Skorter det på vedlikehold hos SAS

Re: Skorter det på vedlikehold hos SAS

Originally posted by Hurum

En skal jo ikke glemme fokuset her...en er ikek ute etter "å ta" SAS (selv om det virker som mange pro-SAS personer her på forumet mener det).

Du gir deg ikke, nei ..... *sukk*

Originally posted by G-COLE

---------------------------
Luftfartsmyndighetene i Danmark, Norge og Sverige varsler storkontroll av alle SAS-fly i januar.
--------------------------

-Jammen godt de varsler at de skal ha storkontroll på forhånd da ...... :angry:

-Slike kontroller burde vel helst komme litt overraskende på selkapene.... ?

Min erfaring fra Telenor er at om du har et system som svikter og ansvaret er pulverisert og rutiner mangler, da hjelper det ikke om de henvender seg og booker et møterom i bedriften det gjelder to måneder på forhånd, så om det står noe i avisen halveis gjennom januar om at januar skal man fokusere på SAS, så tror jeg neppe det har den store forskjellen. Men som jeg nevnte før i tråden, det er langt mer spennende å se hva som kommer i media i etterkant enn at noen nå vil lage litt krisemaksimering av noe. Hvis det faktisk finnes svakheter i systemet til SAS, vil vi få like mye skriverier da, og av hva kvalitet?

-A

Originally posted by LN-MOW

En skal jo ikke glemme fokuset her...en er ikek ute etter "å ta" SAS (selv om det virker som mange pro-SAS personer her på forumet mener det).

Du gir deg ikke, nei ..... *sukk*
?
Hva mener du egentlig?

Originally posted by LN-MOW

c...men alt ble "ufarliggjort"...:huh:

Originally posted by ENGM RAMP

Enig med deg PH-NDR, nesten MISTENKELIG stille fra våre SK-pro-venner her inne:cool:

Kanskje man er lei av aa diskutere naar man blir moett med slik argumentasjon istedet for mer saksrettede poenger .... :old

Det er vel knapt en håndfull her som har noe som helt å tilføre i en slik diskusjon . Det blir da temmelig bortkastet både for de som vil lese, og de som faktisk har noe å tilføre, siden de som ikke har noe å tilføre har så store skylapper. Kan til tider minne litt om flygeleder-diskusjonene som har vært her.

Nei nå skjønner jeg ingen ting, må en være fagutdannet på flyvedlikehold for å være med å diskutere ? Jeg trodde dette var et forum for de med fly INTERESSE ?

Originally posted by G-COLE

---------------------------
Luftfartsmyndighetene i Danmark, Norge og Sverige varsler storkontroll av alle SAS-fly i januar.
--------------------------

-Jammen godt de varsler at de skal ha storkontroll på forhånd da ...... :angry:

-Slike kontroller burde vel helst komme litt overraskende på selkapene.... ?

Det minner meg om den gang jeg sto i kø hos McDonalds i Sandefjord. Det var mange kunder, men bare en skranke åpen. Etter 15 minutter i køen ropte jeg frem til personalet og spurte om ikke noen av de andre skrankene kunne åpnes, men fikk til svar at "Nei, de kommer på inspeksjon her fra hovedkontoret i morgen, så vi må nødt til å vaske så det er fint til de kommer". hehehe. Tipper SAS også er i full gang med "rydding og vasking" nå.

IMM

Jo mener en har diskutert vedlikehold hos SAS tidligere, bla feilmonterte bremser om jeg ikke husker etc...men alt ble "ufarliggjort"...:huh:

Med et forbehold om at minnet spiller meg et puss her, det dreide seg om at bremseklossene fra en -600 ble montert på en -700 (vi snakker griser her). Etter hva jeg minnes kom frem fra ekspertisen var det slik at disse klossene uten videre passet fysisk om hverandre (lett å forveksle), og -600 klossene var kraftige nok for -700'en uansett. Så det var ikke så alvorlig som media først skulle ha det til, ettersom det strengt tatt var mer en formell feil enn noe annet. Hadde det vært veldig kritisk skulle man vel tro at Boeing lagde forskjellige bremsecalipere (heter det calipere på et fly?) slik at klossene ikke kunne kryssbyttes.
Så Hurum, det er ikke snakk om ufarliggjøring av tekniske svikter, mer i retning av nyansering av hva som faktisk skjedde. Husk at media er først og fremst her for å selge aviser og annonseplass, og da krisemaksimerer man gjerne ting som egentlig er filleting.

Originally posted by Trety

Jo mener en har diskutert vedlikehold hos SAS tidligere, bla feilmonterte bremser om jeg ikke husker etc...men alt ble "ufarliggjort"...:huh:

Med et forbehold om at minnet spiller meg et puss her, det dreide seg om at bremseklossene fra en -600 ble montert på en -700 (vi snakker griser her). Etter hva jeg minnes kom frem fra ekspertisen var det slik at disse klossene uten videre passet fysisk om hverandre (lett å forveksle), og -600 klossene var kraftige nok for -700'en uansett. Så det var ikke så alvorlig som media først skulle ha det til, ettersom det strengt tatt var mer en formell feil enn noe annet. Hadde det vært veldig kritisk skulle man vel tro at Boeing lagde forskjellige bremsecalipere (heter det calipere på et fly?) slik at klossene ikke kunne kryssbyttes.

Dersom det hadde vært hipp som happ hvilke bremseklosser som skulle brukes, ville det ikke vært produsert to forskjellige typer. Da hadde de brukt samme type. Enkelt og greit.

IMM

Originally posted by imm
Dersom det hadde vært hipp som happ hvilke bremseklosser som skulle brukes, ville det ikke vært produsert to forskjellige typer. Da hadde de brukt samme type. Enkelt og greit.

IMM

Som Dag skrev tidligere, i de fleste tilfeller er det hipp som happ. Det vil i praksis kun være forskjell dersom man har en RTO ved høy vekt. For 99% av daglig bruk spiller det ingen rolle. Forskjellen går på evnen bremse-stacket har på å kvitte seg med varme, og man kan f.eks oppleve lengre ventetid etter en RTO før ny take-off kan påbegynnes dersom man ikke har de riktige delene.

Om jeg husker riktig så var det 600/700 klosser som ble brukt på en 800. Få av flightene til SAS med -800 er i nærheten av maks vekt, og da spiller det ingen rolle.

Edit:
Jeg legger inn Dag's innlegg fra tidligere tråd, siden den forklarer ting på en veldig grei måte.

B737NG modellene kommer med to [2] typer bremser, en for -600/-700 og en for -700IGW/-800/-900, og forskjellen er tykkelsen eller massen av bremse heat stack'en. Bremsene er konstruert av flere rotorer og statorer med en trykkplate på hver side, og siden de skal ta opp friksjonsvarmen vil en brems som er sertifisert til høyre vekter ha en noe større/tykkere heat stack. En -600/-700 brems kan fint stoppe en -800, selv under RTO, og skulle jeg spekulere vil problemet kun oppstå hvis bremsene var helt nedslitte, mao. mindre masse for å ta opp varmen, ved MGTOW og varme bremser. Jeg har sett enkelte typer brake heat stack sertifisert for høyere vekter ved å kutte av brake wear pin indikatoren, slik at den vil vise flush, og da unserviceable, før du sliter ned bremsene til en minimums masse.

Originally posted by imm

Helt riktig, men likevel: Hadde det vært kritisk eller en sikkerhetsrisiko, ville Boeing laget forskjellige innfestinger for dem slik at forbytting ikke var mulig.

Husk at mange flyulykker ikke skyldes en enkelt feil.
Det er gjerne flere små ting som gjør at ting går galt.

Å fly med underdimmensjonerte bremser går sikkert helt fint det. I de aller aller fleste tilfeller. Men plutselig en dag har du fullastet fly og mye drivstoff ombord. Rett etter avgang får man et seriøst teknisk problem og må lande litt overlastet, i medvind og får landingen litt for langt inne på rullebanen, osv osv... og DA går det kanskje galt hvis man ikke har rette bremser. Det er lite sansynlig at det skjer, men noen ganger gjør mange bekker små en stor å.

Derfor er det greit at ting alltid er gjort riktig. Og der er bekymringsverdig når Samarbeidsutvalget for flysikkerhet sier de er bekymret over sikkerhetsrutinene til SAS.

IMM

Medierna och SAS säkerhet
Dagsavisen i Norge har den 15 januari skrivit en artikel om Scandinavian Airlines bristande administrativa rutiner kring flygplansinspektioner. Artikeln gäller förhållanden som tidigare har uppmärksammats i medierna. Lars Mydland kommenterade kritiken den 11 november 2006 i Inside Express.
Det är alltså samma ärende som tidigare skrivits om i olika medier i Skandinavien. Vad som är nytt är att myndigheterna har meddelat att de kommer att inspektera och följa upp kontrollen av 12 stycken SAS flygplan.

COPYRIGHT © 2002 Scandinavian Airlines System.
Created by Bertil Ternert
Published by Bertil Ternert
Last updated 2007-01-15 17:13

Back