I dag skulle jeg legge ut på julebordturen til SEA, og "on request" begynner jeg litt rapportering selv om jeg regnet med at de første etappene ikke skulle være så begivenhetsrike. Men, det er alltid folk og adferd man kan observere.
Dag T-1
Planen var BAs Club Europe til LHR med morgenflyet fra OSL. Mye tåke på LHR gjorde at kveldsflightene var sent inne, og en forumist gjorde meg oppmerksom på at da hendte det at det ble kanselleringer av den maskinen som skulle tidlig ut. Kvelden i forveien var BA estimert inn til OSL ved 3-tiden om natten, men det ble senere endret til ca kl.01. Ingen ting man kan gjøre med det så jeg la meg tidlig for å være tidlig på OSL "just in case" det ble ombookinger.
Etappe 0 - Flybussekspressen, volvo 9700, 2008-modell, reg "et-eller-annet"
Omtrent Widerøe Dash 8-300 layout her, 2+2 samt en femseter bakerst, og plass til rundt 50 pax. Tipper belegget var 40% i dag, mest flyplassansatte og biz-damer og -karer med håndbagasje. Som vanlig så skjer det ikke mye, men det er hva man (og andre) gjør det til. Jeg gikk på bussen før hanen gal, tok på setebeltet, la setet bakover og skulle sove litt. Etter en stund hørte jeg et par som kom på og pratet mye tørrprat, typisk "pensjonistprat" vil jeg karakterisere det som. Hørte også at de skravlet voldsomt om sikkerhetsbeltene og det å få det på seg. Jeg slumret meg oppover E6, og etter en stund gløttet jeg på øynene og da så jeg det. Måtte snu meg rundt å "hoste" for å ikke bryte ut i latter. Det var ikke rart de sleit, de hadde greid å tre på seg sikkerhetsbeltet (vanlig trepunktsbelte) omtrent som man tar på seg en slik sele man blir heist opp med i helikopter. Skjønner? De gamle menneskene satt der surret inn med setebelte over og under og rundt kroppen. Det eneste de ikke hadde fått til var å feste spennen der den skulle, men ellers hadde de brukt hele "løpestrengen".Jeg trodde ikke det var mulig, men det var det altså, de kom seg også løs på OSL ved egen hjelp. Forøvrig intet annet å berette fra den delen av turen.
Mellomspill på OSL:
Innsjekk gikk greit med hyggelige handlingfolk, baggen på båndet hos BA og ski på spesialbåndet, begge med PRI-tag og "LHR T5 Short conn" så da få vi se om det funker om en del timer. "New time 08:15" for BA761, antagelig crew som kom sent inn,så jeg siktet på OSL-loungen. Spiller liten rolle for meg som har 5 timer på LHR allikevel. KLM og AF hadde reist så jeg var alene i loungen en god stund før det dukket opp et par andre. Meget deilig og stille oase om morgenen. Så kom dagens obervasjon nummer to mens jeg tok megg en kaffekopp. En av de to andre slo til med en frokost jeg ikke ofte har sett. Melon-yoghurt og rødvin, ikke i samme glass, men inntak samtidig. Litt youghurt og så litt vin, mulig det er godt :drunk:
Hadde planlagt å hilse på Speedbird (forumisten) før avreise med Speedbird (flyselskapet), men Martin ble heftet på jobb så vi tar det igjen i Seattle. Var forøvrig to BA-airbus parkert på OSL pga. tåkeproblemene dagen i forveien. Straks klar for boarding...
Dag T-1
Planen var BAs Club Europe til LHR med morgenflyet fra OSL. Mye tåke på LHR gjorde at kveldsflightene var sent inne, og en forumist gjorde meg oppmerksom på at da hendte det at det ble kanselleringer av den maskinen som skulle tidlig ut. Kvelden i forveien var BA estimert inn til OSL ved 3-tiden om natten, men det ble senere endret til ca kl.01. Ingen ting man kan gjøre med det så jeg la meg tidlig for å være tidlig på OSL "just in case" det ble ombookinger.
Etappe 0 - Flybussekspressen, volvo 9700, 2008-modell, reg "et-eller-annet"
Omtrent Widerøe Dash 8-300 layout her, 2+2 samt en femseter bakerst, og plass til rundt 50 pax. Tipper belegget var 40% i dag, mest flyplassansatte og biz-damer og -karer med håndbagasje. Som vanlig så skjer det ikke mye, men det er hva man (og andre) gjør det til. Jeg gikk på bussen før hanen gal, tok på setebeltet, la setet bakover og skulle sove litt. Etter en stund hørte jeg et par som kom på og pratet mye tørrprat, typisk "pensjonistprat" vil jeg karakterisere det som. Hørte også at de skravlet voldsomt om sikkerhetsbeltene og det å få det på seg. Jeg slumret meg oppover E6, og etter en stund gløttet jeg på øynene og da så jeg det. Måtte snu meg rundt å "hoste" for å ikke bryte ut i latter. Det var ikke rart de sleit, de hadde greid å tre på seg sikkerhetsbeltet (vanlig trepunktsbelte) omtrent som man tar på seg en slik sele man blir heist opp med i helikopter. Skjønner? De gamle menneskene satt der surret inn med setebelte over og under og rundt kroppen. Det eneste de ikke hadde fått til var å feste spennen der den skulle, men ellers hadde de brukt hele "løpestrengen".Jeg trodde ikke det var mulig, men det var det altså, de kom seg også løs på OSL ved egen hjelp. Forøvrig intet annet å berette fra den delen av turen.
Mellomspill på OSL:
Innsjekk gikk greit med hyggelige handlingfolk, baggen på båndet hos BA og ski på spesialbåndet, begge med PRI-tag og "LHR T5 Short conn" så da få vi se om det funker om en del timer. "New time 08:15" for BA761, antagelig crew som kom sent inn,så jeg siktet på OSL-loungen. Spiller liten rolle for meg som har 5 timer på LHR allikevel. KLM og AF hadde reist så jeg var alene i loungen en god stund før det dukket opp et par andre. Meget deilig og stille oase om morgenen. Så kom dagens obervasjon nummer to mens jeg tok megg en kaffekopp. En av de to andre slo til med en frokost jeg ikke ofte har sett. Melon-yoghurt og rødvin, ikke i samme glass, men inntak samtidig. Litt youghurt og så litt vin, mulig det er godt :drunk:
Hadde planlagt å hilse på Speedbird (forumisten) før avreise med Speedbird (flyselskapet), men Martin ble heftet på jobb så vi tar det igjen i Seattle. Var forøvrig to BA-airbus parkert på OSL pga. tåkeproblemene dagen i forveien. Straks klar for boarding...