• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Skatter og avgift"-quiz

jcnorway

Moderator
Medlem
Er det noen som har lyst til å "dekode" alle avgiftene som er spesifisert her? Eksempel på skatter og avgifter på en t/r OSL-MXP i Plus.

Hva er f.eks. "Byrådsavgift"?

Uten navn.png
 
Luftfartspassasjeravgiften på 75kr er jo den berømte passasjeravgiften. Sikkerhetsavgiften på 25kr passer vel ganske bra med €2,48 som er security charge på MXP
 
Så langt jeg vet så har vel ikke Jessheim noe Byråd. Nærmeste Byråd er vel i Oslo (selv om de selv skulle ønsket å kalle seg Byregjering ;) ). Mulig Byrådsavgiften også er MXP-relatert da?
 
f0b999430ccb1248a72206d672f86337.jpg



Dette er skattene og avgiftene på en full flex billett til Milano med norwegian. Ganske stor forskjell.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
12ae0ac720e62afb6f50b6953e3d33f7.jpg


Det overså jeg dessverre. Dette er for returen så samlet skatter og avgifter blir 476 kroner hos norwegian.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når vi først driver og sammeligner så er det greit å sammenligne epler mot epler..

Her er skatter og avgifter på en t/r OSL-MXP-OSL i månedsskiftet september/oktober 2020, 1 voksen, Go Light hos SAS og Lowfare hos DY.

Skatter og avgifter hos DY:

dy.png

Skatter og avgifter hos SK:

sk.png

Som dere ser så er den store forskjellen det SAS kaller "Gebyrer innenlands/utenlands" som hos SAS utgjør 453 kr av de 911 kr i skatter og avgifter. Denne finnes ikke hos Norwegian (eventuelt har de bakt den inn i grunnprisen). COUNCIL CITY TAX (eller "Byrådsavgift" som det heter hos SAS) antar jeg er en italiensk avgift.
 
Last edited:
Gebyrer innenlands/utenlands hos SAS er vel stort sett drivstofftillegg, som Norwegian vel baker inn i grunnprisen. Så bruker Norwegian en litt dårlige vekslingskurs på EUR-avgiftene ser det ut som
 
Sas legger vel inn Mva som en "offentlig avgift" også. Selv om det ikke er direkte feil, så er jo det helt avhengig av prisen man betaler for billetten.. Det er mer velegnet for villeding enn informativt i alle fall.

Og "drivstoffavgift".. Det får være grenser.
Drivstoffet er vel essensielt for å drifte flyet, og det er jo heller ikke noe ekstraordinært med drivstoffpriser nå, som de kunne skjule seg bak en stund.
Kan like godt begynne med pilotavgift, cabin crew avgift..
 
Sas legger vel inn Mva som en "offentlig avgift" også. Selv om det ikke er direkte feil, så er jo det helt avhengig av prisen man betaler for billetten.. Det er mer velegnet for villeding enn informativt i alle fall.

Og "drivstoffavgift".. Det får være grenser.
Drivstoffet er vel essensielt for å drifte flyet, og det er jo heller ikke noe ekstraordinært med drivstoffpriser nå, som de kunne skjule seg bak en stund.
Kan like godt begynne med pilotavgift, cabin crew avgift..


1) MVA er en avgift og inngår ikke i billettgrunnlaget. Og det er viktig at den er spesifisert av hensyn til forretningsreisende (da de aller fleste har mva-fradrag)


2) Hva som inngår i andre avgifter spiller jo egentlig liten rolle da man ser på totalprisen og det er den man sammenligner og betaler. ("Drivstofftillgg" er vel noe de fleste har sluttet å kalle det) Mer irriterende med "avgifter" som dukker opp etterpå som kredittkortgebyr og alt annet som gjør det helt håpløst å sammenligne. En av få årsaker til at man kan ønsk å få alt innbakt i billettprisen er de gangene netto-pris er grunnlag for rabatt eller kick-back.
 
Back
Top