Slutt med Gebyr-fritt hos SAS: Racet for Ancillary Revenue begynner ogsa der

Kanskje litt søkt å begynne å skrike opp om at et tidligere gode nå plutselig har blitt et gebyr. Er vi i så tilfelle ikke ilagt et gebyr av SK når vi som sitter bak i Europabussen må betale for frokost og kaffe, noe som før var gratis, eller er det fritt valg om vi vil spise eller ei? Da er vel valget like fritt om vi vil ha 1 eller 2 kolli med oss

Tror ikke det vil gi de store inntektene, men de harmoniserer med alliansen, synd igrunnen, for ellers så er det vel Operating Carrier som "bestemmer", tenker på servicelevels, etc ala SK/LH Norge-Tyskland.

Synes hele PC konseptet er noe underlige greier, ta Sør-Amerika, husker jeg ikke feil er det PC konsept om billett er kjøpt der, men WC om den er kjøpt i Europa?

Jeg er ikke enig at det er noedvendig med Ancillary Revenue....ja klart det er en maate aa skaffe ekstra inntekter, men det er en saarbar metode....det finnes et metningspunkt for hvor mange gebyrer - eller hvor mye kundene aksepterer av gebyr...og jeg tror en begynner aa naerme seg det punktet....i tillegg skal det ikke mye inteligens bygget inn i pris soekemotorene og nettbyraaene foer hele verdien av Ancillary Revenue forsvinner....Expedia har en Beta Versjon av en Soeke Dialog som i tillegg til antall personer og alder, lar deg legge til antall kolli og som leser inn andre gebyrer basert paa selskap....og gir den reisende det sanne bilde av hva de forskjellige selskapene virkelig koster....internt paa jobb har vi allerede dette innfoert via vaar Highwire (basert paa ITA Software) reiseportal....dermed settes fokus paa de reelle kostnadene....og det spiller ingen rolle om prisoekningen kom i form av et gebyr eller bakt inn i prisen....

Naar jeg ser paa min lokale ferie leverandoer...Hawaiian...er bagasje gebyrene de innfoerte peanuts i forhold til den inntekts oekningen de har i form av verdien kundene opplever og dermed hva de er villige til aa betale.....laveste pris Seattle Hawaii i 2010 er rett over USD 500.00 sammenlignet med USD 290.00 i 2009 - da blir USD 15.00 i bagasje gebyr peanuts.....(prisene er hente fra de ukentlige emailene jeg faar fra Hawaiian.....sammenlignet uke for uke...)

Se litt hvem tar i USA gebyrer/ancillary revenues...

Ancillary revenue er en kommende trend i industri. Rett na har vi ca 12% av alle inntekter som ancillary. Dette vil stigge markant.

For kunden ble resumee til slutt at man vil bli i nöd a investere mere tid til a forlike priser. Men det vil ikke stoppe ancillary revenue. Dette vil spre seg som en kreft-tumor gjennom store deler av bransjen, rett og slett fordi kundene har blitt vant til a betale ekstra.

Hvorfor i all verden betyr disse gebyrene egentlig så mye? Er det ikke den summen som faktisk står på bunnlinjen som har betydning? De fleste av dem er frivillige og du benytter deg av disse tjenestene dersom du vil eller må. Mange rare ting man skal irritere seg for her i verden ;)
For meg har det INGEN betydning om jeg betaler noen 10-ere i gebyrer dersom jeg betaler mindre for reisen!

Helt enig, det er summen som blir trukket på kortet som teller. Og hvem tror at SAS skal fortsette som såkalt "nullgebyroperatør" i framtiden? De er jo i minst like stor grad som andre selskaper avhengig av å få penger inn i kassa, man kan ikke sette sin lit til Giske i all framtid...

dc 8-63.. Så enig, hva koster det å kreve inn alle gebyr ?...

Denne uke tilbake fra PRG ( kommer tilbake til det i tripreprt ), sen kveld . Alt gratis og crewet koset seg etter 20 min servering i galley etter dette, etter at de slengte en nydelig baguette og et veldig fullt glass med vin etc ( les: Hold kjeft nå sov dere , sen kveld ), noe som heter arbeidsmilø for crew ??

Hadde det vært SK/DY hadde de rukket det etter vel en time og null tid til taxfree.. Slitne i galley etterpå.. Hadde noen skreket om det kostet kr 50 mer t/r PRG... ? Bare spør ??

Hvor mye koster det å gi oss en brødblings, kaffe etc mot kostnaden med alle
brødblingser etc en må kastes fordi de går ut på dato, out-sourcet all betaling etc . Og happy crew som slapper av i galley..

Morasomt å se vinklingen på www.boarding.no - som jo helt klart viser hvor lite nøytrale denne nettsiden er...

Kommer ALDRI til å bli nøytral den avisen der, ikke så lenge en ikke kan skille mellom sak og person.
:headbang hjalp heller ikke så da er det bedre å være "partisk"

Jeg vil snu dette spoersmaalet....hvilken glede skaper gebyrerr....

Jeg tror vel ikke glede er det rette ordet.
Men ta eksempel bagasje: Det er ingen tvil om at bagasjehåndtering koster mye penger. Man må ha folk på innsjekk, man må ha folk som laster bagasjen ombord, losser den, folk som sitter på bagasjeservice, gratis utsendelse av bagasje som kommer på avveie, økte fuel kostnader p.g.a vekt, for å nevne noe. Så kan man spør seg: Hvem skal betale for dette? De som sender bagasjen, eller skal man fordele disse kostnadene jevnt ved å bake de inn i billettprisen til samtlige reisende? Kostnadene mo jo dekkes. På en eller annen måte.

IMM

Når Boarding.dk og Boarding.no "angriber" SAS's 0,- i gebyr-markedsføring ifm. denne ændring så bliver det både dumt og direkte misvisende.

SAS har forsat et 0,- i gebyr-koncept - punktum.

I den virkelige verden er det meget få mennesker der vil blive "ramt" af denne ændring. Personligt kan jeg ikke mindes, hvornår jeg har tjekket mere end 1 kuffert ind. Og specielt når man ved det på forhånd, så burde alle kunne klare sig med 23 kg. Det er både fair og helt reelt at SAS stadig markedsfører sig med 0,- kampagnen. Alt er inkluderet i prisen stadigvæk.

LCC's gebyrer er - uanset hvordan man ser på det - udelukkende skabt for at skabe øget indtjening og mest af alt for at få prisen på en flybillet til at se billigere ud end den reelt er. Det drejer sig ikke om at man ikke skal betale for nogle andre der bruger noget som man ikke selv gør. Det er ren og skær PR-bullsh** fra flyselskabernes side. SAS's udgangspunkt for denne ændring er meget anderledes end LCC's udgangspunkt.

Når SAS tilpasser sig de øvrige Star Alliance selskaber, så handler det primært om at begrænse vægten fremfor at skabe yderligere indtægter - og allermest om at få et ensartet produkt i alliancen. SAS har fortsat alt inkluderet i prisen og viser en fair pris uden overraskelser for kunderne - uanset og Boarding (og visse andre) misvisende prøver at fordreje virkeligheden.

Jeg tror vel ikke glede er det rette ordet.
Men ta eksempel bagasje: Det er ingen tvil om at bagasjehåndtering koster mye penger. Man må ha folk på innsjekk, man må ha folk som laster bagasjen ombord, losser den, folk som sitter på bagasjeservice, gratis utsendelse av bagasje som kommer på avveie, økte fuel kostnader p.g.a vekt, for å nevne noe. Så kan man spør seg: Hvem skal betale for dette? De som sender bagasjen, eller skal man fordele disse kostnadene jevnt ved å bake de inn i billettprisen til samtlige reisende? Kostnadene mo jo dekkes. På en eller annen måte.

IMM

Man må også have piloter, cabin crew, bogholdere, rengøringpersonale osv.

Skal vi så også til at betale:

Pilot-gebyr
cabin crew gebyr
bogholdere-gebyr
rengørings-gebyr

Faktum er at gebyrer ikke er opfundet for at skabe gennemskuelighed. Tværtimod. De er udelukkende op fundet for at få prisen på flybilletter til at se lavere ud end den reelt er og for at skabe indtægter. Det er ikke noget flyselskaberne har opfundet for at hjælpe kunderne.

Når jeg går i Rema for at købe en liter mælk, splitter de jo heller ikke prisen op i:

Køleskabsgebyr
Husleje gebyr
Kasse-gebyr
Emballage gebyr
Elektricitets gebyr osv osv

Hvilke udgifter et flyselskab har for at sælge en flybillet er irrelevant for kunden. Det eneste som er relevant er totalprisen, men mange flyselskaber forsøger at kamouflere den reelle totaltpris ved at pålægge en masse gebyrer. Som tidligere nævnt udelukkende for at hive flere penge ud af kunderne og for at narre dem til at tro at billetprisen er billigere end den reelt er.

Ja man kan sikkert også se det på den måten, at det er laget for å tjene mer penger.

Jeg er fornøyd med en lavest mulig totalpris på mine reiser enten det er med eller uten gebyrer. Som regel så havner jeg billigst ut på de selskaper som krever gebyrer for forskjellige tjenester, og det fordi jeg ikke benytter meg av disse tjenestene som koster penger.

Fra Oslo blir ofte nettverkseslkapene billigst...ja til tider kan du f.eks ta en tur med Lufthansa ut i Europa for halvparten av det Norwegian skal ha...til Kanariøyene har SAS hatt billetter til en tredjedel av det Norwegian skulle ha...

Men det som er flott er oppstyret rundt gebyrene - flere og flere sjekker nå alle alternativ.

Man må også have piloter, cabin crew, bogholdere, rengøringpersonale osv.

...

Faktum er at gebyrer ikke er opfundet for at skabe gennemskuelighed. Tværtimod. De er udelukkende op fundet for at få prisen på flybilletter til at se lavere ud end den reelt er og for at skabe indtægter. Det er ikke noget flyselskaberne har opfundet for at hjælpe kunderne.
...
Hvilke udgifter et flyselskab har for at sælge en flybillet er irrelevant for kunden. Det eneste som er relevant er totalprisen, men mange flyselskaber forsøger at kamouflere den reelle totaltpris ved at pålægge en masse gebyrer. Som tidligere nævnt udelukkende for at hive flere penge ud af kunderne og for at narre dem til at tro at billetprisen er billigere end den reelt er.

De eksemplene du trekker frem er vel ikke helt sammenliknbare med baggasjeavgift. Du kan reise uten baggasje, men du kan ikke reise uten piloter og crew og selskapet er pålagt å føre/levere regnskap. Det samme gjelder dine Rema-eksempler.

Men du har nok helt rett i at gebyrene primært er til for å generere inntekter og for å gjøre det vanskeligere å sammenlikne priser, og du har helt rett i at det er totalprisen som er av betydning. Sistnevnte synes jeg kanskje du har en tendens til å underkommunisere i en del av dine innlegg, men det er helt klart at det er totalprisen som er viktigst.

Jeg har nevnt det tidligere også, men jeg tror ikke alle disse gebyrene kommer overraskende på folk når de booker med LCC'er som Norwegian og Ryanair. Spesielt med tanke på at disse selskapene har kunder som booker igjen og igjen. Det gjør man ikke om man får for mange (negative) "overraskelser". Poenget er vel å alltid sjekke priser. Noen ganger er DY billigst og andre ganger er SK billigst, og av & til er man villig til å betale litt mer for å fly med SK. Sånn er det bare.

Enkelt kan man vel si at gebyrene er et resultat av at selskapene har satt en for lav "utropspris" - så inntekter må hentes inn på annen måte.

nå har vel SAS aldri vært helt gebyrfritt - man må betale for overvekt, man må betale for uledsagede barn og man må betale for hunder (tror jeg) og spesialbagasje som f.eks. sykler og dykkerutstyr. Skal man ha med seg barnevogn må man betale for barnevognpose (om man ikke har spart på posen fra sist - nesten et lite miljøtiltak også!), og sitter man bak i bussen er det et "spisegebyr" om man vi ha noe å putte i munnen.

Nå er jeg ikke helt glad for måten dette ble innført på, men jeg ser argumentet i at man skal harmonisere mellom Star (betyr det at man innfører gratis rundstykke og drikke på SK-operated Tysklandsflygninger også for å harmonisere med LH?). 0,- konseptet ligger - det er fremdeles gratis å ta med 20kg bagasje (eller 23 på IC) og dermed harmoniseres bagasjekonseptet (mer eller mindre) over hele fjøla. Hvorfor skulle jeg betale overvekt når jeg har med meg 30kg OSL-STO, når Farmer'n kunne ta med seg 46 kg uten å betae et øre på CPH-BKK? (nuvel, nå flyr vel Oddemann for det meste business, men det kunne jo hende at han "slummet"....)

Det kan vaere en meget klok ide a snakke med Justus Franz, som vil bli den nye sjef i LH. Han har en klart visjon om hvor det skal spares pa Europa-flygninger hos LH. En felles produkt er sikkert ingen dum ide, spesielt siden kundene betaler lik pris.

Hvem får bag 2 gratis hos sas? EBS? *A Silver? Sist jeg dro til USA var faktisk 2PC avgjørende for at det ble SAS fremfor CO ettersom jeg hadde planlagt litt shopping. Fant litt sent ut at CO gir bag 2 gratis til alle *A Silver, så da kunne det blitt dem om jeg hadde visst det før (CO hadde bedre rutetider, men omtrent samme pris).

Back