Slutt med Gebyr-fritt hos SAS: Racet for Ancillary Revenue begynner ogsa der

Da er barrieren brutt, det måtte komme, hva sa jeg......nå kommer selvsagt unnskyldningene med at hvem trenger å sjekke inn to kofferter.....;)

Velkommen inn i gebyrklubben SAS:lol:

Dette var for noen av oss syn d (selv om det er 4 år siden jeg fløy SAS intercont og heller ikke har noen planer om å fly SAS intercont med det første)

Men ut i fra mange folk her på forumet er dette ønsket av folket og dermed sikkert lurt av SAS...for det viktigste er jo at ingen betaler for det noen andre kan få gratis...

Var dette noe SAS valgte selv, eller var de presset av Star Alliance til å gjøre det? Det vil jo neppe være av stor betydning, ettersom de fleste USA-turister sjelden er klar over piece-konseptet i stedet for vektgrensen de ellers er vant med. På den annen side har jeg ingen problemer med å se at 1 x 23 kg fort blir altfor lite for noen som er på shopping, og selv om 300 kroner for et ekstra kolli ikke er allverden, er det likevel sure penger. Synd at ikke SAS utnyttet denne muligheten til å differansiere seg fra kommende LCC-konkurrenter over dammen, samt fra alliansepartnerne i Star, og "fiendene" i OneWorld og SkyTeam.

Nå blir det som vanlig bare en av røkla. LH er tydeligvis SAS' bjellesau - enten det gjelder flyselskapet eller bonusprogrammet.

Da er barrieren brutt, det måtte komme, hva sa jeg......nå kommer selvsagt unnskyldningene med at hvem trenger å sjekke inn to kofferter.....;)

Velkommen inn i gebyrklubben SAS:lol:

Dette handler først og fremst om at SAS ikke har vunnet frem i Star Alliance. Du er ganske drøy når du hevder at SAS har meldt seg inn i klubben til gebyr-Kjos.

0,--kampanjen er fortsatt like relevant.

0,- og punktligheten er absolutt fortsatt viktige fortrinn... Selv reiser jeg 20 - 30 strekninger innen Norge, Skandinavia og Europa i året - I tillegg kanskje 1 -2 intercont med LH - så dette gebyret betyr ikke mye for meg personlig - derimot så betyr alle de andre gebyrene mye - for ikke snakke om gebyret man burde ilegge selskap som ikke flyr på tid. Selv Oslo Sporveier betaler deg billetten tilbake ved forsinkelser over 20 minutter...

Fløy en hel del mellom Norge og USA mellom 1997 og 2001. På ingen av turene hadde jeg behov for mer enn en koffert, selv når det var opp til tre uker lange opphold. Kan ikke få fullpriset det lokale hotellets klesvaskservice - posen med skittent tøy levert om morgenen var rent og hengt opp i klesskapet når jeg kom hjem fra jobb på kveldparten.

For SAS må det være vanskelig med å ha gått så høyt ut på banen med kr0 i gebyrer.

Litt vanskelig er det nok - men ser man på hvor mange dette gjelder så er det vel ikke så vanskelig. Når også det norske folk vil ha gebyret så er det jo enda færre som synes det er dumt.

Gi meg heller gratis vin ombord enn gratis koffert nr. 2

For SAS må det være vanskelig med å ha gått så høyt ut på banen med kr0 i gebyrer.

Tja, 1 kolli på inntil 23 kg. er fortsatt inkludert - og reiser man i Economy Extra Class eller Business Class kan man fortsatt ha med 64 kg. fordelt på to kofferter.

Last edited:
- derimot så betyr alle de andre gebyrene mye -

Hvorfor i all verden betyr disse gebyrene egentlig så mye? Er det ikke den summen som faktisk står på bunnlinjen som har betydning? De fleste av dem er frivillige og du benytter deg av disse tjenestene dersom du vil eller må. Mange rare ting man skal irritere seg for her i verden ;)
For meg har det INGEN betydning om jeg betaler noen 10-ere i gebyrer dersom jeg betaler mindre for reisen!

Tja, 1 kolli på inntil 23 kg. er fortsatt inkludert -

Nemlig, og dette er jo helt likt hva (Ok, faktisk 3kg ekstra) de har europeiske og asiatiske ruter idag. Og det betyr bare at bagasjereglene blir like uansett hvor man reiser.

Uansett har SAS IC ganske uaktuelt å reise med på i economy etter de innførte 25% bonuspoengopptjening. Da flyr jeg heller med andre og for 50% eller 100% opptjeningen

Må si jeg syns lite om overskrifta her og i artikkelen det linkes til. Slutt med gebyrfritt? Det har alltid vært en grense for for overvekt, og har man over grensa må man betale for overvekt. Skal dette kalle gebyr på lik linke med innsjekkingsgebyr, kredittkortgebyr, valg-av-sete-gebyr og dogebyr? Tidligere var altså grensa til USA to kolli, og kom man da med tre kolli har man jo alltid måttet betalt ekstra. Nå er det grensa, ifølge artikkelen, satt ned til ett kolli på maks 23 kg, altså mer enn det som er grensa til alle andre verdensdeler på økonomiklasse. Så jeg kan ikke se den helt store saken her.

Jaja, da mistet SAS et forsprang på valg av flyselskap for neste "flytting"...

Og de som sier 23K holder kan bli med meg på tre dagers shopping i NYC... Nå drar riktignok matvarene et par kilo, men senhøstes kom man da hjem med 54 kg innsjekket baggasje mot 11 kg til. Men jeg har i grunnen ingen problemer med å betale en fee for second (og gjerne third hvis man skal shoppe mer enn en langweekend!) bag - det er jo et halvt flyttelass...

EDIT: Forøvrig er det jo nokså interessant hvordan amerikansk skattesystem og IRS gjør at bag fees ikke er skattbar inntekt...

Snakk om storm i et gebyrfritt vannglass. Kan ikke være mange som berøres av dette Start Alliance-gebyret.

Star Alliance-gebyr = SAS-gebyr TCAS

Det er sant at det kanskje er en storm i vannglasset, men like fullt er det en revisjon av hva gebyrfritt innebærer. Spørsmålet er om det blir flere såkallte Star Alliance-gebyrer?

Star Alliance-gebyr = SAS-gebyr TCAS

Det er sant at det kanskje er en storm i vannglasset, men like fullt er det en revisjon av hva gebyrfritt innebærer. Spørsmålet er om det blir flere såkallte Star Alliance-gebyrer?

Så du definerer altså 2 kolli inkludert som gebyrfritt, mens bare ett kollo inkludert som et gebyr?

Hvorfor i all verden betyr disse gebyrene egentlig så mye? Er det ikke den summen som faktisk står på bunnlinjen som har betydning? De fleste av dem er frivillige og du benytter deg av disse tjenestene dersom du vil eller må. Mange rare ting man skal irritere seg for her i verden ;)
For meg har det INGEN betydning om jeg betaler noen 10-ere i gebyrer dersom jeg betaler mindre for reisen!

Jeg vil snu dette spoersmaalet....hvilken glede skaper gebyrer....jeg klarer heller ikke aa irritere meg over gebyrene....men jeg har heller ingen glede over noen av dem.....og ikke har jeg sett noe sted at gebyrene i seg selv foerer til noe som helst annet enn en prisoekning med et fancy navn....
Et gebyr koster mere aa innkreve enn aa legge det samme beloepet paa prisen....saa naar du betaler noen 10-ere i gebyr....gaar en av dem til adminstrasjonskostnader.....og selskapet du reiser med kunne ha hatt den samme inntekten og gitt deg 10 kroner i rabatt om de hadde lagt det paa billettprisen....saa jeg klarer ikke aa se noen som helst fordel eller glede i gebyrene ... men de irriterer meg heller ikke.....selvom jeg ikke kan velge bort bagasje gebyret hvis jeg er borte mere enn 12 timer....

Dersom en ting som tidligere kunne oppnas for fritt, plutselig koster, sa oppfyller det fullstendig den beskrivelsen av ancillary revenue. Og ja, selvsagt er dette en gebyr.

Ingen er glad i disse gebyrer, men prisfokuss av reisende gjör det nödvendig a skape disse gebyrer slik at selskaper blir sittende med en liten pluss. Man reklamerer fares eller flypriser som i seg selv er ikke baeredyktige av alle kostnader.

Derfor er det fra en forretnings-sikt for SAS absolut positiv at de endelig öker deres inntekter.

Back