Skandinaviske trafiktal for maj 2014

Jeg er sikker på at LN-KGL har en "plausibel" forklaring! ;)

Forklaringen er temmelig enkel og består av fire deler:
1. Siden det har vært utrolig bra vær den siste tiden har mange fritidsreisende funnet ut at å reise ikke er nødvendig - man har sommeren her.
2. OSL er under utbygging, og dermed ikke den mest attraktive flyplass å reise fra i disse dager.
3. Det var en nestenstreik som skremte mange vekk fra å reise med DY. Opplagt ville ikke de fly med konkurrenten i steden og har nydt noen fine dager ved fjorden eller lenger inn på land.
4. Med så sen Kr. Himmelfartsdag og Prinse så er det en del som sparte dagene til senere.

Sjansene er dermed til stede for at vi får større vekst senere i sommer hvis det i juli eller august kommer de vanlige kalde regnværsdager?
 
Forklaringen er temmelig enkel og består av fire deler:
1. Siden det har vært utrolig bra vær den siste tiden har mange fritidsreisende funnet ut at å reise ikke er nødvendig - man har sommeren her.
2. OSL er under utbygging, og dermed ikke den mest attraktive flyplass å reise fra i disse dager.
3. Det var en nestenstreik som skremte mange vekk fra å reise med DY. Opplagt ville ikke de fly med konkurrenten i steden og har nydt noen fine dager ved fjorden eller lenger inn på land.
4. Med så sen Kr. Himmelfartsdag og Prinse så er det en del som sparte dagene til senere.

Sjansene er dermed til stede for at vi får større vekst senere i sommer hvis det i juli eller august kommer de vanlige kalde regnværsdager?

Du glemte en smiley…. For de punkter tror du vel næppe selv på.
 
Du glemte en smiley…. For de punkter tror du vel næppe selv på.

..man kan i hvert fald sige, at del 1, 3 og 4 af forklaringen lige så godt kunne være skrevet om Danmark. Vi har også haft utrolig godt vejr, strejkevarsel fra Norwegian og så vidt jeg ved falder Kr. Himmelfartsdag og Pinsen på samme tidspunkt i Danmark og Norge?

Men nummer 2, at OSL formentlig er ganske kaotisk at færdes på for tiden grundet udbygning, kan ingen vist modsige.
 
..man kan i hvert fald sige, at del 1, 3 og 4 af forklaringen lige så godt kunne være skrevet om Danmark. Vi har også haft utrolig godt vejr, strejkevarsel fra Norwegian og så vidt jeg ved falder Kr. Himmelfartsdag og Pinsen på samme tidspunkt i Danmark og Norge?

Men nummer 2, at OSL formentlig er ganske kaotisk at færdes på for tiden grundet udbygning, kan ingen vist modsige.

LN-KGL belærte os for nogle måneder siden om at påsken har neutral indflydelse på trafiktal i CPH, men negativ for ARN og OSL. Måske det samme er gældende for pinse og Kr. Himmelfart? :D :rolleyes:
 
..man kan i hvert fald sige, at del 1, 3 og 4 af forklaringen lige så godt kunne være skrevet om Danmark. Vi har også haft utrolig godt vejr, strejkevarsel fra Norwegian og så vidt jeg ved falder Kr. Himmelfartsdag og Pinsen på samme tidspunkt i Danmark og Norge?

Men nummer 2, at OSL formentlig er ganske kaotisk at færdes på for tiden grundet udbygning, kan ingen vist modsige.

Udbygningen af Oslo har stået på i over et år og fortsætter frem til 2017. At den ikke er attraktiv i øjeblikket, må vel have været gældende de foregående måneder, såvel som de næste mange?

Yderligere må jeg give LN-KGL ret i at OSL ikke er særlig attraktiv at færdes på i øjeblikket, men det har den nu aldrig været i mine øjne.
 
Noen kvitret meg i øret fra mer eller mindre offisielt hold at streiketrusselen gjorde at veksten på OSL ble omtrent 4 prosentpoeng lavere på grunn av dette, 6 prosentpoeng innenriks og 2 prosentpoeng utenriks. Og med 3,1% faktisk vekst og legger man til 4 prosentpoeng så ender man på ...
 
Noen kvitret meg i øret fra mer eller mindre offisielt hold at streiketrusselen gjorde at veksten på OSL ble omtrent 4 prosentpoeng lavere på grunn av dette, 6 prosentpoeng innenriks og 2 prosentpoeng utenriks. Og med 3,1% faktisk vekst og legger man til 4 prosentpoeng så ender man på ...

Så hvis vi, udover de 4% pga DY-strejken, lægger undskyldning nr. 1, 2 og 4 til, hvor mange % vækst ville man så have endt på?
 
Vil ikke CPH tall også være rammet av streiken da? Var jo snakk om streik i DY DK også ;)

CPH har mindre enn halvpart så mange DY-avganger som OSL. Tallene i Trafikstyrelsens database er ikke oppdatert med tallene fra mai, men hvis vi sammenligner apriltallene så hadde DY 3254 avganger fra OSL og 1391 avganger fra CPH - 185 til AAL og 127 til KRP. Siden KRP flys av annet selskap regner med at de ikke ble omfattet. Hovedandelen av utfall var innenriks fra OSL er det naturlig å anta at det samme skjedde på CPH - dansker og nordmenn er tross alt ikke så ulike. Men det er også ulikheter, og en viktig forskjell er at nordmenn er de mest ekstreme i Norden til å bestille turer nær avgang og dette styres veldig sterkt av været. Denne våren/forsommeren har vært den varmeste på Østlandet på 114 år. Det er ikke uten grunn at begge DY og SK kjører spesialtilbud etter spesialtilbud til feriedestinasjoner i mai og juni. Det er også en annen vesentlig stor forskjell mellom CPH og OSL - andelen ruter flydd fra andre baser på CPH er over dobbel så stor som andelen på OSL ikke flydd fra norske baser. Dermed tror jeg at vi klart kan konstatere at innvirkningen av streikefaren på CPH er langt lavere enn på OSL og vi snakker her om tall klart mindre enn 1%.
 
Last edited:
Back
Top