• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Valg av rullebaneoperasjon Gardermoen

Styrmann

Newcomer
Hei!

I de fleste tilfeller, foruten nattrestriksjoner, LVP og snøvær, er det stort sett MPO i bruk på Gardermoen.

Dog kan jeg se at det til tider er SPO uten at det kan forklares med nedsatt sikt i form av LVP eller at RVR er oppgitt.
I skrivende stund ser jeg de bruker SPO, der METAR sier «7000 SCT004 BKN006 TEMPO BKN004». TAF melder temporær tåke i morgentimene.

Hva avgjør valget av MPO kontra SPO i slike tilfeller? Ser man at det kan bli tåke og ønsker å ligge litt foran?
 
Hva er SPO og MPO?

Regner med at det i denne sammenhengen menes følgende:
https://skybrary.aero/articles/parallel-runway-operation

SPO = segregated parallel operations: simultaneous operations on parallel runways where one runway is used for approaches and landings, and one runway is used for departures.


Med MPO menes kanskje følgende?

MPO = Mixed mode parallel operations
At least one runway is used for both take offs and landings.
 
Jobber ikke på OSL, men to mulige forklaringer:

1, selv om det er "harde" værkriterier på når LVP SKAL være implementert, er det ofte ganske mye som skal gjøres både i tårn og på flyplass (sperring av veier som er for nær LOC eller GP-sensitive områder eller baserer seg på se&bli sett, avslutting av WIP, og sikkert mye annet jeg ikke vet at de gjør der nede) før man kan trygt tillate LVP ops. Det er best å gjøre unna alt dette i god tid før man er i LVP-kriterier, og noen ganger kan man bare gå rett i LVP hvis trafikkmengden er lav nok til at det ikke forårsaker delays, så slipper vi å hoppe mellom ulike LVP-nivåer. Når været er litt sånn truende men ikke helt der, kan det fort hende at man er i LVP eller i en slags LVP-ready-state i lengre tid uten at det aldri helt kommer skikkelig i gang sett fra pilotens ståsted.

2, det er ikke utenkelig at hvis OSL har lov til å ha én flygeleder til å passe på begge banene i noen som helst kapasitet, så må kompleksiteten reduseres. Hvis så er tilfelle, høres det ut som en god idé å ha én bane til avgang og én til ankomst heller enn full spiker. Med andre ord, redusert staffing kan være en mulig årsak.
 
Back
Top