikk status match i begynnelsen av oktober - etter å ha lest gary sin blogg: http://boardingarea.com/blogs/viewf...-or-free-united-and-us-airways-lounge-access/

Er ikke et offisielt program - man må sende mail og be om det.

Gjelder kun disse programmene i følge bloggen og FT - http://www.flyertalk.com/forum/turkish-airlines-miles-smiles/1364108-faq-7-tk-status-match-8.html

viewfromthewing said:
Please be informed that only Star Alliance Gold , Skyteam Elite Plus and Oneworld Emerald members have an opportunity for Status Match.

Turkish matcher - jeg har ikke søkt selv, men kollega på jobb gjorde og fikk status match i begynnelsen av oktober - etter å ha lest gary sin blogg: http://boardingarea.com/blogs/viewf...-or-free-united-and-us-airways-lounge-access/

Er ikke et offisielt program - man må sende mail og be om det.

Gjelder kun disse programmene i følge bloggen og FT - http://www.flyertalk.com/forum/turkish-airlines-miles-smiles/1364108-faq-7-tk-status-match-8.html

Hva matchet kollegaen din fra? Har ikke sett noen paa hverken milepoint eller FT som har rapportert matching fra europeiske Star selskaper.

Hva matchet kollegaen din fra? Har ikke sett noen paa hverken milepoint eller FT som har rapportert matching fra europeiske Star selskaper.

Han matcha fra TAM Vermelho (RØD) til samme level hos TK (gull).
Sendte mail til servicedesken til TK.

Tror det er ei liste forresten på en eller annen blogg - kan det være view from the wing - som lister opp alle som status matcher.

Back