Det er gode skandinaviske trafiktal.
Tatt i betraktning at Ryanair sin etablering på CPH har vært en av de mest kontroversielle hendelsene i Skandinavisk luftfart de siste årene, synes jeg at oppfølgingen og diskusjonen rundt rapportert effekt, er av stor interesse. Spesielt da også sett i lys av den restruktureringen selskapet nå er i ferd med å rulle ut. Vi snakker tross alt om det største og mest lønnsomme flyselskapet i Europa.
Jeg har ikke tenkt til å begi meg ut i direkte diskusjon rundt flere av dine udokumenterte påstander, men jeg ønsker å dra litt flere detaljer og aspekter inn i diskusjonen.
At Ryanair skaper vekst og nye reisende er det nok få som betviler. Den effekten er jo selve forhandlingskortet til Ryanair og kjennetegnet for deres ekspansjon til nye flyplasser.
I følge CPH traveller, skal Ryanair ha operert 1045 flighter i januar, noe som er noe mer enn antatt tidligere i tråden. Det gir i henhold til CPH sine tall for FR i 2015, ca 157.000 reisende med FR i januar. Lokaltrafikken Europa ved CPH (justert for transfer) hadde i januar en vekst 145.618 pax.
Altså mindre enn hva vi kan anta at Ryanair har generert av vekst. Legger vi økningen hos de andre lavprisselskapene også inn i tallene, er det helt på det rene at Ryanair effekten spiser markedsandeler av eksisterende aktører i tillegg til, som du selv skriver, å generere ny trafikk.
Det som gjør veksten interessant å følge i lys av Ryanair effekten, er hvor stor del av den totale veksten som genereres på grunn av stimulering gjennom pris. En ting er Ryanair, men både SAS og Norwegian har vist til at Ryanair har senket prisene ganske betydelig. SAS har jo selv vist at de ikke klarer å fylle flyene ved å holde på sin prispolitikk fra CPH. Uten å ha annet enn observasjoner på lignende prisbilde for Easyjet og andre aktører, så tyder det meste på at situasjonen er den samme for de. Spørsmålet blir jo da hvor mye av veksten som er kortsiktig og et resultat av priskrigen og hvor mye som baserer seg på en langsiktig økende etterspørsel som følge av nye ruter og økning i frekvens. Dersom forutsetningen til FR sine konkurrenter på CPH har vært å justere pris for å fylle flyene, vil trafikkveksten i større trad enn for bare Ryanair, være drevet av pris. Da vil spørsmålet være berettiget om i hvilken grad CPH kan holde på denne veksten når selskapene med tiden justerer pris og frekvens. Da vil vi jo se om dette har vært en kortsiktig eller langsiktig vekst strategi. Selv tror jeg dette vil gi mer pax på lang sikt, men redusert i forhold til volumet som pr.dd drives av at selskapene setter pris og kapasitet opp mot hverandre. Ser vi bort fra interkontinental trafikk, er det derfor lite i tallene som tyder på aT SAS har stabilisert fallet i pax fra CPH. Derav utgangspunktet for mye av skepsisen til FR sin etablering for et år tilbake.
Som en digresjon kan man jo se på hvor mye vekst på utland som ble generert av ny kapasitet.
CPH
17221 bevegelser utland 2016
15677 bevegelser utland 2015
Økning på 1544 bevegelser
215.387 pax økning
(snitt pax pr ny flght: 139)
OSL
8139 bevegelser Utland 2016.
8083 bevegelser Utland 2015.
Økning på 56 bevegelser
30.126 pax økning utland
(snitt pax pr ny flight: 537)
På Intercont må jeg dessverre korrigere deg. Det er ikke Effekten av Emirates sine 376 nye daglige seter som er den største vekstdriveren. Qatar hadde i januar i fjor daglige, mot dobbel daglig i år. Deres 508 daglige er således den primære vekstdriveren fra CPH i januar, ikke Emirates. Emirates vil derimot ta over tittelen fra Qatar i mars (da økte Qatar til 11 ukentlige i fjor) Med en rapportert nedgang i interkont prisene østover på over 20%, er det nok duket for masse ny trafikk.
Jeg skal ikke begi meg ut diskusjonen om hvilken flyplass som har de beste utsiktene.
Argumentene som ble vist til har så store mangler at jeg tror vi lar den ligge.
Derimot har jeg lyst til å spørre deg om en ting;
Tror du virkelig at noen av medlemmene bak verdens mest anerkjente og medaljerte ruteutviklings team, som er de mest attraktive innen sin bransje, ville valgt OSL som fremtidig karriere og arbeidsgiver dersom de mente at fremtidige forutsetninger er slik du beskriver?
Jeg er ikke helt sikker på det