Skandinaviske trafiktal for juni 2010

EU = Europeiske union, USA = United states of America.

Vist du ser så går order UNITED igjen 2 ganger,
da lærte du noe nytt i dag også :)

Skikkelig bra utvikling...saa i for aa ta deg paa ordet saa kan jeg ved ankommst la oss si CPH fra Paris hente min bagasje paa innland paa samme maate som jeg gjoer naar jeg ankommer Portland Oregon fra Seattle Washington....og ikke se noen som helst tollkontroll eller annen form for kontroll...det er bare rett ut paa fortauet og inn i en Taxa ?

men i forhold til at se vækst udviklingen i lokalmarkedet giver det mest mening at tage udgansgspunkt i international trafik da den direkte kan sammenlignes

Og dette gjelder selvsagt for alle flyplasser?? Som HND, LGA, ATL, OSL, CPH??
Eller er det en sannhet som du finner på som passer inn i din argumentasjon om hvor overlegen CPH er?

Jeg skjønner det, men dette kan vel ikke være det sentrale for, f.eks., et flyselskap som skal vurdere lønnsomheten av en (potensiell) ny rute. Om jeg var SAS og skulle vurdere potensialet for en rute OSL-LON så ville jeg definitivt ønsket å sett på feeding potensialet for en slik rute (f.eks. fra TOS via OSL). At lokaltrafikken øker er forsåvidt interessant informasjon, men kan vel knapt sies å være det fundamentale beslutningsgrunnlaget for et flyselskap. Det er godt mulig at andre finner det interessant å sammenlikne lokaltrafikken.

Nu var min pointe jo heller ikke relateret til ruteudvikling, men som før nævnt udelukkende til at illustrere den vækst der har været i lokalmarkedet.

Ang. ruteudvikling så er det utrolig mange forskellige parametre og analyser som indgår i en business case og som de fleste der har lavet business cases ved, så er det en kompleks verden hvor det ofte er nødvendigt at lave en række antagelser om virkeligheden - hvilket jo desværre også gør at virkeligheden ikke altid står mål med indholdet af business casen. Så jo både feed og lokalmarked vil være væsentlig paramtere - dog afhængigt af hvilket selskab du er.

F.eks. vil feed ikke være en relevant parametre i en business case for en ny Ryanair rute til RYG. Til gengæld vil det være nok så væsentlig paramtre i en business case for en Air Canada rute til CPH - sammen med en masse andre parametre naturligvis...

Og dette gjelder selvsagt for alle flyplasser?? Som HND, LGA, ATL, OSL, CPH??
Eller er det en sannhet som du finner på som passer inn i din argumentasjon om hvor overlegen CPH er?

Ja det er udelukkende derfor!!!

Men du kan måske forklare forudsætningerne for indenrigstrafik i henholdvis Norge og Danmark? Så vidt jeg kan se er forudsætningerne ganske forskellige, hvilket gør at indenrigstrafikken i Norge er betydelig større end i Danmark - hvilket jeg ikke har noget problem med, men det gør det bare uinteressant at sammenligne.

Udenrigstrafikken fra Norge og Danmark (eller OSL og CPH) derimod er i langt højre grad underlagt de samme forudsætninger, hvilket gør den bedre egnet til at sammenligne vækstrater, rejsefrekvenser m.v.

Det handler således ikke om at nedgøre indenrigstrafik som værende mindre værd en udenrigstrafik - så forstår ikke hvorfor du tilsyneladende føler dig provokeret over dette? Men det er måske fordi du egentlig når det kommer til stykker godt kan logikken i dette...

Jeg synes bare at argumentasjon bør bygges ut fra statistikk, og ikke omvendt.
Jeg har ikke noe forhold til hverken OSL, CPH eller andre flyplasser i Europa. Kanskje derfor jeg flyr via DUS og HAM denne sommerferien.

United og union er da to vidt forskjellige ord. Så jeg lærte ikke noe nytt idag.

Jeg skjønner ikke hvordan man evner å plukke en setning ut av sammenhengen på denne måten, vet ikke om du har lest hele loggen på denne debatten ?

Jeg kan begynne på nytt:

En vakker dag kommer muligens flytrafikk i mellom EU land til å være regnet som innenriks, da kommer Osl til å få 3 ganger flere utenriks passasjerer som CPH over natten, så hva kan man lære av dette ?

Jo at begrepet innenriks og utenriks er totalt verdiløst i den store sammenhengen, selvsakt har ikke Osl blitt 3 ganger større over natten, og at vår danske venn kommer til å angre bittert på sitt gamle standpunkt.
På dette tidspunkt kommer han til å trygle om å la alle innenrikspassasjenene til å være like verdifulle som utenrikspassasjerer :)

Fint om dere bruker samme tall også ... ;)

[mod] Gutta - nå tar vi en sommerpils ... det er tydelig at dere ikke vil bli enige, så da er det like greit å bruke tiden til noe fornuftig. :old: [/mod]

Jeg skjønner ikke hvordan man evner å plukke en setning ut av sammenhengen på denne måten, vet ikke om du har lest hele loggen på denne debatten ?

Jeg kan begynne på nytt:

En vakker dag kommer muligens flytrafikk i mellom EU land til å være regnet som innenriks, da kommer Osl til å få 3 ganger flere utenriks passasjerer som CPH over natten, så hva kan man lære av dette ?

Jo at begrepet innenriks og utenriks er totalt verdiløst i den store sammenhengen, selvsakt har ikke Osl blitt 3 ganger større over natten, og at vår danske venn kommer til å angre bittert på sitt gamle standpunkt.
På dette tidspunkt kommer han til å trygle om å la alle innenrikspassasjenene til å være like verdifulle som utenrikspassasjerer :)
Nå har vel aldri PP påstått at innenlandsreisende er mindre verdt enn utenlandsreisende ?!? De reiser jo uansett gjennom flyplassen om de skal til Ulan Bator eller Molde
Dessuten skrev du i et tidligere innlegg at du allerede anser flytrafikken innen EU som innenriks flytrafikk..

Nå har vel aldri PP påstått at innenlandsreisende er mindre verdt enn utenlandsreisende ?!? De reiser jo uansett gjennom flyplassen om de skal til Ulan Bator eller Molde
Dessuten skrev du i et tidligere innlegg at du allerede anser flytrafikken innen EU som innenriks flytrafikk..

Ja og der kommer vi til det med å plukke et setting ut av sin sammenheng, for vist man leste alle settingene, så var meningen å forstå hvor ekstremt relativt begrepet innenriks og utenriks egentlig er. Meningen var ikke å diskutere USA, EU, eller skriveveil, osv.

Tror da heller at man kan bli litt klokere på enten den totale avstanden som blir flydd fra hver enkelt land, eller den totale omsettingen som går med på flybilleter i det enkelte land.

Tallene fra Avinor-flyplassene er klare og her er et utvalg:

• Stavanger 1,4 %
  • Bergen 3,2 %
  • Trondheim 2,2 %
  • Bodø 3,8 %
  • Tromsø -0,8 %
  • Kristiansand -16,4 %
  • Haugesund 0,2 %
  • Ålesund 13,0 %
  • Molde -4,7 %
  • Kristiansund -8,1 %
  • Harstad/Narvik 5,2 %
  • Bardufoss 63,7 %
  • Alta 12,5 %
  • Lakselv -20,1 %
  • Kirkenes -3,4 %
  • Svalbard -2,9 %

19 millioner flypassasjerer første halvår

Til sammen 3 870 542 passasjerer reiste til eller fra en av Avinors lufthavner i løpet av juni. Dette er en økning på 3,9 prosent i forhold til juni i fjor. Utlandstrafikken økte mest, med 10,1 prosent sammenlignet med juni i fjor. Totalt har nærmere 19 millioner passasjerer reist til og fra Avinors lufthavner første halvår 2010.

Veksten i antall passasjerer i innlandstrafikken i juni var på 0,2 prosent i forhold til samme måned i fjor. Samtidig var det innlandstrafikken som ble hardest rammet av vekterstreiken i juni. Totalt har det første halvår i 2010 vært en nedgang i innlandstrafikken på 2 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, men utlandstrafikken har gått opp med 4, 7 prosent. Totalt har antall passasjerer til og fra Avinors lufthavner gått opp med 0,2 prosent sammenlignet med første halvår i fjor, tross store trafikkforstyrrelser tidligere i år på grunn av vulkanutbruddet på Island.

Oslo Lufthavn Gardermoen, har en samlet passasjervekst på 5,9 prosent i juni, hvor utlandsveksten er størst med 9,1 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Ved de andre store lufthavnene er det registrert en samlet vekst på i underkant av 2 prosent.

Vekterstreiken i juni ga seg store utslag i trafikktallene ved flere av de mellomstore lufthavnene som ble rammet av konflikten, men Ålesund lufthavn, Vigra, kunne notere seg for en vekst på 13,7 prosent.

Antall flybevegelser har i juni økt med 2,3 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. Størst var veksten på utland, med 7,2 prosent.

Kontaktperson:
Pressesjef Sindre Ånonsen, tel. 916 75 707

http://www.avinor.no/avinor/presse/...R_FLYPASSASJERER_FØRSTE_HALVÅR_&id=181-116330

Se tall for alle flyplasser her:
http://www.avinor.no/tridionimages/2010_Trafikkstatistikk_06_uten koblinger_tcm181-116318.xls

Ja og der kommer vi til det med å plukke et setting ut av sin sammenheng, for vist man leste alle settingene, så var meningen å forstå hvor ekstremt relativt begrepet innenriks og utenriks egentlig er. Meningen var ikke å diskutere USA, EU, eller skriveveil, osv.

Tror da heller at man kan bli litt klokere på enten den totale avstanden som blir flydd fra hver enkelt land, eller den totale omsettingen som går med på flybilleter i det enkelte land.

Nå var det jo du som dro inn sammenligningen USA/EU her, ingen andre. Og begrepet innenlands/utenlands er ikke særlig relativt: Innenlands er hvis man flyr fra et sted til et annet innenfor landets suverene grenser, og utenlands er hvis man flyr fra et land til et annet, så lærte du noe idag også.:spin

Passagerantallet i Københavns Lufthavn i den første sommermåned, juni, var 9,3 pct. højere end samme måned i fjor. I alt 2.091.952 passagerer fløj enten til eller fra København i juni, hvilket blot er knap 5.000 passagerer færre end i juni i rekordsommeren 2008.

178.689 flere passagerer gik igennem Københavns Lufthavn i juni i forhold til samme måned i fjor. Det er en stigning på 9,3 procent, og dermed er sommertrafikken kommet godt fra start. Der var stigning både i antallet af lokalt afgående udenrigspassagerer og transferpassagerer, ligesom indenrigstrafikken fortsætter sin stærke vækst med en stigning på 23,3 procent i forhold til juni sidste år.

”Juni har givet os en stærk indledning på sommeren, og vores prognoser tyder på, at væksten skulle fortsætte de kommende måneder. Selvom det dog er for tidligt at spå om, hvorvidt vi kan holde os på niveau med rekordsommeren 2008, understreger tallene, at København fortsat er attraktiv som destination,” siger Carsten Nørland, salgsdirektør, Københavns Lufthavn.

I løbet af årets første seks måneder er i alt 9.908.436 passagerer gået igennem Københavns Lufthavn, og år til dato har lufthavnen haft 5,7 procent flere passagerer end i fjor.

Så flott for CPH da. Jeg har ikke troen på at ARL vil ta igjen OSL på passasjerer. Jeg har heller mer troen på at CPH vil ta mer av passasjerene (da særlig SAS) fra ARL. Dessuten tror jeg OSL kansje kan begynne menge seg med CPH i 2011 eller 2012.

Iom at det fortsatt er oppbygging av kapital etter finanskrisen i fjor, vil ikke den naturlige veksten komme til syne i år heller, hvis vi ser på trenden som stoppet brått opp etter 2008, pga finanskrisen. Dessuten blir nok ikke tallene særlig forutsigbare, pga vulkanasken. Hadde det ikke vært for vulkanasken, hadde det nok vært litt mer forutsigbart. Uansett.. nå kan man vel si at (nesten) all form for flyskekk osv er borte..

Så lenge det ikke skjer noe "uforutsigbart" neste år, har jeg troen på et topp år. Tenk feks på alle de mulige ekstra passasjerene Feel Air og Norwegians IC (om dette blir realitet) kan trekke til OSL!

Back