Slik blir nye Gardermoen

Det må bli noe inn i h...... mange heiser og rulletrapper :lol:

Heismontør på Øvre Romerike må være framtidsyrket ^_^

Noen som kan gi en oppdatering på utbyggingen som på foregår i dagens terminal? Mot øst, altså mot utenlandsdelen. Denne skal stå ferdig i april. Hva vil denne utbyggingen resultere i?

Men hvor ofte stemmer det at det endelige resultatet blir helt likt som slike fancy arkitekttegninger?

Siden du er økonom, de gangene man bygger i henhold slike fancy arkitekttegninger greier man holde budsjettet. Da kan du se hvor ofte det er.

Det er en noen her som har sagt at det flott at de viderefører arkitekturen, men når det gjelder bare den delen vest av togstasjonen. Både overgang mellom de to innsjekkshallene og hele pir B bringer inn helt nye former. Den delen over togstasjonen spiller ruter-strukturer i taket og taklys inn sammen med spisepinne-pilarer som enkelte plasser samles som en blomsterbukett på bakkeplanet.

Pir B har en mye mer organisk med den runde formen på takkonstruksjonen og at vinduene til nivåene G og H har en ruterform i stedet for bare vinduer begrenset av vertikale og horisontale linjer. Flott med slik forandring!!!

Så er det materialvalgene, det seg ut til at det blir mye mer tre i gulv. Steinflatene ser ut til ikke å være de lyse som har vist seg så lite holdbare i dagens dagens terminal, men fremdeles er de polerte. Polerte steinflater synes jeg passer bare en plass, og det er på gravsteiner. Den polerte steinen virker for steril og kald, og hvis fargen er feil også så blir det ekstra galt. Her er et bilde KOG har tatt på Brussel-flyplassen som illustrerer dette ekstra godt:

IMGP0167.jpg

Matte steinflater er mye mer organisk og bløtere, men for reinholdet er det vel ikke så bra? Ellers vil trappehusene være bruddene på de organiske formene i pir, men den store bruken av glass vil gjøre at de innerste virker åpne.

Det er riktig som du påpeker, KGL, at arkitekturer også representerer et brudd med dagens flyplass. Likevel bruker man mange av de samme materialene, fargene og den nordiske stilen - og det er nok det mange sikter til når de kommenterer at man "viderefører" arkitekturen. Forhåpentligvis vil nytt og gammelt gå "hånd-i-hånd" - jeg synes i alle fall at utgangspunktet er bra.

Noen som kan gi en oppdatering på utbyggingen som på foregår i dagens terminal? Mot øst, altså mot utenlandsdelen. Denne skal stå ferdig i april. Hva vil denne utbyggingen resultere i?

Man ser den på side 14 av TERMINALEN-presentasjonen og den inkluderer en ensidig innsjekkøy med 14 normalposisjoner + 2 outsized-posisjoner og så er den delen gamleveggen endret slik at en fått et bedre område for innsjekkautomater.

Attachments

• April_T1pluss.jpg
    April_T1pluss.jpg
    67.2 KB · Views: 478
Last edited:
De tegningene jeg så, så var det planlagt remote parkering nærmere der hvor teltet til sgs sto ...

Ja, selve parkeringen har jeg også fortsatt blir der ute, men jeg tenker på om vi får noen flere boarding-utganger i terminalen til bruk med buss, ala 35-37AB

Ser meget bra ut, men jeg håper det holder med broer, blir litt fjernt på en helt ny terminal hvis man ikke legger opp til at fly fra størrelse B 737/A 320 og oppover så og si alltid blir plassert ved bro i et kaldt, rikt og vått land som Norge.

Ser meget bra ut, men jeg håper det holder med broer, blir litt fjernt på en helt ny terminal hvis man ikke legger opp til at fly fra størrelse B 737/A 320 og oppover så og si alltid blir plassert ved bro i et kaldt, rikt og vått land som Norge.

... jfr en annen debatt om bro/ikke bro vi har hatt gående her på forumet.

Nja.... er ikke så sikker på det. Utvidelsen av dagens terminal er snart ferdig. De første flyter ditt om et par uker. Om det er kø på Gardermoen skyldes vel hovedsakelig bemanning og ikke kapasiteten til selve terminalen.

Det her er så erkenorsk at man kan bli gal, da blir det noen år med fine lange køer. Mulig Rygge vil nyte godt av dette.

Tror dette er mest politisk, Avinor kompromitterer ikke OSL til fordel for Rygge og Torp. Men det ville vært i god norsk provinsiell tradisjon.

Ut fra prognosene til Avinor er det fornuftig å utsette oppstart av terminal 2.
Dog står dette i sterk kontrast til dama fra Sogn og Fjordane som jobber i Samferdselsdepartementet(jeg tror hun er samferdselsminister) som har uttalt at regjeringen skal satse på samferdsel og starte ulike prosjekter for å holde nærlingslivet igang og folk sysselsatt i disse ulvetider.

Tror dette er mest politisk, Avinor kompromitterer ikke OSL til fordel for Rygge og Torp. Men det ville vært i god norsk provinsiell tradisjon.

Jeg mente ikke investeringer på OSL overføres til andre flyplasser, men at de kan nyte godt av et sprengt Gardermoen på sikt.

Back