Slik blir nye Gardermoen

- Terminal 2 vil få 12 nye passasjerbroer, sier Kobro.

Men det blir ikke nevnt noe om de gatene som forsvinner med byggingen, så den reelle økningen av gater er lavere hehe

Det ser ut som at man mister 7 av de eksisterende passasjerbroene (17, 19, 21, 23, 32, 34 og 36). Gate 30 blir også veldig inneklemt med de medførende vanskeligheter ved pushback spesielt når det er så nær B20.

I dag er det 34 passasjerbroer og med en kapasitet på 17 millioner pr. år, så kan det forenklet sies at en passasjerbros kapasitet er 500.000 passasjerer pr. år (kapasiteten er ikke så stor, det busses mange allerede i dag og dessuten er det de seks småplassene mot vest). Ut fra en optimistisk kapasitetsbedregning, så kan en si at kapasiteten med passasjerbroer vil øke med 6,5 million (+13 gater siden hele pir B er nummerert opp til 20 minus de sju en mister). Med andre ord 23 millioner kan serves med passasjerbroer, og alt over må busses. Og til dette er det 16 nye fjernparkingsplasser (8+8 på de to fjernparkering vest og øst for pir B) som kan tilsvare 8 millioner flere passasjerer. Da ender vi opp på en kapasitet på 31 millioner som er en del under det som var skissert tidligere. Det nevnes heller ikke en totrinnsmodell for T2-utbygningen som tidligere.

Men jeg får også komme med skrøyt, det er kjempebra at terminallinjen mot sør ble beholdt for T2, og ikke at vi fikk et bygg i en vinkel som tidligere ble indikert. Utsende og bredde på pir B bør også få en hederlig omtale, men det blir ikke uten et men:
  • det var veldig dårlig med vinduer ut til utenverden (for flyinteresserte blir det ekstremt vanskelig å få med seg flyene utenfor)
  • så var det bruk at så mye tre i konstruksjonen, hva med brannsikkerheten? Noen av dere husker hvor dårlig det gikk i Düsseldorf ved brannen der 11. april 1996, og for meg er materialvalget for pir B litt vanskelig.

Nice_ass.jpg

Til slutt et lite spørsmål til dere, er det noen som vet hvem hun er?
Fant henne midt inne på T2.
Det var linjer det!

Last edited:
Jeg melder meg i gruppen som mener at dette blir bra. Mye bedre enn det første utkastet som ble presentert for ca et år siden. Som påpekt av flere synes bredden på ny pir å sikre bedre fasiliteter hva angår sitteplasser utenom serveringssteder.

Men, hvem kan si at det synes som om utsikten til flyene blir redusert? Jeg klarer ikke å se det av bildene....

Dette ser lovende ut! Jeg gleder meg til å følge utviklingen. Konseptet med kombinert innenriks- og utenrikspir er spesielt spennende - og det er veldig bra at de ivaretar den flotte arkitekturen på Gardermoen. Så er det også et anerkjent og bra arkitektbyrå som har vunnet konkurransen.

Ser at mange skriver de er glade for at den flotte ariktekturen videreføres: Det skulle da bare mangle!! Noe annet ville være ren vandalisme, det ville jo aldri bli tillatt å ødelegge et av vår tids flotteste, viktigste og mest betydningfulle byggverk her til lands.

Ser at mange skriver de er glade for at den flotte ariktekturen videreføres: Det skulle da bare mangle!! Noe annet ville være ren vandalisme, det ville jo aldri bli tillatt å ødelegge et av vår tids flotteste, viktigste og mest betydningfulle byggverk her til lands.

Men slik det gjøres her til lands er det ikke noe gitt sak at arktitekturen videreføeres...

-A

Men, hvem kan si at det synes som om utsikten til flyene blir redusert? Jeg klarer ikke å se det av bildene....

T2_comments.jpg

Denne illustrasjonen vil vel forklare litt om utgjengeligheten for vindusflatene (for oss flyinteresserte vil dette ikke være bra). Øvre etasje vil vindusflatene utgjøre rundt 20-30% og siden mange av dem er rettet oppover og ikke ned på arbeidsflaten utenfor vil en kanskje bare seg forskjellige nøyanser mellom blått og grått.

Nedre etasje har større vindusflater (70-80% mellom gatene), men så er uheldigvis rullefortauene plassert ytterst.

Snitt_pirB.jpg

Ut fra illustrasjonen øverst har jeg prøvd å dekode funksjonsmåten på pir B, men det er sannelig vanskelig. De grønne sonene som jeg har indikert er typisk for ankomst (rullefortau inn til bagasjehallen), men så har illustratøren sendt folk på vei utover piren der det ikke er rullefortau.

Øverste plan (rød sone på illustrasjonen)er helt klart for avganger, men spørsmålet er hvilken type - innland eller utland? Til slutt det oransje området som ikke kan se noe av i bildene som er frigitt.

Så slo tanken meg at kanskje pir B bryter mot hva som er gjort før på OSL - separate etasjer for avkomst og avgang - og da kan det være denne løsningen som har blitt valgt:
  • Øvre etasje innerst mot sentralbygget er for innenland ankomster og avganger
  • Nedre etasje er for ankomster og avganger til Schengen-land
  • Øvre etasje ytre del er for ankomst og avgang til non-Schengen, med passkontroll mellom nedre og øvre etasje. Spørsmålet kan også være om det i øvre etasje kan være noe bevegelighet til gatene mellom innland og non-Schengen som ENGM RAMP snakker om?

Det blir med andre ord totalt seks passasjerstrømmer å holde styr på gjennom pir B - ankomst og avgang fra innland, Schengen og non-Schengen.

Takk for flott dekoding, LN-KGL! Er sikker på at jeg ikke er den eneste som satt pris på den.

Jeg trodde utgangspunktet fra myndigheter etc var at "ankommende og avreisende" passasjer skulle holdes adskilt - samtidig så synder jo mange nyere flyplasser mot dette også (BRU er on top of my head) - så det er kanskje "greit igjen"? Såvidt jeg kan skjønne er det null problem inntil man har å gjøre med urene flyplasser, hvis det da ikke er noen bestemmelse om at de to gruppene "skal" holdes adskilt.

EDIT: Kan det se ut som om underetasjen med rullebånd er adskilt med vindusflater ( rett under overetasjen) slik at man f.eks. kan ha gateområde for innland/non-schengen der, og motsatt utland el. i overetasjen - mens det vi ser av bildet er ankommende pax?

Last edited:
Jeg trodde utgangspunktet fra myndigheter etc var at "ankommende og avreisende" passasjer skulle holdes adskilt - samtidig så synder jo mange nyere flyplasser mot dette også (BRU er on top of my head) - så det er kanskje "greit igjen"? Såvidt jeg kan skjønne er det null problem inntil man har å gjøre med urene flyplasser, hvis det da ikke er noen bestemmelse om at de to gruppene "skal" holdes adskilt.

For slike urenheter har man da busser - og bussing blir det nok av på OSL :D

For slike urenheter har man da busser - og bussing blir det nok av på OSL :D

Sant nok... Men da må man passe på at man ikke kan gå videre til transfer uten ekstra sikkerhetskontroll. Det kan man vel strengt tatt ikke i dag, men det er desto mer kronglete å ankomme med buss om man har transfer utland-utland, i og med at man må opp på mezzanin-level, og helt bort til den sikkerhetskontrollen ved gate 42.

Men herregud, det kunne jo bli for enkelt for passasjerene også!

LN-KGL har laget en flott tegning men han har misforstått konseptet. Den nye piren får ikke 2 passasjeretasjer - men 3. På illustrasjonen så ser vi kun de to øverste.

Etasjeinndelingen blir slik:
ØVRE PLAN: Avgang innenland
MELLOMPLAN: Ankomst
NEDRE PLAN: Avgang utland

Flott det er noen som opplyser at det er tre etasjer - da regner jeg med at ankomsten avgjør om det blir vest- eller østsideparkering (ankomst innland holdes til vestsiden - vist som blå sone).

Snitt_pirB_mod.jpg

Den oransje sonen bli vel da taxfee ankomst, passkontroll og transfer utland/utland.

Men så er det et men, det må vær mange fleksible vegger på mellom non-Schengen/Schengen på avgang.

Et annet spørsmål er om bagasjekarusellene til innland legges i underetasjen av T2 og utland får dagens karuseller på utland + de som nå er innland?

Jeg innbiller meg at baggasje-claims legges i utvidelsen av selve terminalbygget(bortenfor dagens bånd 8 - der de allerede er godt på vei med byggingen - samt at det skal legges ny bag claim under den nye T2-checkinområdet - muligens for innenriks?

Vet noen noe med om tanken rundt Non-schengen? Hvis du skal bygge parkplasser for "store fly" - er det snakk om ytterst? Jeg har litt vanskelig for å se noen enkel og grei måte å kjøre fleksigater med non-schengen også oppe i det hele...

Last edited:
Har kikket gjennom diverse bilder og presentasjoner, og håper de slipper inn litt mer lys både høyt og lavt på veggen i den nye piren. Liker dagens terminal med store vindusflater som gir mye dagslys, liker også nye LHR-T5 som er bygget med innslipp av lys "over alt". Mye trivligere enn å sitte "inne i et kjøpesenter" uten vinduer.

For de som kjenner flyplassen godt, så kan dere legge merke til at det legges opp til at park 28 og 36 blir vridd inn mot hjørnene på den nye piren....

En annen ting ser på skissene er at Alpha Nord og Bravo Nord, altså de-icingplattformene i nordenden er borte fra tegningene, og jeg er spent å se på hvor de nye plattformene blir hen..

Edit: Glem det med de-ice, jeg fant litt av dem på en av de nye skissene som det er linket til her :)

Last edited:
Snitt_pirB_mod2.jpg

Da er snittet desifret - for flyinteressert vil bare avgang utland gi utsikt til flyene, resterende vil se mindre og ankommende fra utlandet vil få med seg minst - seks små glugger mellom hver gate og to glassruter med ankomst innland mellom.

Området rett innenfor gaten på nivå F vil benyttes av ankomst/avgang og innland/utland hvor tilgang styres ved bruk av heis/rulletrapper/trapper/dører. Passasjerer for en innenlandsavgang må bevege seg ned to nivåer for å komme seg inn på passasjerbroen etter billett- og ID-kontrollen. Ankomst sendes opp et nivå og sluses ut til riktig korridor (utland/innland). Enklest blir det for utenlandsavganger hvor det direkte etter billett- og ID-kontroll kommer inn i rett innenfor gaten.

Fremdeles har vi ikke sett hvordan non-Schengen skal hånderes i nordenden av pir B, men dette kommer ikke før trinn 2 av T2-utbygningen. Inntil det vil ytterste del av dagens utenlandspir håndtere det som i dag. Av de 20 gatene som tilhører en full pir B-utbygning, så vil det i trinn 1 komme 13 gater, så da er det faktisk en kapasitetsøkning på 6 gater med passasjerbroer tilsvarende 3 millioner passasjerer pr år.

Men så beholder vi selvsagt de velkjente ankepunktene til å benytte en 90° pir B:
  • Kryssende pushback-linjer i overgang mellom gamledelen og pir B (fire gater på hver side) - klart en sikkerhetsrisiko
  • A36 er veldig trang, så her blir det også kanskje push in - også en sikkerhetsrisiko
  • Det blir vanskeligere å fjerne snø - med mye fresbruk - her blir det forsinkelser!
  • Mer taksing hvis ikke mix landing/avgang innføres - mer forsinkelser
  • Så er det dette som vil skje i byggefasen - mye mer forsinkelser
  • Til slutt er det dette med de 8 + 8 fjernparkeringene (de 8 i nordvest kommer i trinn 1) - bussing er noe herk

Spennende skal det bli, og igjen takk til LN-KGL!

Jeg lurer dog forsatt på om det er planlagt noen "bussutganger" - den økte bussingen vil vel medføre at man trenger mer enn de fire på utland(35AB37AB - 39 kommer vel til å bli skikkelig gate igjen?), to på utland og to på innland(hvis man erstatter commuterterminalen med broer). Det er kanskje ment å holde? Men Gud skal vite at det kommer til å bli trangt på 35-37 om du skal ha noe mer enn tre avganger med 737-størrelse på omtrent samme tid...

Men hvor ofte stemmer det at det endelige resultatet blir helt likt som slike fancy arkitekttegninger?

Back