Slutt med Gebyr-fritt hos SAS: Racet for Ancillary Revenue begynner ogsa der

Boarding.no/dk er vel det mest søplete man kan lese. Når de skriver Fra denne dato kan selskapet ikke lenger markedsføre seg som "gebyrfritt", så sier det noe om seriøsiteten. Men det blir vel litt OT :)

Fortsatt er det jo 0 i gebyr for det de fleste kan kalle "normalbagasje" som for mesteparten av de reisende betyr 1 kolli innsjekket bagasje.
Det som skjer her er en bagasjeharmonisering med resten av Star( dessverre).
Men, jeg tror ikke dette betyr så veldig økte inntekter på USAtrafikken ved at de aller fleste i dag har bare ett kolli likevel.
CK, har aldri hatt med meg 46 kg på tur.. Siste langreisen denne uken gikk som vanlig med handbagasje, selv om jeg med min EBG status kunne ha hatt med meg flyttelass...;-)

internt paa jobb har vi allerede dette innfoert via vaar Highwire (basert paa ITA Software) reiseportal....dermed settes fokus paa de reelle kostnadene....og det spiller ingen rolle om prisoekningen kom i form av et gebyr eller bakt inn i prisen....

Akkurat det samme som vi har hos Berg-Hansen når vi bestiller der, og da gjøres det veldig synlig at DY slettes ikke er så billig som de vil ha det til. Men det var i og for seg et lite sidespor.

Det er veldig drøyt å påstå at det er "slutt med gebyr-fritt hos SAS", da dette først og fremst er en harmonisering innenfor Star Alliance og ikke jaget etter å fremstå som billige uten å være det fra LCC'enes side. Men samtidig, sånn som SK selv marginaliserer IC-operasjonene sine, så er det vel ikke verken mange eller over lengre tid noen kommer til å merke det?

Jeg er helt enig med de som sier at dette ikke har noen konsekvens for 0,- kampanjen/strategien til SAS. I mine øyne kjører fortsatt SAS med en variant av all-inclusive (bortsett fra maten og det meste av drikke da), mens f.eks. DY kjører mer av a la carte prising. Det er fordeler og ulemper med begge variantene, men ideen sett fra selskapenes side er selvsagt å tjene penger. Sm jeg har sagt før så tror jeg at folk er fullt ut i stand til å sammenlikne priser - like for like, men det man som amatører kanskje ikke er så gode til er å vurdere verdien av å ha opsjonen til å bli rutet via andre selskaper ved uforutsette hendelser. Sistnevnte faktor kan være veldig viktig, og er en av grunnene til at jeg sjelden flyr med f.eks. DY når det er snakk om annet enn punkt til punkt.

Se litt hvem tar i USA gebyrer/ancillary revenues...

Ancillary revenue er en kommende trend i industri. Rett na har vi ca 12% av alle inntekter som ancillary. Dette vil stigge markant.

For kunden ble resumee til slutt at man vil bli i nöd a investere mere tid til a forlike priser. Men det vil ikke stoppe ancillary revenue. Dette vil spre seg som en kreft-tumor gjennom store deler av bransjen, rett og slett fordi kundene har blitt vant til a betale ekstra.

Hvis ancillary revenue utgjoer 12% av inntektene...saa kommer vel 78% fra billett inntekter ;) og det stemmer meget godt med Hawaiians resulatter...de tjener paa billettsalget...

dc 8-63.. Så enig, hva koster det å kreve inn alle gebyr ?...

Denne uke tilbake fra PRG ( kommer tilbake til det i tripreprt ), sen kveld . Alt gratis og crewet koset seg etter 20 min servering i galley etter dette, etter at de slengte en nydelig baguette og et veldig fullt glass med vin etc ( les: Hold kjeft nå sov dere , sen kveld ), noe som heter arbeidsmilø for crew ??

Hadde det vært SK/DY hadde de rukket det etter vel en time og null tid til taxfree.. Slitne i galley etterpå.. Hadde noen skreket om det kostet kr 50 mer t/r PRG... ? Bare spør ??

Hvor mye koster det å gi oss en brødblings, kaffe etc mot kostnaden med alle
brødblingser etc en må kastes fordi de går ut på dato, out-sourcet all betaling etc . Og happy crew som slapper av i galley..

Jeg tror det koster rundt 10-15% aa administere gebyrer....og for oss som kunder har bagasje gebyrene kostet USD 100.000 det foerste aaret, riktignok inklusivt omprogrammering av Peoplesoft (som naa eies av Oracle) og Oracle gir ikke ved doerene;)

De eksemplene du trekker frem er vel ikke helt sammenliknbare med baggasjeavgift. Du kan reise uten baggasje, men du kan ikke reise uten piloter og crew og selskapet er pålagt å føre/levere regnskap. Det samme gjelder dine Rema-eksempler.

Husk at ikke alle kan reise uten bagasje...noen har ikke det valget du er saa heldig aa ha...noe som flyselskapene er saare klar over...de tilbyr kun plass til 2/3 av haandbagasjen....tenk deg dette i det perfekte Kjosland....en full 737-800 hvor hver eneste passasjer har med seg en identisk trillebag akkurat innenfor de lovlige grensene (som din soenns...) naar 2/3 har gaatt ombord, sprekker idyllen (slik det gikk ut over dere) det er rett og slett ikke plass til mere haanbagasje....sorry dere var blant de siste 1/3.....noen har det slik paa alle sine reiser....

He, he elsker selskap som gir meg kl 20.10 om kvelden et god fullfylt glass med rødvin ( og Marian drikker ikke, dvs to glass for meg :up:). slik at jeg ikke vil , som andre selskap med BOB, vekke dem opp og komme til meg med kredittkortmaskinen..

Fortalte jo på møtet i Scanair i går om Varig som i 1993 fylte opp store glass fra Europa til Brasil med whisky el.lignende.. Ferdig med det.... Ingen flere spørsmål, vel OT er det vel....:angry:

Men Marian har etter det kalt det Varig-shots...

Hvis ancillary revenue utgjoer 12% av inntektene...saa kommer vel 78% fra billett inntekter ;) og det stemmer meget godt med Hawaiians resulatter...de tjener paa billettsalget...

Herregud, hvor har du laert a regne??? 12 + 78 = 90 og ikke 100% Heldigvis jobber du ikke i en bank...

Husk at ikke alle kan reise uten bagasje...noen har ikke det valget du er saa heldig aa ha...noe som flyselskapene er saare klar over...de tilbyr kun plass til 2/3 av haandbagasjen....tenk deg dette i det perfekte Kjosland....en full 737-800 hvor hver eneste passasjer har med seg en identisk trillebag akkurat innenfor de lovlige grensene (som din soenns...) naar 2/3 har gaatt ombord, sprekker idyllen (slik det gikk ut over dere) det er rett og slett ikke plass til mere haanbagasje....sorry dere var blant de siste 1/3.....noen har det slik paa alle sine reiser....

Ikke helt sammenliknbart. Nå var forsåvidt vi blant de først til å gå ombord, så det var ikke det som var CPH-folkets problem (de mente at den var for stor og tung - den var hverken stor eller tung og godt innenfor selv de mest restriktive selskapers retningslinjer - men det er ikke det jeg forsøker å si noe om her).

Om det er slik at det ikke er plass til "lovlig" handbaggasje så forventer jeg at det blir håndtert av gaten, og at man derfor ikke må betale for innsjekket baggasje. Jeg vet ikke hvordan DY håndterer dette, for jeg forsøker å være tidlig ombord og finner alltid plass til min baggasje. De kan vel ikke akkurat forlange betaling for baggasje de har sagt er inkludert i billetten?

Jeg mener fortsatt at eksemplene til FlyHi ikke er sammenliknbare med det å skulle betale for baggasje, for man kan definitivt velge å ikke sjekke inn baggasje men man definitivt ikke fly uten piloter, crew etc. Nå er det vel selskaper (husker ikke hvem - BA, kanskje?) som f.eks. har valgt å legge fuelavgift som et tillegg til billettprisen, men man kan ikke fly uten fuel. Man kan fly uten å sjekke inn baggasje - det har jeg gjort mange ganger, men jeg har aldri fløyet uten piloter eller crew....;)

Det er noe som heter 'The Cost of Doing Business'. Hadde man satt prisene etter dette resonnementet, hadde kanskje ikke bransjen hatt så store problemer i dag. Villmenn som MOL har med sin ville prissetting 'tvunget' konlurrentene ned på et prisnivå som ikke er forenbart med det det egentlig koster å drive flyselskap ...

Ja, 'villmannen' og hans selskap tjener penger, men det er fordi han er flink til å la være å snakke om de billettene de selger dyrest. De er jo også avhyengige av å få inn et visst antall pund per flyvning for å tjene penger - og det er ikke ALT salg om bord og andre avgifter.

Herregud, hvor har du laert a regne??? 12 + 78 = 90 og ikke 100% Heldigvis jobber du ikke i en bank...

Jeg tok med 10% som det koster administrere gebyrer, jobber jo i Non Profit saa vi tar med alle utgifter ;):p

Håndbagasje som ikke får plass i overheadbins hos DY blir tagget og sendt ned i cargo, uten kostnad for passasjeren selvfølgelig.

Ikke helt sammenliknbart. Nå var forsåvidt vi blant de først til å gå ombord, så det var ikke det som var CPH-folkets problem (de mente at den var for stor og tung - den var hverken stor eller tung og godt innenfor selv de mest restriktive selskapers retningslinjer - men det er ikke det jeg forsøker å si noe om her).

Om det er slik at det ikke er plass til "lovlig" handbaggasje så forventer jeg at det blir håndtert av gaten, og at man derfor ikke må betale for innsjekket baggasje. Jeg vet ikke hvordan DY håndterer dette, for jeg forsøker å være tidlig ombord og finner alltid plass til min baggasje. De kan vel ikke akkurat forlange betaling for baggasje de har sagt er inkludert i billetten?

Jeg mener fortsatt at eksemplene til FlyHi ikke er sammenliknbare med det å skulle betale for baggasje, for man kan definitivt velge å ikke sjekke inn baggasje men man definitivt ikke fly uten piloter, crew etc. Nå er det vel selskaper (husker ikke hvem - BA, kanskje?) som f.eks. har valgt å legge fuelavgift som et tillegg til billettprisen, men man kan ikke fly uten fuel. Man kan fly uten å sjekke inn baggasje - det har jeg gjort mange ganger, men jeg har aldri fløyet uten piloter eller crew....;)

Igjen...ikke alle kan fly uten aa sjekke bagasje.....:angry:

Vel - MOL lar folk reise billig når han uansett ikke klarer å fylle flyene. De optimerer på høyt nivå. SAS tyner pris uansett om flyene er fulle eller ikke. Kjører de kampanjer gir de en fast rabatt også nærmest uavhengig av belegg. De har en annen filosofi.

Igjen...ikke alle kan fly uten aa sjekke bagasje.....:angry:

Nå er jeg ikke helt sikker på hvor du vil, men mitt poeng er altså at det er forskjell på hva som er essensielt og hva man av og til må gjøre. Fly, piloter, crew, fuel er helt nødvendig for å få flyet opp i luften, så det er opplagt at det må på plass og at man må betale for dette. Derfor gir det ikke mening å skulle late som at man kan ta en pilotavgift osv. Om man skal reise med eller uten baggasje, derimot, kan ikke jeg skjønne annet enn at det er et valg man som reisende kan ta. Det er ikke essensielt for å få flyet opp i luften. Hvis man må reise med baggasje så betaler man avgiften. Man kan ikke velge om man må ha en pilot ombord. Som du ser av MD11 sitt innlegg så tagges håndbaggasje det ikke er plass til og sendes free of charge.

Vel - MOL lar folk reise billig når han uansett ikke klarer å fylle flyene. De optimerer på høyt nivå. SAS tyner pris uansett om flyene er fulle eller ikke. Kjører de kampanjer gir de en fast rabatt også nærmest uavhengig av belegg. De har en annen filosofi.

Derfor er jeg litt overrasket over at de ikke klarer å levere bedre enn 70% kabinfaktor i januar. Etter være denne filosofien burde januar være måneden hvor de pøser ut billige billetter for å få opp loadfaktor og - optimalisere - inntekten.

Som du ser av MD11 sitt innlegg så tagges håndbaggasje det ikke er plass til og sendes free of charge.

I dag gjør de det, men etter det de annonserte tidligere i uka blir det snart slutt på dette ....

I dag gjør de det, men etter det de annonserte tidligere i uka blir det snart slutt på dette ....

Så når de selger billett med 10 kg håndbaggasje inkludert så er det bare en sannsynlighet for at man kan ha med seg 10 kg håndbaggasje? Så lite smarte kan vel ikke DY være?

Det var vel snakk om de som tok med for mye håndbaggasje, ikke de som er innenfor det tillatte?

Ellers mener jeg TOS sitt poeng holder fint. Det er betydelig viktigere med fuel enn bagasje for å fly.

Back