Men Il-96 var ikke død!

Re: Men Il-96 var ikke død!

Du verden! Må innrømme at jeg hadde gått på en smell hvis jeg hadde veddet på om denne skulle fly igjen. Spesielt interessant fordi flytypen jo kan produseres fremdeles. Det skal bli artig å se hva som skjer med disse maskinene.
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Det er nå et drøyt år siden siste post i denne tråden og det har skjedd litt med langtidsparkerte Il-96 i løpet av den tiden - her er litt info for dem som måtte være interssert.

Etter at Domodedovo RA-96009 overraskende ble bragt tilbake til livet etter å ha hvilt på bakken siden 2008, ble den gjort flybar og ble 4. juni 2018 fløyet til Zhukovski (ZIA), akkurat som søsteren gjorde noen måneder tidligere.

https://russianplanes.net/id231241

Den 12. november gjorde den tredje og siste Domodedovomaskinen samme reise og alle tre er nå samlet på Zhukovski uten å ha rørt seg siden de ankom dit.

https://russianplanes.net/id240766

Minst like overraskende var det at ex Aeroflot Il-96, som ble pensjonert våren 2014 og fløyet fra SVO til fabrikken i Voronezh i august 2015 fløy igjen den 27. desember 2018, nå registrert RF-96007. Den var i basic Aeroflotfarger men med noen nye logoer.
(Jeg var forøvrig ombord i en av de aller siste flyvningene til denne maskinen mellom SVO og IST i mars 2014 ;))

https://russianplanes.net/id243089

Info om disse tingene finner jeg kun på russiske netssider og Google translate funker bare så som så og jeg har ikke funnet ut av hva som er meningen med disse gjenopplivningene. Det er imidlertid kjent at forsvaret og statlige organer skal anskaffe flere Il-96 og produksjon av nye maskiner har så vidt jeg har skjønt begynt. Jeg tipper de oven nevnte maskinene er en del av dette programmet og at det er billigere å ta seg bryet med å friske opp disse enn nygygg!?

Om noen flere er interessert i dette og har flere opplysninger så del gjerne!
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Så de skal i drift hos noen, eller bare testes de?

Siden de har lagt så mye ressurser i å få alle fire i lufta igjen må man jo anta at det er noen planer som innebærer at de skal fly igjen. Jeg tviler sterkt på at noen sivile operatører er det minste interessert i denne versjonen, så vi får se. Det blir spennende å følge med.
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Takk for interessant info VC-10! Kan ikke RF-registreringen indikere noe om fremtidig operatør? Flere andre statlige og militære aktører i Russland flyr jo rundt med RF-registrerte fly.

Espen
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Ilyushin har lagt ut et bilde av hva som skal være kroppen til den første IL-96-400M prototypen

4263d2db0374dd3fd9b24f39d1eccb1a.jpg


Har «M» en eller annen betydning på russisk? Det har jo slengt det på slutten av navnet på flere andre typer tidligere, f.eks TU-154M
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Det nærmeste eg kommer på i farten er kanskje "modifisert", "modifitsirovannyy".

Edit: Eller selvfølgelig "modernisert", "modernizirovany"
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Har «M» en eller annen betydning på russisk?

Da. модифицированный eller modifisert. Settes ofte på når den originale flytypen får f.eks nye/oppgraderte motorer eller blir oppgradert på annet vis.
Tilsvarende får langdistanse-versjoner slengt på en D (д) for длинный.
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Da. модифицированный eller modifisert. Settes ofte på når den originale flytypen får f.eks nye/oppgraderte motorer eller blir oppgradert på annet vis.
Tilsvarende får langdistanse-versjoner slengt på en D (д) for длинный.

Not quite - длинный (dlinnyj) er lang, дальний (dal'nyj) er langdistanse.
 
Last edited:
Re: Men Il-96 var ikke død!

Arbeidet med flyet som strengt tatt ikke trengs, går fremover

Maken til uvitenhet fra vestens podkastere :old Kong Vladimir har talt! Selvsagt trengs flyet - om ikke for å vise verden at Moder Russland kan! :stir
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

FLOTT maskin!! Ser frem til den rulles ut! De sies at landingene med Ilyushin er kjent for å være ´fløyelsmyke´...men har dessverre aldri selv opplevd det. Nå blir det kanskje en mulighet til å finne det ut?
 

Attachments

  • IMG_0567.PNG
    IMG_0567.PNG
    237.8 KB · Views: 1,103
Last edited:
Re: Men Il-96 var ikke død!

De ser vel behov for en hjemmeprodusert langdistansemaskin for å være selvforsynt med offisielle transport- og tankfly. Så får vi se om det også prakkes noen eksemplarer på russiske flyselskapet etter hvert for å holde produksjonen oppe. Cubana har (hadde?) jo bestilling på neon Il-96-400, men det kommer nok aldri til å bli noe av - de har problemer nok fra før av.
Jeg er også spent på hva som skjer med de pensjonerte sivile maskinene som er gjort flyvedyktige, spesielt de fra Domodedovo - det må jo være en plan for dem siden det er brukt så mye ressurser på å få dem i lufta igjen!?
Il-96 var et pålitelig fly som det var behov for i sovjetisk luftfart i sin tid - så vil tiden vise om de fremdeles er liv laga.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

I Nord-Korea hang det mange modeller av IL-96 i Air Koryo farger. I 2015 var det et rykte om at de skulle «få» et par stykker, men det har tydeligvis ikke blitt noe av. De to TU-204’ene og AN-148 gjør sikkert nytte for seg i noen år fremover, og IL-96 vil kun være en ren prestisje-maskin for dem. Eventuelt også som ny Air Force-un for Hr. Kim.
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

I Nord-Korea hang det mange modeller av IL-96 i Air Koryo farger. I 2015 var det et rykte om at de skulle «få» et par stykker, men det har tydeligvis ikke blitt noe av. De to TU-204’ene og AN-148 gjør sikkert nytte for seg i noen år fremover, og IL-96 vil kun være en ren prestisje-maskin for dem. Eventuelt også som ny Air Force-un for Hr. Kim.

Mente de hadde fått en fra Cubana, men ser på bilder fra 2012 nå at det var en IL-62.
 

Attachments

  • AirK.jpg
    AirK.jpg
    46.4 KB · Views: 1,011
Last edited:
Re: Men Il-96 var ikke død!

Mente de hadde fått en fra Cubana, men ser på bilder fra 2012 nå at det var en IL-62.

Stemmer. Tror den ble kanibalisert og brukt som delefly. Nesepartiet sto igjen bak en hangar i Pyongyang.
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Ser forresten av Cubana sin Il-96 har passert over Sør Norge en gang i uken i det siste, og virker nå være tilbake i drift på Havanna-Moskva ruten
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

De siste ukene har Cubana's Il-96 CU-T1251 fløyet regelmessig til Moskva - derfra videre til Kina (husker ikke hvor). Returen har gått via Moskva og Gander tilbake til Havanna. Antakelig er dette fraktoppdrag i forbindelse med pandemien. Interessant nok har de fått CU-T1250 tilbake på vingene igjen etter mange måneder på bakken - den har fløyet i en drøy måned nå og hadde sin første tur til Moskva i går.

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk
 
Re: Men Il-96 var ikke død!

Ikke verst at det endelig skjer noe med disse maskinene som det har vært snakk om skulle i drift på et eller annet vis i årevis.
Denne har ikke vært i lufta siden 2015, så jeg regner med at det er en del jobb med å få den i flyvedyktig stand igjen.
Synd at det nok er lenge til at disse vil kunne være å se i vår del av verden!
 
Back
Top