Slik blir nye Gardermoen

Dette er noe av det mest "innovative" vi har sett på lenge! Dette blir et utrolig framskritt for OSL - omtrent på linje med hurtigavkjøringsrampene deres.

Helt enig med Jarlabanke. Jeg var ikke så fan av en pir-løsningen da styret i Avinor la fram forslaget i mars 08, men med en side terminal ser det mye bedre ut. Noen som vet hvor mange gate piren vil ha?

Som nå, mens den nye piren blir en kombi-pir slik jeg leser det

Jeg trodde den nye pieren var ment for utland - i og med at domestic også får noen nye gater ute der vi i dag har commuter-gatene. Men hva vet jeg... Kan godt være Someone har rett, og det blir en kombipir (i to etager?).

LN-KGLs forslag til ny terminal var mye bedre! En ATL i minformat hadde altså vært bedre.

Ser det står i den nye artikkelen at den nye piren med 12 broer er tiltenkt Widebodies:colgate:

Den nye piren skal vel ha 7 gater som alle blir full-flex alle mulige veier, og det blir ikke 12 widebody-gates Martin :) Men noen ytterst blir det, husker ikke i farten hvor mange..

Ser meget flott ut dette... Suverent at de forsetter med samma arkitektur :)

Noen som har forstått hvordan det skal gjøres. Hadde bare de så tegnet nybyggene på Sola tenkt på det samme.

Den nye piren skal vel ha 7 gater som alle blir full-flex alle mulige veier, og det blir ikke 12 widebody-gates Martin :) Men noen ytterst blir det, husker ikke i farten hvor mange..

Når du sier det, var det noe med at alt non-schengen skulle flyttes til enden av den nye pieren? Politiet blir vel neppe happy om de skal bemanne to passkontroller...

Ja da veit det, kunne bare ikke dy meg...

Last edited:
Tøft... bare kjipt det ska spares penger med påbygg i de andre mindre flyplasser.. som sola.. ikke så veldig wow design på påbygget på sola..

Jeg synes dette var veldig bra! :)
Selv om løsningen med én enkelt terminal, og fult av pirer som stikker ut i alle retninger kanskje ikke er den mest ideelle, synes jeg at måten de har valgt å gjøre det på virker veldig lovene. Spesielt bra er det at de ønsker å beholde arkitekturen mer eller mindre slik som den er i den "gamle" piren.

Huff, jeg ser for meg at OSL vil ha en laaaang taxfreesjappe fra start til slutt, og at det nesten ikke er plass til selve gate-områder... Toalett, stellerom og slike lukseriøse ting finnes på midten av terminalbygget, så det vil dem sikkert ikke kaste bort plass til.
(jeg er litt negativt innstillt, men jeg tror ikke noen er fornøyd med toalett løsningene på utland. Nesten bedre å sette opp festivaldasser midt i gå-området.

Da må du ha tunga rett i munnen før du velger schengen/non-schengen!

Utfra bilder og tegninger ser dette faktisk meget bra ut. Gleder meg til finanskrisen er over og T1 og T2 er stappet med pax. Det skaper liv og røre! Ingenting er så sørgesløst som en glissen flyplassterminal.

Som nevnt over går tankene umiddelbart til Dubai når jeg ser skissene fra innsiden av den nye piren. Dette ser spennende ut - avgangshallen vil etterhvert få litt av en dimensjon!

Back