Valg av rullebaneoperasjon Gardermoen

Styrmann

Newcomer
Hei!

I de fleste tilfeller, foruten nattrestriksjoner, LVP og snøvær, er det stort sett MPO i bruk på Gardermoen.

Dog kan jeg se at det til tider er SPO uten at det kan forklares med nedsatt sikt i form av LVP eller at RVR er oppgitt.
I skrivende stund ser jeg de bruker SPO, der METAR sier «7000 SCT004 BKN006 TEMPO BKN004». TAF melder temporær tåke i morgentimene.

Hva avgjør valget av MPO kontra SPO i slike tilfeller? Ser man at det kan bli tåke og ønsker å ligge litt foran?

Hva er SPO og MPO?

Regner med at det i denne sammenhengen menes følgende:
https://skybrary.aero/articles/parallel-runway-operation

SPO = segregated parallel operations: simultaneous operations on parallel runways where one runway is used for approaches and landings, and one runway is used for departures.

Med MPO menes kanskje følgende?

MPO = Mixed mode parallel operations
At least one runway is used for both take offs and landings.

Jobber ikke på OSL, men to mulige forklaringer:

1, selv om det er "harde" værkriterier på når LVP SKAL være implementert, er det ofte ganske mye som skal gjøres både i tårn og på flyplass (sperring av veier som er for nær LOC eller GP-sensitive områder eller baserer seg på se&bli sett, avslutting av WIP, og sikkert mye annet jeg ikke vet at de gjør der nede) før man kan trygt tillate LVP ops. Det er best å gjøre unna alt dette i god tid før man er i LVP-kriterier, og noen ganger kan man bare gå rett i LVP hvis trafikkmengden er lav nok til at det ikke forårsaker delays, så slipper vi å hoppe mellom ulike LVP-nivåer. Når været er litt sånn truende men ikke helt der, kan det fort hende at man er i LVP eller i en slags LVP-ready-state i lengre tid uten at det aldri helt kommer skikkelig i gang sett fra pilotens ståsted.

2, det er ikke utenkelig at hvis OSL har lov til å ha én flygeleder til å passe på begge banene i noen som helst kapasitet, så må kompleksiteten reduseres. Hvis så er tilfelle, høres det ut som en god idé å ha én bane til avgang og én til ankomst heller enn full spiker. Med andre ord, redusert staffing kan være en mulig årsak.

Back