Skrur du telefonen helt av?

Skrur du telefonen helt av under takeoff/landing?

• Ja, uten unntak.

Votes: 62 24.6%
  • Ja, men det har hendt at jeg har glemt det.

Votes: 29 11.5%
  • Nja, av og til, det varierer.

Votes: 16 6.3%
  • Nei, flymodus får holde.

Votes: 131 52.0%
  • Nei, jeg bryr meg ikke.

Votes: 14 5.6%

• Total voters
    252

Peppep

ScanFlyer Gold
Meningene er mange, noe ethvert kommentarfelt om slike temaer viser.

Tenkte å ta en uhøytidlig poll om det, så kan alle bekjenne sine synder. ;) For min del - jeg tar alltid på flymodus, men det har hendt at jeg har glemt å skru helt av til landing. Ble overrasket da jeg nylig flydde med en kollega som "aldri gadd å skru av", ettersom jeg har inntrykk av at de fleste respekterer regelen, selv om de måtte være uenige. Har også sett noen YT-videoer der man hører folk få SMS under final approach.

Setter den på flightmode og trykker på "hvileknappen". Da er den mer en nok av etter min mening

Det er omtrent det samme som det jeg kjenner av piloter gjør :p

Last edited:
Av og til, men det er mest for å spare batteri hvis det er en lang flight uten lademuligheter... Er som oftest flightmode og "hvileknapp"...

Jeg gjør som de sier (ser ingen grunn til å ikke gjøre det). Hos DY ville de at jeg skulle sette den i flymodus før jeg skulle slå den helt av før avgang og før landing. Så da gjorde jeg det. Ellers er den på (i flymodus).

Last edited:
Nå er jo dette noe som behandles forskjellig fra selskap til selskap. SK vil at man skal slå mobilen helt av for avgang og landing, mens hos oss er flight mode tillatt også under avgang/landing.

Bruker flightmode, hvis jeg slår den av så er det i tilfelle pga manko på lademuligheter og dårlig strøm på mobilen.

Jeg hører nok med i "flightmode"-gjengen, jeg også. Men jeg er i alle fall "lydig" nok til å la den ligge i en lomme under avgang og landing i steden for å sitte og fikle med den (eks. spille spill, høre musikk, mm...).

Tror det er enklere for CA å si at telefonen må være avslått under avgang og landing enn å si at at avgang/landing er kritiske faser av flyturen og da kan telefonen være i flymodus, men du får ikke lov å holde på med den fordi da må du være oppmersom og våken i tilfelle en nødsituasjon og evt evakuering.

Klarte glemme å slå den av en gang. Da jeg kom frem til New York hadde jeg mottatt en SMS "Velkommen til Færøyene....".

Flight mode og lydløs her så den ikke skal våkne opp, og har den ute av syne til det er lov å skru den på.

Opplevde en idiot i BKK for noen uker siden som satt og ringte samtaler mens vi linet opp for takeoff, det er en av få ganger jeg har blandet meg opp i hva andre gjør.

-A

Siden jeg ikke påberoper meg å vite bedre enn de som utformer sikkerhetsreglene hos de ulike flyselskap, gjør jeg akkurat som jeg får beskjed om.

Klarte glemme å slå den av en gang. Da jeg kom frem til New York hadde jeg mottatt en SMS "Velkommen til Færøyene....".

Noe av det samme her, på vei hjem fra Lisboa fikk jeg melding "velkommen til Spania".
Telefonen lå i jakkelommen oppe i hylla.
Ellers pleier jeg å slå den helt av ja.

Back